Ayreon - Into the Electric Castle (1998)

Rock / Metal
Label: Transmission

1. Welcome to the New Dimension (3:06)
  2. Isis and Osiris (11:11)
  3. Amazing Flight (10:15)
  4. Time Beyond Time (6:04)
  5. The Decision Tree (We're Alive) (6:23)
  6. Tunnel of Light (4:05)
  7. Across the Rainbow Bridge (6:19)
  8. The Garden of Emotions (9:41)
  9. Valley of the Queens (2:25)
  10. The Castle Hall (5:49)
  11. Tower of Hope (4:53)
  12. Cosmic Fusion (7:27)
  13. The Mirror Maze (6:34)
  14. Evil Devolution (6:30)
  15. The Two Gates (6:28)
  16. 'Forever' of the Stars (2:02)
  17. Another Time, Another Space (5:20)
avatar van Alexepex
Daar ging ik: Op een mooie dag in 1998, even boodschappen doen en oh ja, ik kan ook nog even langs de Music Store in Nieuwegein. 's kijken wat die hebben. Al snuffelend kwam ik deze cd tegen van Ayreon. Ja, ik had er wel 's wat van gelezen in Aardschok maar zou het ook wat voor mij zijn? Nou, 's even proberen dan.

Nou zijn er in mijn luister-verleden niet zo vaak momenten geweest dat ik totaal weg geblaasd ben na het beluisteren van de eerste nummer.
Images & Words, dat is zo'n eentje. En Room V van Shadow Gallery hoort ook in dat rijtje thuis. Nou, Into The Electric Castle, of simpel afgekort: ITEC is er ook zo'n eentje.
Vooral als Isis & Osiris begint, krijg ik kippenvel. Tot op heden nog steeds het beste nummer dat Ayreon ooit heeft uitgebracht.

Nou wil ik niet zo'n recensie schrijven waarbij ik al kwijlend probeer uit te leggen hoe goed ik deze schijfje vind maar voor mij is deze cd een klassieker die iedereen die van dit soort muziek houdt in zijn of haar bezit moet hebben.
De enige nummer die ik kan kwalificeren als 'minder' is Amazing Flight (waarvan ik het begin angstig veel weg vind hebben van Money For Nothing van Dire Straits ) maar zelfs die is vrij goed.

Een topper!

En dan ook nog van Nederlandse makelij.

avatar van BoyOnHeavenHill
Mijn eerste kennismaking met Ayreon, en ik moet oppassen in mijn enthousiasme niet té hoog in te zetten. Vooralsnog hoor ik hier een heleboel dingen in : het doet me denken aan The war of the worlds, Rick Wakeman, Dream Theater en vette jaren-70-AOR, maar ook zijn er echo's van Tommy, Pink Floyd, Greg Lake, Brian May en zelfs Tangerine Dream. Maar wat ik voorál hoor zijn een enorm gevarieerd instrumentarium, kleurrijke arrangementen en zeer divers klinkende gitaarpartijen in een bijzonder aanstekelijke mix van 70's-symfo en moderne rock, gebaseerd op een verhaallijn die enerzijds nogal cheesy is maar anderzijds een perfect vehikel voor alle muzikale stemmingen en de verschillende gastzangers vormt, alles overgoten met een saus van onmetelijk plezier in de eigen inventiviteit. Een heerlijk album, waarbij ik de eerste CD wat beter vind dan de tweede vanwege de aanwezigheid van Isis and Osiris (voor mij het hoogtepunt van het geheel) en het mooie melancholische begin van Time beyond time, hoewel die CD ook het enige echt beroerde nummer van het album bevat (van die zeurderige melodie van "re – he-e-e-liopolis, ka-a – a-a-ananti, in the tunnel of light" word ik helemaal naar). Maar dat vlekje doet gelukkig weinig af aan hoe leuk ik dit album vind.

avatar van MrEd63
BoyOnHeavenHill schreef: