Yes - Yessongs (1973)

Label: Atlantic

1. Opening (Excerpt from "Firebird Suite") (3:45)
  2. Siberian Khatru (8:50)
  3. Heart of the Sunrise (11:26)
  4. Perpetual Change (14:08)
  5. And You and I: Cord of Life / Eclipse / the Preacher the Teacher / the Apocalypse (9:55)
  6. Mood for a Day (3:52)
  7. Excerpts from "The Six Wives of Henry VIII" (6:35)
  8. Roundabout (8:33)
  9. I've Seen All Good People: Your Move / All Good People (7:00)
  10. Long Distance Runaround / The Fish (Schindleria Praematurus) (13:45)
  11. Close to the Edge: The Solid Time of Change / Total Mass Retain / I Get Up I Get Down / Seasons of Man (18:41)
  12. Yours Is No Disgrace (14:21)
  13. Starship Trooper: Life Seeker / Disillusion / Würm (9:25)
avatar van musician
23 jaar na Yessongs brengt Yes met Keys to ascension I + II een vergelijkbare set livenummers uit.

Ondersteund door de beste geluids- en opnameapparatuur. Gedreven en geïnspireerde band waarvan dezelfde leden heel wat extra kneepjes in het vak hebben bijgeleerd, sinds 1972.

Wat kan Yessongs, één van de hoogst aangeslagen livealbums ooit, daar vanuit het verleden tegenover stellen? Jeugd, enthousiasme, volstrekte wereldvreemdheid en een net zo maf publiek, experimentele acties, hippie idealisme en nieuwigheid. Een dubbel LP die moest leiden tot nieuwe hoop.

Dat ideaal werd op zich wel bereikt. Yes stond bij de tour na het album Close to the Edge op het hoogtepunt van hun kunnen en populariteit. En de overbekende nummers die worden gespeeld zijn daarbij een perfecte afspiegeling van alle hoogtepunten vanaf The Yes album. Want de eerste twee albums Time and a word en het titelloze debuut worden hier nog overgeslagen.

Ik had eigenlijk gedacht dat in de loop van de tijd er nog eens opnames uit dezelfde periode zouden opduiken waardoor Yessongs officieel zou worden uitgebreid, maar dat is nog nooit gebeurd.

De einduitslag inzake het vergelijk Yessongs vs Keys to ascension is voor mij overigens een gelijk spel.

avatar van meneer
Ik ga niet in op de -tig live versies van het album.
Ik ga niet in op de -tig vervangers van Jon Anderson.
Ik ga niet in op de -tig Tours van de -tig soorten Yessen (old & new).

Maar ik ga wel in op dit echt helemaal fantastische album uit 1973 wat een mijlpaal is in mijn prog-beleving. Al gloeiendgruwelijk 44 jaar oud maar zo strak, zo afwisselend, vaardig, helder en muzikaal mooi. Elke keer weer als ik het album opzet dan ben ik verrast door de kwaliteit, het gedrevene, de kracht en de uitstraling van het gehele album.

Ik ga weer eens een sterren beoordeling geven. Dat verdient dit album. Vuufe !!

avatar van WoNa
Voor het eerst sinds jaren de 3 LPs weer eens uit de kast getrokken. Ooit gekocht in de winkel op de vliegbasis waar ik mijn diensttijd mocht doorbrengen, als ik me het goed herinner. Zoals altijd, dat is niet veranderd, slingerde ik weer op en neer tussen overweldigd worden, onder de indruk zijn en een gevoel van walging over de totale overkill van het geluid. Progrock, symfonische rock zoals we het toen noemden, is uiteindelijk nooit helemaal mijn ding geweest noch geworden.

Blijft staan dat er een aantal geweldige momenten op Yessongs staan, met 'Yours Is No Disgrace' als absoluut hoogtepunt. Dit nummer is voor mij het symfonische rock nummer aller tijden. Daar gaat niets overheen. Met een paar andere nummer van 'The Yes Album' en 'Roundabout' zijn we er dan wel wat mij betreft.