Kate Bush - 50 Words for Snow (2011)

3,78

met Stefan Roberts
  3. Misty (13:32)
  4. Wild Man (7:17)

met Andy Fairweather-Low
  5. Snowed in at Wheeler Street (8:05)
    met Elton John
  6. 50 Words for Snow (8:31)
    met Stephen Fry
  7. Among Angels (6:49)
321 BERICHTEN10 MENINGEN

geplaatst op 6 augustus 2015, 12:46 uur, permalink
Mooie winterse soundtrack, die het ook prima in de zomer doet.

Erg minimalistisch hier en daar, maar niet té. Smaakvol gedrumd door Steve Gadd, en prachtig pianowerk van Kate.

Bij de eerste song wordt een sopraan Albert McIntosh in gezet. Dat is de zoon van Kate, naar ik heb begrepen. De appel valt niet ver van de boom.

avatar van harencoor
geplaatst op 20 december 2015, 17:50 uur, permalink
Voor mij is dit een seizoensgebonden plaatje. Prachtig in december.

avatar van Kronos
geplaatst op 20 december 2015, 18:19 uur, permalink
Wel lastig dat je dan telkens je stem van 4,5* moet aanpassen in de andere seizoenen.

avatar van spinout
geplaatst op 20 december 2015, 18:22 uur, permalink
Slechts 4 keer per jaar aanpassen toch? Valt wel mee.

avatar van Chameleon Day
geplaatst op 20 december 2015, 21:35 uur, permalink
De temperatuur is te hoog voor dit album...

avatar van Korreltje Zout
geplaatst op 20 december 2015, 22:40 uur, permalink
Hier in Zweden is het wel een mooi album, vooral na zonsondergang als het kouder wordt en de trollen tevoorschijn komen. Maar even serieus, dit is wel degelijk een album dat 's winters beter tot zijn recht komt dan 's zomers. Ik weet zo gauw geen andere muziek die hetzelfde effect heeft. Muziek voor bij de open haard. (En nee, niet aankomen met al die verschrikkelijke kerst-CDs. Dat is muziek voor in de open haard.)

Hounds of Love vind ik juist bij uitstek een herfst-album.

geplaatst op 20 december 2015, 22:59 uur, permalink
Wat laten mensen zich toch makkelijk beïnvloeden: gebruik het woord sneeuw en het is wintermuziek.

avatar van Korreltje Zout
geplaatst op 20 december 2015, 23:03 uur, permalink
Onzin. Ga je mond met sneeuw wassen.

Sommige muziek is voor in een snelle auto naar het zuiden, andere muziek voor bij de voortplanting, en weer andere muziek is voor tijdens het hardlopen. Deze CD is voor in mijn boshut in het winterse Zweden.

geplaatst op 20 december 2015, 23:42 uur, permalink
Je zou deze plaat ook hartje zomer kunnen draaien.

Nu we het er toch over hebben, het voelt buiten ook als hartje zomer.

avatar van devel-hunt
geplaatst op 21 december 2015, 7:42 uur, permalink
50 words of snow, haar comeback, toch alweer bijna 5 jaar geleden, het is alweer bijna tijd voor een nieuwe comeback plaat. Maar als die plaat net zo saai, langdradig en slaapverwekkend is als 50 words of snow laat dan maar zitten.

geplaatst op 21 december 2015, 8:09 uur, permalink
Korreltje Zout schreef:
Onzin. Ga je mond met sneeuw wassen.

Onzin? Ik lees het ene na het andere bericht met 'winterse soundtrack', 'seizoensgebonden plaatje' en jij draait hem enkel in je Zweedse boshut in het winterse Zweden. En dat heeft met de muziek niet zoveel te maken. Als het album 50 words for sunshine had geheten, was het muziek voor een zwoele zomeravond geweest.

avatar van Chameleon Day
geplaatst op 21 december 2015, 8:29 uur, permalink
Nee hoor, dan had ik hem na de eerste keer nooit meer gedraaid. Echt winteralbum namelijk. 😛

avatar van devel-hunt
geplaatst op 21 december 2015, 8:35 uur, permalink
Ziegler schreef:

Nee hoor!, ze kust zelfs een sneeuwpop op de cover 😄

Cured
geplaatst op 21 december 2015, 8:54 uur, permalink
De uitgesponnenheid en het punt dar niet alle songs ook nog even sterk/boeiend zijn doet het album de das om : ik heb hetzelf ingekort door nummer 2 en 3 te laten vervallen en dan vind ik het prachtig. Zo beoordeel je een album natuurlijk niet en zou bij' waardering aan 3 sterren komen, hetzelfde gevoel zo'n beetje wat Devel Hunt aangeef.

geplaatst op 21 december 2015, 11:50 uur, permalink
devel-hunt schreef:

Precies want van jouw mening laat een artiest het afhangen, of er wel of geen plaat wordt uitgebracht. 😜

geplaatst op 21 december 2015, 18:14 uur, permalink
Ziegler schreef:

Je bent een lieve jongen maar nu maak je het toch een beetje te bont.

Toch is het idee achter jouw dwaalgedachten wel boeiend - in welke mate is hier sprake van suggestie? Klinkt dit winters omdat Bush het predikt, of predikt Bush dit omdat het winters klinkt? Doet me denken aan Plato (of Socrates; hangt af van de manier waarop je Plato percipieert): is iets goed omdat God het zegt, of verkiest God het goede? Maar dat is voor een andere keer. Alhoewel... ik vooronderstel geen God. Bush, hoe kundig die bosheks ook zingen mag, is evenmin een godin. Daar heb je jouw antwoord. Ze koos maar predikte niet. Beetje zoals Dostojevski's Idioot: "wij eisen maar verzoeken niet!". Of interpreteer ik nu te vrij? Anyway, dit album is zo winters als 's ochtends het ijs moeten breken opdat de beestjes kunnen drinken. Winter. Oh winter. Waar ging u heen?

avatar van meneer

geplaatst op 21 december 2015, 18:42 uur, permalink
Ach, wat mis ik wat koude in de lucht en zomaar een verdwaalde sneeuwvlok..

Maar goed, idd, wat is winter ? Ik vermoed dat het album niet alleen in landen met een winterseizoen is uitgebracht. Het zal ook wel ergens in de tropen zijn uitgebracht, gedraaid worden in mediterrane landen waar één dag sneeuw een unicum is of het zuiden van de VS.

En onze winterse perikelen stellen eigenlijk ook niet veel voor, toch ? Juist het verlangen naar de winter maakt het romantisch, droombeelden en sfeervol. En verlangen doe je naar iets wat je zelden meemaakt.

Bijzonder is dat de voorstelling van de hel, door bepaalde stammen van de Inuit, vol met vrieskoude en sneeuw is.

Perceptie 😉

geplaatst op 21 december 2015, 18:55 uur, permalink
@franck maudit
😐
Hij noemt me lief . . .

Voor iemand die mijn opmerking eerst een dwaalgedachte noemt, onderbouw je hem toch vrij aardig. Misschien wat minder namen laten vallen. Ik geloof zo ook wel dat je een boek of twee gelezen hebt.

geplaatst op 21 december 2015, 19:51 uur, permalink
Ziegler schreef:

Enkel De Idioot. Maar in 2016 begin ik aan mijn tweede boek. Dat is althans het voornemen.

geplaatst op 21 december 2015, 20:01 uur, permalink
Ik ben niet zo van voornemens, maar als iemand van plan is een boek te gaan lezen ben ik voor.

avatar van meneer

geplaatst op 17 januari 2016, 10:25 uur, permalink
Damn.. Geen enkel woordje van een vlok sneeuw ofzo hier in Zeeland.