Haken - Visions (2011)

Rock / Metal
Label: Sensory

1. Premonition (4:10)
  2. Nocturnal Conspiracy (13:08)
  3. Insomnia (6:06)
  4. The Mind's Eye (4:05)
  5. Portals (5:27)
  6. Shapeshifter (8:08)
  7. Deathless (8:04)
  8. Visions (22:25)
berrege schreef:
Een leuke ontdekking, dit Haken, maar evenaren met de eerste Dream Theater platen doen ze nog lang niet, al is de sound wel gelijkaardig. Instrumentaal is het wat mij betreft top, maar buiten Vision en het openingsnummer zijn de nummers mijn inziens niet zo schitterend. Vooral het tweede nummer, Nocturnal Conspiracy, is een dieptepunt en dit enkel en alleen door het irritante refrein - de zang vind ik doorheen heel het album trouwens maar matig.

Maar dus, zoals gezegd, een leuke ontdekking! Ik kijk uit naar het volgende album van deze heren.

Ik vind deze plaat toch persoonlijk stukken beter dan de beginperiode van Dream Theater. Het geheel zit sterk ineen. Iets wat ik maar moeilijk kan vinden bij de eerste 2 Dream Theaters. Toch zeker bij de 1ste plaat.

De eerste misschien, maar de tweede toch niet? Images and Words wordt als één van hun beste platen gezien.

berrege schreef:

De 2de Haken evenaard de 2de Dream Theater. Als ik 4.5 stem op deze, dan weet je wellicht hoeveel ik zal stemmen voor de 2de DT . De 1ste van D.T. is wel beduidend minder.

avatar van Broem
Selecteer in toplijsten "jazz" en kijk...wie staat er positie 14! Deze metal van Haken. Correctie?

avatar van Mindscapes
Broem schreef:

Niet per se. Heb je 'm beluisterd? Kan gerust doorgaan voor jazzmetal hoor. Panzerballet, Karcius en Animal as Leaders zijn dat ook.

avatar van Broem
Zeker. Ik ken het album maar twijfel oprecht of het zo is bedoeld, Gezien de rest van de lijst. Ik zag metal/jazz staan bij het genre. Dat is mi discutabel. Aan de andere kant...wat zeggen genres nu eigenlijk.

Broem schreef:

Correctie? Ja. Visions uit de lijst halen. Het is geen jazz.

Het is metal, het is rock, het is prog

avatar van dreamtheater22
Een werkelijk brilliant album dat ik onderhand al helemaal grijs gedraaid heb. Hoewel Visions mijn favoriete nummer is is het juist mooi om heel het album te draaien. Diverse thema's komen, soms bijna onherkenbaar, in diverse nummers terug. Het is daardoor een bijzonder samenhangend album geworden. De herhalingen maken het album niet saai omdat ze natuurlijk volledig aan de sfeer van dat nummer worden aangepast. Daardoor is de herkenning juist weer leuk geworden.

Haken is een redelijk nieuwe Rockgroep, Dit is pas hun tweede album. Maar als ik zo de enorme diversiteit hoor die ze in hun muziek durven leggen, denk ik dat ze met de juiste support Dream Theater nog wel eens zouden kunnen evenaren! Hun derde album is in de maak.

avatar van horned_reaper
Toegevoegd aan mijn top10!

Meesterlijke plaat!

avatar van Rick53
Deze plaat wordt per luisterbeurt steeds beter. Wat een fantastische band..
Nagenoeg is het in mijn optiek wel een minder album dan het debut, maar hij komt steeds dichterbij!

Voor nu 4,5

avatar van BoyOnHeavenHill
Op zich zeker niet slecht, maar voor mij hangt over alles veel te veel de schaduw van Dream Theater, met uitzondering natuurlijk van de zanger – maar hoewel ik het geen straf vind om naar iemand anders dan James LaBrie te moeten luisteren, vind ik de stem van Ross Jennings gewoon niet genoeg persoonlijkheid hebben om deze nummers te kunnen dragen. Goede composities, uitstekend spel, leuke afwijkende passages in het slotnummer ("I bet you don't remember me!").

avatar van sirhc1982
Een speciaal album voor mij omdat ik één van de bandleden op vakantie tegen kwam. Hij vertelde me dat hij 'in een bandje zat' en ik verwachte er toen niet al teveel van.

Toen ik thuis was aanbeland ben ik dit album gaan beluisteren en was gelijk verslaafd. Niet alleen was ik onder de indruk van de originaliteit van de geschreven stukken, maar ook van de instrumentbeheersing. Ik had bijna hetzelfde gevoel als toen ik 'Scenes from a Memory' van DT voor het eerst hoorde.

Na dit album ben ik eind van het jaar naar Londen gegaan om daar m'n eerste concert van Haken te gaan bezoeken. En het zou zeker niet mijn laatste worden.

avatar van namsaap
Visions is een mooie stap vooruit na Aquarius. De productie is een stuk krachtiger, evenals het bandgeluid. Een ander winstpunt is dat de langere nummers een stuk beter blijven boeien dan op het debuut, met name tijdens de instrumentale passages. Het lijkt erop dat de band hiervoor inspiratie heeft gehaald bij Dream Theater. 'Awake' is duidelijk een blauwdruk geweest voor dit album, maar Scenes Of A Memory ook zeker. Daarnaast komen ook de invloeden van The Flower Kings weer regelmatig voorbij.

Score: 79/100

1. Visions
2. Aquarius

Om één of andere reden vond ik deze Visions wat minder. Maar ik moet mijn mening herzien. Een plaat waar heel veel muzikaal te smullen valt. Score verhoogt van 3.5 naar 4*.

avatar van Juul1998B
Aangeraden door ABDrums Dank daarvoor!
Toegegeven dat Prog-rock niet echt mijn favoriete genre is moet ik zeggen dat ik best wel heb kunnen genieten van dit album.
Het voelt een beetje Dream theater- achtig aan wat mij wel positief aanstaat.
Instrumentaal zit het ook wel snor met deze band, ze doen ( denk ik) waar ze goed in zijn, gewoon rocken en goed gitaarspel.
Ik mis hier nog wel een beetje een eigen smoel bij deze band. Het lijkt veel op andere prog-rock werken die ik af en toe weleens gehoord heb.