Coldplay - Mylo Xyloto (2011)

Label: Parlophone

1. Mylo Xyloto (0:42)
  2. Hurts Like Heaven (4:02)
  3. Paradise (4:38)
  4. Charlie Brown (4:45)
  5. Us Against the World (4:00)
  6. M.M.I.X. (0:48)
  7. Every Teardrop Is a Waterfall (4:01)
  8. Major Minus (3:30)
  9. U.F.O. (2:18)
  10. Princess of China (3:59)

met Rihanna

11. Up in Flames (3:13)
  12. A Hopeful Transmission (0:33)
  13. Don't Let It Break Your Heart (3:54)
  14. Up with the Birds (3:46)
  15. Charlie Brown [Live] * (3:44)
  16. Life Is for Living [Live] * (1:58)
  17. Every Teardrop Is a Waterfall [Live] * (3:36)
JJ Cale, Eric Clapton... noem maar op

Al zullen die niet klinken als COldplay

Edit: En het draaide inderdaad om wat Timo zegt

Timo-otje schreef:
Volgens mij bedoeld Chameleon Day dat Dire Straits nooit lef heeft getoond volgens hem, en dat Coldplay dat ook nooit doet.
Volgens mij heeft Dire Straits genoeg lef getoond. Het omgooien van hun stijl hebben ze een stuk of 3/4 keer gedaan.

Ook Coldplay vind ik absoluut niet een band die je kunt verwijten geen lef te tonen. Nu ben ik het eens dat ze met X&Y teveel op zoek waren naar die volgende hit, maar met Parachutes en A Rush... hebben ze wat mij betreft voldoende bewezen een prima eigen sound te hebben (en om een eigen sound te verkrijgen, moet je lef hebben). En dat zeg ik als redelijk neutrale toeschouwers, niet als fanboy.

1,0
Niet qua productie(glad e.d. jwz), over stijl hebben we het hier niet.

Coldplay is veilige mainstream muziek. Met de single zie je ook dat ze het grote publiek willen pleasen.

avatar van chevy93
Oh, jij bent van de "alles wat glad klinkt, is veilige mainstream en ik wil mij distantiëren van de massa"-brigade. Nee ok, dan snap ik het wel.

1,0
9 van de 10 keer wel ja(dat glad = mainstream), we hebben op het moment geen ander materiaal dan de single... en dat zegt genoeg denk ik.

avatar van chevy93
Mainstream is een overschat woord. Als iets scoort, is het gelijk mainstream en vinden de "alternatievelingen" het gelijk niet goed meer. Die beoordelen te veel op randzaken en te weinig op de muziek zelf. Als jij daar één van bent, vind ik dat jammer voor je. Coldplay scoort goed, ja, maar om het dan gelijk gladde mainstream te noemen.

Als Radiohead nu opeens de hitlijsten bestijgt, vind je het toch ook niet opeens kut?

avatar van Chameleon Day
Geef toe dat Dire Straits en Coldplay toch een hoog 'Sky Radio'-gehalte hebben. Heel erg MOR. Leuke (?) deuntjes, die best goed in elkaar steken, technisch mss goed uitgevoerd, glad geproduceerd, maar in de verste verte wordt er geen durf getoond om eens nieuwe wegen in het muzieklandschap te betreden. Nu hoeft niet iedere band een 'Radiohead' te zijn, maar iets meer avontuur en lef om eens niet een op de massasmaak afgestemd product te maken zou toch wel mogen.

Debuut van Coldplay is zeker goed. Luister ik graag naar. 'A Rush' was ook genietbaar. Daarna kwam de band, zo lijkt het, in de greep van de commercie en de drang om vooral leuk gevonden te worden door de massa. Jammer.

Mss geef ik ze met dit album nog een kans, maar de single belooft heel veel slechts. Helaas.....want het debuut was goed.

chevy93 schreef:

Laatste reactie hier op, ik vind deels dat je gelijk hebt. Maar... het is Coldplay! Loop de Sky Radio en 538 lijsten eens na en tel dan eens hoevaak ze voor komen, ik denk dat zulk soort dingen wel uitsluiten dat dit geen mainstream zou zijn.

avatar van Timo-otje
Ik heb dezelfde mening over Coldplay als hier wordt geschetst door Chameleon Day. En die single is inderdaad een 'crowd pleaser', want echt origineel is hij toch niet te noemen. Typisch een liedje dat het bij de meesten wel goed doet.

avatar van vork666
Ducoz schreef:
ik denk dat zulk soort dingen wel uitsluiten dat dit geen mainstream zou zijn.

Dat zegt chevy93 juist, het gaat dan ook over de muziek en niet over het wel of niet mainstream zijn van Coldplay.

avatar van Arrie
Ducoz schreef:

Viva la Vida is volgens deze site het op drie na meest gespeelde nummer van Sky Radio.

Chameleon Day schreef:
Skyradio werd opgericht eind jaren '80. Toen had Dire Straits zijn tijd al gehad. Zoals ik al zei verwijt jij nu een band iets waar ze zelf helemaal geen invloed op hebben. Als Radiohead nu doodgedraaid wordt op Skyradio, wordt het dan ook opeens een "een hoog Skyradio-gehalte"? Ik ontken niet dat bands als Coldplay en Dire Straits minder experimenteel zijn en makkelijker te doorgronden, maar om ze dan gelijk af te schrijven en er het label mainstream op te plakken (wat kwalitatief een heel slecht argument is), gaat mij echt te ver. Skyradio selecteert specifiek op bands als Coldplay en niet andersom.

En een band verwijten dat ze geen nieuwe muzikale paden bewandelen, vind ik al helemaal raar. Nog geen promille van alle bands doet dat. Ik weet zeker dat ruim 90% van jouw favoriete bands geen echte experimentele bands waren.

avatar van Timo-otje
Sorry hoor , maar de kans dat Sky Radio Radiohead dood gaat draaien en net zo groot als de kans dat de paus morgen uit de kast komt. Zoals je zelf al aangeeft is Coldplay niet een band die het van het experiment moet hebben, maar Coldplay is toch zeker wel mainstream ? Wat maakt dat trouwens uit , beter hele goede mainstream dan heel slecht experimenteren ? Maar afgaande op de laatste single is het wel heel veilig allemaal of niet dan ?

1,0
Radiohead werd plat gedraaid, maakt ze niet minder.
Bands als Coldplay en Dire Straits zul je alleen sneller en vaker op de radio horen...

Coldplay maakt nummertjes voor de radio, krijgen ze weer extra geld in het laatje.
Dat laatste is bullshit.. maar goed verder ga ik er niet op in

Dat laatste is bullshit.. maar goed verder ga ik er niet op in
Dan geloof je het niet. Als die bands net zo experimenteel zouden zijn als jij vereist (of in ieder geval doet voorkomen wat je van ze eist), had er overal wel Avant-Garde als genre gestaan.

Timo-otje schreef:
Ik ken alleen Moving to Mars en die vind ik niet goed, nee, maar om nou bands af te schrijven, omdat ze vaak op de radio gedraaid worden...
Ironisch genoeg zei ik eerder vandaag dit:
chevy93 schreef:
Maar het is eenmaal een trend om alles wat gepolijst is af te doen als "Skyradio-muzak", Arrie.
Ik erger me gewoon aan het gebruik van het woord "mainstream" en dan vaak als negatieve benaming. Nog erger wordt het in de context "dit is mainstream" oftewel "ik wil lekker apart doen en voel me beter dan anderen, omdat ik niet de muziek van de massa luister". Dat is verder niks persoonlijks (tenzij je zo'n persoon bent), maar ik merk het zo vaak op deze site.

avatar van Timo-otje
Ik ga af op de single Every Teardrop is a Waterfall en dat vind ik zelf veilige weinig spannende muziek ja , geschikt voor Q , 538 en Sky radio. Ik kan er niet meer van maken, sorry.

Wat Timo zegt

avatar van Chameleon Day
Als je het Sky Radio gehalte van 'Teardrop' niet hoort, ben je doof....of hou je van Sky Radio.

avatar van chevy93
Ik heb het nummer nog niet gehoord, maar laat ik meegaan in jouw hypothese. Het "Skyradio-gehalte" is hoog. En nu? Nu is het gelijk kut? Het "Skyradio-gehalte" van R.E.M., Simple Minds en U2 is soms ook erg hoog, maar toch geef je die wel een 5,0*. Het is gewoon een inhoudsloos woord.

avatar van Timo-otje
Vaak wel ja wat mij betreft. Muziek voor huisvrouwen zeg ik altijd maar , maar we gaan wel behoorlijk off-topic nu. Al eens een geweldig nummer gehoord op Sky dan ? ik niet eerlijk gezegd.

chevy93 schreef:

Meestal wel ja. Op een enkele uitzondering na. Die bevestigt dan de hoofdregel. Niets is absoluut Chevy!

En 'Empires & Dance' en 'New Gold Dream' van Simple Minds geef ik idd 5*, maar die hoor je toch niet op Sky (muv 'Promised You a Miracle' mss, maar dat betwijfel ik zelfs)

'October', 'The Unforgettable Fire' en 'Achtung Baby' scoren bij mij ook 5*. Daarvan zal 'One' zeker op Sky langskomen en mss TUF ook. En dat is het dan.

Niets is absoluut. Waar het om gaat is dat Coldplay (en ook het werk van jouw geliefde Dire Straits) gemiddeld genomen een hoog SR-gehalte hebben. De laatste van Coldplay kan volledig worden opgenomen in de Sky-programmering......en dan op repeat. Het is heel erg gericht op de gemiddelde smaak van de massa. Die "saaiheid" zou gecompenseerd kunnen worden door uiterst vernuftige songs met gouden melodieën. Maar die gave heeft Coldplay niet (evenmin als Dire Straits).

avatar van chevy93
Tja, jouw tunnelvisie, niet de mijne. Gelukkig.

En Dire Straits niet vernuftig? Please... Eens te meer een bevestiging van wat ik eerder al zei.

1,0
Of jij, een band die jij denkt goed te vinden...

Chameleon Day heeft gelijk, en je maakt je niet erg populair Chevy

Meerdere delen van Musicmeter zelfs

avatar van Chameleon Day
Hoezo tunnelvisie? Ik ga af op wat ik hoor als ik naar de nieuwe single van Coldplay luister of naar bijvoorbeeld Sky Radio (mijn echtgenote wil nog wel eens naar die zender luisteren).

En ik constateer - en dat is gewoon een feit - dat die mensen in mijn omgeving die graag naar Sky Radio luisteren een heel erg "gemiddelde", zouteloze smaak hebben en niet verder kijken dan wat de commerciële radiozenders (met al die vreselijke over het paard getilde dj's) ze voorschotelen.....en Coldplay vinden ze vaak erg leuk....en de bekende hits van Dire Straits ook.

chevy93 schreef:
Het "Skyradio-gehalte" is hoog. En nu? Nu is het gelijk kut?

Even ter verduidelijking nog: een nummer is niet "kut" (jouw woord) omdat het op Sky Radio gedraaid wordt. Maar: het nummer wordt op SR gedraaid, omdat het "kut" is (lees liever: het een voor de massa geschikt en daarom meestal zouteloos, veilig, gemakzuchtig en "u vult de termen zelf maar verder in" nummer is).

avatar van Timo-otje
Ik voel me niet boven de mainstream verheven chevy , Coldplay was echt een goede band ten tijde van Parachutes en A Rush Of Blood To The Head(toen ook al mainstream) maar daarna is het bergafwaarts gegaan en gingen ze 'stadium anthems' maken en steeds meer op safe spelen. Echt jammer wat mij betreft , en die teloorgang wordt met de laatste single doorgetrokken. Adele bv is ook mainstream maar vind ik zelf echt goed te porren en is al van een hoger niveau dan Perry en Rihanna dat moge duidelijk zijn. Nogmaals er is niks mis met goede mainstream , beter dat dan volledig de mist in gaan met experimenten. Maar ik loop niet warm van de laatste single en dus vrees ik het ergste voor dit album maar wie weet , weten ze me alsnog te verrassen met dit album.

Timo-otje schreef:
Gelukkig ook nog normale reacties. Op basis van wat ik gehoord heb (Moving to Mars en dat andere nummer van de EP), vrees ik ook voor een minder album, maar Coldplay heb ik dan ook van A Rush... nooit echt goed gevonden. Hooguit wat nummers per album, maar over de gehele lijn toch een stuk minder dan, inderdaad, de eerste twee platen. Aan de andere kant heeft mijn waardering daarvoor ook moeten groeien en Coldplay is op het eerste gezicht erg simpel en radiovriendelijk, maar als je beter en vaker luistert, ontdek je toch dat ze verdomd sterke nummers gemaakt hebben. Ik vind het dan ook niet voor niets dat zij juist één van de weinige bands zijn die de afgelopen jaren blijven terugkeren (zowel in de hitlijsten als hier bij de muziek"kenners").

Chameleon Day heeft gelijk,
Ik zou hem en jou graag (tegen beter weten in) uitleggen hoe vernuftig Dire Straits is, maar niet hier.

1,0
Hé, nu kan het ineens wel!

Oke, nu verander ik ook maar mee aangezien je nu net je bericht veranderd.
Mijn Pa heeft vrijwel alles van de Dire Straits, op CD maar ook een paar op LP.
Ik ken dus vrij veel van ze, niet alles bij naam, dus durf ik toch een mening te vormen.
Er zitten zeker aardige stukken tussen, maar ik heb altijd het gevoel dat ik naar dingen luister die ik al eerder heb gehoord, of misschien zelfs beter. Knopfler is een aardige gitarist, maar zeker niet een van de beste en heeft een vrij eentonige techniek. Ook helpt het niet mee dat de platen helemaal plat zijn geproduceerd, ligt misschien niet aan de band maar aan de '80.... zullen we maar zeggen.

Oke, on-topic, de bezem zal er zo wel door heen komen na 3 pagina's offtopic te zijn geweest en Chevy zich nu herpakt en zichzelf tegen spreekt..

avatar van jellecomicgek72
@Chameleon Day

Anti Coldplay zeker?

avatar van RvS_009
Ik kan opzich veel meningen hier goed begrijpen. Ikzelf ben best wel een grote Coldplay-fan en zie erg uit naar het nieuwe album.

Maar dat Coldplay de mainstream kant op ging werd eigenlijk al duidelijk bij A Rush. Ik vind dat een heerlijke plaat en hij staat bij mijn top 10 zelfs op 2, maar ik heb een verschrikkelijke hekel aan In My Place, precies omdat het een beetje te makkelijk inderdaad is en te mainstream. Wat ik echter jammer vind is dat mensen dan de band COldplay direct mainstream noemen. Want dat is namelijk niet alles op die plaat. Politik, GPASUYF The scientist, Green Eyes, A rush of blood to the head en vooral Amsterdam zijn in mijn ogen heerlijke platen en vooral ook de B-sides van die periode (One I love, Crests of Waves, See You Soon) zijn ook geweldige platen. Echter vind ik meeste van die laatstgenoemde tracks niet echt mainstream (vooral Politik en Amsterdam zie ik niet echt elk uur op skyradio voorbij komen).

Bij X&Y heb ik dat hetzelfde, Speed of Sound en Talk zijn weer de minste nummers van de plaat. Echter doen Till Kingdom Comes, Shallowed to the Sea, Square One en A message toch echt weer de goede kant van Coldplay laten zien. (Vooral Gravity!!!)

Viva la vida heeft dit ook weer (de mindere Viva La Vida en Lost tegenover geweldige nummers als Cemetries Of London, Violet Hill, Strawberry Swing en Death And All His Friends)

Bij deze plaat zal het niet veel anders zijn (Paradise (klinkt tot nu toe ook best poppy), Every Teardrop). Echter heeft de band met Hurts Like Heaven, US against the World en vooral Charlie Brown ook weer geweldige nummers geschreven (Al ben ik bang dat als Charlie Brown een single wordt, ik hem ook weer wat minder ga vinden), en daar zullen zeker nog wat onbekende tracks van dit album bij komen.

Coldplay heeft zich in mijn ogen (!!) gewoon zich bijn altijd (Parachutes uitgesloten) van 2 kanten laten zien. De radiokant, en de albumkant. Echer heb ik geluk dat mij de singles mij gewoon goed vallen (op speed of sound, in my place en Talk na) en ik er bijna geen moeite mee heb. De tweede kant vind ik gewoon geweldig om naar te luisteren.

Daarop hoop ik gewoon dat mensen de band Coldplay niet alleen op hun radiokant beoordelen, maar ook de andere kant van Coldplay een kans geven, want op B-side gebied hebben ze echt nog wel wat goed materiaal afgeleverd... En als je die kant ook niet echt wat vind, dan moet je gewoon stoppen en Radiohead gaan luisteren. Want dan is Coldplay duidelijk niks voor jou...

jellecomicgek72 schreef:
@Chameleon Day

Anti Coldplay zeker?

Het debuut is fraai. 'Rush' was ook redelijk tot goed. De Coldplay vanaf X&Y kan mij echter niet meer zo bekoren. 'Viva' is echt een draak. En voor het komende album houd ik, gelet op de single, mijn hart vast.