Nirvana - Incesticide (1992)

Label: DGC

1. Dive (3:53)
  2. Sliver (2:12)
  3. Stain (2:38)
  4. Been a Son [Alternate Version] (1:53)
  5. Turnaround (2:17)
  6. Molly's Lips (1:51)
  7. Son of a Gun (2:48)
  8. (New Wave) Polly (1:46)
  9. Beeswax (2:47)
  10. Downer (1:42)
  11. Mexican Seafood (1:52)
  12. Hairspray Queen (4:12)
  13. Aero Zeppelin (4:38)
  14. Big Long Now (5:01)
  15. Aneurysm [Alternate Version] (4:35)
Stijn_Slayer
Wat is daar zo grappig aan kaztor? Daar heeft Jim gelijk in. Kurt was Nirvana.

stuart
Ik snapte 'm ook al niet, maar ik denk dat het te maken heeft met de 'vergelijking' Nirvana / Foo Fighters, wat natuurlijk geen partij is voor Nirvana; immers zonder Nirvana geen Foo Fighters.... ; on-topic, dit is verder een aardig album van Nirvana, met toppertjes maar ook minder materiaal .....vind ik...

avatar van Beatlejim
Wat ik nog even toevoegen aan: ' Zonder Kurt was Nirvana geen cent waard', om het wat duidelijker te maken, wat ik daar nou precies mee bedoel. Nirvana heeft heel veel andere musikanten gehad, (drummers..gitaristen..) en het was ook geen probleem om eens een andere bassist te nemen voor een concert, maar als Kurt niet kon (denk aan zijn ziekenhuis bezoeken) dan ging het concert nooit door. En het beste voorbeeld is: Als Kurt niet 'nirvana was' dan hadde ze gewoon na de dood van Kurt gewoon door kunne gaan met Nirvana, al heb ik wel als eerder gelezen dat de band voor de dood van Kurt was opgeheven, klopt dat?

Stijn_Slayer
Dat klopt als een bus. Veel mensen weten dit alleen inderdaad niet. Krist heeft toegegeven dat Nirvana geen band meer was vlak voor Cobain's dood. Ik heb het gelezen in een boek over de moord op Cobain.

avatar van Beatlejim
Maar als je dit hoort.. Denk je meteen dat dit vast een van de redene (nirvana niet meer bestond) is dat Kurt Cobain zelfmoord heeft gepleegt, maar dat is dus helemaal niet waar, ook niet een beetje.

Moest ik even zeggen.

Stijn_Slayer
Ik geloof sowieso niet dat het zelfmoord was, maar dan dwalen we weer af.

avatar van Beatlejim
Haha inderdaad, maar daar hou ik wel verder mijn mond over, want daar heb ik namelijk een 'grote' mening over.

Stijn_Slayer schreef:
Wat is daar zo grappig aan kaztor? Daar heeft Jim gelijk in. Kurt was Nirvana.

stuart schreef:

Ik vind Kurt boven alles schromelijk overgewaardeerd, excuse my French... Zet een Eddie Vedder of Chris Cornell ervoor in de plaats en je krijgt iets dat ongetwijfeld beter is. Kurt heeft zeker z'n aandeel in het totaalplaatje, maar Krist en (zeker) Dave zijn m.i. verantwoordelijk voor de heerlijke 'drive' op een cd als deze of Nevermind. Chad Channing is daarnaast niet onverdienstelijk op Bleach (en gedeeltelijk dit album); Ik vind de drums daarop lekker sleazy en (in positieve zin) houterig klinken.

Kurt is een beetje een soort van Syd Barrett van de jaren '90 in mijn opinie. Meer geroemd vanwege de omstandigheden dan om werkelijke daden.

Ik ga maar eens langs de garage voor kogelwerend glas...

stuart
Hoeft niet Kaztor; het is jouw mening. MIjn opmerking was wat overdreven (zie smiley), maar ik vind dat Kurt wel een heel goede songwriter was en aantrekkingskracht had; aanbidden doe ik hem niet echter.

avatar van Schizophrenia
Kurt was inderdaad een grotere Entertainer dan dat hij een goede gitarist was. Niks mis mee. Ik kan Kaztor hierin dan ook alleen maar gelijk geven.

Stijn_Slayer
Natuurlijk was hij een matige gitarist, maar wel creatief met akkoorden. Daarnaast vond ik hem een goede zanger en songwriter. Z'n uitstraling zal ook een rol gespeeld hebben in de hele hype rondom Nirvana lijkt me.

Stijn_Slayer schreef:
Natuurlijk was hij een matige gitarist, maar wel creatief met akkoorden.

Dat vind ik zelf ook belangrijker dan de "kwaliteit" van zijn gitaarspel. Ik heb ook liever een "matiger" gitarist die goede, pakkende nummers kan schrijven dan andersom.

Toevallig weer eens op mijn I Podje gezet, jaaaaren niet meer gehoord. Toch een allercharmanst plaatje!

Zal ik nu nog iets toe gaan voegen over welke band/cd/zanger uit Seattle nu het beste was...

haveman
aERodynamIC schreef:
"Son of a gun" en "Molly's lips" vind ik geweldige songs, en zijn eigenlijk niet echt hun beste.
Eerlijk gezegd gaat dat voor deze hele cd wel op. Het blijven b-kanten en rariteiten. Maar daarom is een band als de Smashing Pumpkins ook interessanter: die leverden schitterende b-kanten en rariteiten af. Het kan dus wel.

Als er toch één sterke verzamelaar van rariteiten is, is het deze wel.

Maar misschien moet ik die van The Pumpkins ook eens proberen.

avatar van buckingham
De eerste 8 nummers zijn geweldig! Daarna kan het mij niet boeien. Vandaar niet hoger dan 3.

avatar van Jazper
Grappig, volgens mij vind ik de laatste 3 nummers juist het leukst.

avatar van gd90
ja inderdaad toevallig de drie die ik heb gemarkt als favo nummer

avatar van barrett
Bij mij doen de laatste nummers en deze plaat het helemaal niet...

avatar van gd90
maar toch een verhoging, vind ik sympathiek

avatar van Gajarigon
Ik voeg me toe aan het rijtje mensen die het einde het besteb deel van het album vinden. Nu, de opener mag er ook zeker wezen. Dive is een typisch voorbeeld van de powerpop die Nirvana zo populair maakte. Daarna komen een hele resem korte nummers, duidelijk b-kant materiaal dat niet echt irriteert maar ook zeker niet essentieel is. Als je volhoudt wordt je op het einde echter beloond met enkele leuke nummers, met als hoogtepunt de afsluiter. Aneurysm is zonder twijfel een van de allerbeste Nirvana nummers - onbegrijpelijk dat deze niet op Nevermind stond. En zo op de valreep nog nipt 3*.

avatar van Thestrals
ik heb laatst deze cd toch gekocht. Ik ben erg tevreden over, goeie nummers, zitten niet echt song tussen waar ik mijn twijfels over heb. Het is wel dat ik de eerste me echt opvallen, maar de laatste paar kan ik ook met plezier beluisteren!

avatar van Beeswax
Aneurysm

haveman
Imo doet dit hier niks onder voor de reguliere studio-albums. Eigenlijk vind ik alles wat de heren ooit gemaakt hebben(is ook weer niet heel erg veel) goed aan te horen.

Favorieten: Dive, Beeswax en Hairspray Queen.

avatar van Demon.
Beat me outta me!

avatar van rock-rick
De Polly op deze cd is werkelijk verschrikkelijk, maar voor de rest is er niks te klagen. Lekker rauwe nummers. Ik ben ook een grote fan van Aero Zeppelin (het nummer dat mij overhaalde deze cd te kopen).

avatar van kaztor
Volgens mij klinkt Kurt's vocalen nergens zo heerlijk in-yo-face als op Stain.
Bijzonder prettig ragnummer. Son Of A Gun vind ik ook een heerlijk nummer.

Maar ze zijn allemaal gewoon supergoed.

Hun vroegste opname Mexican Seafood (waarschijnlijk uit 1986!) vind ik ook al steengoed.
'Only hurts when I pee' gezongen op een manier dat een stevige valiumverslaving impliceert...

PriestMaiden
Over het algemeen een stuk minder dan hun 3 studioplaten, maar wat een energie. Korte, punkachtige rocknummers. Sommige nummers hebben een rommelige productie.
Aneurysm, Dive, Sliver, Stain en Molly's Lips zijn toch must-have nummers van deze band.

avatar van kaztor
Iemand een antwoord op de vraag waarom Downer hier dubbelt met Bleach?

avatar van Beeswax
'Downer' stond oorspronkelijk niet op Bleach, en daarom besloot de groep het nummer op deze verzamelaar te zetten.

MindRuler
Om pure nostalgische redenen deze gekocht. Misschien had ik beter de dubbelaar Incesticide/In Utero kunnen aanschaffen voor dezelfde prijs die ik een week later zag liggen maar kom..dat is mosterd na de maaltijd.
Zowel de eigen nummers als covers zijn zeker genietbaar.
Been A Son, Sliver, Stain,...bij het terughoren, kwamen de herinneringen aan de jaren 90 weer bovendrijven.