Manfred Mann's Earth Band - Solar Fire (1973)

3,81

Label: Bronze

1. Father of Day, Father of Night (9:54)
  2. In the Beginning, Darkness (5:21)
  3. Pluto the Dog (2:47)
  4. Solar Fire (5:15)
  5. Saturn, Lord of the Ring / Mercury, the Winged Messenger (6:32)
  6. Earth, the Circle Part 2 (3:21)
  7. Earth, the Circle Part 1 (3:57)
  8. Joybringer * (3:24)
  9. Father of Day, Father of Night [Edited Version] * (3:06)
36 BERICHTEN
avatar van Good Music
Magistraal werkje van Manfred Mann's Earthband. Heerlijke 'space'rock die erg lekker wegluisterd en helaas zo weer over is. Ga deze plaat zeker vaker luisteren en misschien verander ik mijn stem nog naar een 5 sterren. Tot nu toe 4,5 ster voor deze plaat.

Ozric Spacefolk
Heb nooit kunnen begrijpen waarom Earth-The Cycle nummer 1 en 2 (als titels) verkeerd om staan.

Zal wel een psychedelische reden hebben...

avatar van saxotoon
Deze lp na het optreden op pinkpop 1977 aangeschaft. En hij zit nog steeds in mijn geheugen gegrift ondanks dat ik hem al zeker 25 jaar niet meer geluisterd heb. Vandaag tijd hiervoor.
Heerlijk, ouderwets je best doen als muzikant. Mooi samenspel, mooie soli, mooie zang, gewoon mooi en lekker meedeinen.
Pluto? Zingt/blaft die niet ook mee op een pink floyd album, animals? Knappe blaf.

avatar van gaucho
Nou, ik vind Pluto hier ritmischer meeblaffen dan op Animals van Pink Floyd, want daar vind ik dat geblaf toch behoorlijk in de weg zitten van de muziek. Op deze plaat past het wel, ook vanwege de dubbelzinnige titel natuurlijk.

Mooie plaat is dit. Ik ben bij MMEB ingestapt bij de meest commerciele albums van de band: The roaring silence, Watch en Angel Station. Deze heb ik pas veel later gekocht en is toch anders. Wel een paar pakkende popsongs (die titeltrack is echt werelds!), maar ook veel ruimte voor jazz-rock achtige improvisaties.
Klinkt heel erg 'seventies', deze plaat, heel 'spacy' met goed en lang uitgesponnen gitaarwerk. Maar het verzandt nergens in gefreak. De langere instrumentale nummers zijn spannend en afwisselend, maar hebben een mooie opbouw, met een kop en een staart. Net zoals Pluto...:-)

Ik heb altijd een zwak gehad voor deze band, waarschijnlijk,door de wat bekendere comercielere nummers. Maar zit genoeg prog in, om dat extra's te krijgen. Father of day, father of night is een prachtig nummer en ok de veel experimentele Earth vind ik prima.
Een goed album.

avatar van matthijs
"Father..." doet me altijd denken aan "Nights in White Satin". Allebei mooie nummers die in elkaars sfeer passen.