Nightwish - Imaginaerum (2011)

Finland
Metal / Rock
Label: Nuclear Blast

1. Taikatalvi (2:36)

2. Storytime (5:28)
  3. Ghost River (5:25)
  4. Slow, Love, Slow (5:51)
  5. I Want My Tears Back (5:08)

6. Scaretale (7:32)
  7. Arabesque (2:52)
  8. Turn Loose the Mermaids (4:19)

9. Rest Calm (6:59)
  10. The Crow, the Owl and the Dove (4:10)

met Troy Donockley

11. Last Ride of the Day (4:31)
  12. Song of Myself (13:30)

13. Imaginaerum (6:18)

Huppa!!!

Ik kan niet wachten... dit album moet GEWELDIG gaan worden!
Dit gaat een Concept album worden wat gezamelijk één groot prachtig episch verhaal moet worden over een oude demente componist die op zijn sterfbed probeert terug te grijpen naar zijn herinneringen van vroeger.

Nightwish is tevens een film aan het maken dat dezelfde titel draagt als dit album en waarin alle nummers van dit album als een soort van musical verwerkt zijn.

Nightwish heeft bijna 5 miljoen dollar voor deze film uitgetrokken (dat is inclusief een sponsering van de Finse overheid) en de opnames voor de film zijn inmiddels al begonnen in Canada.

avatar van Angelo
Ik wil ze nog wel een kans geven, maar ik vrees dat zelfs die 5 miljoen dollar Nightwish niet meer zal redden. Fans hebben ze genoeg hoor, daar twijfel ik niet aan. Sinds Tarja echter moest oprotten, heeft ze de magie met zich meegenomen. Hoe professioneel de leden van Nightwish als muzikanten ook mogen zijn, de stem van Anette Olzon is niet meer dan degelijk, maar weet in de verste verte niet in de buurt te komen van haar voorganger. Tarja daarentegen, blijft een fenomenale zangeres. Dark passion play heb ik hooguit drie á vier keer beluisterd, terwijl ik bijvoorbeeld het meest recente album van Tarja (What lies beneath) volgens de gegevens op iTunes al 38 keer heb beluisterd (en ja, ik vind hem nog steeds zo goed als tijdens de eerste beluistering). Maar zoals gezegd, ik wil ze nog best 'n kans geven.

avatar van horned_reaper
Vergeet niet dat het vorige album nog was geschreven min of meer "voor" Tarja.

Dit album zal veel beter bij de stem van Anette passen (zeggen ze).

En persoonlijk denk ik dat Nightwish ook wel heeft geleerd van het voorgaande album en ik denk dat dit album vooral bol zal staan van instrumentale stukken die zeer goed en complex gecomponeerd zijn.

Maar goed, ik moet natuurlijk niet te hoge verwachtingen creeëren.... we zullen het allemaal gaan zien! Ook als je totaal niet van Anette houdt zou ik in ieder geval dit album een flinke kans geven!

avatar van Angelo
Ja, omdat ik al het een en ander over 't concept heb gelezen, wil ik het album ook wel een kans geven. Within Temptation's nieuwste is ook een concept-album, en ik vind het hun beste album sinds Mother earth. Toch zijn de vocalen bij voorbaat al een punt waar ik tegenop zie. Juist met Tarja als frontvrouw onderscheidden ze zich m.i. van de zovele soortgelijke bands. Maar goed, stiekem ben ik best wel een beetje benieuwd, en hoop ik eigenlijk ook dat ze me omver zullen blazen met hun aankomende album.

Ik blijf toch wel een beetje een liefhebber, hè.

avatar van The_CrY
Mooi, toch nog dit jaar. Het heeft lang geduurd maar dan toch eindelijk in zicht.

avatar van Ayreonfreak
Ik denk dat dit toch wel de release van het jaar voor mij wordt. Ik hoop dat ik niet teleurgesteld zal worden...

avatar van Spock2011
1,0
Ik heb het ondertussen wel een beetje gehad met het poëtische gezwets van Nightwish. Muzikaal gezien geef ik ze nog een kans, aangezien de voorganger ook muzikaal in orde was.

avatar van Phoebe318
Ik kan hier dus echt niet op wachten! Heb het nieuws op de voet gevolgd, en kijk hier zeker naar uit!

Off topic berichten verwijderd.

avatar van Hans Brouwer
horned_reaper schreef:
(dat is inclusief een sponsering van de Finse overheid)
Die Finnen zijn zo dom nog niet . Vragen onderpand voor een lening aan Griekenland om zo een financiele bijdrage aan het nieuwe project van Nightwish te kunnen verstrekken.

YouTube - Storytime Teaser-Video

De eerste teaser is hier te luisteren!

Oh, en nummer 12 is opgedeeld in 4 stukken:

12. Song Of Myself
Song 1: From A Dusty Bookshelf
Song 2: All That Great Heart Lying Still
Song 3: Piano Black
Song 4: Love

Kan dat misschien gewijzigd worden in de beschrijving?

Hans Brouwer schreef:

Ik zou persoonlijk liever vijf miljoen verbrassen aan Nightwish dan aan Griekenland... En daarnaast heb je met Imaginaerum nog de zekerheid dat er wat van terugkomt in de vorm van bioscoopkaartjes. Met Griekenland heb je alleen de zekerheid dat het niet terugkomt...

1. 2:36
11. 4:31
12. 13:30
13. 6:18 (instrumentaal)

avatar van horned_reaper
Ik heb een paar spaanse en franse reviews gelezen..... en als ik het commentaar mag geloven en ik volg mijn eigen gevoel een beetje..... dan moet dit echt het album van het jaar gaan worden!

En wie weet gaat dit wel alle Nightwish albums tot nu toe overtreffen!

avatar van jasper1991
Met die Olzon sowieso niet. Opvallend dat deze band nog zo'n aanhang heeft op MusicMeter.

avatar van horned_reaper
Onzin Jasper.... ik kan me altijd enorm goed vinden in jouw muzieksmaak, maar we moeten een hoop niet vergeten:

Toen Nightwish met DPP kwam was dit een album dat al was geschreven in de tijd dat Tarja nog bij de band zat.... inmiddels heeft Nightwish enorm veel aan zichzelf proberen te veranderen en te verbeteren want ze WETEN dat Anette een zwakere schakel was op het voorgaande album.

Maar als ik een beetje over het album zo lees is er een veel minder prominente rol op dit album weggelegd voor Anette en komt hier instrumentale techniek en vooral sfeer en thema veel meer naar de voorgrond.

Desondanks les ik in een aantal reacties dat reviewers zeer aangenaam verrast waren door anette op dit album.

Geef het nu maar gewoon een kans!

avatar van jasper1991
Nou, het is sowieso niet echt mijn band. Met Tarja vond ik het oke, maar de laatste keer dat ik iets opzette van ze was lang geleden.

Als ik dit trouwens zo lees, ligt er het gevaar dat Nightwish hopeloos ten onder gaat aan hun ambitieuze streven. Het tegenovergestelde is ook goed mogelijk, maar dat wil ik nog zien. Als er onverdeeld enthousiasme is ga ik misschien eens kijken.

jasper1991 schreef:

Maar Jasper toch, wat lees ik hier nou? Gelukkig zijn er nog enkele bands in het genre met vernieuwingsdrang en ambities die verder gaan dan wat wij luisteraars voor mogelijk hadden gesteld. Hoe ze hieraan ten onder kunnen gaan snap ik niet. Als het drie keer niks blijkt te zijn, dan maken ze het de volgende keer wel weer goed; Holopainen is een getalenteerd man die enkel onbegrepen kan worden. Ik geloof niet dat hij een werkelijk slechte plaat kan maken.

avatar van jasper1991
Ik ken genoeg bands die na een ambitieuze ommezwaai volledig de plank missloegen. Nightwish wil na de kritieken op Dark Passion Play het heilige vuur weer opbrengen, maar de geschiedenis wijst uit dat dit tot een misser kan leiden door het te geforceerd te werk gaan.

Veel buitenkantwerk - zo kun je het zien - is er al aanwezig in de vorm van het concept en de film. Ik sluit niets uit, maar ik ben behoed.
The_CrY schreef:
Dit is fanboy-geleuter.

avatar van The_CrY
Misschien is het fanboy-geleuter, misschien ook niet. Ik heb de man nog niet kunnen betrappen op een grote misstap en ik heb een hoge pet van hem op. Er zijn nou eenmaal een aantal componisten waar ik me geen slechte plaat mee kan voorstellen, en Holopainen valt onder die categorie voor mij. Maar we zullen zien of hij het dit keer weer flikt he.

avatar van horned_reaper
"The whole album tracklist with teasers of each song and the album release date will follow in a week. Stay tuned!"

avatar van Phoebe318
Dark Passion Play vond ik een heerlijk album, en ben inmiddels gewend aan Anette Olzon. Van mij hoeft Tarja eigenlijk ook niet meer terug te komen. Plus het feit dat ze na het zesde album ook de band zo verlaten, dus bij dit album zou ze er sowieso al niet meer zijn. De teaser van Storytime vond ik veelbelovend klinken, dus ik ben benieuwd! Verwacht veel van het creatieve brein van Holopainen, en heeft mij tot nu toe ook nog niet teleurgesteld.

Ik ben benieuwd hoe de heren en dame van Nightwish het er dit keer van af brengen.
Volgens de recensisten moet het je van het worden, dit heb ik vernomen van diverse trailers op youtube. Volgens Tuomas is het songschrijven hem nog nooit zo makkelijk afgegaan,.beetje vreemd dat we dan wel bijna 4 jaar moeten wachten. Wat al eerder opgemerkt is, als ze zichzelf maar niet teveel willen overtreffen en dat we hopelijk toch lekker in het gehoor horende nummers te horen krijgen.
Al met al ik kijk hier toch zeker naar uit, volgens sommige recensisten al het album van het jaar,..ik mag het hopen.

avatar van horned_reaper
bladiebla..... (vorige post verwijderd)

Storytale is in ieder geval super gaaf!

avatar van The_CrY
Het nieuwe nummer klinkt in ieder geval al weer typisch Nightwish. Vind het een prima nummer, maar komt meer over als een soort van ouverture voor het totale album.

avatar van Phoebe318
Storytime klinkt fantastisch! Nog een paar weekjes wachten tot het album..

avatar van Edwynn
Pff ook weer een plaat die bijna 75 minuten gaat klokken.

avatar van horned_reaper
YouTube - Nightwish - Storytime Hier is de videoclip te zien!

avatar van horned_reaper
De samples van het album klinken veel belovend!

Imaginaerum by nightwishband on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

De zang is enorm goed als ik dit zo hoor!