Mo - Mo (1980)

2. Let Me Out (2:43)
  3. Heart Attack (3:08)
  4. Visions (2:50)
  5. TV Talks (2:51)
  6. Short Legged Dogs (2:57)
  7. Oh Young People (2:50)
  8. Take Me for What I Am (3:19)
  9. Fred Astaire (2:56)
  10. Band with Bassoon (2:35)
  11. If I Take You Back (2:43)
  12. Release Me (2:10)
avatar van lebowski
Eerste Nederlandse groep die met een volledig poppy synthesizerplaatje kwam. Ze scoorden een redelijke hit met Fred Astaire. Het is volgens mij bij deze elpee gebleven. Klinkt misschien wat gedateerd, maar altijd weer goed voor een brede grijns. 3,5 *

hansx
Oorspronkelijk was The Mo was géén synthesizer band, maar gebruikte fagot, elektrische piano, een clavinet (goed te horen in hun hit "Fred Astaire") en een orgeltje.

Na het unieke debuutalbum ('Mo') uit 1980, verlieten de oprichters en komponisten Clemens en Huub de Lange alsmede zangeres Heili Helder medio 1981 de band.

Een jaar later ging drummer Harm Bieger onder naam Mo verder met o.a. zangeres Linda Bloemhard. Het werd een synthesizer bandje dat nog 2 albums maakte.

avatar van FunkStar
Het concept is bijzonder origineel. Gitaren en basgitaren ontbreken. Het zijn synthesizer en fagot (een blaasinstrument dat normaal alleen in de klassieke muziek wordt gebruikt) die het geluid kleuren. Over de hoes van deze LP ging destijds het gerucht dat deze van zwart-wit in kleuren veranderde als de hoes werd verwarmd. De eerste single Nancy blijft steken in de tipparade en alom stijgt de waardering voor het eigenzinnige viertal. Nadat de tweede single Fred Astaire een dikke hit is geworden groeit de nieuwsgierigheid naar The Mo. Het album staat bol van de geheimzinnige teksten en geluiden.
2 hits zijn: Nancy en Fred Astaire.

avatar van Oldfart
Bij 'Langs de Lijn' draaiden ze eergisteren Fred Astaire nog eens; een mengeling van "goh wat leuk om weer eens te horen", en "jee 't was ook wel een beetje knullig" overviel me.
Is dat nu wat nostalgie heet?

EVANSHEWSON
Fred Astaire was een radiohitje van deze Mo.

Alhoewel het bij The Nits eigenlijk Nits moet zijn zonder lidwoord

is het hier volgens mij net andersom.

Ik dacht THE MO en niet MO, toch ???

avatar van Oldfart
eerst the Mo , later ( in de tweede bezetting) Mo, voor zo ver ik weet

Weet iemand of de albums van deze groep ook digitaal verschenen zijn? Ik heb de eerste 2 elpees en ik zou ze voor mezelf naar mp3 kunnen omzetten, maar voordat ik dat doe ben ik ook benieuwd naar cd-releases (of andere digitale vormen).

avatar van lebowski
Hier kan je het album op cd krijgen, is wel van lp overgezet, maar het materiaal dat ik via fonos heb besteld klinkt glashelder.

Ha lebowski, bedankt voor de tip! (voor mijn idee: het materiaal klinkt "heili helder"? )

avatar van lebowski
De twee hitjes van dit album staan ook op Youtube. Povere kwaliteit, maar erg leuk om weer eens te zien

lebowski schreef:

Bedankt. Ik had het ondertussen al gezien. Het debuut en "The Sound Of Laughing" heb ik ondertussen ergens anders vandaan kunnen pindakazen.

Ik ken van Mo enkel de hit 'fred astaire' wat ik een heel goed nummer vind.Helaas heb ik het niet op cd maar wel op een dvd van 'toppop'.

avatar van perrospicados
heerlijk one hit wonders.....

Lazarus Stone
Fijne Art-pop, deed me beetje aan Curved Air denken.
Ze stopten kort hierna om andere dingen te doen.
Grappige teksten btw., Nancy.

Eindelijk is deze CD samen met de opvolger op CD verschenen. Zie bijv. bij Plato/Concerto.

avatar van foxhusky
musicmartijn, dat is erg goed nieuws, ik ga het meteen bestellen. Zelf had ik al de cd Remember Mo, een compilatie van alle drie albums die Mo heeft gemaakt. Fijn dat nu de eerste twee albums in zijn geheel op cd uitgebracht zijn. Nu alleen het derde album nog...

Kende van deze groep alleen het hitje 'Fred Astaire".
Vandaag deze CD (samen met hun 2e album Ha Ha...) aangeschaft.

Vrolijke, aanstekelijke catchy deuntjes.
Doet me een beetje denken aan Fay Lovsky.

avatar van Ceasar
Eindelijk! Op CD! Heerlijk!

avatar van spoiler
vandaag de Japanse release (wist niet eens van het bestaan af) gevonden. daar heette de plaat destijds Tangopop. Leuk om te hebben met Japanse tekstvellen erbij!! En daarbij ook een foeilelijke hoes.

avatar van Droombolus
spoiler schreef:
met Japanse tekstvellen erbij!! .

Altijd handig voor het meezingen Ik vond dit een lekker bandje damaals .......

avatar van Rinus
Een beetje een "knullig" album, vond ik toen al en nu nog steeds. Het klinkt allemaal een beetje amateuristisch, met dat vrij goedkoop klinkende orgeltje. Fred Astaire was de grote hitsingle, en eigenlijk ook het nummer dat met kop en schouders boven de rest van de nummers uitsteekt. Volgens mij is er nog een nummer op single verschenen, maar dat deed niet veel. Ik heb een Canadese persing (uitgebracht op het Rio Records label) van deze plaat op vinyl.

De 2 latere albums klonken volwassener.

0,5
Ik kreeg er geld bij toen ik deze elpee afnam op een platenbeurs

avatar van Droombolus
Boomersstory schreef:
Ik kreeg er geld bij toen ik deze elpee afnam op een platenbeurs

En je hebt 'm vervolgens onopvallend op een feestje ( bij iemand anders ) achtergelaten ?

0,5
Droombolus schreef:

tja

avatar van WoNa
Ja, ook 40 jaar later is dit een aardig album. 'Fred Astaire' blijft er wel met kop en schouder boven uit steken, net als toen. Het geluid bevalt me ook nu nog best goed.

Was er nu een link tussen Mo en Kadanz? Ik zal eens googlen.