Anathema - Weather Systems (2012)

Label: KScope

1. Untouchable, Part 1 (6:14)
  2. Untouchable, Part 2 (5:33)
  3. The Gathering of the Clouds (3:27)
  4. Lightning Song (5:25)
  5. Sunlight (4:55)
  6. The Storm Before the Calm (9:24)
  7. The Beginning and the End (4:53)
  8. The Lost Child (7:02)
  9. Internal Landscapes (8:52)
avatar van dumb_helicopter
Dit viel onverwacht goed mee. Normaal absoluut geen progfan, maar deze blijft voldoende gevarieerd en spannend met beklijven gitaarpartijen en zalvende zang. Had ik niet verwacht, maar een fijne meevaller dus.

avatar van Rogyros
Wat een prachtige plaat is dit! Ik ken dit album van Casartelli's befaamde prog ladders. Beide Untouchables, The Storm Before The Calm, The Beginning of the End en Internal Landscapes zijn echte pareltjes.

4 sterren is te weinig. Ik maak er 4,5 van. Ik ken verder weing van deze band. Ik weet dat ze vanuit de Doom metal hun muzikale weg zijn gaan verbreden. Doom metal is niet aan mij besteed, dus ik denk dat ik langzaam terugga in hun discografische tijdlijn.

avatar van rafke pafke
Rogyros schreef:

Gewoon voor de volledigheid, na dit album verschenen ook nog de studioalbums Distant Satellites (vind ik persoonlijk minder) en The Optimist (vind ik wel erg goed, met veel links naar hun plaat uit 2001 A Fine Day To Exit). De plaat die echter wellicht het meest bij Weather Systems aanleunt is de voorganger WHBWH. Ik hoop dat je ontdekkingstocht goed bevalt!

avatar van rafke pafke
Rogyros schreef:

avatar van Reijersen
In kader van dit topic heb ik deze plaat beluisterd.

Voordat je een onbekende plaat gaat luisteren probeer ik me toch altijd al een beeld te vormen van wat ik kan verwachten. Die verwachtingen (rammende gitaren) werden in dit geval niet helemaal ingelost en wel op positieve wijze. De manier waarop bij deze plaat de nummers worden opgebouwd bevalt me wel. Het wordt allemaal rustig opgebouwd en steeds verwacht je misschien dat de gitaren keihard invallen, maar écht gebeurd dat vaak niet. Vooral het begin van de plaat is mij goed bevallen met 3 sterke songs. Vooral Untouchable, Part 2 vind ik erg mooi. Vooral hoe de zangeres hier vocaal iets moois toevoegt aan de muziek. Na dit trio aan sterke songs volgen 4 songs waar ik duidelijk wat minder mee kan, afsluitend met weer 2 goede songs. Ik ben toch wel positief verrast door die album van Anathema en zal een aantal songs nog weleens beluisteren, waar de volledige plaat wellicht nog wat teveel van het goede blijft.

avatar van Olivia
Mijn eerste kennismaking met Anathema.
Ik kende band wel van naam, maar wist eigenlijk alleen maar dat er in de gothic scene liefhebbers van deze band zijn. Ik heb ondertussen meer albums geluisterd, maar blijf bij deze uitkomen.
Nu is het ook zo dat ik een veel groter liefhebber ben van progessieve rock dan metal, dus de vroege albums van Anathema vallen voor mij eerder af dan de overgangsplaat en wat daarop volgt.
Ik geloof dat ik Weathersystems tot nu toe het meest melodieus en luisterbaar vind. Maar de daaropvolgende platen verdienen ook nog wel meer luisterbeurten.

avatar van Lau1986
Dit blijft toch een heerlijk album met vooral een ijzersterk begin. Genieten!

de albums voor hun muzikale omslag vind ik veel beter

Mee eens. Ik vind dit album bij vlagen zeer aardig er wordt knap gemusiceerd , maar het kan niet in de schaduw staan van hun absolute meesterwerk, Judgement. Daar zijn ze op hun best vind ik. Majestueus, dramatisch, ontroerend. Die muziek raakt me in mijn ziel. Dat wordt het op hun latere platen allemaal niet meer vind ik. Het klinkt iets te bedacht, gekunsteld. Knap, maar het gaat grotendeels langs mij heen. 3 sterren

avatar van Eveningguard
Het zijn vooral de lyrics die mij tegenstaan. Nogal simpel en weinig verhalend. Ik heb nog nooit een andere plaat van de band opgezocht. Misschien maar eens doen en kijken of bijvoorbeeld het oudere werk mij meer aanspreekt. Instrumentaal is het allemaal dik in orde dat wel.

Deze band leren kennen via "Distant Satellites". Ben ze een beetje uit het oog verloren totdat ik via de Progladder van dit jaar terug Anathema zag passeren met een nummer uit deze plaat. Ik was aardig onder de indruk en heb de cd aangeschaft. Mooi plaatje !