MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Radical Face - The Family Tree: The Roots (2011)

Alternatieve titel: The Roots

mijn stem
4,07 (236)
236 stemmen

Verenigde Staten
Pop / Folk
Label: Bearmachine

  1. Names (1:15)
  2. A Pound of Flesh (3:35)
  3. Family Portrait (4:40)
  4. Black Eyes (4:44)
  5. Severus and Stone (4:28)
  6. The Moon Is Down (3:18)
  7. Ghost Towns (3:54)
  8. Kin (4:04)
  9. The Dead Waltz (5:23)
  10. Always Gold (5:56)
  11. Mountains (4:51)
totale tijdsduur: 46:08
zoeken in:
avatar
Ik vind het echt een geweldig album, kan er geen genoeg van krijgen.

Echter is het enorm moeilijk om dit album te verkrijgen nog voor de feestdagen, weet iemand welke platenzaak deze cd nog in de winkel kan hebben?

avatar van Gloeilamp
4,0
Ik zag het album vandaag nog in de Utrechtse Plato liggen, en op het internet is het album ook gewoon te krijgen.

avatar van bommel
5,0
Ik heb al eens eerder Aero gevolgd , waar het om muzikale voorkeur gaat.
En als hij de termen "wonderschoon" en "betoverend" gebruikt, dan kun je iets verwachten.
Nou, die verwachting is ook uitgekomen.
Wat een schitterende muziek, van het begin tot het einde.
Een mirakel, dat Radical Face niet meer bekendheid geniet
Ik heb wel EEN probleem met deze CD: normaal zet ik van een goede CD enkele nummers op mijn MP3-speler/ maar nu kan ik echt geen keuze maken , want het ene nummer is nog beter dan het andere.
Maximale score dus. (mijn eerste voor 2011)

avatar van aERodynamIC
4,5
bommel schreef:
Ik heb al eens eerder Aero gevolgd , waar het om muzikale voorkeur gaat.



En als hij de termen "wonderschoon" en "betoverend" gebruikt, dan kun je iets verwachten.
Nou, die verwachting is ook uitgekomen.

Altijd fijn te horen natuurlijk.

Een mirakel, dat Radical Face niet meer bekendheid geniet

Dat scheef ik 4 jaar terug om het debuut wat meer in de picture te krijgen. Maar ik denk dat het nu toch niet echt meer opgaat. Het bekende reclamefilmpje heeft aardig reclame gemaakt en zijn optreden in Bitterzoet Amsterdam is verplaatst naar de grote zaal van Paradiso.
Dat zegt toch wel wat.
Ter vergelijk: de voor mijn gevoel bekendere Scott Matthew (wat dus blijkbaar toch niet zo is) trad onlangs in Bitterzoet op voor een matig gevuld zaaltje (het is echt een kleine zaal). En als Ben Cooper dan zo populair is dat het verplaatst wordt naar de grote zaal van Paradiso mogen we voorzichtig concluderen dat hij toch een redelijke bekendheid geniet ook al is dat relatief natuurlijk. Het is nog geen Adele. Dank u reclamespot zullen we dan maar zeggen.

avatar van dumb_helicopter
4,0
Het album roept echt prachtige sfeer op waarbij het nummer Ghost Towns het neusje van de zalm is. Het schommelt momenteel nog tussen 4.0* en 4.5*, maar ik zie het omslaan naar het laatste. In Ghost Towns lijkt de zang wel wat op die van de zanger van Arcade Fire.

avatar
Telamon
Kocht zojuist:
RADICAL FACE
Paradiso Grote Zaal
Amsterdam
01-02-2012 21:00

Met dank aan Musicmeter en jullie enthousiasme. Ghost Town is prachtig!

avatar van aERodynamIC
4,5
En vergeet allemaal het debuut album niet he

avatar van RoyDeSmet
4,0
aERodynamIC schreef:
En vergeet allemaal het debuut album niet he


Ghost (2007) of het onuitgebrachte 'Junkyard Chandelier' uit 2003?
Ghost is prachtig. Junkyard Chandelier is aardig, maar wel inferieur aan zijn latere 2 albums.

avatar
Gloeilamp schreef:
Ik zag het album vandaag nog in de Utrechtse Plato liggen, en op het internet is het album ook gewoon te krijgen.


op welke internetsites kan ik dit album krijgen??

avatar van dumb_helicopter
4,0
Nog winkels waar het verkrijgbaar is? Want ik wou het album tijdens het kerstshoppen aanschaffen maar ik vond het nergens

avatar
(verwijderd)
Het album wordt officieel pas 23 januari in Nederland uitgebracht, je zal dus tegen een shop aan moeten lopen die dit besteld hebben via de website van de band, anders nog even een paar weekjes wachten en dan zal je m op meer plekken tegenkomen

avatar van dumb_helicopter
4,0
(verwijderd) schreef:
Het album wordt officieel pas 23 januari in Nederland uitgebracht, je zal dus tegen een shop aan moeten lopen die dit besteld hebben via de website van de band, anders nog even een paar weekjes wachten en dan zal je m op meer plekken tegenkomen


In België dan 4 oktober al of is dit de releasedatum van wanneer het uitkwam in het land van oorsprong?

avatar
(verwijderd)
Dit was de release in land van uitkomst, hij was vanaf toen te krijgen via de site van Radical Face zelf. Als je bijvoorbeeld kijkt op amazon.co.uk zie je ook dat daar de releasedatum 23 januari is.. vanaf dat moment wordt ie gewoon officieel verkocht door winkels/webshops

avatar van aERodynamIC
4,5
Het ging ook allemaal wat chaotisch: Ben Cooper beheert zijn eigen webshop zelf. Heel charmant ook wel al die mailtjes die niet klopte en zo.
Maar vanaf begin oktober was ie inderdaad leverbaar als je het via zijn site bestelde. Ik heb hem dan ook al een tijdje hier thuis liggen. Maar ja, groot liefhebber vanaf zijn vorige schitterende album he. Ik moest en zou het origineel op cd hebben.

avatar
4,5
Alleen maar stijgende op mijn jaarlijstje deze...
Black eyes...!

avatar van RoyDeSmet
4,0
eswa schreef:
Black eyes...!


Hulde!

avatar van west
5,0
aERodynamIC schreef:
Het ging ook allemaal wat chaotisch: Ben Cooper beheert zijn eigen webshop zelf. Heel charmant ook wel al die mailtjes die niet klopte en zo.
Maar vanaf begin oktober was ie inderdaad leverbaar als je het via zijn site bestelde. Ik heb hem dan ook al een tijdje hier thuis liggen. Maar ja, groot liefhebber vanaf zijn vorige schitterende album he. Ik moest en zou het origineel op cd hebben.


Mmm, als je op internet rond kijkt - ook op de website van Plato - dan staat echt overal als officiële releasedatum 23 januari 2012. Ik heb 'm ook op internet niet gevonden, alleen dus in zijn eigen shop. Doen we deze plaat niet tekort met een 2011 eigen beheer release (ook voor de jaarlijst)? Heel veel mensen hebben 'm nog niet kunnen luisteren.

avatar van aERodynamIC
4,5
west schreef:
Heel veel mensen hebben 'm nog niet kunnen luisteren.

Laten we heel eerlijk zijn hierover: lariekoek! want bijna iedereen weet wel hoe pindakazen werkt.
Inderdaad zullen er niet veel als ikzelf zijn die het album bij hem zelf besteld hebben.

En op Musicmeter geldt nu eenmaal de regel dat de releasedatum de eerste release is. Ik zou het zelf erg sullig vinden om een album dat ik al best een tijdje ken uit mijn 2011 lijst te moeten halen om straks met 'de massa' mee te moeten doen en hem in een 2012 lijst te moeten zetten. Ik ken dit al vanaf half september!

57 stemmen is ook zo slecht nog niet. En ik heb zijn debuut ook in 2007 al voldoende aan lopen prijzen terwijl het pas echt werd opgepikt door die reclame 4 jaar later (in de lijst van 3voor12 is dat nummer nu pas terug te vinden). Zo werkt het nu eenmaal. Doen we een album dan tekort door een release datum aan te passen? Welnee. Zo heilig zijn die lijstjes niet. Als mensen het maar ontdekken.

avatar van alpeko
4,0
aERodynamIC schreef:
(quote)

Laten we heel eerlijk zijn hierover: lariekoek! want bijna iedereen weet wel hoe pindakazen werkt.
Inderdaad zullen er niet veel als ikzelf zijn die het album bij hem zelf besteld hebben.


Alles behalve lariekoek natuurlijk. Deze plaat had gewoon pas in de jaarlijst van 2012 mogen staan. We wonen in Nederland en deze plaat wordt hier in 2012 uitgebracht. Hij staat ook niet op de jaarlijst van de betere platenzaken.
Nu hebben alleen de mensen gestemd die de moeite hebben genomen om hem via zijn site (alleen creditcard) te bestellen of mensen die het album maar illegaal gedownload hebben.

Natuurlijk is het maar een jaarlijstje en dat blijft toch een momentopname. Het is geen drama dat deze plaat dus door veel mensen niet kon worden meegenomen. Echter blijft het gewoon vreemd dat MuMe zich niet aan de Nederlandse releasedata houdt. Want zo staat Ólafur Arnalds' Living Room Songs wel op een release datum van eind december (fysieke releasedatum), terwijl alle nummers al in oktober via internet vielen te beluisteren. Consistentie is er niet.

avatar van aERodynamIC
4,5
Musicmeter heeft nooit anders gedaan en ik vind dat dat zo moet blijven. Zeker tegenwoordig met al die internetshops. Zo moeilijk is het niet meer om aan albums te komen. Sterker: ik koop bijna alleen nog maar via buitenlandse internetzaken. Dan zou ik dus braaf moeten wachten op een NL release (die regelmatig later is)?
Zo verscheen Want, two van Rufus Wainwright al half oktober 2004 en moest Nederland nog tot maart 2005 wachten. Dat is bijna een half jaar. En zo moeilijk was het nu ook niet om daar aan te komen.
En hoe zit het dan met releases die nooit in Nederland zijn uitgebracht? Het album Troen & Ingen van Saybia zanger Søren Huss is zo'n voorbeeld. Verwijderen van de site want we wonen immers in Nederland? Die heb ik gewoon bij een Deens internetshopje besteld.

Bij dit album mag het dan wat lastiger zijn; neemt niet weg dat ie gewoon te verkrijgen was (ook digitaal via de officiële weg, dus hoezo lastig?!).

Feit is dat het hier blijkbaar maar gaat om de jaarlijstjes en dat vind ik niet genoeg reden om dan de boel maar aan te passen. Dan zou je Jordy lief moeten aankijken en vragen of hij op Musicmeter dezelfde methode wil hanteren als op Moviemeter bij het invullen van de jaarlijstjes.

Het voorbeeld dat jij aanhaalt zou best kunnen en dan moet je dat via een correctie aangeven, inclusief bewijs dat dit in oktober al verkrijgbaar was, en dan past de crew dit voor je aan. Zij proberen wel degelijk consistent te zijn.

Voor zover de releasedatum. Graag terug naar waar het echt om gaat en dat is deze tijdloze cd

avatar van alpeko
4,0
Arnalds was niet verkrijgbaar in oktober. Maar alle nummers stonden al wel op Youtube. Om daarmee even het punt van: "ik ken alle nummers al lang" aan te stippen. Van Sigur Rós' Inni kent iedereen alle nummers ook al.

Feit is zeker dat dit album tijdloos is en ook in mijn jaarlijst van 2012 komt te staan waar dat kan (hier dus niet). Ik wacht wel totdat hij hier in de schappen ligt om hem fysiek aan de collectie toe te voegen.

avatar van aERodynamIC
4,5
alpeko schreef:
Arnalds was niet verkrijgbaar in oktober. Maar alle nummers stonden al wel op Youtube. Om daarmee even het punt van: "ik ken alle nummers al lang" aan te stippen. Van Sigur

Raar punt dan en heeft niets van doen met mijn opmerking uiteraard. We hebben het hier vooral over een releasedatum en die was gewoon in oktober toen ik deze netjes in mijn brievenbus kreeg (en ja ik kende de nummers al eerder door het pindakazen maar de discussie ging toch vooral over een releasedatum en ik heb genoeg andere voorbeelden aangehaald).

avatar van alpeko
4,0
aERodynamIC schreef:
(quote)

Raar punt dan en heeft niets van doen met mijn opmerking uiteraard.


Dat je het er niet mee eens bent maak iets niet meteen raar of lariekoek.

avatar van aERodynamIC
4,5
alpeko schreef:
(hier dus niet).

Je kunt Jordy toch een verzoekje sturen of hij op Musicmeter niet net als op Moviemeter de mogelijkheid om albums van voorgaande jaren in te vullen in je jaarlijstje verruimt? Dan kan het alsnog en is het aan de user de keuze wat hij doet.

avatar van aERodynamIC
4,5
alpeko schreef:
(quote)


Dat je het er niet mee eens bent maak iets niet meteen raar of lariekoek.

Het ging over de mogelijkheid dat veel mensen het niet hebben kunnen beluisteren en dat was wel degelijk een non-argument want niet waar. Als je je best doet is het wel degelijk mogelijk. Dat mensen het niet bij de artiest zelf bestellen is een eigen keuze maar daarvoor hoeft het beleid hier op de site niet worden aangepast.

En of mensen het daardoor niet weten te vinden? Is dat niet een beetje onzin? Goede albums worden altijd wel gevonden, los van jaarlijstjes.

avatar van alpeko
4,0
aERodynamIC schreef:
(quote)

Het ging over de mogelijkheid dat veel mensen het niet hebben kunnen beluisteren en dat was wel degelijk een non-argument want niet waar. Als je je best doet is het wel degelijk mogelijk. Dat mensen het niet bij de artiest zelf bestellen is een eigen keuze maar daarvoor hoeft het beleid hier op de site niet worden aangepast.

En of mensen het daardoor niet weten te vinden? Is dat niet een beetje onzin? Goede albums worden altijd wel gevonden, los van jaarlijstjes.


Dat waren niet mijn argumenten Hij staat in mijn jaarlijst.
Jouw argument dat jij hem in je lijst van 2011 wilt opnemen en net in 2012 omdat jij niet met de massa meewilt klinkt gewoon niet heel sterk. Wat is er mis met de massa die deze plaat idd pas in 2012 zal oppakken? Beste van 2 werelden lijkt me een prima voorstel.

avatar van aERodynamIC
4,5
Pffff, daar draaide het al helmaal niet om. Je begint de boel nu wel heel erg uit z'n verband te halen. Die opmerking van mij was niet al te serieus (heb immers Adele in mijn top 10 over 2011 staan). Die was meer bedoeld om aan te geven dat ik het raar vind een officiële releasedatum aan te passen zodat meer mensen het kunnen ontdekken doordat het eind 2012 in de jaarlijstjes terecht kan komen (wat nog maar de vraag is).
Mijn reactie was trouwens gericht aan west waar jij je in mengde, wat overigens niet erg is maar dan moet je niet met opmerkingen komen dat het 'jouw argument niet was'.
Ik vind dat we nu wel heel erg beginnen af te wijken. Er is niks mis met het feit dat 'de massa' het in 2012 gaat oppikken uiteraard. Ik denk dat dat wel mee zal vallen. 'De massa' heeft hem al leren kennen met de reclamesong. Overigens was dit album ook al in oktober via Amazon te verkrijgen (niet de minste toch) en lag het bij diverse Plato winkels in NL.

Gelukkig zijn we het eens over het feit dat dit album uit 2011 gewoon een erg goed album is en laten we er voor zorgen zoveel mogelijk mensen hier op te wijzen.

avatar van west
5,0
Ik dus naar Plato in Utrecht, waar Gloeilamp 'm had zien liggen. Ze hebben 'm daar niet gehad en krijgen 'm pas op de releasedatum van 23 januari.
Platen uitgebracht in eigen beheer bestellen ze niet, ze moeten wachten op de officiële release, dan pas mogen zij verkopen.

Waar het hier om gaat is wat je beschouwt als, zoals jij het omschrijft: "de eerste release". Jij komt ook met een voorbeeld van Saybia die in een ander land uitkwam en niet eens in Nederland. Ook komen cd's in een ander land eerder uit. Het moge duidelijk zijn dat een release in een ander land natuurlijk "een eerste release" kan zijn, want dat is ook een officiële release van de platenmaatschappij.

Maar dan nu: is het door de artiest of een ander voor de officiële release door de Platenmaatschappij in eigen beheer verkopen ook een release? Naar mijn idee kan die eigen beheer verkoop niet de releasedatum zijn. Allereerst doen heel veel artiesten dat niet en krijg je zo onduidelijkheden en verschillen. Daarnaast kan er een illegale verkoop / download beschikbaar zijn: telt die dan ook mee? Lijkt mij niet. Kortom: je begeeft je dan op een nogal hellend vlak. Het moge trouwens duidelijk zijn dat pindakazen al helemaal niets van doen heeft met de releasedatum.

De officiële releasedatum van een album in verschillende landen is altijd heel duidelijk te zien bij de (internet-)winkels. Ze staan ook in de computers, waarin de gegevens van de platenmaatschappijen zelf staan. Dat is min of meer heilig.
Ik blijf het daarom logisch vinden dat de releasedatum gewijzigd zou moeten worden naar 23 januari 2012. De officiële releasedatum van de platenmaatschappij, het enige wat zou moeten tellen. Ik vind dat geen lariekoek.

avatar van aERodynamIC
4,5
west schreef:
Allereerst doen heel veel artiesten dat niet

Nog een laatste keer dan: komt vaker voor dan je denkt en ook bij grote namen (zoals bijvoorbeeld Rufus Wainwright).

Ik blijf het daarom logisch vinden dat de releasedatum gewijzigd zou moeten worden naar 23 januari 2012. De officiële releasedatum van de platenmaatschappij, het enige wat zou moeten tellen. Ik vind dat geen lariekoek.

En ik blijf dat lariekoek vinden. Als een album zo gemakkelijk te verkrijgen is bij de artiest zelf (gewoon via zijn webshop en het is verdorie zijn album; niet van een internationale platenmaatschappij!!!) dan is dat de officiële release (zie je trouwens ook bijna overal zo aangegeven als je het album opzoekt). Moeten we ons dan gaan voegen naar het aloude 'in de Nederlandse winkel verkrijgbaar'? In deze moderne tijden? Kom op zeg. iTunes telt dus ook niet meer mee? Nog even en we moeten de LP release gaan afwachten. Zo, en nu niet meer zeuren allemaal

Dit album is van Radical Face en in zijn wenshop staat duidelijk de releasedatum: Radical Face Music and Merchandise Store - MAM Online Store - mamstore.co.uk
Ik heb liever te maken met de artiest zelf dan een platenmaatschappij en jij als Prince fan moet toch ook zijn gevecht met die maatschappij meegekregen hebben. Niet dat het met dit album te maken heeft maar voor mij geldt wel dat mijn loyaliteit altijd naar de artiest zal uitgaan.

west schreef:
Platen uitgebracht in eigen beheer bestellen ze niet, ze moeten wachten op de officiële release, dan pas mogen zij verkopen.

Ik heb bij Plato anders toch regelmatig anders meegemaakt. Ze zijn dan alleen wel wat duurder. Meestal zo rond de 23 euro of zo.

Daarbij: het is op Musicmeter gewoon het beleid. Niet meer of minder. En we hebben het niet over wanneer de pindakaasversie is uitgekomen. Je kunt dan wel stemmen maar daar verandert de releasedatum heus niet door.

Het lijkt me trouwens interessanter om over het album zelf door te gaan. Helaas heb ik me ook te veel schuldig gemaakt aan het verdedigen van iets als een releasedatum wat niet eens nodig zou moeten zijn. Ik hoop dat ik daar tegenover ook genoeg enthousiasme heb gekweekt over deze artiest al bij zijn vorige album
Mag het dan eindelijk over de kwaliteit hiervan gaan? Meldt het maar vanaf 23 januari zou ik zeggen

avatar van west
5,0
Nee, nu we vastgesteld hebben dat de plaat voor Musicmeter uit is, dan ga ik 'm beluisteren ook.

Waar hebben we ons druk over gemaakt? Dit is toch helemaal niks...

Nee hoor, dit is werkelijk een prachtplaat. Ik had al hoge verwachtingen, omdat ik Ghost een mooi album vind en de score hier zo hoog is. Maar dit album is nog mooier: wow!
Hoor ik daar Canadese (Arcade Fire) invloeden?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 03:11 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 03:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.