The Knack - Get the Knack (1979)

Label: Capitol

1. Let Me Out (2:22)
  2. Your Number Or Your Name (2:58)
  3. Oh Tara (3:05)
  4. (She's So) Selfish (4:31)
  5. Maybe Tonight (4:03)
  6. Good Girls Don't (3:09)
  7. My Sharona (4:55)
  8. Heartbeat (2:12)
  9. Siamese Twins (The Monkey & Me) (3:26)
  10. Lucinda (4:01)
  11. That's What the Little Girls Do (2:43)
  12. Frustrated (3:52)
avatar van Sammy
Deze Knackworsten laten duidelijk horen dat de nieuwe stroom aan The-bandjes helemaal niet zo nieuw en origineel zijn. Vooral My Sharona is een meesterlijk nummer!

avatar van Ward
Goede tip, Sammy! My Sharons is inderdaad echt een vet nummer. Het klinkt inderdaad als veel bandjes van nu. Snel nog wat andere nummers beluisteren.

ben bang dat je niet aangenaam verrast wordt door de andere nummers
The Knack = My Sharona
(eendagsvlieg)

Pim
Good girls don't vond ik ook altijd een leuk singletje.

avatar van SiSsY bOY
Sammy schreef:
Vooral My Sharona is een meesterlijk nummer!

Echt een geniale solo zit er in dat nummer!

avatar van andré
Ooit in het onvolprezen tv-prgramma 'Single Luck' gezien hoe het met de band verder is gegaan na 'My Sharona'. Ze bezochten in deze reportage zelfs de Sharona waarover het nummer ging. Ze bleek toch niet meer zo mooi als vroeger (ik meen dat de zanger smoorverliefd op haar was). Triest was vooral de zanger, hij kreeg het erg hoog in de bol, maakte ruzie met de andere bandleden en raakte aan de drugs. Het is volgens mij nooit meer goed gekomen. De tweede single was al een slecht teken; een regelrechte kopie van 'My Sharona' (werd terecht ook geen hit).

avatar van douwens
Ik denk dat deze band inderdaad afgedaan kan worden als een one hit wonder bandje. My sharona is natuurlijk een vet nummer dat zelfs wat weg heeft van de nr's van de Ramones.

Pieter Paal
Toen ik The Knack voor het eerst met 'My Sharona' op de radio hoorde, dacht ik dat het een nieuwe single van The Cars was.
'Good girls don't' en 'Baby talks dirty' waren leuke singles die daarna volgden.
Hun muziek past prima in het straatje van Amerikaanse bands zoals Talking Heads, Ramones en The Cars.
De vinyl-versie heb ik al jaren niet meer gedraaid, maar vorige week had ik dit album op mijn mp3-speler staan en ik moet zeggen dat ik niet meer het gevoel bij de muziek heb als ik toen had en ik bleef 'My Sharona' en 'Good girls don't' maar herhalen en de andere nummers negeren. Bij The Romantics heb ik hetzelfde. Ik draai alleen 'What I like about you' en 'Talking in your sleep'.

avatar van Gajarigon
andré schreef:

Die Sharona heeft zelfs haar eigen site (no kidding):

Leuk nummer wel.

avatar van Rinus
leuk album, en "My Sharona" is geweldig.

avatar van kaztor
Het is misschien wel een one-hit-wonder, dit bandje, maar wat ik zo sterk vind aan My Sharona is die sneaky gelaagdheid van het nummer.
De beat en riff klinken heel simpel, maar toch als je het goed beluisterd voert het langs allerlei zijweggetjes om dan weer terug te keren naar die beat. Heerlijk nummer!!

Ik vind persoonlijk Good Girls Don't een stuk leuker en catchy-er dan My Sharona, wat ik altijd maar een middelmatig liedje vond. De rest van de cd ken ik dan weer niet, zal hem binnenkort eens luisteren.

avatar van LucM
Ik ken alleen "My Sharona" en dat vind ik een prima nummer. Nadien niets meer van deze band gehoord, het is duidelijk een one-hit-wonder. Ik herinner mij ook dat deze band destijds door de pers werd gehaat omdat de manager had verklaard dat the Knack groter is dan the Beatles.

avatar van dix
dix
LucM schreef:

....en omdat het een stel kinderlokkers was.

'my little pretty one ....always get it up for the touch of the younger kind'

avatar van Reint
Ja, die teksten zijn erg seksistisch. Ik vind die bovengenoemde singles maar flauw eigenlijk. Irritante productie ook (erg gelikt, belachelijke meerstemmigheid).
Die Sharona zag er trouwens niet verkeerd uit op het moment dat het nummer werd geschreven.

Die voorkant is trouwens identiek aan die van het (tevens naamloze) debuut van Modern Lovers http://3.bp.blogspot.com/_uB-0D-gV8mY/Rq26tpg5ZcI/AAAAAAAADFc/XSzve7iyDfI/s400/Modernlovers.jpeg.

avatar van Dibbel
Deze plaat is natuurlijk het boegbeeld van de Amerikaanse powerpop, zoals die zo'n beetje evolueerde uit de Amerikaanse new wave.
Tussen 1978 en 1982 kwamen er ontelbare groepjes op in Amerika, die dit soort muziek maakten.
Vrolijke, meezingbare,uptempo liedjes meestal, in basisbezetting (3 gitaren en drums)
Dat is met deze ook.
My Sharona kent natuurlijk iedereen met die geweldige gitaarsolo. Haalde desondanks maar een 20e plaats in de Top 40 in augustus 1979.
Maar er staan meer leuke nummers op
Good Girls Don't (But I Do), ook zo'n vrolijk nummer, het hoekige She's So Selfish, dat halverwege helemaal een andere kant opgaat, de snelle opener Let Me Out, That's What The Little Girls Do en het van Buddy Holly bekende Heartbeat.
Maybe Tonight is een mooi ingetogen liedje.
The Knack hield er na 3 albums in 1981 mee op, kwamen weer bij elkaar in 1986, maakten een CD en hielden er in 1992 weer mee op. Men kwam echter in 1996 wederom bij elkaar en maakten nog 2 platen en traden weer op.
In 2006 werd zanger Doug Fieger tijdens een optreden onwel, waarna bij hem kanker werd geconstateerd waaraan hij in 2010 op 57-jarige leeftijd is overleden.
Sharona runt tegenwoordig een makelaarskantoor in Los Angeles.
Ikzelf word hier nog steeds heel vrolijk van en geef gerust weer 4 sterren.
Op vinyl.

avatar van Heer Hendrik
Ha ... My Sharona
Daar heb ik ook nog een leuke annekdote over.

Het was begin jaren 90. Ik had samen met een vriend een leuke hobby...
wij zochten songs die in een rockcafe, waar we destijds wekelijks kwamen, nooit werden gedraaid. Zeg maar vergeten nummers opnieuw onder de aandacht brengen. Nummers als I hate myself for lovin'you - Joan Jett, Sure know something - Kiss en Baby, get it on- Ike en Tina Turnerzijn enkele voorbeelden hiervan. Als we die hadden aangevraagd bij de desbetreffende DJ gingen we klokken hoe lang het duurde voordat de DJ het nummer ging draaien. De nummers die we aanvroegen kwamen vroeg of laat op die avond voorbij, behalve 1 nummer. Precies, The Knack en My Sharona werd maar niet gedraaid. Aan het einde van de avond liepen we naar de DJ toe en vroegen hoe het kwam waarom hij The Knack niet had gedraaid: Hij zei: "Ik heb een hele avond gezocht, maar kon hem niet vinden" We vroegen: " waar heb je dan gezocht"
Hij zei bij de "N"

avatar van matthijs
Heer Hendrik schreef:
Ha ... My Sharona
Daar heb ik ook nog een leuke annekdote over.

"Ik ben Jan en mijn favoriete popgroep is De Nek"

avatar van Heer Hendrik
Ene Quincy Jones zei tegen de artiest. We hebben nog een nummer voor je album nodig in de stijl van My Sharona van The Knack. Hmmmm zei de artiest: 'Ik heb nog wel een nummer, waar ik eigenlijk niet mee verder kan"Misschien dat we het inderdaad over die My Sharona-boeg moeten gooien."
Dat nummer kwam op een album terecht wat het best verkocht album aller tijden werd.
Het nummer in kwestie was........Beat it van Michael Jackson