Ayreon - Into the Electric Castle (1998)

Rock / Metal
Label: Transmission

1. Welcome to the New Dimension (3:06)
  2. Isis and Osiris (11:11)
  3. Amazing Flight (10:15)
  4. Time Beyond Time (6:04)
  5. The Decision Tree (We're Alive) (6:23)
  6. Tunnel of Light (4:05)
  7. Across the Rainbow Bridge (6:19)
  8. The Garden of Emotions (9:41)
  9. Valley of the Queens (2:25)
  10. The Castle Hall (5:49)
  11. Tower of Hope (4:53)
  12. Cosmic Fusion (7:27)
  13. The Mirror Maze (6:34)
  14. Evil Devolution (6:30)
  15. The Two Gates (6:28)
  16. 'Forever' of the Stars (2:02)
  17. Another Time, Another Space (5:20)
avatar van Agony
Hier is iemand met verstand van muziek aan het toevoegen geweest. Bijzonder platen van de hand van Arjen Lucassen. 5 sterren.

avatar van Agony
Zou toch wel eens willen weten waarop die 2 0,5 sterren zijn gebaseerd!? Slaat natuurlijk nergens op!

avatar van lennert
Sommige mensen hebben waarschijnlijk geen smaak om zo te stemmen, dit album is een hoogtepunt in de Nederlandse rock/metalgeschiedenis

avatar van no xqqq
Thanks to Zelva.

Dit album heb ik jaren geleden aangeschaft, op aanraden van een kennis. "Gewoon kopen, niet eerst luisteren, trust me!".
Heb ik toen ook gedaan, hij had gelijk, wat een album!

Een dubbelaar met veel hoogtepunten, vocaal, maar zeker muzikaal. Amazing Flight is m`n favoriet, alle registers gaan hierin open. Maar het hele album grijpt me bij m`n strot. Luister en huiver, elke keer weer. Volume up.

Arjen Anthony Lucassen is zijn naam. Kheb hem live gezien en gehoord met zijn Star One project. Geweldig was het. Ze speelden veel nummers van dit album. Kben alleen maar enthousiaster geworden.

Tot slot: denk na voordat je met een 0,5 stemt; misschien niet je favo genre muziek of niet goed (genoeg) geluisterd? Maar, het zij vergeven.

Ben ik de enige met een notering in z`n top 10 !!!

Come on you Ayreonauts.

avatar van Fianosther
Ik was heel erg into Ayreon totdat ik Pain of Salvation ontdekte en meer betere en mindere eentonige symfo bands. eentonig in de zin van dat arjen telkens dezelfde plaat opnieuw maakt.

avatar van Flipper
Het hoogtepunt in de Nederlandse muziekgeschiedenis. Terwijl 'The human equation' ook heel goed is, prefereer ik deze toch. Wat een plaat. Trouwens 'no xqqq', hij staat er bij mij ook in en daar zal hij blijven staan.

avatar van the viking
Ongelofelijk knap gemaakt muzikaal epos dat je laat leiden door het muzikale universum en dat onder regie van een nederlander. Hulde! 4*

avatar van Snappy
the viking schreef:

Een terechte conclusie. Een prachtig samenhangend geheel. En dat allemaal van nederlandse bodem.

avatar van meyer
inderdaad prachtig conceptalbum, en wetende dat dit door 1 persoon geschreven is die de meeste instrumenten zelf heeft ingespeeld (kdacht dat het enige wat Arjen niet kon drummen was...), en het is niet van de simpelste muziek om te spelen!
Wat mij het meest aanspreekt aan ayreon is de sound die hij creeert en dan vooral die van de synthesisers dan, ik ken niet veel rockgroepen die op die manier synthesiser in hun nummers gebruiken.
De nummers zijn lekker progressief en origineel en er is mooi concept gemaakt met toch nog genoeg afwisseling in de nummers.
jammer dat deze band nooit live speelt, zou ook moeilijk gaan, ayreon is eigelijk 1 persoon die elke cd wat gastmuzikanten uitnodigd.
Ayreon heeft naast dit album zeker nog werk dat het beluisteren waard is, hier valt nog veel te ontdekken.

meyer schreef:

Arjen gebruikt over het algemeen analoge synthesizers, die het totaal geluid belangrijk beinvloeden.

Over het algemeen bepeelt Arjen alle instrumenten, behalve de drums, die worden voortreffelijk bespeelt door Ed Warby (Gorefest). Je hoort oa verder nog Thijs van Leer en Ton Scherpenzeel.

Naast de muziek, zijn de vocalen van Fish, Edward Rekers, Damian Wilson, Sharon den Adel en met name Anneke van Giersbergen zo mooi.

Hou je van stevige prog, haast je naar de platenzaak want het label 'Inside Out' heeft een ge-remasterde versie goedkoop in de schappen liggen.

Goed album, maar niet te vergelijken met the human equation. Om die reden zijn ze ook niet proberen te vergelijken. Zoals gebruikelijk krijgt een goed album 4 sterren. Het moet allemaal nog wel een beetje inzinken dus misschien dat er nog wat veranderd.

Tweede keer luisteren werd die alleen maar beter, ben er nog niet over uit of deze beter is als de human equation, maar hij is heel goed. Er zit wel een groot verschil tussen de vocals van human equation en deze, de gehele stijl is anders. Dat maakt kiezen moeilijk.

Deze is (voor mij) beter als the human equation, ik zit erover te denken er 5 sterren van te maken, want het is een pracht album.

someone schreef:

Persoonlijk vind ik het concept van 'The Human Equation' mooier cq aardser. Muzikaal vind ik deze weer beter. Maar het eigenlijk gerommel in de marge. Het zijn beide topprodukten van Nederlandse bodem van iemand die in het buitenland meer waardering krijgt, dan in zijn eigen kikkerlandje.

Dit album is voor mij op prog-rock gebied, het beste wat in Nederland is gemaakt. Daarom heeft het terecht een plaats in mijn top 10.

deric raven
Erg mooi muzikaal hoorspel, doet me op de een of andere manier denken aan de film "The Never Ending Story".
Is als compliment bedoeld.

Heb hem, na een paar jaartjes, gevonden in de kast, stof eraf geblazen, en in de cd-speler in m'n auto gestopt.

Ik ben om gereden om de plaat af te horen. Hij blijft geweldig! Op een of andere manier pakt deze muziek me toch steeds weer op, zoals dat het voorheen ook al deed.

Nu ken ik elk nummer al 100% uit mijn hoofd, op zich niet slecht. Maar vraag me af of er platen op de markt zijn die eenzelfde gevoel los kunnen maken. Een langdurig spel door je speakers waarmee je gewoon hoofd achterover legt en luistert. Ik laat me graag adviseren, want ik ben deze muziek iewat kwijt geraakt in de simpelere popmuziek.

Uiteraard 5 sterren voor deze plaat van mij. Ik hoop dat ik van kenners enkele tips mag ontvangen!

Mvgr.
Riel

Lees dit eens !!

Riel schreef:

Mvgr.
Riel

Ik heb een hoop respect voor de smaak van Flipper maar ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat je dat Nolan/Wakeman gedrocht in je bezit krijgt. Daarom mijn tips

Vanden Plas, Abydos, Aina en Delain

deric raven
Riel, probeer Operation Mindcrime van Queensryche.

deric raven schreef:
Riel, probeer Operation Mindcrime van Queensryche.

Die zal toch wel al bekend zijn

deric raven
Als je hem niet kent, dan is het een aanrader.
Dream Theater - Metropolis Part 2-Scenes from a memory
trouwens ook.

deric raven schreef:
Als je hem niet kent, dan is het een aanrader.
Dream Theater - Metropolis Part 2-Scenes from a memory
trouwens ook.

Denk dat die ook wel bekend is en terug naar Nolan/Wakeman, even luisteren kan geen kwaad toch?? Dat 'gedrocht' vind ik wel meevallen.

Flipper schreef:

nou is Nolan al een discutabel figuur maar O. Wakeman vindt ik een schande voor de familie, zullen we maar zeggen

vigil schreef:

Verklaar je nader.

Was heeft Oliver jouw misdaan ??

Flipper schreef:

Verklaar je nader.

Was heeft Oliver jouw misdaan ??

opzich niet zo veel behalve dat ik wel eens een cd van hem heb moeten aanhoren (meerdere malen zelfs...)

Arjen op zijn best!
Man o man, dit album blijf ik draaien.
Liefhebbers van Ayreon zouden ook eens moeten kijken bij: Threshold en Dream Theater

avatar van Waldo Jeffers
LeonV schreef:

beter niet doen!

vigil schreef:

Vanden Plas, Abydos, Aina en Delain

Dank je voor de tips, eens op ebay kijken of er een cd van te scoren is!

Poos geleden wel weer, maar ITEC draait regelmatig door in de auto. Ik ben totaal onbekend in het genre, gek is dat voor jullie misschien Dus, 'die zal ie toch wel kennen' ... neh dus, mooi voor mij, heb ik weer wat nieuws te luisteren!

avatar van Ayreonfreak
Mijn nummer 1 album! Geweldige plaat. Zoveel muziekstromingen die ik waardeer, nl. Prog rock, metal, folk en een beetje celtic. De zangers die in dit album gebruikt worden zijn ook één voor één TOP. Fish, Sharon den Adel, Damien Wilson, echt allemaal goed. Ik luister hem nog vaak. Hij is nu, jaren later, natuurlijk minder mooi opgenomen dan de cd's van tegenwoordig, maar Meneer Lucassen heeft met dit album absoluut zijn beste ooit gemaakt, afgeleverd.

Een van mijn eerste albums in dit genre( ik ken verder alleen Dream theater). Toch een keer of vijf moeten beluisteren om de muziek te begrijpen. Nu vind ik hem heel mooi.
Wat ik me afvraag: Luistert iemand z'on dubbelaar weleens in een keer af?