Leonard Cohen - Old Ideas (2012)

Canada
Label: Columbia

1. Going Home (3:51)
  2. Amen (7:35)
  3. Show Me the Place (4:09)
  4. The Darkness (4:29)
  5. Anyhow (3:08)
  6. Crazy to Love You (3:06)
  7. Come Healing (2:53)
  8. Banjo (3:23)
  9. Lullaby (4:46)
  10. Different Sides (4:05)
avatar van Stalin
Meryam schreef:
Different sides
Lijkt aanvankelijke gewoon een lovesong (baby)maar het zijn denk ik 2 kanten van LC, m.n. wanneer hij zegt: stop writing every thing down
Weer te lezen als relatie met God en/of een vrouw en 2 kanten van LC: de ene kant wil lekker de stad in , de ander is serieuzer en beroept zich op het woord (Het Woord met een hoofdletter?) Strijdlustig lied zowel de muziek als de woorden You must! You will! Er klinkt irritatie in door.

Op cd deed dit nummer mij niet zoveel, maar na hem onlangs 3 keer op rij live gezien te hebben, heb ik toch een zwak voor dit nummer gekregen.

Vooral die heerlijke achtergrondkoortjes

Live in Gent 2012

Zullen we wat dieper op Different sides ingaan? Ik heb genoeg ideeen, maar ik snor ook op andere sites dus het kost wel tijd. Ik ben benieuwd naar jullie input.

Die ruim 80 (!) coupletten zijn trouwens van Halleluyah en ik heb er inmiddels 5. De 2 daarvan die LC niet zingt op de CD zijn somber.
Ook daar is trouwens irritatie/provocatie naar de You toe en dat vind ik interessant:
You don't really care for music, do you?
Really, what is it to you?

In plat-Utrechts zoiets als: had je wat? bemoei je er niet tegen an!

avatar van Stalin
Sylvie Simmons heeft een biografie geschreven over Cohen, getiteld 'I’m Your Man: The Life of Leonard Cohen’ .

De Engelse krant de Telegraph heeft de eer alvast een voorproef te mogen plaatsen, inclusief foto's van Cohen in zijn zwembroek op Hydra in 1960.

Before he was a songwriter, Leonard Cohen found his muse on a Greek island, where a sun-soaked community of artists nurtured his poetic talent. In an extract from her new biography, I'm Your Man, Sylvie Simmons describes this period of metamorphosis.

Telegraph

avatar van bertus99
Jaaa, Cohen heeft mij helemaal met dit fantastische album. Het was al even uit maar ik was er nog niet aan toegekomen, wetende dat het werk van Cohen toch voor de eeuwigheid is.
Old Ideas heeft mijn kerst diepgang gegeven die bijna alle kerstsongs en shows missen, en het is niet eens een kerstplaat....
De teksten hebben het voor Cohen vereiste gehalte, maar het is met name de muzikale vormgeving waarvoor ik door de knieën ga. En de zang van de dames van wat je eigenlijk geen achtergrondkoor meer mag noemen mag ook wel eens genoemd worden.

Deranged
Deze toch maar eens meegenomen en uitgezeten. Erg treffend mooi album van deze
bejaarde geweldenaar.

Minpuntje waar ik zojuist op stuitte is voor mij de vrij zwakke en abrupte fade out aan het einde. Was voor mij een beetje een jammerlijke manier om eruit te raken nadat ik er net zo lekker in zat.

Al is dat misschien een beetje azijnpisserij.

Verder gewoon een ijzersterke zeer consistente plaat.

avatar van c-moon
Wat een prachtprestatie van deze jongeling van 77.

Ooh!

Leonard Cohen: de levende legende heeft niets meer te bewijzen, met al tal van klassiekers en meesterwerkjes op zijn naam. Maar Cohen brengt, niet, zoals vele mindere Goden, een zoveelste 'best of', al dan niet in een of ander nieuw jasje gestoken of extra bonustrack, uit, maar komt op de proppen met een ijzersterk nieuw album, 'Old Ideas' genoemd. Maar oud of belegen klinkt het allerminst. Het werd niet minder dan een zoveelste klassieker in Cohen's oeuvre. Hallelujah - ok, dat is van een andere plaat, maar hier geldt het als vreugdekreet

Weerom prachtige teksten en verhalen. En eigenlijk is dat allemaal pure poëzie en grote kunst. Het is nog altijd genieten van Cohen's warme en donkere basstem....

De meester pakt uit met een prachtige collectie songs, stuk voor stuk kleine kunstwerkjes en allen hoogzwanger van een overdosis sfeer en in degelijke verteltrant, gebracht met brio.

Er wordt heel knap gemusiceerd en Leonard Cohen's vocalen gaan vaak mooi in debat met die van The Web Sisters!!! Zo mooi!!

Het album opent sterk met 'Going Home' en eindigt met een ander hoogtepunt, het verhaal dat 'Different Sides' heet. En daartussen zitten gewoon nog meer toppers zoals - mijn absolute favoriet op het album - 'Amen', 'Darkness' , 'Banjo' en 'Lullaby'....

En stuk voor stuk mooie nummers, hoogtepunten: eigenlijk alle 10 de songs!

Moge deze held nog een lang leven beschoren zijn met nog méér prachtige albums. Al besef dat ik alles eindig is, en niemand het eeuwige leven heeft, zelfs Leonard Cohen niet.

avatar van Stijn_Slayer
Nadat Ten New Songs mij goed beviel, leek deze me ook wel wat. Helaas, Old Ideas is wel erg traag. Ik vind Cohen echt oud en moe klinken, ik hoor veel te weinig vitaliteit. Op Ten New Songs vond ik zijn stem juist erg mooi. De nummers klinken me ook ietwat gekunsteld in de oren. Je hoort verder toch een beetje een man die op zijn leven aan het terugkijken is en daar heb ik op dit moment niet zoveel behoefte aan. Jammer, maar de verveling slaat redelijk snel toe.

Als hij dan ook nog begint te preken zoals in 'Come Healing' heb ik het wel weer gehad.

avatar van kiriyama
Het heeft wat tijd nodig gehad, maar inmiddels vind ik dit ook een prachtig album. Een van zijn beste zelfs! Er staat geen enkele misser op, maar met 'Show Me the Place,' 'The Darkness' en 'Going Home' wel een paar klassiekers in de dop. Ik geef het nog een paar luisterbeurten, maar hij zou nog wel eens kunnen stijgen. Vind hem nu al beter dan zijn eerste 2 albums en dat wil wat zeggen. Een (misschien) prachtig eind van een prachtige carrière, al mag hij van mij nog wel een paar albums maken.

avatar van bertus99
Ik denk dat ik er toch een half puntje vanaf ga halen. Mijn waardering is iets gezakt na vaker luisteren. Ik blijf het een hele goeie cd vinden, maar mis toch een paar songs met iets meer tempo.

avatar van Johnny Marr
The Darkness . B-R-I-L-J-A-N-T. Eén van z'n beste nummers.

avatar van Omsk

avatar van Johnny Marr
Omsk schreef:
Zeker, ik zie The Darkness ook als de uitschieter van zijn laatste albums.

Samen met You Want It Darker (het nummer) dan toch? (maar vind The Darkness ook nog iets beter)

Misterfool
Ik denk dat ik dan toch voor Nevermind op het volgende album ga.

avatar van Arrie
Omsk schreef:
Zeker, ik zie The Darkness ook als de uitschieter van zijn laatste albums.

Mee eens, al deelt ie voor mij de eer wel met Almost Like the Blues.

avatar van Cor
Cor
Het blijft allemaal mooi, zo stemmig en sober. Maar zo mooi uitgevoerd en neergezet. Prachtige sfeer en opnieuw een hele fijne Cohen-plaat. En inderdaad, 'Darkness' is een hele mooie song.

avatar van kort0235
Alweer een prachtig album, maar ik moet toch eerlijk zeggen dat ik Popular Problems wel iets beter vind. Waarom? Moeilijk uit te leggen, het is een gevoel. Een paar nummers vind ik iets minder zoals Banjo.
Saai vind ik de plaat absoluut niet, ik hou wel van dit genre. Maar af en toe een afwisseling met Bob Dylan, Neil Young of een andere goede artiest kan geen kwaad.
een 4.0* is dit album zeker waard!