Toto - Toto (1978)

Label: Columbia

1. Child's Anthem (2:45)
  2. I'll Supply the Love (3:44)
  3. Georgy Porgy (4:08)
  4. Manuela Run (3:55)
  5. You Are the Flower (4:10)
  6. Girl Goodbye (6:13)
  7. Takin' It Back (3:46)
  8. Rockmaker (3:19)
  9. Hold the Line (3:56)
  10. Angela (4:45)
  11. Georgy Porgy [Disco Version] * (5:07)
avatar van musician
Lekkere, gedegen, eerste plaat van Toto. Van deze band één van mijn favorieten.

Kameleonistisch en toch er redelijk één geheel van weten te maken.

Tot mijn schande, behoort Toto tot één van die bands waar je veel van hebt (of in ieder geval tot the 7th one) maar waarvan je moet toegeven dat het niet vaak je cd-speler meer wordt ingeschoven.

Toto I is hierop nog een uitzondering. Hydra ging ook nog en The 7th one, uit mijn hoofd gezegd. Beiden zal ik binnenkort eens van het stof ontdoen.

avatar van rkdev
Geweldig debuut van deze 'sessieband' met mijn favorieten Child's Anthem, I'll Supply the Love, Girl Goodbye en Hold the Line.

turbothijs
Hold the Line is geniaal, de rest varieert van ''goed'' tot ''mwah''

avatar van LDeVries
Erg mooi debuutalbum van Toto mijn favoriete nummers op dit album zijn I'll Supply the Love, You are the Flower en Hold the Line.

avatar van chevy93
Redelijk debuutalbum. Ze hebben veel beter gemaakt, maar deze kan er mee door. Als hoogtepunt natuurlijk Hold The Line. Wat een heerlijke plaat is dat om even op los te gaan!

De rest van de nummers worden een beetje overschaduwd door de klasse daarvan, dus daar zal ik me niet over uitlaten.

avatar van rkdev
Hoorde zojuist 'I'll Supply the Love' weer eens op de radio en wat blijft dat een briljant nummer zeg (die break in het midden) !! Misschien wel TOTO's beste.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Op de radio? Op welke zender kom je dat nou tegenwoordig tegen?

Simon Smith schreef:
Op de radio? Op welke zender kom je dat nou tegenwoordig tegen?
Geloof het of niet, maar het werd gedraaid in de Arbeidsvitaminen op 3FM !

Holwerda
Toch wel een hele gruwelijke plaat hoor. Vooral de laatste twee nummers zijn genieten. Nummer zeven vind ik ook een tof nummer van Steve Porcaro - het heeft wel iets mysterieus. Naar mijn mening is deze debuutplaat stukken beter dan veel wat ze later uitbrachten!

Een van de betere platen van Toto. Child's Anthem is een beetje bombastische symfopop, moet ik voor in de stemming zijn. Maar I'll Supply The Love heeft veel goeds: dikke rockriff, lekkere groove in de tussenstukjes, en een heerlijk rockerig einde met die loopjes omhoog. En Georgy Porgy is lekkere pop-funk. Ook Girl Goodbye en Hold The Line zijn sterke nummers. Hier en daar ook wat minder werk (Rockmaker, Manuela Run), maar het meeste is dik in orde.

avatar van musician
Ik ben het met je eens, dat het Toto debuut eigenlijk één van de betere Toto platen is.

Er zit helemaal geen zwak werk tussen, is afwisselend en kent helemaal geen commerciële, zoetgevooisde troep. Bonte muzikale schakeringen in een verder symfonische omgeving.

Om het onderscheid met Toto IV verder te markeren, geef ik deze er een halve ster bij, verschil bedraagt nu 1*. Terecht, naar mijn idee.

Toch geef je zelf Toto IV 4**** en deze 3,5*** terwijl je volgens mij ook vind dat Toto I beter is dan IV. Of heb ik dat mis?

Dit album is net als Toto IV wat glad. Wel draai ik nu na bijna 20 jaar dit hele album nog wel eens. Hold the line is wel erg grijsgedraaid op de radio. De liveversies van dit nummer zijn echter vaak schitterend.

Wat heeft trouwens Jeff Porcaro hier een paar knappe ritmes m.b.v. dubbele bassdrum op Hold the line en Girl Goodbye. Ik vraag me wel eens af hoe dééd hij dat toch?

avatar van IJH15
Een mooi debuutalbum van Toto. Natuurlijk is Hold the line gewoon geweldig, maar nummers als Angela en I'll supply the love zijn ook erg goed. Manuela run vind dan weer een minder nummer, evenals You are the flower

al met al 4*, omdat er slechts twee mindere nummers opstaan

avatar van Metal-D78
Eerste en beste van Toto. Tot en met IV is het acceptabel met een opleving bji The Seventh one.

Het geheel van deze plaat is me een beetje te smooth. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nooit een bijzonder groot fan van TOTO ben geweest. Lukather wordt wat mij betreft als gitarist een beetje overschat. 3,0

avatar van FunkStar
Ik hoor niemand hier over Rockmaker. Dit was ook een single (geen hit) maar ook ontzettend goed!

ichiman38
leuk toto album hoogtepunt girlgoodbye elk nummer is wel goed

avatar van dreamtheater22
Child's Anthem en I'll supply the love. Wauw, wat een songs, wat een muzikaliteit en wat een basis hebben ze hiermee gelegd voor de jaren daarna.Ik vind dat dit album zeer ondergewaardeerd wordt! Natuurlijk vindt iedereen Hold the Line mooi, maar neem nou eens songs als Girl Goodbye... Daar wordt nooit naar omgekeken terwijl toto die toch in 3/4 concerten speelt! En neem Child's Anthem. Naar mijn mening een van de beste muzikale nummers ooit door toto. Ik geef dit album zeker 5 sterren!

Ozric Spacefolk
Perfecte mix tussen soul, funk, rock, pop en verzin het maar.

Toto slaagde erin om een plaat te maken die iedereen wel leuk vond.
En nu nog steeds, staat zo'n plaat als deze als een huis.

Ze volgden een beetje het idee van Chicago (de band). Soms gewoon zwarte muziek maar dan door witte mannen.

Komt omdat Toto ook gewoon als studiomuzikanten veel zwartemensenmuziek had ingespeeld.

avatar van Metal-D78
Metal-D78 schreef:

- edit- Isolation is ook prima.....

Het debuut van Toto met de hit Hold the Line. Ook lekkere nummers zijn Child's Anthem, Angela en I'll Supply the Love zitten ook nummers tussen die wat minder zijn, maarja al met al een goed debuut! *3.5

avatar van Dibbel
Eerste LP van Toto had ik vrij snel te pakken, nadat Hold The Line in de Top-40 was verschenen in januari 1979.
Heb hem weer eens een paar keer opgezet en hij bevalt me nog steeds goed.
Zowat de uitvinders van de AOR, deze heren.
Het waren natuurlijk allemaal ervaren sessiemuzikanten die dachten, laten we zelf maar eens een groep beginnen.
Ze zetten hier een aantal goede rocknummers neer die blijven hangen in het geheugen, lekker in het gehoor zitten, maar stiekem toch best wel heel slim in elkaar zitten.
En je hoort dat het professionals op hun instrumenten zijn.

Hold The Line heb ik wel een beetje teveel gehoord (staat zowat op iedere CBS-verzamelaar), maar het blijft een goed nummer.
Mijn favorieten verder hier I'll Supply The Love, Girl Goodbye, Rockmaker en vooral Manuela Run en als beste nummer Angela.
Nauwelijks inzakkers.
Sterke plaat nog steeds. Ga de rest ook maar weer eens opzoeken.
Op vinyl.

avatar van Boermetkiespijn
Wat een geweldige plaat. Vooral als je je bedenkt dat dit hun debuutalbum is. Muzikaal ontzettend sterk, tekstueel schort er ook niet veel aan. Kicken...

Bij "Child's Anthem" lopen me altijd de rillingen over de rug, ik weet niet waarom. Zit echt een lading power in, als ik dit album heb af geluisterd, draai ik het eerste nummer altijd nog een keertje lekker hard.

"I'll Supply the Love", met vlagen een beetje te 'happy' voor mij, maar kan het zeker waarderen.

"Georgy Porgy", beetje zoet, maar wel lekker. Neigt zelfs een beetje naar de R&B, geeft niets.

"You Are the Flower", lekker wat variatie in de muziek, de dwarsfluit, de strijkers... Een heerlijke melange.

"Rockmaker", een nummer met een wat hoger boybandgehalte, maar wat kan mij het schelen.

"Hold the Line", één van mijn favorieten van deze band.
De drummer, Jeff Porcaro, zei er het volgende over:
"Hold the Line' was a perfect example of what people will describe as your heavy metal chord guitar licks, your great triplet A-notes on the piano, your 'Sly'-hot-fun-in-the-summertime groove, all mishmashed together with a boy from New Orleans singing... and it really crossed over a lot of lines.".

"Angela", mooi opgebouwd nummer... Het zoete en zwoele begin (of: de eerste helft) doet niet vermoeden dat er nog een heftiger stuk wacht. Gaaf gedaan...

Een prima debuutalbum waarna er nog veel topproducten volgden.

WPE
Inderdaad een prima plaat als debuut. En ja, er gingen er nog velen volgen van goede tot zeer goede kwaliteit, met heel af en toe een wat mindere cd, maar...het zijn me toch een stel professionele muzikanten, en wat spelen ze goed! Ik graai regelmatig een cd van hun uit de kast om er weer met volle teugen van te genieten.

avatar van m1997
Een fantastisch debuutalbum van mijn favoriete band.

Angela vind ik de mooiste ballad dat ik ooit heb gehoord en ook het beste nummer van dit album. De mooie piano akkoorden samen met de prachtige fluit is echt om te genieten. De opbouw van dit nummer lijkt een beetje op ''Music'' van John Miles (ook een geweldig nummer natuurlijk). Jammer dat dit nummer niet zo vaak live is/wordt gespeeld. Is toch echt zeker wel een van Toto's beste nummers.
Girl Goodbye vind ik verder na ''Angela'' het beste nummer van dit album. Wat een melodie heeft dit nummer.
Child's Anthem vind ik toch wel het beste instrumentale nummer ooit en een geweldige opener.
Van I'll Supply the Love wordt ik altijd erg vrolijk. Er zit gewoon zoveel sfeer in het nummer.
Hold the Line is een echte klassieker en blijft natuurlijk geweldig, net als Georgy Porgy .
You Are the Flower en Takin' It Back zijn ook beiden goede nummers.

Een 5 aantal sterren voor dit geweldige album!

avatar van m1997
Toch met een 0,5 ster verlaagd. Er zijn namelijk een paar andere albums die toch wat beter zijn en wel de 5 sterren verdienen.

dat klopt. Hydra vind ik sowieso beter uit de verf komen

avatar van Poeha
Child's Anthem
Erg fraaie instrumentale track. Toen ik dit album voor het eerst opzette, kwam deze me muzikaal bekend voor. Tot die tijd nooit bewust meegekregen dat het een nummer van Toto was. Geweldige gedreven opener van dit album.

I'll Supply the Love
Dit is waarom ik zo dol ben op de zangstem van Bobby Kimball. Fantastisch die hoge noten. Toegegeven hij zat er live nog wel eens naast, maar dat hoorde ook bij Bobby. Heeft ook zo z'n charme.

Georgy Porgy
Dit WAS, in retrospectief, het Mushanga van hun debuutalbum. Moest er behoorlijk aan wennen, maar waar ik Mushanga nog steeds een van de minste nummers van Toto vind, behoort Georgy Porgy inmiddels toch echt wel tot de klassiekers. Mooie relaxte track.

Manuela Run
Aangekomen bij het nummer dat net wat minder uit de verf komt dan de rest van het album. Nogal gewoontjes, geen bijzondere track derhalve.

You Are the Flower
Ook niet bijzonder hoogstaand, maar het overall gevoel is toch wel prima tot goed. Kabbelt lekker voort. Muzikaal dik in orde.

Girl Goodbye
Lange tijd vond ik dit een zeer degelijke track binnen hun oeuvre, tot ik eens een live uitvoering ervan mocht beluisteren. Sinds die tijd is het nummer behoorlijk geland. Een van de beste tracks van het debuut. Rockt fijn door.

Takin' It Back
Een track die zo op het Fahrenheit album had kunnen staan. Van dit soort mellow tracks mogen ze er op elk album wel een paar zetten.

Rockmaker
Tja en dan Rockmaker. Nog steeds m'n favoriete nummer van het debuut. Niet zo gek dus ook dat het Isolation album mijn favoriete album van de band is. Zou daar heel goed op gepast hebben. Een sterke rocktrack van het lichtere soort, met een enkele geweldige uithaal van Kimball.

Hold the Line
Gevolg dus door deze bazentrack. Wat een geweldig duo zo tegen het eind van de rit. Hier kun je als rechtgeaard Toto fan dan ook zeker niet omheen. Bij de eerste tonen is het al meteen raak en dat gevoel gaat gedurende het nummer ook niet meer weg.

Angela
Toch heel lang een ondergeschoven kindje geweest door de twee sterke voorgangers. Maar nog eens goed luisterend is het een fraaie power ballad die ongeveer halverwege flink wordt opgestuwd om vervolgens weer terug te vallen op ballad niveau. Dit trucje wordt vervolgens nog eens herhaald. Doet me qua structuur dan ook sterk denken aan I Won't Hold You Back, maar die laatste pakt net de climax niet mee, welke Angela wel heeft.

Toto blijft een meer dan prima debuut van de band die ik vanaf het prille luister begin al hoog had zitten en die band is uiteindelijk uitgegroeid tot favoriete artiest binnen huize Poeha. Vooral ook door de diversiteit aan stijlen.

Waardering: 4*