Kate Bush - 50 Words for Snow (2011)

Label: Fish People

1. Snowflake (9:48)

met Albert McIntosh

2. Lake Tahoe (11:08)

met Stefan Roberts

3. Misty (13:32)
  4. Wild Man (7:17)

met Andy Fairweather Low

5. Snowed in at Wheeler Street (8:05)

met Elton John

6. 50 Words for Snow (8:31)

met Stephen Fry

7. Among Angels (6:49)
avatar van Deranged
Kan me goed voorstellen dat er niets meer komt.

Eigenlijk is er al te veel.

Het onwerkelijke Aerial dat ik al ongekend hoog aanschrijf blijft nog steeds geheimen prijsgeven die me voorheen niet eens waren opgevallen.

Kan dus nog wel even duren voor ik mij aan dit album zie beginnen.

Ergens wel benieuwd naar de track met Heldton maar het zal moeten wachten.

Dit zijn geen zaken om al te lichtzinnig mee om te springen.

Zal nog jaren duren om dit geschenk uit te pakken maar tot zover:

Niet geweldig.

Allemaal wat tam, nergens spettert het als op Aerial, de songs zinderen minder.

Aerial is een compleet document, een van de meest complete werken allertijden, wat zei ik daar ook alweer over:

Omvat werkelijk de gehele aarde de zeeën de val van het licht op het land en de neerdaling van haar schaduw.

Spot on deze zin als je je eens in dat album verdiept.

Vrijwel niet op te volgen zoiets.

Dit is een leuke toegift.

avatar van bawimeko
Deranged schreef:
Zal nog jaren duren om dit geschenk uit te pakken maar tot zover:

Niet geweldig.

Allemaal wat tam, nergens spettert het als op Aerial, de songs zinderen minder.

Spot on deze zin als je je eens in dat album verdiept.

Vrijwel niet op te volgen zoiets.

Dit is een leuke toegift.

Ik denk dat het een stap verder is richting de ''verstilling'', het is in elk geval meer 'jazz' (vooral de tracks waarop Steve Gadd en Danny Thompson meespelen). Kate Bush maakt de muziek die ze zelf wil, hits hoeven allang niet meer. Ik ben het met je eens dat Aerial (vooral de tweede cd) een meesterwerk is, dit is niet eens zoveel slechter.

avatar van Deranged
Misschien komt er nog een omslagpunt maar denk het niet. Aerial blies me gelijk omver en wordt nog steeds alleen maar beter en beter. Vind daarnaast de stem van Heldton hoezeer ook door mij geliefd hier niet echt thuishoren.

Hier trouwens een grappig vrouwtje welke onder meer uitlegt dat ze maar een jaar over deze plaat heeft gedaan en het dus naar haar standaard een vluggertje is.

Wat zit haar haar leuk.

Nee.

Voor Richard Gere volstaat het niet meer nee.

Maar die man kijkt niet veel verder dan zijn geharde geslacht prijkt dat lijkt me wel duidelijk.

Onvoorstelbaar lieve grootse madam.

avatar van Deranged
Zie de plaat nog wel een groei doormaken momenteel. De fijne nuances in Kate haar stem blijven sowieso magisch en onweerstaanbaar. Goddelijke koningin. De hemel is geschapen voor haar om in te ontaarden. Als je dacht dat zulke simpelweg verdwijnen nadat je ze in het bos begroef kom je nog bedrogen uit. Zit er misschien ergens een kink in je calculatie. is een heel universum van dingen en niet te vergeten naar schatting zo'n 100 miljard zonnen.

Met te midden van dat alles legio dorstige kontekelers en één Kate Bush.

Moet goedkomen.

Op een bepaalde manier op den duur.

avatar van Venceremos
"Come on Joe, you've got 463 [32] to go"

Nu de eerste sneeuw in aantocht is, is dit het moment om deze plaat terug te beluisteren. Ik moet toegeven dat ik deze plaat van Kate het minst draai en daardoor ook deze wat minder naar waarde kan schatten. Maar het is weer een pracht plaatje. .... Hopelijk niet de laatste van Kate. .....

avatar van Gert1980
Velen noemen dit album slaapverwekkend en deprimerend. Van dat laatste hou ik wel in muziek, mits goed gedaan.
Ik vind aan dit album echter weinig deprimerend, het straalt eerder een flinke lading eenzaamheid uit en daar kan ik wel iets mee. Tevens vind ik zelfs het artwork mooi. Nu in de wintermaanden staat de vinylversie te pronken bovenop mijn vinylkast.

Maar terug naar de muziek, het album opent met het schitterende Snowflake, gevolgd door Lake Tahoe dat het enige nummer op deze plaat is waar ik weinig tot niets mee heb. Misty, dat daarna komt, is ook weer van een hoog niveau. En eigenlijk vind ik dat voor deze hele plaat gelden. Het titelnummer moest destijds ontzettend wennen, maar ook daar ben ik van gaan houden.
Absoluut hoogtepunt voor mij is Snowed in at Wheeler Street. Dit juweeltje laat zich luisteren als een film. Iemand hoeft alleen nog maar het scenario te schrijven en acteurs aan te nemen, de soundtrack is er al. En wat vult de stem van Elton John (sowieso een favoriet van mij) die van Kate fijn aan.

Dit album wordt vaak een kerstalbum genoemd, maar dat is het niet, het is een winteralbum, muziek voor een koude winteravond. Nu hebben we die hier niet vaak meer, maar dat maakt het genieten van deze prachtplaat er voor mij niet minder om.
Dit album zal niet een ieders smaak zijn, maar voor diegenen van ons die het begrijpen en dieper willen gaan is dit een heerlijke plaat.

Wanneer ik 50 Words For Snow luister blijf ik daarna altijd even in stilte zitten, niet bewust, het is gewoon de werking die Kate hier op mij heeft. Iedere keer opnieuw.

avatar van Gert1980
Ben ik trouwens de enige die in de intro van Snowed in at Wheeler Street Lady Gaga's Poker Face hoort?

avatar van JoaMuse
Gert1980 schreef:
Die link had ik nu nog nooit gelegd. Maar ik snap wel wat je bedoelt.

JoaMuse schreef:
Die link had ik nu nog nooit gelegd. Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Ik hoor al negen jaar niets anders. En niet dat ik het wíl horen, want ik ben totaal geen Gaga liefhebber.

Inderdaad het sterkste nummer van deze plaat. Zoals jij het al zo mooi omschreef, is eigenlijk heel dit album een film. Ook Wild man en Misty zijn pareltjes. Zeker geen plaat om als eerste te kopen, als je nog niks van Kate hebt. .... Maar als KB liefhebber mag ook deze zeker niet ontbreken in je platen kast.

avatar van Gert1980
TONYLUNA Thanks! Al heb je me niet goed gequote.

Maar idd, de hele plaat heeft een soort soundtrack gehalte En zeker niet geschikt als eerste KB kennismaking.

Gert1980 schreef:
En zeker niet geschikt als eerste KB kennismaking.
Waarom niet?

En waarom niet?

Omdat deze plaat niet ieders ding is en ook niet per sé 'standaard' Kate Bush. Nu is Kate sowieso nooit standaard geweest, maar deze plaat is zelfs onder Kate fans niet ieders ding.
Nee ik zal deze plaat niet als eerste laten horen aan iemand die nog niet bekend is met this woman's work.

avatar van Ducoz
Maar dan kan het nog altijd wel een geschikte kennismaking zijn, waarna het alleen maar beter blijkt te worden. (Al is dit een van mijn favoriete Kate platen)

Ducoz schreef:

Tja, alles kan... zo kun je een ellenlange discussie gaan voeren. Maar ik denk dat een gemiddeld iemand niet dit album zal voorstellen als eerste kennismaking met Kate.

Gert1980 schreef:
Wellicht ben ik niet "gemiddeld" maar ik zou "50 Words for Snow" als eerste album laten horen aan iemand die Kate niet kent.
Maar..... iedereen weet wie Kate Bush is! Toch?

avatar van Kronos
Ja, het allereerste wat ze kinderen op school overal ter wereld leren; wie Kate Bush is.

Kronos schreef:
Iedere maandag speel ik oppas opa voor mijn kleinzoon van ruim twee jaar en kleindochter van bijna zes maanden. Ik krijg ze rustig door ze naar "50 Words for Snow" te laten luisteren. Week in, week uit. Als het kleine mannetje 's ochtends om 07.00 door zijn moeder wordt afgeleverd roept hij steevast: "Kate!" En mijn kleine meisje trekt dan een lachend gezichtje.

Lachende derde
Daar ken ik een rijmpie op, zou mijn vader gezegd hebben.
Een beetje eng is het wel.
On topic: mooi album, atypisch voor Kate Bush want ze gaat gewoon lekker haar gang en weet nu ook weer bloedstollend mooi maar wat minder toegankelijk uit de hoek te komen met songs die soms de 10-minutengrens naderen en dan de 10-minutengrens weer overschrijden. Geen instapplaat voor wie Kate niet kent.

Lachende derde schreef:
Geen instapplaat voor wie Kate niet kent.

Dat dus!

Lachende derde schreef:
Geen instapplaat voor wie Kate niet kent.
Ik ben benieuwd wat dan wel de ideale "instapplaat" is voor de niet-Kate Bush kenners onder ons.

Hans Brouwer schreef:

Ik denk haar debuut, Hans Brouwer.

Lachende derde
Jouw kleinkinderen zijn een uitzondering, met dank aan hun buitengewoon muzikale opa.

Lachende derde schreef:
Jouw kleinkinderen zijn een uitzondering, met dank aan hun opa.
Ik zou een slechte opa zijn als ik mijn kleinkinderen de schoonheid van "50 Words for Snow" zou onthouden.

Hans Brouwer schreef:

Ik denk Hounds of Love of The Whole Story. Al doet The Red Shoes het ook vaak goed . Niet iedereen is meteen in voor het zwaardere werk.

En idd Hans, top hoe je jouw kleinkinderen bekend maakt met onze Kate.

avatar van meneer
Vandaag 2 zeldzame momenten: sneeuw en dit album. Uniek..

avatar van Chameleon Day
Hier valt nu van die dunne miezersneeuw. Ik wil van die dikke vlokken. Fijn om dan een wandeling te maken. De sneeuwval absorbeert het omgevingsgeluid.....witte stilte. Nils Frahm - Felt (2011) is daarvoor ook een gepaste soundtrack (die gedempte pianoklanken).

Kijk, zoiets: Relaxing Snowfall 2 Hours - Sound of Light Wind Breeze and Falling Snow in Forest

En hier nog zo'n sfeerbeeld met fraaie muzikale omlijsting van Vini Reilly: Durutti Column - Prayer (Official Video)

avatar van meneer
Nou.. Zet maar op !