David Bowie - Scary Monsters (1980)

Alternatieve titel: Scary Monsters... and Super Creeps

Label: RCA

1. It's No Game, Pt. 1 (4:20)
  2. Up the Hill Backwards (3:15)
  3. Scary Monsters (And Super Creeps) (5:12)
  4. Ashes to Ashes (4:25)
  5. Fashion (4:49)
  6. Teenage Wildlife (6:56)
  7. Scream Like a Baby (3:35)
  8. Kingdom Come (3:45)
  9. Because You're Young (4:54)
  10. It's No Game, Pt. 2 (4:22)
  11. Space Oddity [Re-Recorded Single B-Side, 1979] * (4:57)
  12. Panic in Detroit [Re-Recorded Version, 1979] * (3:00)
  13. Crystal Japan [Japanese Single A-Side, 1979] * (3:08)
  14. Alabama Song [UK Single A-Side, 1979] * (3:51)
Telamon
Goeie keus om Robert Fripp hier in te zetten. Hij brengt dit album naar een hoger niveau. Zonder zijn gitaarwerk (in Its No Game, Up The Hill, Scary Monsters, Fashion, Teenage Wildlife, Kingdom Come) had de manier van zingen van Bowie het album me op 3* doen zetten.

Hierna toch maar weer eens In the Court of the Crimson King opzetten. Die plaat heeft me nog maar weinig gedaan so far.

Leuke verzameling muziekanten trouwens naast Fripp:

Pete Townsend speelt mee op Because You're Young.

Synthesizer Andy Clark is (oa Ashes To Ashes) ook bekend van de hits Dont Give Up van Peter Gabriel en Seeds of Love van Tears For Fears.

Roy Bittan is van de E Street Band en speelt piano tijdens drie nummers.

avatar van Lontanovicolo
Roy Bittan speelde al mee op Station to Station, Springsteen was met de opname van Young Americans in dezelfde studio als Bowie zodoende hadden ze kennis gemaakt.

Vind deze LP zeer onderschat van Bowie (ieder het zijne) Fripp is een meestergitarist die ook al eerder gewerkt had met Bowie (en ook met Next Day was gevraag maar hij kon zijn mondje niet houden)

avatar van Zwaagje
Met het uitbengen van deze plaat begon als ik het me goed herinner de eerste kritiek. Teveel op " de automatische piloot" en "commercieel". Met terugwerkende kracht vond en vind ik dit een mooie plaat. Het is imo wel de afsluiting van een tijdperk. Alhoewel de kritiek aanhield bij iedere nieuwe plaat volgde er nog genoeg moois.

avatar van Lau1986
Het is dan wel niet Bowie zijn best album. Het is wel een erg leuk en lekker album. Een nummer als Teenage Wildlife vind ik erg lekker, vooral vanwege de gitaar. Het album mist voor mij alleen een paar echte uitschieters.

avatar van HansVon
Weet je Laurens....misschien heb je wel gelijk.... dit album heeft geen echte uitschieters . Alles is supergoed !
Neen, flauwekul, dit geldt voor mij als ouwe Bowiefan die alle lp's kocht op het moment dat ze uitkwamen en sprong, gilde,danste, zwijmelde op de nummers van toepassing. Bij Scary Monsters bv. schreewde ik door de luchtmicrofoon en bij Fashion schuifelde ik door mijn zolderkamer.....
Tja, iedereen heeft recht op zijn eigen afwijking.
Toch, Lau, luister nog eens keer goed naar deze cd want deze is het waard als je Bowie wilt begrijpen.

avatar van Funky Bookie
Bowie gaat weer voor de rock. Met hulp van Fripp weet hij een heerlijke, energieke plaat op de markt te zetten. Het is toegankelijk op een prettige manier. Deze Bowie hoor ik gewoon heel graag.
Ashes to Ashes blijft een fantastisch nummer.

avatar van Cor
Cor
'Ashes To Ashes' is toch wel één van z'n allerbeste songs. Album rockt heerlijk weg met die licht industriële sound als echo van de jaren '70 van Bowie

Dé plaat voordat Bowie artistiek verstrikt raakte.
Toevallig een paar weken geleden nog gedraaid en het blijft een lekker album met een prima vibe.
Fripp en Bowie bleek al eerder een goede match en de eigenzinnige gitarist weet ook hier weer te overtuigen.
De 1e helft van het album is het sterkst wat mij betreft.