Neil Young & Crazy Horse - Greendale (2003)

Canada / Verenigde Staten
Label: Reprise

1. Falling from Above (7:30)
  2. Double E (5:21)
  3. Devil's Sidewalk (5:21)
  4. Leave the Driving (7:17)
  5. Carmichael (10:22)
  6. Bandit (5:15)
  7. Grandpa's Interview (13:00)
  8. Bringin' Down Dinner (3:18)
  9. Sun Green (12:05)
  10. Be the Rain (9:13)
Wat een geweldige plaat! Neil's beste in jaren. Heerlijk ontspannen.
Bij mijn versie zit ook een bonus DVD waar Neil het verhaal live solo speelt. Prachtig!

Net ook de film gezien die Neil van het verhaal geschoten heeft. Heerlijk!

Ik blijf erg verbaasd dat ik de enige schijn te zijn die dit waanzinnige album ken.

avatar van lebowski
42 schreef:

Ik tel toch tien stemmen

lebowski schreef:

Ik tel toch tien stemmen

Ja, maar niemand die even heeft gemeld hoe goed hij of zij dit album wel niet vindt.

avatar van c-moon
Na het, naar mijn mening, zwaar onderschatte album, dat ik al heel erg sterk vind (zie bespreking), zou Neil Young opnieuw vriend en vijand verrassen. Ditmaal met een indrukwekkend epos over een fictief dorpje, getitteld "Greendale". En zo heet de plaat dan ook.

Eigenlijk is elk nummer een deel van het verhaal dat verteld wordt over het dorp en haar inwoners. Bij de cd zaten trouwens ook de nodige aanwijzingen, samen te gebruiken met de website waar je ook een hele wegenkaart van Greendale terugvindt.

Een meesterwerk als het ware!!!

Het is wel een album, vind ik, dat je in één stuk door moet luisteren omdat je dan echt in het verhaal meegezogen wordt...

De bonus live DVD is inderdaad zeer interessant. Zeker omdat Ome Young het destijds nodig vond om voor zijn liveoptreden in Antwerpen (Koningin Elisabethzaal) zomaar eventjes 125 euro te vragen. En dat héb ik nu toch niet voor mijn idool over hoor. Hoe graag ik er ook had bij willen zijn. De DVD is dan een welkome troost!

Down_By_Law
Een van de sterkste Neil Young & Crazy Horse albums. Een concept album met een geweldig verhaal. Mijn favoriet is 'Sun Green'. De Bonus DVD is een mooi concert, maar ik prefereer de elektrische originele nummer met Crazy Horse. Beter dan "Are You Passionate?". 4.5/5

avatar van CWTAB
Inderdaad, 1 van de beste albums die Neil Young sind 1991 uitgebracht heeft, prachtig gewoonweg en de solo dvd die bij m'n exemplaar zat is gewoon kippevel van begin tot eind

Just a gitaar and a voice....

Meesterwerk !!!

EVANSHEWSON
Greendale is voor mij degelijk, maar ook niet meer dan dat !
Double E en Bandit spreken me muzikaal het meeste aan.
Véél te lange en vertellende songs, het is een concept album over de familie Greendale, heb het verhaal nooit geheel begrepen, en het gaat me daar ook niet om.
Zal wel nooit één van mijn favorieten worden deze Greendale.
Maar het is toch een vooruitgang na wat hij de jaren hiervoor zonder schaamte heeft durven uit te brengen.
3.5 sterren vind ik dan ook redelijk *** 1/2

avatar van Woody
De Neil Young waar ik zo gek van ben zingt vol overgave over zijn gevoelens. Het gevoel van verliefd zijn, gedumpt zijn, het verliezen van dierbare en dit alles op een manier zoals alleen Neil young dat kan.

Ik heb dan ook meer moeite als hij gaat schrijven buiten zich zelf en een verhaal over een fictief dorpje bedenkt. daardoor wordt het album veel afstandelijker. Los daarvan is de muziek hier en daar wel echt genieten en toegegeven zit het verhaal leuk in elkaar.

Daarom voor mij 3,5 ster. Een prima album maar zeker niet geniaal.

avatar van Woody
Vandaag dit album weer herondekt. Een tijdje het gevoel gehad wat ik hier boven schreef. Neil is een vreemde eend. Ineens heeft het me weer te pakken.. verhoogd naar 4*

avatar van fish
En wat is Bandit toch voor een prachtig nummer......Ik ga hier geen ode aan geven, maar gebruik wel lekker een superlatief als 'bloedstollend' mooi.

Davez
Bandit is 1 van de beste nummers aller tijden. Goeie plaat als je hem maar vaal geneog probeert

avatar van Gert P
Mooie plaat van Neil en totaal niet commercieel, hoor elke keer weer wat nieuws, gewoon schitterend.

avatar van Twinpeaks
Een album waar je als luisteraar even door heen moet bijten.Maar dan heb je ook wel wat.Niet het gebeuk wat we van Crazy Horse gewend zijn,maar subtiel ingekleurde nummers die een compleet verhaal vertellen over Greendale,het fictieve stadje wat Young bezingt,met prachtige teksten.Soms dreigt het wat saai te worden,maar over het algemeen is het goed te behapstukken.

beaster1256
aha , mijn favoriete artiest , en dan nog op de manier waarop ik hem het liefst hoor , prachtig concept , crazy horse op dreef , zeer goeie teksten met neil een beetje grumpy achtig , goeie solo's , en ik heb hem 2 keer , eenmaal met een akoestische live versie , en de andere cd met een elektrische live versie , gewoon beregoed

avatar van Stijn_Slayer
Prachtig album. Neil in bloedvorm. Deze keer heeft Neil het voor elkaar gekregen om dé ideale mix tussen rustig en rockend te vinden. Dit album is heerlijk ontspannend en tegelijkertijd rockt het de pan uit! Prachtige gitaarsolo stukjes overigens.

avatar van harm1985
Niet zo goed als Tommy of The Wall, maar wel een geweldig concept album! het hele album heeft een goede flow, en heeft met Be the Rain een geweldige afsluiter!

avatar van Helicon
SCHITTEREND album van de heer Young. Weer met z'n oude maten van Crazy Horse. Behalve Frank 'Poncho' Sampedro, waardoor de sound niet zo zwaar is dan andere albums met Crazy Horse.
Persoonlijk vind ik dit één zijn betere albums.

avatar van Stijn_Slayer
Ik heb hem nu ook origineel in mijn bezit, en ik ben ook erg blij met de DVD waar Neil het verhaal solo speelt en het verhaal ook uitlegt. Helaas mompelt Neil altijd maar wat en is hij dus bijna niet te verstaan tijdens het praten

Met (2/3e) Crazy Horse is het sterker, maar ook akoestisch blijven de nummers overeind (alleen Double E wordt aanzienlijk zwakker).

De film is ook onderweg, al die beschrijvingen zijn heel aardig maar als ik het beeld wat Neil had ook zo kan zien... Vind dit toch wel echt een meesterwerk van Neil.

avatar van c-moon
c-moon schreef:

Een meesterwerk als het ware!!!

Nog maar eens aan het genieten van dit prachtige verhaal...

Grappig soms om je eigen beweringen te lezen... in mijn geval dan de passage over het al dan niet neertellen van een hoog bedrag om je idool te zien: ik zou dat zéker niet doen, dus, ook niet voor Neil Young: wel, ondertussen deed ik niet zo gek lang geleden nu wel precies dat
Spijt? Neen!
Spijt dat ik er toen met "Greendale" niet bij was wél...

mefyfrancky
Greendale is voor mij degelijk, maar ook niet meer dan dat ! Daar kan ik mee leven. Neil Young & Crazy Horse is niet meer wat het ooit geweest is! Spijtig.

avatar van musician
Monotoon, traag en buitengewoon saai. Emotieloos en geen enkel moment van opwinding.

Het montone wordt vooral veroorzaakt door drummer Ralph Molina die in elk nummer hetzelfde ritme aanhoudt en nagenoeg weinig variatie aanbrengt.

Het tempo ligt echt veel te laag bij dit album en in die zin is Greendale echt geen enkele partij voor Ragged glory of Living with war. Thema is ook al helemaal niet aansprekend.

Young speelt electrisch gitaar als begeleiding, niet om er langdurig mee te soleren, oponenenten, presidenten of andere ergerniswekkende figuren er mee de hersens in te slaan.

Dieptepunt wordt bereikt met het nummer Bringing down dinner. Jammer. Zelfs het fel bekritiseerde Fork in the road heeft beduidend meer ballen dan dit.

Father McKenzie
Ik moet zeggen dat ik dit lange tijd... als een nogal zeurderig album heb beschouwd, niet geheel mijn ding. Te monotoon. Maar als je je méér in de tekst verdiept, in het verhaal dat uit Neil's maffe hersenkoker is ontsproten, dan begin je toch in dat verhaal te geraken.
Muzikaal begin ik dit ook méér te appreciëren, Double E, Bandit en Carmichael vind ik de sterkste songs, maar stilaan valt alles in de plooi, ik verhoog derhalve met een halfje nog, van 3.5 naar ****
Toch een goed album hoor. En muzikaal lekker groezelig, Crazy Horse, hé!

avatar van Twinpeaks
Na lange tijd deze weer eens onder het stof vandaan getrokken en warempel,het blijft een heerlijke plaat.Ik vind het trage tempo juist wel iets hebben en goed aansluiten bij het "verhaal" van deze plaat.De afsluiter Be the Rain blijft mijn inziens een droom van een nummer.Ik verhoog met een halfje

avatar van Stijn_Slayer
Net weer eens gedraaid. Ik blijf dit een onwijs sterk album vinden. Ik snap niet waar men het over heeft als ze beweren dat Neil al jaren mindere albums maakt. Hij kwam achtereenvolgens met Greendale, Prairie Wind, Living with War en Chrome Dreams II, daar mogen velen jaloers op zijn.

Het is wel zo dat ik deze niet zo vaak draai. De nummers duren lang, en daarom moet je er echt voor gaan zitten. Het verhaal is ook de moeite waard. Ik heb de film, maar daar kwam ik echt niet doorheen. Halverwege heb ik die afgezet, dat moet gewoon de slechtste film zijn die ik ooit gezien heb. Het helpt wel degelijk om het verhaal beter te begrijpen, maar het is gewoon waardeloos. Ik heb geen zin om bijna anderhalf uur naar groezelige beelden van playbackende mensen te kijken, oersaai, en al vrij snel gaat het gewoon storen.

Ach, Neil kan niet overal een natuurtalent in zijn. De muziek is prima, en daar gaat het om. Met name Sun Green en Be the Rain vind ik tot Neil's beste nummers behoren. De gitaarsound op dit album is gewoon heerlijk.

Laat ik eens a la musician de nummers een afzonderlijke beoordeling geven:

Falling From Above 4*
Grandpa's Interview 3*
Bringin' Down Dinner 2*
Sun Green 4,5*
Be the Rain 5*

37,5 : 10 = 3,75. Toevallig, bijna precies het gemiddelde.

avatar van sCoenzool
Voorlopig geef ik dit album een 3,5. Ik vind het heerlijke achtergrondmuziek en meestal vind ik de benaming achtergrondmuziek geen compliment. De nummers die blijven hangen; Leave the Driving (Wauw die harmonica *kwijl*), Bandit en Be The Rain. Verder zijn er ook nummers die gewoon niet boeien. Ik ben benieuwd naar de film.

En zoals gewoonlijk bij mij wil ik het toch nog even hebben over de hoes. Wat een mooie hoes en de CD zelf met de kompas erop. Heel erg mooi, geeft altijd het idee dat er energie en moeite zit in zo'n plaat.

beaster1256
dit is gewoon een fantastisch album , de songs zijn ok , neil schiitert op zijn gitaar , crazy horse is steengoed als altijd , de teksten zijn sterk en je moet maar dit gekke verhaal bedenken , wat moet je nog meer ?????

avatar van sCoenzool
Ik ben toch ook wel erg benieuwd naar de film. Als ik heel eerlijk ben en heb gehoord waar het overgaat lijkt het me een beetje een slechte film. Een verhaal over een gezin met de achternaam green in Greendale die strijden voor het milieu. Klinkt mij niet in de oren als een verhaal wat grootst gaat worden.

Ik ben iemand die goede films erg kan waarderen (Once Upon a Time in the West, Godfather en alles van Tarantino) maar dit lijkt me niets. Is er iemand die enthousiast was over de film? (behalve 42 die erg positief is:))

sCoenzool schreef:
Ik ben toch ook wel erg benieuwd naar de film. Als ik heel eerlijk ben en heb gehoord waar het overgaat lijkt het niet een grootse film. Een verhaal over een gezin met de achternaam green in Greendale die strijden voor het milieu. Klinkt mij niet in de oren als een verhaal wat grootst gaat worden.

Na een eerste luisterbeurt ben ik niet echt enthousiast...maar dat heb ik wel vaker bij Neil Young, met Everybody knows als uitzondering...Ik zal hem nog maar eens een paar keer opzetten en mezelf vastketenen aan iets dat ik niet mee kan slepen