Yes - Yessongs (1973)

Label: Atlantic

1. Opening (Excerpt from "Firebird Suite") (3:45)
  2. Siberian Khatru (8:50)
  3. Heart of the Sunrise (11:26)
  4. Perpetual Change (14:08)
  5. And You and I: Cord of Life / Eclipse / the Preacher the Teacher / the Apocalypse (9:55)
  6. Mood for a Day (3:52)
  7. Excerpts from "The Six Wives of Henry VIII" (6:35)
  8. Roundabout (8:33)
  9. I've Seen All Good People: Your Move / All Good People (7:00)
  10. Long Distance Runaround / The Fish (Schindleria Praematurus) (13:45)
  11. Close to the Edge: The Solid Time of Change / Total Mass Retain / I Get Up I Get Down / Seasons of Man (18:41)
  12. Yours Is No Disgrace (14:21)
  13. Starship Trooper: Life Seeker / Disillusion / Würm (9:25)
avatar van BoyOnHeavenHill
musician schreef:
Ik heb nog even geteld...

avatar van musician

Ik draai al 25 jaar de dubbele cd, de LP's staan sinds die tijd opgeborgen. Ik kon mij gewoon niet meer herinneren dat het er drie waren.
Yessongs zal een hele uitgave zijn geweest, voor de kopers in 1973....

avatar van BoyOnHeavenHill
...die een half jaar later ook nog eens de poeplat voor de dubbelaar Tales from topographic oceans moesten trekken...

Eerlijk is eerlijk, ik weet niet hoe duur Yessongs indertijd was, ik zat toen in andere muziek en begon symfo pas omstreeks 1982 te waarderen (maar toen was er dan ook geen houden meer aan, want ik leerde iemand kennen die alles van Yes en alles van Genesis had). Maar ik denk toch wel gauw 50 gulden.

avatar van freakey
Ik heb eind jaren 70 15 gulden betaald als 2e hands, ik weet nog dat er toen ook een exemplar stond met een 4e lege flap in de hoes, deze niet gekozen omdat de hoes fors meer was beschadigd...

avatar van Droombolus
musician schreef:
Yessongs zal een hele uitgave zijn geweest, voor de kopers in 1973....

Duur genoeg om 'm voor m'n verjaardag te vragen ..... If memmerie smurfs stonden ze voor iets van 55 Olderwetsche Hollandsche Ballen in de discount winkels. Dat waren dus dezelfde winkels in de Amsterdamse binnenstad waar je tot een jaar of 5 later nog 14.95 voor nieuwe rielieses betaalde.

avatar van viking1
Heb de digitally remasterd uitvoering maar es aangeschaft prachtig geluid.
Heb zo'n 4 studio cd's van yes(closer to the edge,the yes album,going for the one,90125 en deze live cd)

Maar deze is geweldig en wat n top geluid absolute aanrader(in deze geluids kwaliteit).
Wat n luister genot,en wat n geweldige muziekanten.

Lazarus Stone
Eindelijk het concert gezien op YT, bewegende beelden bij de LP.
Zelfs verstokte Yesfanaten in mijn omgeving hebben inmiddels toegegeven dat dit het beste Yesalbum is, ondanks gruizige geluidskwaliteit.

avatar van meneer
@ Lazarus Stone : hartstikke bedankt voor de tip. Kan ik eindelijk eens de beelden zien waarvan ik me vroeger alleen wat fantasieën van een stel bovennatuurlijke musici bij kon voorstellen !

Yessongs - Live op je scherm !

Sinds kort weer ( en dan echt jaaaaaaaren niet naar ze geluisterd ) eens naar Yes aan het luisteren en dit was ( en is ) 1 van de beste live-albums, ( ja ja, voor mij dan.. ) ooit gemaakt.

Merk ergens een lichtelijke zoveelste revival van deze band om me heen..

Ik ging weer luisteren door Jacco Gardner !

na een hele dag hard gewerkt te hebben in de autowasserette, op het eind van de dag, op zaterdag (1973) het triple ablbum gekocht voor ik denk 32 gulden ... Vervolgens de hele zaterdag avond - met koptelefoon op - het album afgeluisterd, ik was werkelijk totaal verbouwereerd: wat een klasse album met allerlei uitstapjes van klassiek tot rock tot sympho rock ... Die indruk is sinds die tijd nooit meer veranderd ... Het uitstapje naar de jeugdsoos heb ik toen maar overgeslagen die avond ..

avatar van ricardo
Heb deze maar weer eens opgezet, maar het is net of je in een soort van muziek circus beland bent, zo van wij gaan zo goed mogelijk onze kunsten even vertonen met alle hebben en houwen die we in huis hebben. Heb hem al een tijd weer in huis inmiddels, en probeer hem regelmatig, maar vind het zo gekunsteld en emotieloos overkomen, dakkum te snel weer uitzet. Ik weet dat deze als 1 van de beste live albums aller tijden gezien word, maar het is mijn ding niet zo.

Als ik een keertje dit soort chaotische truckjes wil horen dan 6 keer liever een zappa in de speler.

@ ricardo hier kan ik echt met mijn pet niet bij. Mijn kennismaking met de groep was deze (destijds 3 delig) album. Top uitgevoerd met alleen maar wereldnummers. Ricardo of je bent geen echte Yes fan of je schat hun (complexe) muziek totaal verkeerd in.

avatar van ricardo
Ik ben vooral geen yes fan denk ik, al houd ik wel van complexiteit, want king crimson en zappa is ook complex maar dat bevalt me wel super.

Moet zeggen dat ik de tweede cd liever heb dan cd1, stop ik eentje in de speler dan altijd die tweede, want daar staat wel veel mooi gitaarwerk op. Waarom dit mijn ding niet zo is vind ik moeilijk uit te leggen, maar denk dat de zangstem daar de belangrijkste oorzaak van is, maar ook het chaotische in dit album.

Heb hem al een paar keer geprobeert, en dacht steeds misschien valt het kwartje ooit eens, maar tot dusver nog steeds niet.

oké can happen. Gelukkig valt er over smaak niet te twisten..

avatar van Goldhand
Gewoonweg briljant deze liveplaat. Kan er niet meer van maken.

avatar van Running On Empty
Heb ooit de 3LP versie gehad (volgens mij destijds voor 39 gulden) maar had een vreselijk slecht exemplaar dat gewoon aan alle kanten kraakte en daardoor nooit vaak gedraaid. Nieuwsgierig door alle zeer lovende commentaren hier nu online voor 6 Euro de remastered 2CD versie gekocht. Zeer benieuwd. Moet eerdaags bij de post zitten. Meteen nog wat ander live materiaal van Yes gekocht.

avatar van Droombolus
Ben benieuwd of ze die faseverdraaïngen in de bekkens bij sommige nummers er ook uit hebben kunnen krijgen

avatar van henk01
Running On Empty schreef:

Weet je het al?

Klinkt goed.

avatar van henk01
Voor bijna 7 is ie nu te koop.
Niet te duur.
Ga ik er ook aan geloven.
Dank je wel

avatar van ChrisX

Als je nou iets NIET kunt zeggen van deze liveplaat dat is dat hij goed klinkt . Opnamekwaliteit is niet echt optimaal maar dat heeft ook gewoon te maken met de tijd waar in opgenomen is. Maar goed, Genesis - Live klinkt dan toch echt wel beter.

Maar in energie en passie is deze ongeevenaard in de Yes catalogus. Yesshows van een paar jaar later is ook niet mis overigens.

avatar van Running On Empty
Vergeleken met de vinylversie die ik ooit heb gehad klinkt deze plaat op CD echt prima hoor en op een prima installatie. Er bestaan overigens meerdere CD versies volgens mij.

avatar van Hakuna
Was ruim 35 jaar geleden mijn eerdere (en dure) kennismaking van Yes. Die 3 dubbel LP kostte rond 1980 ruim 40 ouderwetse guldens, dat was voor mij als puber nauwelijks te betalen, om de 3 LP set met mooie klaphoes toch in bezit te krijgen vroeg ik hem voor mijn verjaardag en nu ik rond de 50 ben kan ik de muziek van dit meesterlijke live album nog steeds waarderen.

Op eBay de eerste dikke dubbel CD box gekocht voor minder dan 20 euro en ook nog eens de eerste W Germany uitgave uit 1986 met matrixnummers die eindigen met #01 en #02 op de CD rumout.

Deze CD versie heb ik.

Yes - Yessongs (CD, Album) at Discogs

avatar van liefkleinhertje
Er komt een 14cd live box aan van de tour eind 72
Ik sta nu al in de startblokken

avatar van crosskip
Lijkt me nu niet de meest interessante release zeg. Waarschijnlijk zeven keer exact dezelfde setlist waarbij alle keren zo goed mogelijk de plaat wordt nagespeeld. Ik zie in ieder geval geen meerwaarde om daar nu zeven versies van te hebben ipv eentje.

Ik vraag mij ook af wat ik mij van een 14 cd LIVE box moet voorstellen ( alleen Pearl Jam speelt altijd een andere set als ze optreden )

avatar van Breedbek
Was het geluid van die lp 's wat beter geweest, dan had 4 en halve ster of misschien 5 gekund.
Drums en bas leken wat achter de gordijnen gemixt en het totale geluid wat minder direct.
Benieuwd hoe een digi - Yessongs op m 'n huidige set gaat klinken.

avatar van meneer
Ik ga niet in op de -tig live versies van het album.
Ik ga niet in op de -tig vervangers van Jon Anderson.
Ik ga niet in op de -tig Tours van de -tig soorten Yessen (old & new).

Maar ik ga wel in op dit echt helemaal fantastische album uit 1973 wat een mijlpaal is in mijn prog-beleving. Al gloeiendgruwelijk 44 jaar oud maar zo strak, zo afwisselend, vaardig, helder en muzikaal mooi. Elke keer weer als ik het album opzet dan ben ik verrast door de kwaliteit, het gedrevene, de kracht en de uitstraling van het gehele album.

Ik ga weer eens een sterren beoordeling geven. Dat verdient dit album. Vuufe !!

avatar van FrodoK
Is er een recente remaster van dit album die echt goed klinkt?

FrodoK schreef:
Is er een recente remaster van dit album die echt goed klinkt?

Probeer deze eens Yes - Progeny: Seven Shows from Seventy-Two (2015) kan je het 7 x beoordelen

avatar van Clownvis
Had deze, toen voor heel veel geld, aangeschaft toen net de CD uit was. Nog steeds 1 van de beste Live CD's die uitgebracht zijn. Vroeger helemaal grijs gedraaid (figuurlijk dan, is immers een CD ) en nog steeds steeds pak ik hem regelmatig (toevallig afgelopen dagen weer vandaar even mijn mening hier). Vreemd genoeg nog nooit een andere CD van Yes aangeschaft maar hier moet eindelijk eens een eind aan komen, en dan denk ik vooral aan de beginperiode. Het volle pond, 5 sterren.