Coldplay - Mylo Xyloto (2011)

Label: Parlophone

1. Mylo Xyloto (0:42)
  2. Hurts Like Heaven (4:02)
  3. Paradise (4:38)
  4. Charlie Brown (4:45)
  5. Us Against the World (4:00)
  6. M.M.I.X. (0:48)
  7. Every Teardrop Is a Waterfall (4:01)
  8. Major Minus (3:30)
  9. U.F.O. (2:18)
  10. Princess of China (3:59)

met Rihanna

11. Up in Flames (3:13)
  12. A Hopeful Transmission (0:33)
  13. Don't Let It Break Your Heart (3:54)
  14. Up with the Birds (3:46)
  15. Charlie Brown [Live] * (3:44)
  16. Life Is for Living [Live] * (1:58)
  17. Every Teardrop Is a Waterfall [Live] * (3:36)
avatar van Linius
De tijdsduur van hun optredens is echt zwak. In Ahoy haalde ze de anderhalf uur op een paar minuten na niet eens. Ze zetten wel een geweldige show neer, maar voor dergelijke ticket prijzen en dito oeuvre verwacht je toch minimaal een twee uur durende show.

Zeker hun minste album, maar na een aantal nummers live gehoord te hebben vind ik het allemaal niet eens zo heel slecht. Het nummer met Rihanna blijft natuurlijk wel een draak ....

avatar van RvS_009
Ik ga gewoon naar de 5 sterren. Verklaar me voor gek, en misschien is het nog steeds van het geweldige malieveld dat de nummers drie keer beter worden. Dat ik het album nog steeds erg graag opzet nadat het bijna een jaar uit is zegt mij toch wel genoeg. Maar dit album klopt gewoon, de nummers passen ondanks de diversiteit perfect achter elkaar en weten me toch stuk voor stuk te raken. Erg speciaal. Misschien zakt hij ooit weer, maar voorlopig gewoon 5 sterren...

avatar van IllumSphere
1,0
Jij bent gek.

Jav-
Dat kan ik ook beamen.

avatar van RvS_009
Ach gelukkig beleeft iedereen muziek op zijn eigen manier, als je er zelf maar gelukkig in bent. Toch?

avatar van WJW
WJW
Het zal allemaal wel: glad, commercieel, Rihanna, etc. Maar deze plaat maakt me gewoon vrolijk en ietwat ontroerd. Dat verdient minstens 3,5 sterren.

avatar van catdog
Ik vind "Princess of China" dus echt: . Heerlijk het volume open en meebléren met die plaat!

avatar van JeroenBanthum
RvS_009 schreef:

Dat heb ik ook! Ik was er ook bij in Den Haag en voor die tijd deed het album mij, op een paar nummers na, niet heel veel. Na het zien van hun kleurrijke en energieke show in op het Malieveld begreep ik ineens de bedoeling die Coldplay met dit album had. Ze zijn een nieuwe weg ingeslagen, een weg die in eerste instantie gladjes en commercieel overkomt, maar na het zien, of beter gezegd 'ervaren' van hun liveshow komt dit album bijna helemaal tot zijn recht! Alleen het nummer met Rihanna is en blijft een skipmoment...

avatar van brain75

Die AHAAA-erlebnis had ik ook, alleen dan niet in positieve zin. Ik vroeg mij ook al tijden af waarom al die nietszeggende muzikale intermezzo's tussen de nummers stonden. En sinds de show op het Malieveld weet ik het: dat is zodat Chris en kornuiten tussen podia kunnen rennen en van kleding kunnen wisselen

Blijkbaar lag het concept van de tournee al klaar bij het maken van de CD. Persoonlijk zie ik dat niet als een positief iets: de nadruk lag blijkbaar bij het maken van een goede show (dat was het, eerlijk is eerlijk) en niet bij het maken van een kwalitief goed album.

Berichten over een oude koe verwijderd.

avatar van El Stepperiño
Ik vind dit een heel goed album van nummer 1 t/m 8, en nummers 13 en 14. Het middenstuk, 9 t/m 12 vind ik echt slecht en sla ik steeds over. Al met al toch een 3,5; had het middenstuk wat beter geweest had het cijfer ook hoger uitgekomen, wellicht zelfs 4,5 want de eerste nummers grijpen me wel degelijk!

avatar van JelmerHolwerda
1,5
Vind het ook veruit de minste van de heren. Het is veel te commercieel en te poppy waardoor Coldplay voor mij de magie een beetje verliest. Zitten een paar leuke nummers tussen, dat zeker.

avatar van woutorrmusic
Ik zat vanmiddag in de trein en opeens kwam Coldplay tevoorschijn op mijn kleine iPod-beeldscherm. Ik denk dat ik, en ik spreek namens velen, dit album tot nu toe té relatief hebben beoordeeld; we vergelijken deze nummers met de vorige albums. De vraag die ik mij zelf stelde, was of dat inderdaad de goede manier is om dit album te beoordelen, óf dat je puur naar dit album moet luisteren alsof het een losstaand iets is. Beiden zijn daarentegen onmogelijk; een 6.

avatar van ateetje
Halfje eraf, laatst nog maar eens opgezet, maar hij wist nergens te overtuigen. Zelfs mijn favorieten U.F.O. en Don't Let It Break Your Heart wisten niet meer te boeien. Ik hoop heel erg dat Coldplay na dit album weer de weg omhoog weet te vinden, al vrees ik voor het ergste.

nickowijk
Toen ik een jaar of elf, twaalf was (we leven dan zo rond 2005), was Coldplay de band die mijn interesse wekte in de popmuziek. X&Y was net uitgebracht en de band werd een grote. Ik groeide uit tot een grote fan. Ook al was Viva la Vida in 2008 heel wat anders dan de albums ervoor, het album pakte me net zo goed als Parachutes, A Rush of Blood to the Head en X&Y deden.

Echter, Mylo Xyloto is het moment waarop ik mijn favoriete band kwijtraak, en ik denk definitief. Coldplay heeft het grote publiek verkozen boven popmuziek in zijn puurste vorm, zoals te horen op de eerste twee albums. Sommige nummers, zoals Us Against The World en Up In Flames, zouden in hun liveversie nog best passen op Parachutes of A Rush of Blood to the Head, maar dan álsjeblieft wel zonder die lichtgevende armbandjes en die papieren vlindertjes die tegenwoordig rondfladderen tijdens de concerten (en ook zonder al die irritante Brian Eno-bliepgeluiden tussendoor).
Maar nee, Coldplay heeft dus gekozen voor het grote publiek, of het grote geld moet ik eigenlijk zeggen. Dat laat hun samenwerking met Top40-koningin Rihanna goed zien. Princess of China heeft niks te zoeken op een Coldplay album.

Tot mijn grote spijt merk ik dat Coldplay mijn ding niet meer is, terwijl het de band is die ooit de basis heeft gelegd voor mijn verdere muzieksmaak. Ik mis de Coldplay die integere popmuziek maakte met slechts gitaar, drum en piano. Ik denk niet dat ze ooit nog terug zullen keren in die vorm.

Ik geef desondanks wel 3 sterren aan dit album, maar dat is slechts omdat ik het (nog) niet over m'n hart verkrijg om de band die ooit mijn favoriete band aller tijden was, een onvoldoende te geven.

Paulus90
Ik luister dit album nu al minimaal een jaar regelmatig en ik moet eerlijk zeggen dat het me nog steeds niet verveelt, met uitzondering van een paar nummers (Major Minus, U.F.O. en Every teardrop is a waterfall). Up in Flames wordt op dit moment regelmatig gedraaid op de radio en dat is dan ook de reden dat ik dit album weer ben ga beluisteren.

De 'nieuwe weg' die Coldplay is ingeslagen is voor mij zeker geen doodlopende. Ze blijven me in dat opzicht verrassen. Die echte Coldplay sound van de vorige albums is dan wel verdwenen maar daarvoor komt naar mijn mening een verfrissende en toch zeker ook originele sound in de plaats. Het is niet realistisch te verwachten dat Coldplay keer op keer een zelfde type album uitbrengt. En het feit dat ze nu wat commerciëler bezig zijn hoeft toch niet per sé af te doen aan de kwaliteit van de muziek? Een band is niet alleen maar goed wanneer haar muziek niet of minder toegankelijk is voor 'het grote publiek'. En als je er niet zo over denkt kun je toch altijd een van de eerdere albums opzetten? Doe ik ook nog steeds regelmatig...

avatar van bas2204
1,5
Waarom ik dit album uiteindelijk nog heb gekocht is mij een raadsel. Het moet wel in de uitverkoop zijn geweest en ik moet de hoop hebben gehad dat het met meerdere malen luisteren nog beter zou worden. Dat werd het niet

avatar van jellecomicgek72
Dat nieuwe nummer van ze; Atlas, is weer een kleine stap in de goede richting, weet dat dit een beetje offtopic is maargoed. Voor degene die 'm nog niet gehoord hebben, is de soundtrack van de nieuwe The Hunger Games film. YouTube - Coldplay - Atlas (Hunger Games: Catching Fire)(Lyric) Ze kunnen dus nog steeds fatsoenlijke nummers maken.

Is dit album alweer ruim 2 jaar oud? Ik dacht begin 2013 ergens

Joerii schreef:
Is dit album alweer ruim 2 jaar oud? Ik dacht begin 2013 ergens

De tijd gaat lijkt altijd erg traag te gaan als iets enorm saai of vervelend is, dus dat is wel te verklaren

Ik probeer juist te zeggen dat de tijd dus erg snel gaat

Joerii schreef:
Ik probeer juist te zeggen dat de tijd dus erg snel gaat

En ik probeer te zeggen dat het nog steeds een bagger plaat is

avatar van istipe
misschien wel geen super cd maar toch de basis voor hun prachtige optredens

avatar van brain75
istipe schreef:
misschien wel geen super cd maar toch de basis voor hun prachtige optredens

Dat zegt alles over dit album toch? En dat bedoel ik niet in positieve zin...

avatar van TEQUILA SUNRISE
Halfje eraf, na herbeluistering te hoog ingezet.
Na het verschijnen van dit album redelijk intensief afgespeeld, daarna in de platenkast opgeborgen om er ruim 2 jaar na dato weer eens uit te komen.
Ik heb de plaat niet echt gemist: absoluut de minste worp in het Coldplay oeuvre.
Na meerdere malen herbeluisteren de afgelopen dagen moet ik helaas tot de slotsom komen dat er op dit album geen enkel memorabel nummer staat, het album begint nog redelijk sterk met bijvoorbeeld Hurts Like Heaven en ook Every Teardrop & Up In Flames zijn aardige popnummers.
Aardige nummers... en ook niet meer dan dat, zelfs het sterkste werk op deze plaat zou niet in aanmerking komen voor een plek op hun eerste 2 albums.

Mijn mening is vast niet origineel hier. Ik vind de coldplay van de eerste twee albums een hele goede band. Geen absolute topband, maar wel een band die weet te raken met nummers als Yellow, the Scientist, maar ook nummers als In my place en Politik zijn goed. X&Y kon me al niet bekoren, Viva la vida ook niet echt al vond ik het titelnummer geweldig en ook Lost is goed. Hier vind ik Coldplay vlak geworden, grootste-gemene-deler muziek, alles voor de verkoopcijfers. De band weet precies hoe te klinken en is erg goed in wat ze doet maar de nummers missen vaak ziel. Coldplay mag dan wel qua populariteit de nieuwe U2 zijn, maar hun beste nummers konden al niet tippen aan de beste U2-nummers en nu is het niveau verder gedaald. Jammer.

avatar van matthijs
TEQUILA SUNRISE schreef:

Vind je"Major Minus" niet goed genoeg voor een van deze eerste twee albums? Ik vind dat een van de minst gladde nummers van Mylo, een fel gitaartje met distortion, mooie melodie, dynamiek, wat duister.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik vind Major Minus een aardig nummer maar ook niet opzienbarend matthijs, dat nummer haalt het mijn inziens ook niet bij de songs op het album Parachutes of Rush of Blood.
De nummers missen stuk voor stuk diepgang en beklijven niet bij me helaas.