Iron Maiden - No Prayer for the Dying (1990)

Label: EMI

1. Tailgunner (4:15)
  2. Holy Smoke (3:49)
  3. No Prayer for the Dying (4:23)
  4. Public Enema Number One (4:13)
  5. Fates Warning (4:12)
  6. The Assassin (4:35)
  7. Run Silent Run Deep (4:35)
  8. Hooks in You (4:08)
  9. Bring Your Daughter ... to the Slaughter (4:45)
  10. Mother Russia (5:31)
  11. All in Your Mind * (4:31)
  12. Kill Ce Soir * (6:17)
  13. I'm a Mover * (3:29)
  14. Communication Breakdown * (2:42)
vielip schreef:

Wees eens eerlijk; welke albums die hierna kwamen deden dat nog wel dan? Ik kan er zelf eerlijk gezegd maar één opnoemen en dat is Brave new world. Bij elk ander album overheerste iets als; been there done that. Nooit slecht uiteraard maar de termen 'brengt je in vervoering, euforie en sleept je mee' kwamen niet meer van stal. Voor mij niet althans.
Dance of Death heeft heel aardige nummers, zoals het energieke Montsegur. A Matter Of Life and Death is indrukwekkend. Maar natuurlijk refereerde ik aan de vroegere albums. Later is het trager, langdradiger geworden, dat klopt. Maar ik vind op iedere plaat wel meeslepende nummers.

avatar van metalfist
Ik weet niet hoe het komt, maar ik ben tegenwoordig wat in een nostalgische bui. Er is een tijd geweest dat ik een die-hard Iron Maiden-fan was, maar vandaag de dag draai ik ze bitter weinig. Zo'n plaat als No Prayer for the Dying draaide ik tijdens de "hoogdagen" al zelden en ik weet terug waarom: het lijkt allemaal zo verdomd hard op elkaar. Ik moet zeggen dat ik nog wel erg aangenaam verrast was door Tailgunner (een nummer dat ik al nagenoeg vergeten was, maar bij de eerste noten schoot het refrein me al terug te binnen), maar zo'n Holy Smoke of Hooks in You... Neen, dat zijn toch nummers waar mijn hart niet sneller van gaat kloppen. Hooks is dan ook het enige nummer op No Prayer for the Diying waar Adrian Smith aan meewerkte - hij verliet de band omdat hij niet akkoord was met de muzikale richting die de band uitging waarna hij vervangen werd door Yannick Gers. Bijna zo'n 10 jaar later zou hij dan toch terug te komen en zou Gers ook ineens maar blijven - en hoewel dat een statement is dat kan tellen, is Hooks niet echt kwalitatief zoveel beter. Dan heb ik eigenlijk nog een licht zwak voor Bring Your Daughter... to the Slaughter, maar dat nummer ken ik dan weer beter in zijn Nightmare on Elm Street 5 vorm zoals die terug te vinden is op de bonustracks van Tattooed Millionaire. Tailgunner en Daughter zijn dan meteen ook de enige twee nummers die No Prayer for the Dying bestaansrecht geven en ik kan me voorstellen dat dit als een niet aangename koude douche moet hebben aangevoeld als je ziet wat voor klassieke platen Maiden hiervoor uitbracht. Ze zouden later wel terug de weg terugvinden met A Matter of Life and Death als het finale hoogtepunt.

avatar van vielip
Tsja, als je A matter of life and death een hoogtepunt noemt dan vraag je ook wel érg veel van de band.

avatar van metalfist
Ik bespeur een sarcastische ondertoon, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom?

avatar van vielip
Die ondertoon zit er zeker in Laten we het er maar op houden dat onze meningen omtrent dit album maar zeker A matter of life and death nogal afwijken.