Lou Reed & Metallica - Lulu (2011)

Label: Universal

1. Brandenburg Gate (4:19)
  2. The View (5:17)
  8. Little Dog (8:01)
  9. Dragon (11:08)
  10. Junior Dad (19:28)
RogerV schreef:
Zeker wanneer ik dat vergelijk met hoe hij klonk op Walk on the wil side of Perfect day .

Niet doen!

avatar van Don Cappuccino
1,0
We zijn inmiddels twee jaar verder en ik wilde Lulu weer eens een keer een kans geven. Ik ga bij het eerste nummer al bijna dood van het lachen. Slechte zangers, no problemo. Maar Lou Reed klinkt hier wel extreem beroerd.

Maar zonder vocalen klinkt Junior Dad helemaal niet zo slecht. Zelfs een beetje post-rockerig eigenlijk.

avatar van drbassdrum
0,5
Dit had een prima instrumentaal album van Metallica kunnen wezen... Helaas moet Lou Reed er doorheen blerren... Ik heb de cd regelmatig aan vrienden laten horen juist omdat het zo slecht is. Vooral bij Pumping Blood beginnen mijn lachspieren te werken... 30 x roept ie Pumping Blood en geen één keer op de maat van de muziek, das al een prestatie opzich!

Dit album staat eigenlijk alleen maar in me kast omdat Metallica mee speelt.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
drbassdrum schreef:
Ik heb de cd regelmatig aan vrienden laten horen juist omdat het zo slecht is.

En dan zet zij vervolgens een cd van Nickelback op om je terug te pakken?

avatar van Stijn_Slayer
1,5
Snikkelbek is zelfs iets beter dan dit.

No way dudes

avatar van drbassdrum
Maartenn schreef:

En dan zet zij vervolgens een cd van Nickelback op om je terug te pakken?

Daar zeg je wat... Mijn vriendin heeft kaarten gewonnen voor het concert van Nickelback... 3 keer raden wie er verplicht mee mag :-$

Stijn_Slayer schreef:
Snikkelbek is zelfs iets beter dan dit.

En nú ga je te ver Stijn!

Dit album is zo onderschat als mijn lasagna.

avatar van king_pin
Ook ik ging weer eens terug naar dit album, ik snapte des tijds de haat niet aangezien ik het best wel een aardig project vond.
Ik vind mijn 3,5* nog steeds een prima score, sommige nummers zijn een beetje overbodig waardoor het met tijde wat langdradig kan aanvoelen maar over het algemeen vind ik Lulu nog steeds een geslaagd experiment. Ik houd met vlagen van Lou Reed, mijn liefde voor Metallica was vroeger groter dan nu maar nog steeds een prima band, de combinatie ervan bevalt mij. Geen album om vaak op te zetten maar als ik er dan zin in heb komt het ook wel aan.
Ik snap dan ook nog steeds niet waarom dit waardeloos is voor veel mensen..

avatar van The Scientist
Na hem destijds een aantal keer te hebben gedraaid nu weer eens opgezet na hem lang niet gehoord te hebben, en ik vind hem zelfs nog beter als ik hem in mijn geheugen had. Het probleem dat ik met veel Metallica heb valt hier een beetje weg... Reed geeft het leven, een eigen identiteit, Op zijn beurt geeft Metallica het weer wat power.. Had er echt plezier in dit weer eens te horen.. Ik heb toch het idee dat destijds iedereen te makkelijk op de "slechtste album ooit" hype is gesprongen...

Het is uniek, maar dat is wel meer kunst

avatar van Edwynn
Als je zegt dat Metallica geen eigen identiteit heeft, ben ik dat niet met je eens. Met het 'leven geven. Of 'sfeer neerzetten' zo je wilt, kan ik wel erg meegaan.De band is uit duizenden herkenbaar. Altijd al geweest. Wel ben ik van mening dat het niet per se Metallica had hoeven zijn om Lulu te maken zoals het is.

avatar van Deren Bliksem
Nu hoop ik toch niet dat mensen Lulu opeens meer gaan waarderen..

avatar van Edwynn
Stel je voor. Dan is het niet underground meer. Dat moeten we niet willen natuurlijk.

Voor echte algemene waardering moeten die gasten van Metallica eerst ook dood, denk ik. Op zijn minst.

Edwynn schreef:

Lou Reed en Metallica underground.. nou niet gaan overdrijven he!

avatar van The Scientist
Edwynn schreef:

Zo bedoel ik het in ieder geval niet, misschien wat onhandig opgeschreven.. Ik bedoelde meer dat het een nieuwe identiteit krijgt, minder strak dan ik van MEtallica gewend ben, maar tegelijkertijd misschien wel net zo hard en fel...

Ik denk wel dat het per se Metallica had moeten zijn. Ik denk dat hij ook met een andere (metal)band een plaat had kunnen maken die qua sfeer wel in deze richting zou gaan, maar zonder Metallica was het geen Lulu geworden.

Hopen dat meer mensen het goed gaan vinden is denk ik meer ijdele hoop, het is daarvoor gewoon te makkelijk om eens zonder kritiek een halve ster uit te kunnen delen.

avatar van Fathead
Edwynn schreef:

Maar als ze dood zijn is het toch juist under ground?

The Scientist schreef:

Daar ben ik het wel mee eens. Het lijkt een soort losse polsoefening te zijn. Hoewel ze dat nooit op plaat deden, heeft Metallica wel eens de neiging om gewoon wat te jammen op het podium. Daar doet het me wel eens aan denken. Maar in de eerste plaats vind ik het toch meer een Reedalbum met wat overstuurde gitaren.

En hoewel het mij niet boeit of mensen het wel of niet een sterk album vinden, stoort het me wel dat zelfs gerenommeerde figuren uit de muziekjournalistiek als Gijsbert Kramer en André Verhuysen nooit de moeite hebben genomen om het album op zijn ware merites te beoordelen. Hun opiniestukjes waren echt te oppervlakkig en te bevooroordeeld. Als dat enigszins rechtgetrokken kan worden, lijkt mij dat ook wel aardig.

avatar van Pater-jan
0,5
0,5 uit medelijden met de paspop op de cover.

avatar van milesdavisjr
1,0
Ik heb het geprobeerd; aanknopingspunten vinden, een mooie zanglijn een heerlijke groove, naar het puntje van je stoel schuiven, het is mij niet gelukt. Uiteraard zullen smaken verschillen maar hoe avant-gardistisch ook, ik vraag mij af wat de pluspunten zijn van dit album, ik kan ze niet ontdekken. De samenwerking intrigeerde mij wel destijds. Jammer genoeg ontgaat de schoonheid mij.

avatar van Deren Bliksem
Eigenlijk uit een soort van nieuwsgierigheid weer eens opgezet gisteren. Want: heb ik me nou echt niet vergist toen ik het album 4 sterren gaf?
Na zo'n twee jaar niet geluisterd, moet ik concluderen: ik heb me niet vergist. Ik blijf het een prima album vinden. Het contrast en het conflicterende tussen riffs en gemompel op dit album; het blijft prachtig en interessant.