Ayreon - Into the Electric Castle (1998)

Rock / Metal
Label: Transmission

1. Welcome to the New Dimension (3:06)
  2. Isis and Osiris (11:11)
  3. Amazing Flight (10:15)
  4. Time Beyond Time (6:04)
  5. The Decision Tree (We're Alive) (6:23)
  6. Tunnel of Light (4:05)
  7. Across the Rainbow Bridge (6:19)
  8. The Garden of Emotions (9:41)
  9. Valley of the Queens (2:25)
  10. The Castle Hall (5:49)
  11. Tower of Hope (4:53)
  12. Cosmic Fusion (7:27)
  13. The Mirror Maze (6:34)
  14. Evil Devolution (6:30)
  15. The Two Gates (6:28)
  16. 'Forever' of the Stars (2:02)
  17. Another Time, Another Space (5:20)
avatar van Rockfan
uffing schreef:
Waarom zou je dat in hemelsnaam niet doen?

Ik heb geen flauw idee

avatar van freakey
Liampie schreef:
Veel mensen vinden dit album zo geweldig, maar ik zie het nog steeds niet.
Isis and Osiris en the Castle Hall zijn super, maar voor de rest heeft niks me nog echt weten te boeien...

Zo te zien heb je ergens de afgelopen 2 jaar het licht alsnog gezien, gezien je 5* stem....

avatar van uffing
Om precies te zijn op 19 oktober 2008 om 12.57 uur

Na het topalbum The Human Equation met veel hoop aan dit album begonnen, maar deze vind ik toch een pak minder, zowel muzikaal als qua zang.

Natuurlijk lijken de albums qua opzet op elkaar.
Maar wel knap hoe het Ayreon lukt om de gastzangers perfect in zijn verhaal te verweven.

avatar van jasper1991
Ik begrijp nog niet veel van het verhaal, maar in het geval van Ayreon is dat ergens wel leuk. Heel veel passages komen verrassend op je af. Pas heb ik het album voor het eerst ook in één ruk uitgeluisterd. Meestal ben ik na een van de schijven uitgeluisterd, de hoeveelheid aan geluiden en cheese houd ik meestal niet 100 minuten vol. Er zijn echter wat kwartjes gevallen en misschien moet ik me ook maar eens gaan verdiepen in het concept. Net als 01011001 een knappe dubbelaar.

avatar van The_CrY
Het concept ligt er hier wel érg dik bovenop, maar ik zou zeggen, laat beide schijven even bezinken. Voor je t weet heb je een ster erbij gedaan

avatar van jasper1991
Goh je hebt gelijk - dat het me volledig is ontgaan in een handvol luisterbeurten. Ik ben nu er een beetje op aan het studeren, wel aardig om mee bezig te zijn.

EDIT: Ik heb het album doorgenomen met teksten en alles en ik weet nog niet helemaal wat ik er van moet vinden. Ik kan het maar half serieus nemen doordat iedereen zo keurig Engels praat en er een vaststaande toekomstman is. Het is allemaal vanuit een fundament uit de 20e eeuw bedacht... er valt daarentegen wel wat te lachen.

avatar van ChrisX
En ik maar denken dat het verhaal toch wel simpel genoeg was om te volgen. Het is in zijn beeldenrijkdom en surrealisme niet te vergelijken met The Lamb Lies Down On Broadway van Genesis. Dat is pas echt een lastige noot om te kraken.

avatar van jasper1991
Wat bedoel je? Je hebt dit zo opgepikt, maar je bent toch wel met me eens dat je geen idee hebt waar het over gaat als je niet ook maar een klein beetje achtergrondinformatie hebt?

avatar van The_CrY
Het boekje is natuurlijk wel handig om erbij te hebben voor enige uitleg qua rolverdeling etc. Maar in principe denk ik dat het verhaal helder is met die vertelstem erbij. Echt serieus is het ook niet bedoeld, Arjen Lucassen kennende. Maar in 01011001 wordt ook duidelijk hoe dit verhaal-technisch in het Ayreon geheel past.

avatar van Leeds
Ik ben nu pas echt begonnen met het beluisteren van deze plaat. Mijn echte kennismaking met de heer Lucassen. Voordien heb ik al wat opgevangen van Ayreon maar het is wat vaagjes allemaal. Nu eens goed werk van maken.

avatar van "H."
Dit oudje weer eens uit de kast gehaald en in de lade van de cd speler gelegd. Destijds Areyon ontdekt omdat ik een groot fan was en nog steeds ben van het werk v an Fish. Mooie CD met goede bijdrage van Fish. Geluidskwaliteit dik in orde.

Inderdaad ook ik vind dit Arjan's beste album. Ik sta versteld dat hij echt iedere topmusicus / zanger voor zijn album(s) kan strikken. Het gehele albums straalt iets vaags iets magisch uit.
By the way ik draai het dubbel album in een keer.

avatar van Broem
Nav zijn nieuwe album maar eens in zijn oude werk gedoken. Into THE Electric Castle heb ik altijd een vernieuwend album gevonden. Verhalende progrock/metal zeg maar. Daar kreeg Arjan toch patent op. De wijze waarop is overigens op dit album gewoon goed. Typisch een album wat je van begin tot het eind moet luisteren. Je mist anders het eind van de film. Da's zonde. Mijn referentie is weer aangescherpt. Op naar zijn THE Theory of Everything.

avatar van Brunniepoo
Door problemen op het spoor duurde mijn treinreis gisteren 2,5 in plaats van 0,5 uur. Kwam mooi uit, kon ik deze hele plaat in zijn geheel luisteren, voor het eerst in toch wel een behoorlijke tijd. Ook bij mij is de belangstelling voor Ayreon weer wat aangewakkerd door de nieuwe plaat.

Vernieuwend vond ik deze plaat in 1998 al niet, dit borduurt verder op wat Arjen met The final experiment al had gedaan. Maar waar die plaat nog redelijk bescheiden van opzet was, wordt hier alles toch veel grootser aangepakt en wellicht ook wel beter (al blijf ik wel een zwak houden voor dat debuut, een van de eerste progrockopera's die ik leerde kennen).

Met name Fish execlleert hier, jammer dat zijn karakter alleen in het begin voorkomt. Verder ook een geweldige cast natuurlijk en vooral een aantal sterke nummers als Isis and Osiris, Valley of the Queens en Amazing flight. Wel begint vanaf Tower of hope mijn aandacht wat te verslappen.

avatar van ricardo
Deze heb ik vanmiddag voor een prikkie gekocht, het schijnt het topalbum te zijn van deze band naast The human Equation.

Alleen vind ik deze minder strak en wat rommeliger overkomen dan The human Equation

Mooi album, maar een stuk minder overdonderend dan ik verwacht had.

avatar van FrodoK
Ik vind de organische manier van spelen op dit album juist erg fijn. Geeft het meer menselijkheid en daarmee muzikaliteit.

avatar van ricardo
Deze is wel compleet anders dan hun andere top album The human Equation, want die vind ik veel evenwichtiger en stabieler overkomen, net of de balans op dat album beter voorelkaar was. Dat album was ook later dan deze, en dit was nog redelijk in het begin natuurlijk.

Deze is ook een stuk minder heavy dan The human Equation vind ik, die is zwaarder maar minder los zand, en daardoor vind ik het meer als 1 geheel klinken.

Heb het gevoel dat deze en The human Equation de Ayreon lading aardig dekt.

Ben blij met die 2 albums, en kan denk ik lang ermee vooruit voor ik behoefte heb om nog een album aan te gaan schaffen van deze band.

avatar van Trismegistus
Van begin tot eind een groot meeslepend avontuur. Prachtig hoe goed zang en muziek integreren in stuk voor stuk geweldige composities. Arjen tovert de meest mooie melodieën uit zijn hoge hoed en weet ook meer dan te vermaken met vette riff georiënteerde rock. Een escapistisch meesterwerk dat je even doet ontvluchten aan tijd en ruimte. Diep respect voor de liefde waarmee dit werk is gemaakt.

avatar van Leptop
Persoonlijk de beste Ayreon die ik ken met een super Fish en heerlijke Anneke en Sharon.

Super Fish blijft een geweldige artiest.

Super Fish; de alleskunner.
Voor al uw klusjes in huis, adviseur bij hypotheken, oppas centrale en tevens veel gevraagd sessie muzikant.

avatar van BoyOnHeavenHill
Mijn eerste kennismaking met Ayreon, en ik moet oppassen in mijn enthousiasme niet té hoog in te zetten. Vooralsnog hoor ik hier een heleboel dingen in : het doet me denken aan The war of the worlds, Rick Wakeman, Dream Theater en vette jaren-70-AOR, maar ook zijn er echo's van Tommy, Pink Floyd, Greg Lake, Brian May en zelfs Tangerine Dream. Maar wat ik voorál hoor zijn een enorm gevarieerd instrumentarium, kleurrijke arrangementen en zeer divers klinkende gitaarpartijen in een bijzonder aanstekelijke mix van 70's-symfo en moderne rock, gebaseerd op een verhaallijn die enerzijds nogal cheesy is maar anderzijds een perfect vehikel voor alle muzikale stemmingen en de verschillende gastzangers vormt, alles overgoten met een saus van onmetelijk plezier in de eigen inventiviteit. Een heerlijk album, waarbij ik de eerste CD wat beter vind dan de tweede vanwege de aanwezigheid van Isis and Osiris (voor mij het hoogtepunt van het geheel) en het mooie melancholische begin van Time beyond time, hoewel die CD ook het enige echt beroerde nummer van het album bevat (van die zeurderige melodie van "re – he-e-e-liopolis, ka-a – a-a-ananti, in the tunnel of light" word ik helemaal naar). Maar dat vlekje doet gelukkig weinig af aan hoe leuk ik dit album vind.

avatar van MrEd63
BoyOnHeavenHill schreef:

avatar van BoyOnHeavenHill
Verhoogd naar de volle 5 sterren: ik blíjf dit maar draaien en ik blíjf er maar plezier aan beleven. Alleen al het instrumentale einde van Amazing flight, die laatste drie-en-een-halve minuut met magnifieke om elkaar heen cirkelende solo's van fluit, synthesizer, piano, elektrische en Spaanse gitaar, heerlijk uplifting.
        Iets wat ik natuurlijk al veel vaker heb meegemaakt maar wat toch elke keer weer leuk is: naarmate ik een plaat beter ga leren kennen ga ik ook de songstructuren beter doorzien, waardoor ik vooraf al weet (of "hoor aankomen") welke verrassingen en musical left turns een nummer herbergt. Zo ook bij The two gates op de tweede CD : wanneer ik aan het einde van het eerste couplet ben aangekomen en "Open the gate..." klinkt, weet ik al dat na het eerste refrein direct weer die monsterriff volgt, maar meteen ook dat het tweede couplet gevolgd wordt door een eenzaam Queen-achtig gitaarloopje, en dan hoor ik in het interne muziekkamertje in mijn hoofd die riffs van Arjen Lucassen en "Brian May" tegelijkertijd, de één aan de éne kant en de andere aan de ándere kant, samen en toch apart, over elkaar heen en toch duidelijk gescheiden. Mooi moment.

Hoedijk
Samen met The Human Equation het beste wat ik tot nu toe van Arjen heb gehoord. Duidelijk herkenbaar Ayreon, maar toch weer een heel ander geluid (en thema) dan The Human Equation. Het "onevenwichtige" van Ricardo herken ik niet. Als ik het geduld heb om dit bijna twee uur durende album in z'n geheel uit te zitten, ervaring het album als een coherent geheel.

avatar van "H."
Blijft toch een erg lekker album dit. Zeker met de vokalen van fish.

avatar van namsaap
Dit jaar viert dit album zijn 20ste verjaardag. Dat gaat gevierd worden met een nieuwe vinylrelease dit jaar, zo heeft Arjen laten weten .