Coldplay - Mylo Xyloto (2011)

Label: Parlophone

1. Mylo Xyloto (0:42)
  2. Hurts Like Heaven (4:02)
  3. Paradise (4:38)
  4. Charlie Brown (4:45)
  5. Us Against the World (4:00)
  6. M.M.I.X. (0:48)
  7. Every Teardrop Is a Waterfall (4:01)
  8. Major Minus (3:30)
  9. U.F.O. (2:18)
  10. Princess of China (3:59)

met Rihanna

11. Up in Flames (3:13)
  12. A Hopeful Transmission (0:33)
  13. Don't Let It Break Your Heart (3:54)
  14. Up with the Birds (3:46)
  15. Charlie Brown [Live] * (3:44)
  16. Life Is for Living [Live] * (1:58)
  17. Every Teardrop Is a Waterfall [Live] * (3:36)
avatar van Angelo
Eigenlijk heb ik niet zoveel met de muziek van Coldplay, maar ik begin Every teardrop is a waterfall steeds leuker te vinden. Als de rest van het album ook in deze stijl is, moet ik toch maar eens een album van hen proberen.

avatar van RvS_009
Ik heb er zin in. Lekker veel tracks, vooral fijn omdat ik er al een stuk of 6 heb gehoord dmv de live-performances. Charlie Brown is echt een topper, een nieuwe clocks. Hurts like Heaven is ook een zeer goede track. Us against the World weer een lekker acoustisch a la "Till Kingdom Comes".

En maandag komt Paradise uit. Ik ben heel erg benieuwd

avatar van Chameleon Day
Kan Coldplay niet in de bezemkast worden opgesloten en de sleutel worden opgeslokt door een vervaarlijk grommende pitbull of zo? Voor dat 'teardrop' zijn niet genoeg tranen te vinden. Ik luister nog liever naar muzak.

Er zijn nog wel wat titels waar je mee aan de gang kunt Chameleon Day

Ik was een zeer groot liefhebber in het begin (ze waren zelfs nog nauwelijks bekend toen ik viel voor de single Yellow) maar zoals bij velen ging het mis bij de derde. Toch is mijn hekel niet zo groot en vond ik de vorige best leuk en ben daarom ook gewoon benieuwd naar dit nieuwe album.

aERodynamIC schreef:

Yep, hier ook. Ik heb het debuut leren kennen in Lissabon in een zaakje met allemaal luisterpalen. Het was de eerste die ik op de paal beluisterde en het sprak me meteen aan. Verfrissende sound. Vooral de meer breekbare, intieme nummers van dat album vond en vind ik goed. Het tweede album was ook nog aangenaam - hoewel Clocks al een voorbode was van wat zou gaan komen -, maar bij de derde ging het idd goed fout. Om over de rest maar te zwijgen.

Toch jammer. Typisch een band die veel potentie had, maar het verkeerde pad is opgegaan. De verleidingen van de commercie waren kennelijk te groot. Dat 'Teardrop' bijvoorbeeld vind ik echt een potsierlijke single. Totaal nietszeggend, van het niveau "muziek voor op het toilet" (toilak genaamd) die de stoelgang snel op gang moet brengen.

Enige ruimte voor het voordeel van de twijfel is er bij mij niet meer. Genoeg andere interessante muziek om nog te beluisteren. En tijd is een schaars goed (helaas).

BTW: wie op zoek is naar een album met een beetje de sfeer van Parachutes kan ik het debuut van de Nederlandse band Novack aanraden.

Chameleon Day schreef:

Ik snap wat je bedoelt alleen vind ik het dan weer niet zo stroken met het flinke bashen bij een album als dit (er zullen er nog velen volgen). Ook dan kan je je energie toch wel ergens anders aan besteden? Ik snap dat nooit zo goed. Het is nu wel bekend dat velen er niks aan vinden, zacht uitgedrukt, maar moet dat dan nog steeds gemeld worden? Ik kan me voorstellen dat je dat laat weten als je een album zwaar vindt tegenvallen omdat je hoge verwachtingen had maar als je die vooraf al niet hebt dan is dat toch niet echt nodig?

Ik vind het prima hoor, ieder moet doen waar ie zin in heeft maar ik zou in zo'n geval zelf mijn energie daar dan ook niet eens in willen steken.

avatar van KKOPPI
Ik kan me niet voorstellen dat ze Teardrop hier ook op zetten aangezien die al door iedereen grijs is gedraaid.

avatar van Snoeperd
Wat een kneuzen, ze zetten nu alles van de ep erop, behalve het prachtige Moving to Mars. Als ze Every Teardrop hadden weggelaten en Moving to Mars erop hadden gezet was ik tevreden geweest. Nu begin ik toch al met lage verwachtingen.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Is het de eerste keer dat Coldplay een b-side ook op een album zet?

avatar van Dustbowl
Us Against The World

Erg jammer dat Moving To Mars er niet op staat en Teardrop wel, inderdaad

avatar van RvS_009
Dat Teardrop het heeft gehaald is best logisch. Coldplay zit nu eenmaal vast aan de in crisis verkerende geldwolven van EMI. Teardrop doet het heel goed in de charts, dus die komt er logischerwijs op. Dit zijn nummers die onbekende mensen je album laten kopen.
Als jij een baan hebt wil je toch ook graag zo veel mogelijk verdienen, niet? Every Teardrop is een typische radiosingle en zal dus met zijn airplay veel geld binnen brengen, niet heel gek dat de heren dus daarvoor gaan.

Moving to mars is een B-side pur sang en zal dat dus blijven, wat het nummer eigenlijk ten goede komt. Zo blijft het nummer het speciale gevoel houden... Iets wat niet was gebeurd als het een single was die kapotgedraaid werd. Daarnaast ben ik wel eens dat het best op het album had mogen staan.

Daarnaast heeft Chris bevestigd dat het een soort conceptalbum word, er zal een beetje verhaal in het geheel zitten. Dus misschien pastte moving to mars niet in dit verhaal.

Echter wil ik wel mensen die teardrop verschrikkelijk vinden even zeggen dat ze Us Aginast The World en Hurts Like Heaven moeten proberen. Toch wel een ander soort Coldplay, en niet zo commercieel.

EDIT: hier is trouwens een preview op Paradise: YouTube - Coldplay's new single Paradise Snippet

avatar van Arrie
RvS_009 schreef:

Als jij een baan hebt wil je toch ook graag zo veel mogelijk verdienen, niet?

Ten eerste zou je denken dat de heren van Coldplay toch al aardig binnen zijn, en het niet meer voor het geld hoeven doen. Ten tweede hebben ze zó'n grote naam dat het echt niet uitmaakt of ze die erop zetten of niet, veel verkopen doen ze toch wel.

avatar van jellecomicgek72
Echt belachelijk dat Moving to Mars er niet opstaat...

avatar van Snoeperd
RvS_009 schreef:

Als er dan een concept in zou zitten dan vraag ik me toch af wat Every Teardrop er aan bij draagt, toch maar een slechte tekst vind ik.

Us Against the World en de andere nummers die ze live speelden zijn inderdaad veel beter en laten de goede Coldplay zien.

Hier een 30 seconde preview van Paradise: YouTube - COLDPLAY - PARADISE HQ 30 SECOND PREVIEW

Vind het erg plakkerig en gejat klinken allemaal...

avatar van Eveningguard
jellecomicgek72 schreef:
Echt belachelijk dat Moving to Mars er niet opstaat...

Inderdaad, en dat flutnummer wel.

avatar van jellecomicgek72
Misschien zelfs eigenlijk wel beter eigenlijk. Zo blijft dat een beetje een zeldzaam Coldplay nummer.

avatar van Ducoz
1,0
Laat ik voor op stellen dat ik de hoes wel mooi vind, psychedelische shizzle!

Ik ben geen Coldplay fan en Every Tear Drop is a Waterfall is echt een verschrikkelijke single.
Maar stiekem wil hem toch best horen!

avatar van IllumSphere
1,0
Jammer dat 'Every Teardrop Is A Waterfall' er op staat, maar dat was te verwachten. Ook is het jammer dat 'Moving To Mars' hier niet op staat, want dat is imo één van de betere Coldplay nummers van 2011. Ik ben wel benieuwd naar die andere nummers.

avatar van chevy93
Lelijke titel, lelijke hoes. Hopelijk is de muziek wel goed...

IllumSphere schreef:
want dat is imo één van de betere Coldplay nummers van 2011.
Eén van de betere van de 3?

avatar van jellecomicgek72
Nee sowieso één v/d mooiste nummers die Coldplay ooit heeft gemaakt. Had zo op één van de eerste 2 albums kunnen staan.

avatar van rkdev
Ben blij dat Major Minus en Charlie Brown het album hebben gehaald, waren twee van m'n favorieten tijdens hun Pinkpop optreden. Dat de eerste single (Teardrop...) ook op het album staat lijkt me logisch, anders breng je dat nummer niet net voor een nieuw album uit.
Wel jammer dat Moving to Mars het niet heeft gehaald.

Verder begrijp ik die aversie tegen het album Viva La Vida en de EP Prospekt's March niet zo goed. Ja het klopt dat de muziek van Coldplay bombastischer is geworden door de jaren heen, maar werd die trend niet al ingezet met Politik en Clocks? VLV en PM staan vol met sterke nummers en het merendeel is zeker niet hitgevoeliger dan In My Place of Yellow. Het is nu alleen dat ze constant op de radio gedraaid worden en dat mensen daarom Coldplay-moe zijn. Maar op X&Y na hebben ze naar mijn mening alleen maar kwalitatief sterke albums afgeleverd.

Ben dus benieuwd wat Mylo Xyloto ons brengt!

avatar van UmindC
Jammer dat Moving to Mars er niet op staat, en ETIAW wel. Major Minus vind ik wel een aardig nummer, ben hier ook best benieuwd naar.

avatar van KKOPPI
Moving to Mars paste niet in het plaatje, aldus de leden zelf.
Momenteel staan er 7 nummers op dit album die ik nog niet heb gehoord . Over de rest kun je zeggen dat het het toch wel wat makkelijk wegluisterende, gladde popmuziek is.

avatar van Eveningguard
Heb ook zeer lage verwachtingen. Als het allemaal zo glad klinkt als die flutsingle dan wordt t' niks.

avatar van Chameleon Day
Ga er maar vanuit. Dit wordt een zeer gladde, commerciële plaat. Coldplay heeft nog nooit de lef gehad om (echt) iets nieuws of origineels te doen. Ze zijn verworden tot de "Dire Straits" van - pak en beet - de laatste 10 jaar (en komende jaren natuurlijk).

avatar van chevy93
Waar slaat dat laatste nou weer op? Volgens mij ken je überhaupt niet meer dan Brothers In Arms...

Dat weet je heel goed.

avatar van chevy93
Noem mij één band die klinkt zoals Dire Straits.

avatar van Timo-otje
Volgens mij bedoeld Chameleon Day dat Dire Straits nooit lef heeft getoond volgens hem, en dat Coldplay dat ook nooit doet.