Kate Bush - 50 Words for Snow (2011)

Label: Fish People

1. Snowflake (9:48)

met Albert McIntosh

2. Lake Tahoe (11:08)

met Stefan Roberts

3. Misty (13:32)
  4. Wild Man (7:17)

met Andy Fairweather Low

5. Snowed in at Wheeler Street (8:05)

met Elton John

6. 50 Words for Snow (8:31)

met Stephen Fry

7. Among Angels (6:49)
Ik vind het juist niet zo heel sterk en het raakt me nog niet echt

avatar van musician
"Beste nummer in decennia" zou o.a. moeten betekenen dat het beter is dan Aerial. Dat lijkt mij een lovenswaardig streven maar dan zou het ook extreem goed moeten zijn. Dan red je het niet met Wild man.

avatar van bawimeko
Ben wel erg nieuwsgierig na het lezen van wat lovende recensies. Wat ik er zo van begrijp is het een soberder album dan het rijk gearrangeerde Aerial; veel eenvoudige (piano-)begeleiding. Gasten zijn Elton John en Stephen Fry. In de Mojo-recensie werd de vergelijking getrokken met de sfeer van de laatste Talk Talk-albums...

ThereThere
bawimeko schreef:

In de sfeer van de laatste Talk Talk albums...dat zou fantastisch zijn!!!
Lees idd in enkele reviews over een soberder en kaler album.
BBC review heeft het ook over een klassiek Bush album, dat heen en weer slingert tussen subliem en belachelijk...(hetgeen zich direct in het openingsnr zou manifesteren, waarin zoontje Bertie weer mee mag doen, of Stephen Fry die elders 50 synoniemen voor sneeuw mag declameren).
Nooit geweten trouwens dat Elton John 1 van haar helden is.

Kijk meer en meer uit naar dit album!

ThereThere schreef:

In de sfeer van de laatste Talk Talk albums...dat zou fantastisch zijn!!!
Lees idd in enkele reviews over een soberder en kaler album.
Nooit geweten trouwens dat Elton John 1 van haar helden is.

Kijk meer en meer uit naar dit album!

Het 'absurde' is altijd aanwezig; op Aerial werd het getal "Pi" gedeclameerd, en was er een achtergrondkoortje met "Washing Machine" te horen. Ik vermoed dat Kate naast een subliem musicus ook iemand is met gevoel voor humor!

ThereThere
bawimeko schreef:

Indeed; je moet het maar durven. Totaal wars van enige trend. Een geweldige vrouw...zucht

avatar van bawimeko
Hier is het album streaming te beluisteren:
NPR streaming

avatar van devel-hunt
Ik las een aardig artikel over Kate Bush, er stonden een aantal recente foto's bij. Het was toch wel schrikken toen duidelijk zichtbaar was dat ook Kate haar gezicht heeft laten liften, nu lijkt ze op een pop. Dat is toch jammer, het was zo'n natuurlijke schoonheid.
Ik ben vooral fan van de Bush platen uit de periode 77-82. Maar ben toch wel weer nieuwschierig, wat deze mystieke dame nu weer op het menu heeft staan.

devel-hunt schreef:

Heb je een link? Van de recente foto's die ik hier en daar heb gezien de laatste weken/maanden blijkt nergens een facelift. Misschien de zwaar geschminkte Kate bij het Mojo-artikel laatstleden?

Hier een fotootje van april dit jaar...prima voor een 53-jarige dame, zou ik zeggen!
april 2011

avatar van Oldfart
...prima voor een 53-jarige dame, zou ik zeggen!
.....Kaatje aan de botox?

avatar van devel-hunt

Erg glad getrokken hoor voor een vrouw van haar leeftijd.

devel-hunt schreef:

Erg glad getrokken hoor voor een vrouw van haar leeftijd.

Hmm....het is moelijk praten met forumgenoten die het verschil niet zien tussen schmink/make-up en botox Dat was inderdaad de Mojo-foto die ik bedoelde, mevrouw Bush is altijd dol geweest op bijna theatrale schmink-partijen en verrassende haardrachten. Als jullie daar botx in zien (zie mijn foto een stukkie terug) dan ben ik benieuwd hoe jullie in de '70s reageerden op het uiterlijk van Peter Gabriel.

avatar van Svendra
Wat een flauwekul, dat botox-gedoe. Je kunt gewoon zien dat het niet zo is. Make-up en eventuele digitale fotobewerking doen hier het werk. Verder is het niet te rijmen met het karakter van Kate Bush en het feit dat ze een teruggetrokken leven leidt.

Terug naar de muziek:
Zojuist de eerste luisterbeurt afgerond. Vergeleken met Aereal heeft deze dit inderdaad een sobere, verstilde sfeer. Interessant.

avatar van Snoeperd
Hier te luisteren: 50 Words For Snow

Het klinkt allemaal heel erg goed. Dat eerste nummer is prachtig.

avatar van Japsuh
Ik moet me inhouden, maar ik wacht tot mijn cd binnen is en ga hem dan luisteren.

Het was even wachten (niet zo lang als toen Aerial het levenslicht zag maar toch nog 6 jaar) en dan krijg je opeens twee albums. Het lijkt 1978 wel toen The Kick Inside en Lionheart kort na elkaar binnen het jaar verschenen.
Nou ja. Of we Director's Cut echt nieuw moeten noemen is discutabel. Nog steeds weet ik niet zo goed wat ik echt van dat project moet vinden.

En dan nu een album met slechts 7 nummers waarvan Wild Man op de fanfare vooruit liep.
Goed, weliswaar 7 lange nummers die samen meer dan een uur aan speelduur hebben, maar toch.... het lijkt wat karig.
Maar wie ben ik om te klagen. Het is fijn dat één van mijn favoriete zangeressen aller tijden die het nooit fout kan doen bij mij met nieuw werk komt.

Toch weet Wild Man me niet helemaal te pakken zoals Kate composities dat normaal bijna altijd wel doen. Maakt niet uit welke richting ze op gaat: elk album weet me wel te betoveren en dit nummer doet dat niet.
Ga ik toch weer een lichte teleurstelling ervaren zoals Director's Cut dat ook was? Ja, een mooi album maar ergens knaagt er iets bij mij als ik daar naar luister.
Gaat 50 Words for Snow wel bevallen als één van die zeven nummers al niet goed pakt? Zou ik het dan toch gaan meemaken dat ik enigszins mijn schouders ga ophalen voor een Kate Bush album? Ho, vergeet The Red Shoes niet..... die viel ook niet helemaal in goede aarde indertijd en ook daar is nooit echt verandering in gekomen; 3,5* is voldoende ja maar ook weer niet uitmuntend.

Al bij opener Snowflakes voel ik al dat dit geen makkelijke kost gaat worden. Geen uitbundigheid of barokke orkestraties maar soberheid troef. Ja, ze doet het thema van dit album eer aan dat blijkt al heel snel bij dit nummer dat nauwelijks op gang wil komen en dat het vooral van sfeer moet hebben. Een, hoe toepasselijk, onderkoelde sfeer. Wel herkenbaar van Aerial maar dan toch echt een heel stuk kaler.
En als ik Lake Tahoe hoor weet ik al dat dit dus inderdaad een vrij zwaar album gaat worden. De ( ) van Kate Bush wellicht?!
( ) van Sigur Rós is ook sferischer en vind ik wat zwaarder op de muzikale maag liggen (alhoewel dat album uiteindelijk heel goed is gaan vallen na verloop van tijd).

Het is een open deur intrappen om 50 Words for Snow te omschrijven als winters album (dat vind ik van dat Sigur Rós album ook) maar het is gewoon niet anders. Op dat vlak is Kate Bush er in geslaagd dit in muziek te vertalen zoals de titel alleen al aangeeft.
Dat het een groei-album zal blijken te zijn (vervelende term toch) wil ik ook graag geloven en zal ik dan nog moeten ervaren.

Deze cd mag best experimenteel genoemd worden kijkend naar de plaats in haar discografie. Heel in de verte echoot de naam Björk door mijn hoofd, niet dat het te vergelijken is, maar wel een beetje door de aanpak er van.

Ik moet helaas toegeven dat dit album me (nog) niet weet te grijpen na de eerste draaibeurten. Het mag sferisch helemaal in orde zijn en wel degelijk typisch Bush, het is absoluut een ijzersterk album, dat hoor ik zeer zeker, maar ik ervaar afstand tussen mij en 50 Words for Snow en dat zou niet moeten wil je een album helemaal in je hart sluiten

Laat ik nu ook eens de pest hebben aan winter..... zou het dat dan zijn?

Uiteraard hoop ik dat de klik alsnog komt maar ik vrees dat ik daar nog veel moeite voor zal moeten doen. Zeven nummers met deze lengte is niet iets wat je even makkelijk opzet. Ik hoor graag dit soort sfeernummers (op Hounds of Love en Aerial bijvoorbeeld staan die immers ook) maar dan wil ik ze wel afgewisseld hebben met andersoortige nummers en die zijn hier niet te vinden in de duisternis.

Mooi? Zeker! Nu die klik nog!

Dazzler lijkt het aan te voelen:

dazzler schreef:
Wild Man wordt hier in twee woorden geschreven.
YouTube - Kate Bush - Wild Man - radio edit still video

Een nummer dat hoofdzakelijk uit retro Bush ingrediënten bestaat.
Het is wat zoeken naar een song die beklijft ...

Komt wellicht beter tot zijn recht als rustpunt op een wat spannender album ... hoop ik dan maar.

50 Words of Snow is voor mij zoeken naar songs die beklijven en het blijkt een en al rustpunt te zijn wat iets te veel van het goede is. Ik mis afwisseling. Ik mis ook mijn euforie die ik bij Aerial wel had.

Hoe dan ook: Kate Bush is en blijft een zeer bijzondere artiest waar ik heel veel respect voor heb.

avatar van Japsuh
Misschien moet je hem nog een paar keer luisteren. Ik vind het vrij knap dat mensen na 2 dagen al een oordeel hebben kunnen geven. Als hij echt zo 'zwaar' is als je beschrijft, kan het best even duren voordat het kwartje valt.

En wat schrijf ik? Ik hoop dat de klik er nog komt en ik hoop dat de term 'groei-album' alsnog van toepassing gaat zijn. We hebben het immers over 1 van mijn favoriete artiesten ooit!

Maar ik weet meestal wel hoe iets gaat vallen in de toekomst. Slechts heel af en toe blijkt het anders maar dat zijn echt uitzonderingen. Bovendien volg ik Kate Bush echt al zo lang dat ik dat ook wel kan inschatten.

Ik hoop dat het kwartje nog gaat vallen maar ik vrees toch dat dit album me een stuk minder gaat doen dan ik gewend ben.
Wild Man heb ik echt al heel vaak gehoord en dat wil ook maar niet beklijven op de manier zoals ik het graag zou willen. Toch ook een teken aan de wand.

Ik snap de Talk Talk vergelijking trouwens ook wel en laat ik hun laatste albums nu net ook niet zo geweldig vinden zoals velen dat juist wel doen.

Mocht het toch nog omslaan dan kan de beoordeling altijd nog opgeschroefd worden (en ik hoop echt dat het zo gaat blijken te zijn)

avatar van devel-hunt
Waar Kate Bush altijd ging voor volle en uitbundige producties, houd ze het nu heel kaal en sober. Waardoor en er een hele andere sfeer en gevoel ontstaat. Ik heb de CD voor een deel gehoord. Dus ik oordeel nog niet. Wat wel opvalt is dat haar stem mooi is, maar een stuk lager als vroeger, wat ik minder vind. De muziek klinkt nog wel mystiek maar de levensvreugde heeft plaats gemaakt voor bezinning.
Bush is eigenlijk veranderd zonder dat het publiek het in de gaten heeft gehad. Dat is niet vreemd, ze heeft in 20 jaar tijd maar 2 albums uitgebracht met nieuwe nummers.

avatar van bawimeko
Ik vind het (van wat ik tot nu toe hoor) juist sterk dat Kate Bush geen Aerial deel twee heeft gemaakt; het is haar gelukt om tot de catagorie artiesten te horen die de vrije hand heeft in wat ze uitbrengt, of dat nou lekker in de 'markt' ligt (welke markt?) of niet.
Het is niet zozeer een 'zwaar' album, maar wel eentje die minder met ouderwetse 'songstructuren' werkt; vooral de pianoballads zoeken hun eigen weg en nogal wat akkoorden klinken totaal niet als 'pop' (wat ik bijna alweer een pré vind). Ik vermoed dat dit net als Aerial een groeibriljant blijkt te zijn; niet altijd even makkelijk, maar misschien wel een album je in de loop van de jaren geregeld weer uit de kast haalt!

avatar van Thorgal
Eindelijk kunnen luisteren. Toch weer een bijzonder moment een nieuwe plaat van mevr. Bush opzetten. Daar pak ik echt de tijd voor en vooral in mijn eentje....niemand mag me afleiden.

Rustig ja, bijna saai, de eerste 2 nummers met name. Daarna komt er toch meer melodie in. Ik ben het eens met anderen hier dat voor een goed oordeel 1 of dagen luisteren niet genoeg kan zijn. Ja, dat kan mi wel bij een nieuw album van Madonna, maar dit is geheel ander werk, tegen kunst aan, en kunst laat zich ook niet in 1 dag definieren. Ik onthou me dus bewust van stemming totdat ik dat weloverwogen kan.

avatar van Angelo
50 Words for Snow valt me niet tegen – en toch het klinkt een beetje stuurloos zo op het eerste gehoor. Hoewel je er natuurlijk weinig bij kunt voorstellen, ik weet het, vind ik dit album het beste te typeren als “apart”. Wat dat betreft zit het wel snor met haar nieuwe, het sluit aan bij de excentrieke zangeres die ze is. Het is wel moeilijk om in een korte tijd met 'n genuanceerde mening te komen, daar lenen dit soort albums zich totaal niet voor (dat meen ik ook al te hebben gelezen bij een paar users hierboven). Ik ga ‘m dus nog een aantal luisterbeurten geven voordat ik de nieuwe Bush een gepaste beoordeling geef.

Na al wat draaibeurten wil het op mij nog steeds niet overkomen. Ik vrees dan toch ook echt dat ik blijkbaar niet zo veel zin heb in deze 'aparte Kate'. Komt eigenlijk maar zelden voor en zeker ook na haar spectaculaire terugkeer met Aerial. Nog steeds hoor ik dat het goed in elkaar zit maar de afstand blijft. Soms moet je je daar dan bij neerleggen. Wegleggen zal ik het zeker niet doen want daarvoor heb ik Kate te hoog zitten.

avatar van Woutout
Al een paar dagen aan het luisteren via de NPR stream. Snel maar eens aanschaffen! Geen uitgesproken Kate Bush fan, maar door Aerial omvergeblazen een paar jaar terug. De muzikale (bijna) jazz feel van dit album, doet het bij mij in dit jaargetijde erg goed. Wel bijzonder dat de zaken die op papier zwaar pretentieus lijken, erg goed uitpakken op deze plaat. Dan doel ik uiteraard op het duet met Elton John en de "voorleessessie" van Stephen Fry. Saai is dit album zeker niet en voor mij zijn het juist de stiltes en de (soms) eindeloze herhaling die dit een bijzonder album maken.

Openingstrack "Snowflakes", met zoon Bertie, is daar een goed voorbeeld van. Eigenlijk blijft de song minuten lang in een loop hetzelfde herhalen, maar daardoor wordt een bijna mystieke sfeer gecreëerd. Volgens mij is dit typisch een album dat gemaakt is voor de koptelefoon en absoluut niet werkt op de achtergrond. Erg benieuwd of dit album een "grower" is, zoals Aerial eerder. Met stemmen wacht ik wel even, totdat ik het fysieke exemplaar goed heb beluisterd:)

Woutout schreef:

Ik ben het met je eens! Voor fans die op zoek zijn naar 'hooks' en 'beats' (a la Running Up That Hill) heeft deze plaat niet veel te bieden. Daar zijn dan weer andere artiesten voor. Grappig dat Kate van haar generatiegenoten (Sting, Peter Gabriel, Phil Collins, David Gilmour, etc.) de meest zich vernieuwende blijkt; Gabriel en Sting zitten volop in het maken van coveralbums, enzovoorts. De
remake-album "Director's Cut" lijkt achteraf meer een aanloop naar dit album. Overigens zinspeelt Kate verassend genoeg in het Mojo-interview op nog meer nieuw werk en zijn er zelfs geruchten over een tournee!

avatar van djarend
Wow, prachtalbum, Heb hem hier in mijn handen, de hoes is ook nog eens schitterend, soort gebonden boekje, zo moeten cd's worden uitgebracht, naast dat het natuurlijk goede muziek moet zijn, maar dat spreekt voor zich en is voor iedereen anders, mag er eens meer aandacht aan de verpakking worden besteed, simpelweg een plastic doosje is niet meer van deze tijd en hebben ze begrepen bij Kate Bush.
Maar om terug te komen op de muziek, ja, ik had mijn top 10 al klaar voor 2011, komt deze er toch nog in? moet ik hem nog even vaker voor draaien, maar er is een kans.....

Stijn_Slayer
Pff... wat een tegenvaller. Ik kom echt niet door 'Snowflakes' en 'Lake Tahoe' heen. Het is zo ontiegelijk eenzijdig en traag dat het saai wordt. Als ze de sfeer die ze neerzet nou eens uitwerkt, maar er is geen progressie. Bij 'Snowflakes' is dit zelfs zo erg dat ik tegen het einde vol irritatie het nummer afzet. Kates stem blijft ook te anoniem en te veel op de achtergrond. 'Misty' werkt wel duidelijk naar een climax toe.

'Snowed in at Wheeler Street' wordt voor mij compleet ontsierd doordat het zo nodig een duet moet zijn. Ik heb niets met Elton John en ik vind z'n stem hier echt lelijk. 'Wildman' vind ik te gelikt. De achtergrondvocalen en synths vind ik bovendien echt fout klinken.

Ik vind 't maar gezapig en saai. Geen enkel nummer vind ik echt bijzonder.

avatar van devel-hunt
'Snowed in at Wheeler Street' het duet met Elton John is een stijlbreuk die vreemd over komt. Niet het nummer, maar de samenwerking met Elton John. Die op één of andere wijze niet past in de creatieve en serene sfeer van deze CD. Een hernieuwde samenwerking met Peter Gabriel was passend geweest, of een duet met een andere creatieve geest ( een David Sylvian of Thom Yorke bijv.) was een meer logische keus geweest.

avatar van chevy93
Zo jaren niks en dan opeens twee albums.

Ik las al een paar keer de vergelijking tussen de laatste albums van Talk Talk, dus hopelijk gaat dit dan eindelijk eens een goed album van haar zijn.