Gotye - Making Mirrors (2011)

Belgiƫ / Australiƫ
Electronic / Pop
Label: Eleven

1. Making Mirrors (1:01)
  2. Easy Way Out (1:57)
  3. Somebody That I Used to Know (4:04)

met Kimbra

4. Eyes Wide Open (3:11)
  5. Smoke and Mirrors (5:13)
  6. I Feel Better (3:18)
  7. In Your Light (4:39)
  8. State of the Art (5:22)
  9. Don't Worry, We'll Be Watching You (3:18)
  10. Giving Me a Chance (3:07)
  11. Save Me (3:53)
  12. Bronte (3:18)
  13. Dig Your Own Hole * (4:23)
  14. Somebody That I Used to Know [Faux Pas Remix] * (3:59)
  15. Showdown Below My Sombrero * (2:30)
Ben benieuwd. Somebody That I Used To Know is alvast een heel goed voorproefje!

avatar van Poeha
Somebody That I Used to Know net voor het eerst gehoord en ben nu erg benieuwd naar dit nieuwe album van Peter Gabriel....oeps... Gotye.

Man wat is "Somebody That I Used To Know" een tof nummer.

avatar van rkdev
Poeha schreef:
Inderdaad lijkt "Somebody That I Used To Know" wel wat op Peter Gabriel, met de stem van Sting in de hoge delen. Ben benieuwd naar de rest.

Op dit moment mijn lievelingsnummer hopelijk is de rest van het album ook zo goed.

avatar van lennon
Ik hoor Somebody That I Used to Know nu elke dag voorbij komen op radio 2, en dat maakt me toch nog nieuwsgierig.

avatar van Mippie
lennon schreef:

Doet me toch ook aan Sting denken.....

Da´s toevallig, ik hoor hem net ook langs komen en denk "ik moet toch eens even gaan opzoeken wie dit fantastische nummer nou zingt". Super. Ben benieuwd naar de rest van het album.

avatar van jrn
jrn
Ik kreeg juist associaties met Toto. Met de kanttekening dat ik dit wél tof vind.

avatar van CWTAB
uit en klinkt errrrrrrrrrg prachtig

Wat een zalig album!
Na 4 luisterbeurten onwijs beklijvend!
Ik zie wel een herhalingsoefening met Like Drawing Blood… maar aangezien dit naar mijn bescheiden mening een meesterlijk debuut is… komt hij er goed mee weg. Nu ook onwijs benieuwd naar het debuut van Kimbra.

avatar van Barney Stinson
Een erg sterk album. Een tweede wereldhit zoals "Somebody that I used to know" staat er niet op maar elk nummer mag er wezen.

avatar van Dustbowl
Somebody That I Used to Know is echt een wereldnummer. Geweldig. Hoop dat de rest van het album daar een beetje bij in de buurt kan komen, zal moeilijk worden. Ik ben benieuwd.

avatar van Yamato
Kwam een jaartje geleden ofzo voor het eerst met deze artiest in aanraking en heb toen al vrij snel zijn tweede album op vinyl besteld. Tijdje enorm van genoten en toen ben ik het een beetje vergeten. Tot mijn grote vreugde betrapte ik mijn huisgenoot met zijn nieuwe nummer 'Somebody That I Used to Know'. Ik had toen nog geen benul dat hij met nieuw materiaal zou komen dus dat was een aangename verrassing. Verschrikkelijk lekker nummer, ben erg benieuwd naar de rest van dit album.

Ik vind Like Drawing Blood eigenlijk beter dan Making Mirrors (die is veel mysterieuzer, waar ik wel van hou). Somebody That I Used to Know is wel echt zijn briljantste nummer. Nog steeds een 4, want dit is zeker geen slecht album.

Ik krijg hier telkens een Soulwax / Beck gevoel bij. Of dat terecht is weet ik niet want Gotye is origineel genoeg van zichzelf.
Ik vind het een boeiend album maar ik merk ook een zekere afstand; alsof het 'vernieuwende' er te dik op ligt waardoor ik er vooralsnog geen warme gevoelens voor kan krijgen, gevoelens die nodig zijn naast de bewondering om het te laten uitgroeien tot een enorme favoriet.

Misschien komt dat nog. In elk geval is dit hoe dan ook een bijzonder album waar nog een hoop in te ontdekken valt.

Someobody That I Used To Know is toch wel in een erg korte periode kapot gedraaid voor mij. Begin deze maand ontdekt en erg mooi bevonden, maar ik hoor het nu al weken elke dag op de radio voorbij komen en zo gaat de charme er toch snel vanaf... Erg jammer.

Ik luister nooit naar de radio dus ik heb dat probleem niet (ik zie die opmerking vaker voorbij komen op deze site).
Draaien ze daar dat nummer????? Nooit verwacht.

avatar van Sunderland
Had ik ook niet verwacht. Was zelfs radio 3 megahit oid en staat in de top 40. Normaal zorgt dat er bij mij voor dat ik dan wat afstand neem tot zo'n nummer, maar deze is wel erg fraai. Zeker als je hem af en toe op eigen initiatief afspeelt.

Ik hoor nu ook pas dat het zo'n populair nummer is. Zelf luister ik ook nooit radio, maar het nummer draai ik dagelijks een paar keer en dat al bijna een maand. Ik vind het nog steeds een heerlijk nummer. En dat geldt ook weer voor dit album en Like Drawing Blood dat nog steeds niet verveelt.

Het verbaasd me niet zoveel dat het populair is, want Like Drawing Blood had volgens mij ook redelijk wat airplay in Nederland, maar dat was op een moment dat ik dat album alweer bijna vergeten was (en toen een revival beleefde bij mij).

theohagtingius schreef:
Wat een zalig album!
Na 4 luisterbeurten onwijs beklijvend!

Helemaal mee eens. Ik vind vooral de laatste 4 tracks erg goed en in het bijzonder save me en Bronte

avatar van BoyOnHeavenHill
Iedereen noemt hier (de stem van) Peter Gabriel, maar ik moet soms ook wel denken aan een andere Peter, te weten Cetera van Chicago, hoewel die sneller gaat vervelen.

avatar van lazerus
Het gebibber in de clip van Somebody That I Used to Know doet me aan de Sledgehammer clip denken.
Verder toch wel een lekker nummer, benieuwd naar de rest.

avatar van djarend
Leuke single, hele plaat niet boeiend genoeg, de vorige was beter.

avatar van djarend
aERodynamIC schreef:
Draaien ze daar dat nummer????? Nooit verwacht.

Hihi, staat zelfs in de top 10 van de mega top 100
dutchcharts.nl - Dutch charts portal

avatar van Stalin
lennon schreef:

Doet me toch ook aan Sting denken.....

Dit nummer deed mij juist meteen aan Vampire Weekend denken eigenlijk.
Toch wel de leukste verrassing van 2011 wat betreft muziek van de radio dit nummer van Gotye

heb vanochtend zijn clip 'somebody that i used to know' gezien op mtv, klonk wel goed. ben wel benieuwd naar de rest

avatar van rkdev
Mooi album, dat ik na twee luisterbeurten nog wel moeilijk kan 'vangen'. De stijlen gaan alle kanten op en elk nummer geeft me weer een andere associatie. Dat houdt het ook interessant overigens.

Zo begint het album met het sfeervolle titelnummer en gaat het daarna door met 'Easy Way Out' dat me in het refrein erg doet denken aan 'Day Tripper' van The Beatles.
Het briljante 'Somebody That I Used To Know' kennen we, en doet mij wel wat denken aan Peter Gabriel, met de stem van Sting in de hoge delen.
Ook bij 'Smoke and Mirrors' hoor ik Gabriel en Sting, maar nu aangevuld met de muziek van Paul Simon.
Daarna komen twee van mijn favoriete nummers, het Motown achtige 'I Feel Better' en de vrolijke popsong 'In Your Light' dat me wat aan Paul Carrack doet denken.
'State Of The Art' is een vreemd nummer met diverse stemvervormers en samples, het leuke refrein doet me dan qua melodie weer denken aan 10CC.
'Don't Worry, We'll Be Watching You' is een electronisch nummer, en doet me niet zoveel, en 'Giving Me a Chance' is wederom een sfeervol rustig nummer.
'Save Me' vind ik dan weer echt Sting (of ook wel Jon Anderson nu ik er over nadenk).
Tot slot sluit (het Gabriel-achige) 'Bronte' het album mooi af.

Haha ik loop een beetje achter. Beweerde gister nog dat ik dacht dat Somebody That I Used to Know wel eens een grote hit zou kunnen worden, kwam ik erachter dat ie al op 1 staat Wel een heel mooi nummer! Rest van het album is wel aardig, maar weinig bijzonders...

avatar van OscarWilde
Kan me in de meeste commentaren voorlopig vinden. Net iets te eclectisch om een echt goed album te zijn, her en der een goed nummer met Somebody that I used to know als hoge uitschieter.

JWB
Grappig: in eerste instantie vond ik het op Peter Gabriel meets dEUS (Serpetine) lijken. Dit was voordat ik las dat dit een van oosrpong Belg is. Verder inderdaad toch ook wel veel Soulwax en veel van
hetgeen hierboven genoemd is. Maakt dat het album minder? Zeker niet!

De videoclip doet mij denken aan Visage's Fade to Grey...