musician schreef:
Buitengewoon irritant, dat de discussie (ook destijds) maar één kant op kon. En dat was voor of tegen punk of voor of tegen rockmuziek.
Het is onmogelijk, om de stelling in te nemen dat de ene kant alleen maar rotzooi maakte en de andere kant alleen maar geweldige muziek. Zeker als je er met terugwerkende kracht naar terug kunt kijken. Blijkbaar was de keuze vooral politiek gemotiveerd. Niet geheel onverwacht, gezien de radicale politieke boodschap die de punk met zich meenam.
Maar daarmee is de muziek niet automatisch goed.
Dit blijft een ijzersterk debuut, valt volgens mij maar erg moeilijk te ontkennen. Het probleem van de punk (ook uiteindelijk) was juist niet dat ze moesten concurreren met inderdaad de oude Yes of Pink floyd (hoewel beide bands juist in 1977 behoorlijk van zich lieten horen).
Het probleem voor de punk was daarentegen de opkomst en de debuut albums van o.a. bands als Toto, Foreigner, Boston e.a. die, muzikaal gezien, hun zaakjes met sterke ideeën en dito muziek erg goed op orde hadden. Met een schuin oog naar het grote publiek.
Terwijl ook stadionbands zich lieten gelden met, zoals de geschiedenis heeft bewezen, memorabele, veel verkopende albums als Fleetwood Mac, Eagles, Steve Miller Band en nog vele anderen.
Dusdanig dat juist de opkomst van de punk in juist landen als het onze enigszins ondergesneeuwd raakte en slechts een enkele song de hitlijsten wist te halen. De newwave die als stroming na de korte periode van de punk opkwam, deed het op dat vlak wat beter.
Ook het debuut van Toto mag wat mij betreft moeiteloos onder de albums worden geschaard die de tand des tijds makkelijk heeft doorstaan. Eigenlijk nog steeds één van de leukste albums die de band ooit heeft gemaakt.
BAM! Gewoon goed uitgelegd.