Ayreon - Into the Electric Castle (1998)

Rock / Metal
Label: Transmission

1. Welcome to the New Dimension (3:06)
  2. Isis and Osiris (11:11)
  3. Amazing Flight (10:15)
  4. Time Beyond Time (6:04)
  5. The Decision Tree (We're Alive) (6:23)
  6. Tunnel of Light (4:05)
  7. Across the Rainbow Bridge (6:19)
  8. The Garden of Emotions (9:41)
  9. Valley of the Queens (2:25)
  10. The Castle Hall (5:49)
  11. Tower of Hope (4:53)
  12. Cosmic Fusion (7:27)
  13. The Mirror Maze (6:34)
  14. Evil Devolution (6:30)
  15. The Two Gates (6:28)
  16. 'Forever' of the Stars (2:02)
  17. Another Time, Another Space (5:20)
Feeder
IQforever schreef:
Luistert iemand zo'n dubbelaar weleens in een keer af?

Wat is dat nu voor een vraag ?

avatar van notsub
Heel goed werkstuk over twee CD's verdeeld. De tweede helft heeft wel mijn voorkeur. Prachtige melodiën, veel verschillende zangers en zangeressen, een breed scale aan stijlen en invloeden komen hier voorbij, zonder dat het echt uit de hand loopt. Ben ook benieuwd naar het nieuwe album. 4.0

IQforever schreef:
Een van mijn eerste albums in dit genre( ik ken verder alleen Dream theater). Toch een keer of vijf moeten beluisteren om de muziek te begrijpen. Nu vind ik hem heel mooi.
Wat ik me afvraag: Luistert iemand z'on dubbelaar weleens in een keer af?

Ja, vaak als ik een poos moet rijden. Maakt de rit wel comfortabel
Gek, deze plaat blijft goed.

avatar van Liampie
Veel mensen vinden dit album zo geweldig, maar ik zie het nog steeds niet.
Isis and Osiris en the Castle Hall zijn super, maar voor de rest heeft niks me nog echt weten te boeien...

avatar van paradoxical
Ayreonfreak schreef:
Mijn nummer 1 album! Geweldige plaat. Zoveel muziekstromingen die ik waardeer, nl. Prog rock, metal, folk en een beetje celtic. De zangers die in dit album gebruikt worden zijn ook één voor één TOP. Fish, Sharon den Adel, Damien Wilson, echt allemaal goed. Ik luister hem nog vaak. Hij is nu, jaren later, natuurlijk minder mooi opgenomen dan de cd's van tegenwoordig, maar Meneer Lucassen heeft met dit album absoluut zijn beste ooit gemaakt, afgeleverd.

Met je mening over Ayreon ben ik het uiteraard eens. Maar over je opmerking dat dit album slecht klinkt???

Into the Electric Light Castle klinkt zoveel malen beter dan al die kapotgemasterde albums welke ik hier in de kast staan en welke ik nauwelijks luister.

Toen ik een nieuwe versterker ging uitzoeken was DIT album het album wat in de CD-speler verdween... Ook de persoon welke mij een QUAD 33 / 303 verkocht was het met mij eens dat het heerlijk klonk. Nieuw wil niet altijd zeggen beter...

Liampie schreef:
Veel mensen vinden dit album zo geweldig, maar ik zie het nog steeds niet.

Ik vat het album nu helemaal en ik vind het geweldig! Stuk voor stuk fantastische nummers met een verhaallijn die misschien nogal cheesy is maar tegelijkertijd ook wel weer interessant.
Ik vind het prachtig dat Arjen zoveel ruimte heeft gegeven aan instrumentale gedeeltes zoals in Amazing Flight of Cosmic Fusion!

Het is echt een groots album, met nummers die op zichzelf al geweldig zijn en in context nog beter!

avatar van Bluebird
Mijn eerste Ayreon aanwinst bleek meteen een geweldige ontdekking. Nog steeds heb ik de eerste persing in die vreselijke dubbeldikke cd doos. Met een geweldige cast aan muzikanten, een klassieker van formaat!

Hij blijft gewoon ontzettend gaaf.
Hiermee kan ik zelfs aankomen bij niet-metal liefhebbers.

Vraag me af of er nooit eens iemand overwogen heeft om dit met een orkest ten gehore te brengen. Ik vind de compositie waar klassiek

Ik moet bij dit album altijd aan The Wizard Of Oz denken.

avatar van Arrie
Ayreonfreak schreef:

Wat weet jij dat ik niet weet?

avatar van Mandylion
Interessante muziek! Nu 3x geluisterd waarvan 1x in zijn geheel (andere keren geen tijd voor) en ik ben er erg over te spreken! Ik ga nog even niet stemmen of een uitgebreide recensie geven, want ik heb het idee dat er nog één en ander moet groeien. Wel vast wat algemene dingen: Into the Electric Castle neemt je lekker diep mee naar allerlei bijzondere plekken; één groot concept om helemaal bij weg te dromen. Het verhaal; zoals anderen voor me al zeiden: het is inderdaad kitsch, maar ik betrap mezelf er toch op me erin te verliezen...
Over de zang: Sharon en Anneke kende ik al en vond ik altijd al goed, maar ook de mannen, die ik nog niet of nauwelijks kende, klinken geweldig. De muziek is meeslepend, bijzonder, vol invloeden en virtuoos. Het is gewoon mooi! En toen ik het album een tijdje geleden luisterde, begon het te onweren, ook wel toepasselijk...
Goede tip van Ayreonfreak! To be continued!

avatar van Ayreonfreak
Graag gedaan

avatar van jellylips
Ik ben 'm ook weer eens aan het luisteren. Probeer nu de CD als geheel te verorberen, ik kwam eigenlijk nooit verder dan Isis & Osiris en Amazing Flight. Die twee nummers zijn wel twee van de dikste nummers die ik ooit heb gehoord, holy sh**!

avatar van Ricardo74
Beste werk van de heer Lucassen!!

avatar van ChrisX
jellylips schreef:

Zijn mooie nummers maar het muzikale hoogtepunt vind ik toch wel de track Cosmic Fusion. Met name hoe daar de grunt z'n intrede doet (en daar hou ik normaal gesproken helemaal niet van) gekoppeld en die bijna orchestrale rock is fantastisch waarna we vervolgens nog een wervelend instrumentaal deel krijgen met een duel tussen toetsenist Ton Scherpenzeel en Lucassen zelf op gitaar.

Probleem is dat je steeds weer die intro en dat gitaartje van de start van nummer 2 hoort tingditingditingditing Geeft me altijd goeie zin.

Maar de nummers op de tweede cd, en de eindtrack, Another time, another space, vind ik echt een mooie melodie. Evil devolution vond ik tekstueel altijd erg sterk, en zo bombastisch.

Er is nog geen CD die deze heeft weten overtreffen. Best of the best voor mij!

ChrisX schreef:
...waarna we vervolgens nog een wervelend instrumentaal deel krijgen met een duel tussen toetsenist Ton Scherpenzeel en Lucassen zelf op gitaar.

En dat is voor mij meteen een van de hoogste hoogtepunten uit de hele Ayreon discografie. Wat een ongelofelijk spektakel!

avatar van Alexepex
Daar ging ik: Op een mooie dag in 1998, even boodschappen doen en oh ja, ik kan ook nog even langs de Music Store in Nieuwegein. 's kijken wat die hebben. Al snuffelend kwam ik deze cd tegen van Ayreon. Ja, ik had er wel 's wat van gelezen in Aardschok maar zou het ook wat voor mij zijn? Nou, 's even proberen dan.

Nou zijn er in mijn luister-verleden niet zo vaak momenten geweest dat ik totaal weg geblaasd ben na het beluisteren van de eerste nummer.
Images & Words, dat is zo'n eentje. En Room V van Shadow Gallery hoort ook in dat rijtje thuis. Nou, Into The Electric Castle, of simpel afgekort: ITEC is er ook zo'n eentje.
Vooral als Isis & Osiris begint, krijg ik kippenvel. Tot op heden nog steeds het beste nummer dat Ayreon ooit heeft uitgebracht.

Nou wil ik niet zo'n recensie schrijven waarbij ik al kwijlend probeer uit te leggen hoe goed ik deze schijfje vind maar voor mij is deze cd een klassieker die iedereen die van dit soort muziek houdt in zijn of haar bezit moet hebben.
De enige nummer die ik kan kwalificeren als 'minder' is Amazing Flight (waarvan ik het begin angstig veel weg vind hebben van Money For Nothing van Dire Straits ) maar zelfs die is vrij goed.

Een topper!

En dan ook nog van Nederlandse makelij.

avatar van Stalin
Heb dit huzarenstuk van Dhr. Ayreon gisteravond laat, na aanleiding van een bezoek aan een vriendin, maar weer eens uit het stof gehaald...

Wat blijft het toch een fantastische cd, alle composities zitten retestrak in elkaar en worden mogelijk gemaakt door een keur aan zeer goede (en veelal beroemde) muzikanten, zangers en zangeressen

Eigenlijk zijn alle nummers ''top notch'', maar de absolute uitschieters voor mij persoonlijk zijn: Isis & Osiris, Amazing Flight, The Decision Tree, Across The Rainbow Bridge, Garden Of Emotions, Valley Of The Queens, The Castle Hall, Tower Of Hope, The Mirror Maze en The Two Gates !

Had trouwens beter op kunnen schrijven welke nummers ik ietsje minder vind, was ik sneller klaar geweest

avatar van Edwynn
Na het afwijkende en licht teleurstellende Actual Fantasy keerde Lucassen met Inside The Electric Castle weer terug naar het geluid van The Final Experiment. Prachtige bijdragen van o.a. Fish, Damian Wilson, Anneke van Giersbergen, Edward Reekers en Sharon den Adel.
Alleen de bijdrage van George Oosthoek komt een beetje als een vervelende gimmick over. Het is ook een beetje een flauwe grunter t.o.v. andere genregenoten. Maar dat is maar een heel klein minpuntje.
Muzikaal is het ook dik in orde uiteraard. Ontzettend herkenbaar ook weer. Het toetsenwerk van o.a. Renè Merkelbach en Clive Nolan met name is om je vingers bij af te likken.
De plaat laat zich uiteraard het beste in zijn geheel beluisteren. De prachtig aangeklede muziek en het begeleidende science fiction verhaal doet je heel even de wereld om je heen vergeten.

avatar van ChrisX
Edwynn schreef:

Ik heb geen idee hoe goed Oosthoek kan grunten want normaal gesproken luister ik er nooit naar (het klinkt voor mij allemaal als of ze koekiemonster willen na doen) maar muzikaal is zijn bijdrage perfect gecast. Het moment dat hij er even in komt vind ik persoonlijk waanzinnig goed getimed en voegt op dat moment echt wat toe. Het is wat mij betreft zelfs het hoogtepunt van het album samen met de toetsensolo van Ton Scherpenzeel die daar direct opvolgt en die het duel met de gitaar van Lucassen aan gaat.

avatar van Edwynn
Mwa, op The Final Experiment was ook al iets gelijksoortigs gedaan. Dat was onverwacht en Jan Chris de Koeijer buldert net even wat harder.
Met Oosthoek doet Lucassen nu hetzelfde. En Oosthoek vind ik een wat matte grunter. Veel te vriendelijk. Hij gromde ook wat mee op de eerste plaat van Within Temtation. Dat was ook al niet best.

TimZor
Zelfs nu 12 jaar later blijft het een juweeltje om naar te luisteren !

avatar van Skilldigger
Had deze week een vriend over de vloer. Tijdens onze gebruikelijke gesprekken over muziek kwam ineens Ayreon ter sprake. Naar aanleiding daarvan zijn cd's maar weer eens van zolder geplukt en dit is inderdaad (12 jaar na dato) nog steeds een puik staaltje keltisch/symphonische progrock 'from outer space'. Mooie open productie ook, waardoor goed te horen is dat alles perfect op zijn plaats valt.

avatar van The_CrY
Nog steeds staat dit als dé klassieker van Ayreon, en terecht. De prachtige instrumentale, maar ook vocale passages zijn hele avonturen op zich en het verhaal, hoewel wat maf, komt erg goed uit de verf en is leuk geïntegreerd in de muziek. Hoogtepunten voor mij zijn Isis en Osiris, Amazing Flight en Evil Devolution.

avatar van FrodoK
Wat mij betreft de beste van Ayreon

MindRuler
Meesterwerk van Arjen Anthony Lucassen.
Vandaag zit deze op repeat (begonnen om 9:00u en nog wat uurtjes te gaan)
Ligt het aan mij of is dat stukje vanaf 3:32 in Another Time, Another Space een knipoog naar Live And Let Live van Wings? Het heeft er in elk geval van weg. Machtige afsluiter trouwens.

avatar van uffing
Live and Let Die bedoel je denk ik Ik hoor het overigens niet.

Over deze plaat dan. Een uitstekend werk; één van de allerbeste Nederlandse producties ooit. Ik kan zo genieten van die analoge synths in combinatie met die ronkende Hammond van ik meen Ronald Bakker. Ook de keuze voor de zangers is - zoals we van de heer Lucassen gewend zijn - uitmuntend. Ik vind het opvallend hoe Edward Reekers is gegroeid sinds zijn Kayak-tijd, maar de echte topper is m.i. toch Damian Wilson hier.

Het concept staat als een huis, maar de songs blijven individueel allemaal moeiteloos overeind. Vanmiddag had ik hem in de auto opstaan en ik ben expres even omgereden om hem af te luisteren. Potentiele top 10 kandidaat.

avatar van Rockfan
IQforever schreef:

Wat ik me afvraag: Luistert iemand z'on dubbelaar weleens in een keer af?

Ik

avatar van uffing
Waarom zou je dat in hemelsnaam niet doen?