Nirvana - Incesticide (1992)

3,57

4. Been a Son (1:53)
  5. Turnaround (2:17)
  6. Molly's Lips (1:51)
  7. Son of a Gun (2:48)
  8. (New Wave) Polly (1:46)
  9. Beeswax (2:47)
  10. Downer (1:42)
  11. Mexican Seafood (1:52)
  12. Hairspray Queen (4:12)
  13. Aero Zeppelin (4:38)
  14. Big Long Now (5:01)
  15. Aneurysm (4:35)
144 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van Stijn_Slayer
slaapkamermug schreef:
Bleach en Incesticide zijn overwegend metal omdat ze hierop simpelweg metal nummers spelen.

Wow, nu zijn we overtuigd.

avatar van Oldfart

Ah een nieuwe kenner is opgestaan. En het noemt zich slaapkamermug.
Neem aan dat het de vooropgezette bedoeling is eens lekker irritant rond te gaan zoemen.
Want inhoudelijk ........

avatar van Sandokan-veld
slaapkamermug schreef:
Soms klinken ze grunge als mudhoney enzo, maar misschien is grunge wel gewoon een onzin-term die eigenlijk gewoon een mix tussen old school hardrock en metal en punk behelst.

Eh, ja.

Duh!

'Grunge' moet worden opgevat als 'klinkt ongeveer als Nirvana/ Pearl Jam/ Mudhoney/ Alice In Chains/ Een goede gelegenheid voor winkeliers om veel te grote t-shirts te verkopen.' De stelling dat Nirvana geen grunge is, is dus absurd en nutteloos. Dat de muziek van Nirvana stikt van de invloeden uit de vroege hardrock/metal lijkt me verder evident.

Just my two cents'...

avatar van Oldfart

Dat moet een record zijn

Nee hoor, dit soort eendagsvliegen en andere vervelende zoemertjes zijn hier al vaker geweest, en meestal stierven zij een snelle dood.

Nieuwstad
Nirvana maakte grunge. En wat is grunge?

Volgens wikipedia:

Grunge kwam voort uit de noise rock en alternatieve rock en koppelt de strakke eenvoud van de punk en indierock aan het overstuurde gitaargeluid van de heavy metal.

Case closed

avatar van rkdev
Oldfart schreef:
PATS !

avatar van starsailor

Oldfart schreef:

jammer dat deze plaat geen Insectiside heet

avatar van vanson
voor een metalband vond ik Nirvana altijd aardig soft en veel te lief...
nu begrijp ik pas waarom.

Ik heb meer met hun jazz album Nevermind.

avatar van Ducoz
Ach, bij Bleach is de argumentatie vele malen sterker...

avatar van Ducoz
57% zegt Nee, bij de stemmen.
Overigens is het niet echt een sterk betoog.

avatar van Oldfart

Ik heb meer met hun jazz album Nevermind.
....
Hun Latin album In Utero dat is pas heavy shit.

avatar van muziek-fan
Nirvana - Incesticide (1992)

Het album begint met het nummer Dive. Het is een zeer mooie opener. De 3 beste nummers van dit album vind ik Stain,Been a son en Son of a gun. Bij alle 3 de nummers blijft het refrein wel hangen in je hoofd.

Silver vind ik dan weer het slechtste nummer van dit album. Het nummer begint heel goed maar toen het lied verder speelde kwam ik aan het stuk dat hij 8 keer grandma take me home zong. Ik luisterde verder en 3 zinnen daarachter kwam er weer eens 8 keer grandma take me home En dat ging zo verder.Ik vond het nummer eentonig en ik vind dat dit het slechtste nummer is van dit album..

Bij het nummer stain begint het nummer krachtig. Dan zingt hij [i][I'm a stain/i] en dat komt 3 keer terug. Maar dit nummer is niet eentonig. Dat nummer vind ik het beste van dit album.

Voor dit album geef ik een 3,5

avatar van spinout
Ik vind het interessant om een niet gitaar-album kopend persoon als gweah lovend over dit album te "horen praten". Dan moet Nirvana toch wel iets goeds gedaan hebben.

1,5
Kwam de cd laatst tegen bij de kringloop voor 1 euro.

Meegenomen, maar weet nu weer waarom ik m niet in bezit had. Ga deze dus ook niet meer draaien in mijn bestaan op deze aarde.

New wave Polly is nog wel grappig, maar eigenlijk is dit gewoon een verzameling met bagger nummers van Nirvana.

Nirvana's b-kanten waren gewoon duidelijk niet zo sterk. Dat is wel bewezen op deze uitgave.

avatar van thesceneisnow
lennon schreef:
Kwam de cd laatst tegen bij de kringloop voor 1 euro.

De covers van the vaselines EN het nummer new wave polly zijn voor mij juist de reden om dit album geen 5 sterren te geven. Vooral vanaf Beeswax is het voor mij nog altijd indrukwekkende punkrock (of geef het een andere naam.) De stem van Cobain vind ik ook echt een meerwaarde in al deze nummers, bijna alsof er een extra instrument op mee doet.
De B-kanten van In Utero vind ik ook geweldig. Eigenlijk alleen die van Nevermind kunnen me minder bekoren.

avatar van Johnny Marr
Begint zeer sterk met de eerste 4 nummers en kent met Aneurysm toch nog een hoogtepunt als einde, maar daartussen zitten teveel niemendalletjes om echt de volledige lengte te kunnen boeien.

Beeswax, Mexican Seafood en Hairspray Queen zijn echte draken en storende nummers. Toch nog 3,5* omdat de sterke nummers wel echt heel erg goed zijn (vooral Dive, Sliver, Stain en Aneurysm).

avatar van adri1982
Mmm, ik kan juist geen echte draak op dit album vinden. Alleen 'Beeswax' is een zwakkere plek van deze ''verzamelaar' die ikzelf als een regulier album beschouw. Enkel 'Downer' staat op een eerder uitgebracht album (Bleach).
Op 'Beeswax' na? Ja, al die andere nummers zijn gewoon goed! Ze geven een echt rockgevoel en laten voornamelijk het oorspronkelijk geluid van Nirvana horen. 'Sliver', 'Been a son', 'Molly's lips', 'Son of a gun', 'Downer' en 'Aneurysm' hebben qua geluid zelfs een hoog punkgehalte.
Mijn favoriete tracks van het album; 'Son of a gun', 'Aero Zeppelin' en 'Aneurysm' ('Dive' wilde ik eigenlijk ook aanvinken).

avatar van Brutus
Ik vind Nirvana een wat overschatte band. Niet slecht, maar ook niet super.
Ik vind Polly hierop net als op Nevermind een goed nummer.

avatar van Silky & Smooth
Ik kan begrijpen dat dit nummers zijn die de albums van Nirvana niet hebben gehaald, maar tezamen vormen ze toch een sterk geheel. Nummers als Dive, Sliver, Molly's Lips en Downer vind ik echt cool en net als bij Nevermind heb ik moeite met favorieten aanklikken (al is het niveau hier beduidend lager). Het enige nummer wat ik minder kan waarderen is Aero Zeppelin. Wat ik ook opvallend vind ik dat er veel dat de sfeer van veel nummers bijna luchtig te noemen is. Dit maakt Incesticide des te meer interessant.

Weer eens op staan vandaag. Dat is best wel lang geleden, maar het is nog steeds goed. Inmiddels wat ouder geworden (en wijzer?) en dan denk ik: Nirvana had in de langzamere modus op Amphetamine Reptile gepast en op zijn snelst op Lookout! Records. Nu lees ik toevallig How To Ru(i)n A Record Label en blijkt dat er inderdaad contact is geweest tussen Lookout! en Nirvana, maar dat t spaak liep. Dat soort dingen vind ik wel interessant.

avatar van Guns N' Axl Rose
De minder toegankelijke opvolger van Nevermind. Een wat somberder album waar ook zeker een aantal aardige nummers op staan. De afsluiter Aneurysm is natuurlijk een knaller. Een van de betere nummers van Nirvana vind ik.