Ik ben op reis door new wave. Dit aan de hand van mijn afspeellijst met liedjes uit dit genre, waarbij ik de albums daarachter beluister. Dan is het soms schakelen, in dit geval van de pret van het debuut van
Madness naar aanmerkelijk serieuzere sferen van Tom Verlaine. Zijn solodebuut verscheen begin september 1979.
Muziek voor fijnproevers en ik ben bang dat ik die gevoeligheid ontbeer. Ik heb niet veel met de "dunne" stem van Verlaine en op dit solodebuut mis ik node de gitaarpartijen van Richard Lloyd, de belangrijkste snarenman bij Television. Vaker draaien wordt echter beloond en gaandeweg komen, ondanks mijn aanvankelijke reserve, enkele fraaie licks en melodielijnen bovendrijven, waar ik elders mijn reserve behoud.
Dat laatste bijvoorbeeld in opener
The Grip of Love, waar de gitaarlick sowieso niet interessant voor mij is en bovendien continu wordt herhaald.
Souvenir from a Dream werkt echter wél dankzij het pianothema in het intro en het lichte gitaarspel.
Kingdom Come bevalt me ook beter met z'n riff en ietwat mysterieuze sfeer. Zoals hierboven reeds herhaaldelijk aangehaald: gecoverd door David Bowie, te vinden op diens
Scary Monsters van een jaar later.
Mr. Bingo is uptempo maar beklijft niet, (het jolig bedoelde?)
Yonki Time maakt zelfs chagrijnig.
Kant 2 begint daarentegen sterk met mijn favoriet van
Tom Verlaine (de plaat):
Flash Lightning is kalmer, een sfeer die mij beter bevalt bij Verlaines gitaarspel. Het vlotte
Red Leaves bevalt me niet in de coupletten maar wel in het refrein, mede dankzij de zang van Deerfrance, wier stem ik wel vaker had willen horen: zij geeft de muziek een extra melodieus duwtje in de rug.
Ingetogen met fraaie toetsenpartij is
Last Night, mijn vierde favoriet van de plaat, waarna het gitaarspel van het pittiger
Breakin' My Heart me niet pakt, met zes minuten bovendien te lang.
Kortom, dit is een smaakdingetje. Qua sfeer proef ik overeenkomsten met de nervositeit die ook bij de New Yorkse stadsgenoten van Talking Heads kan doorsijpelen, waar ik een haat-liefderelatie mee heb. Wie meer heeft met Verlaines stem en gitaarspel, zal mijn bezwaren maar raar vinden.
Wat ik wél hoor: een talent met gevoelige, soms wat nerveuze liedjes. Dat hij in 2023 overleed, kwam onverwacht bij deze liedjessmid die ik altijd jong vond klinken.
Ondertussen reis ik naar de eerste maal dat op een hit in Nederland werd gerapt:
Reasons to Be Cheerful, Pt. 3 van Ian Dury. Daarom keer ik kort terug naar diens
Do It Yourself.