Alice Cooper - From the Inside (1978)

Label: Warner Bros.

1. From the Inside (3:54)
  2. Wish I Were Born in Beverly Hills (3:38)
  3. The Quiet Room (3:53)
  4. Nurse Rozetta (4:15)
  5. Millie and Billie (4:14)

met Marcy Levy

6. Serious (2:45)
  7. How You Gonna See Me Now? (3:58)
  8. For Veronica's Sake (3:37)
  9. Jackknife Johnny (3:46)
  10. Inmates (We're All Crazy) (5:03)
avatar van musician
Ook Alice anno nu is nog zeer goed te pruimen, alsof hij nooit is weggeweest.
Solo prima albums in de 21e eeuw en in samenwerking met de Hollywood Vampires (2015). Laat hem maar schuiven, ook al begint hij een echte last of the mohicans te worden.

avatar van berken
Deze steekt er ook voor mij bovenuit (hoewel Killer natuurlijk ook een topper is). Favoriet voor mij zijn The Quiet Room en Jackknife Johnny. Dit blijft mooi!

Overigens de lp-hoes was zoals al eerder gememoreerd echt prachtig.

Achteraf beschouwd Alice Cooper zijn meest persoonlijke plaat.
De shockrocker had nogal wat achter de kiezen.
Opgenomen in een gesticht, omdat dit kennelijk de enige manier was om koning alcohol de nek om te draaien.
Vanaf ca. 1972 was Alice een zwaar drinker en dit begon in 1977 zijn tol te eisen.
Sterker nog.....het had niet veel langer moeten duren.
From The Inside met een nuchtere Alice Cooper sluit thematisch daar op aan.
Op de keper beschouwd is dit nogal een onderschatte plaat, wisselend ontvangen ook, wellicht omdat dit een kwetsbare plaat is.
En wilde de wereld dit wel. Was Cooper niet de artiest bij uitstek die stoer om zich heen schopte en het opnam voor de rebelerende jeugd en shockeerde op het podium met horrorgerelateerde fratsen?
Feitelijk horen we hier meer de aardige ( want dat is ie) Vincent Furnier, die Alice Cooper niet telkens de hoofdrol laat spelen.

From The Inside is daarom een interessante plaat, waar de rock lang niet de hoofdmoot is.
Er is rock, tuurlijk, maar eigenlijk zijn de niet echte rocksongs het beste.
How You Gonna See Me Now iblijft gewoon een heel mooi gevoelig liedje, waar Funier behoorlijk met de billen bloot gaat en zijn vocale prestatie is voorbeeldig.
The Quiet Room, sterk verhalend, Nurse Rozetta, net zo indrukwekkend.
Millie And Billie zou zo uit een musical kunnen komen.
Serious is lekker, maar geen heel opvallende rocker.
Nee, de laatste 2 songs doet mij vooral opveren.
Jacknife Johnny ( moet ie echt eens in zijn liveset opnemen) en het theatrale, maar formidabele Inmates.

Verrassend goede plaat. Muzikaal en productioneel wel heel 1978, maar scherp en met lading.

Hij ging al vrij snel weer de mist in en een wederom treurige periode kwam langs voor een jaar of vier.
Maar hij overwon en nu definitief.

avatar van namsaap
Ergens in de jaren '90 kocht ik deze LP als tweedehandsje. Behalve de nummers School's Out en No More Mister Niceguy (de versie van Megadeth ) kende ik niets van deze man. Even luisteren voor de aanschaf vond ik niet nodig. Als zoveel metalbands hem als invloed noemden moest dit wel goed zijn.

Dat was even schrikken toen de naald zich voor het eerst in de plaat nestelde... Dit had weinig met rock te maken. Dit album heeft daarna lange tijd niet meer op de draaitafel gelegen. Pas vele, vele jaren later ben ik dit album alsnog gaan waarderen.

De gladde productie van David Foster (op zijn palmares staan vooral pop-LP’s) en de brave instrumentale invulling, door onder andere leden van Toto en voormalige bandleden van Elton John, geven de plaat eerder een musical-esque- dan een rocksound. Af en toe doet de plaat me dan ook denken aan Streets van Savatage. Het zou me niet verbazen wanneer Jon Oliva deze plaat goed kent.

De plaat kent diverse sterke nummers met als hoogtepunten het titelnummer, Jackknife Johnny en Nurse Rosetta. Maar ook de overige nummers mogen er zeker zijn.

Het heeft lang geduurd voordat ik dit album kon waarderen. In die zin is het een groeiplaat met een zeer lage groeicurve . Inmiddels waardeer ik deze plaats met 4 sterren.

avatar van E-Clect-Eddy
namsaap Als je Alice had willen verkennen had je er beter aangedaan om bij zijn eerste albums zoals Killer te beginnen of juiste de 90s of latere albums zoals Dirty Diamonds... voor wat betreft het stevigere werk en Alice Cooper Goes to Hell voor die dag te bewaren als je zin hebt in een musical

Welcome To My Nightmare ook niet vergeten.
Afwisselende plaat. Jazz, ballads, rock en theatraler spul.

avatar van LucM
Het meest ingetogen en persoonlijke album van Alice Cooper waarbij hij ook zijn meest emotionele kant laat horen. De songs handelen voornamelijk over zijn eigen persoon en met de ballad How You Gonna See Me Now? scoorde hij terug een hit. De wilde jaren waren achter de rug maar dit is zeker een album dat niet misstaat in zijn oeuvre.

Typerend in deze is dat Alice tijdens zijn 1979 tour weer volledig de mist in ging.
Broodmager en de jaren ( tot 1983) er na waren nog heftiger dan de 70's. Hij raakte ook nog eens aan de crack.
From The Inside is zijn therapeutische album.
Opvallend breekbaar soms, maar toch ook weer geen sombere plaat.
Voorlopig ook het einde van een succesvolle reeks.
De begin 80's waren even buiten zijn fysieke gesteldheid, niet best voor hem.
Magere verkopen, een ander image en meeliftend op de new wave.

Da Da is trouwens een heel aardige plaat Luc M.
Hij was er erg aan toe, maar dat is er gek genoeg niet van af te horen. Staan prima nummers op.