Burial - Kindred (2012)

1. Kindred (11:26)
  2. Loner (7:28)
  3. Ashtray Wasp (11:44)
Poa
Burial blijft een baas. Deze vind ik beter dan de Street Halo EP waar eigenlijk alleen het titelnummer echt goed was. Gemiddeld een stuk langer en geframenteerder dan zijn eerdere werk, met verschillende segmenten/passages binnen elke track. Interessant spul dus, nu verder luisteren en hopen op een nieuw album...

avatar van Don Cappuccino
Burial is inderdaad baas. Untrue vond ik heel erg goed, Street Halo een beetje minder maar deze is echt heel erg goed. 3 prachtige en uitgesponnen nummers die behoorlijk onvoorspelbaar kunnen zijn, die lange nummers liggen Burial goed. Ook een heerlijk mysterieus sfeertje, vooral bij Ashtray Wasp. Wat een nummer!

avatar van hallo!
Dit is de beste Burial van degenen die ik in mijn bezit heb. Street Halo vond ik erg goed, maar deze is toch een klasse beter. Alles vormt een mooi duister geheel zoals we dat gewend zijn van Burial, hoewel het nergens te eenvormig of te saai wordt.

Ik vind het eigenlijk niet slecht dat hij EP's blijft uitbrengen van ongeveer een halfuur. Een heel album is soms iets te veel van het goede.

Hoe Burial het toch voor elkaar krijgt om elke keer weer de druk aan te kunnen en de verwachtingen te kunnen waarmaken, onvoorstelbaar. Hij hergebruikt zijn samples (soms denk je "hé, dit heb ik al eens gehoord?!"), maar het wordt op dusdanige wijze gedaan dat het totaal niet stoort. Onvergelijkelijke muziek. Bizar en duister. Weergaloos. Prachtig. Jaarlijst materiaal.

avatar van Koston
Ik denk persoonlijk niet dat hij zich zoveel van die "druk" aantrekt. Dan had hij al lang een nieuw album uitgebracht, want Untrue is ondertussen al 5 jaar oud. Onwaarschijnlijk lang dus.
Hij neemt zijn tijd en dat loont. Dit is opnieuw geen teleurstellende muziek geworden. Al vind ik het soms wat te rommelig zo met die korte stukjes tussen door. Maar op zich is het niet zo een erg, want op de vorige EP begon er toch al wat sleet te geraken op de gekende formule.

avatar van Goodfella
Uniek, euforie, kippenvel, woorden tekort. Nog een tikkeltje meer rave dan Street Halo, binnen de tracks hier en daar zelfs - nieuw! - de fragmentarische flarden van prins Zomby verkapt als onvoorspelbare afslagen, maar man man man wat is dit onvergelijkbaar met alles en iedereen behalve meester Burial zelf. Diepe, donkere, verscheurend mooie nachtmuziek. Flarden van echo's van vocalen met nog altijd de perfecte knipoog in al hun schoonheid (I waaaaant youu...) Dit kan nergens beter. De eerste minuten van Ashtray Wasp zijn misschien wel het beste dat Burial ooit maakte. Een diepe diepe buiging.

avatar van kemm
Die I waaaaant youu, ja... herkende 't gelijk: Like This and Like That (1:05) van een 14-jarige Monica. Zonder de magie te willen verbrodden...

Goodfella schreef:

Dit.

Koston schreef:
Al vind ik het soms wat te rommelig zo met die korte stukjes tussen door.

Ik vind het mixtape gevoel juist goed passen bij Burial's muziek!

avatar van robbizzel
erg benieuwd, ligt dit toevallig ook een beetje in de lijn ( qua sfeer ) van de Four Walls EP met Massive Attack?

avatar van Koston
Gewoon uitchecken. Alles van Burial is wel de moeite precies. De man stelt nauwelijks teleur

avatar van luc011190
Wat Goodfella zeg, ja.

avatar van KampF
Prachtig weer!

Met name Loner en Ashtray Wasp zijn subliem: Burial gebruikt ten opzichte van zijn eerdere werk meer dansbare (rave) ritmes, maar toch in eigen stijl. Een kleine progressie, maar gelukkig blijf hij helemaal bij zichzelf.

Ik denk wel eens, kan deze man iets fout doen? Tot nu toe is alles zilver en goud.
Vooral goud.

Veel lovende reacties hierboven maar ik moet nog even wennen. Vooral Loner vind ik een geval apart. Bij mijn eerste luisterbeurt dacht ik dat ik naar minimal-techno zat te luisteren Maar goed voor mij is het materiaal van Burial altijd groeispul geweest dus waarschijnlijk ga ik ook deze EP waarderen.

avatar van kobe bryant fan
Lekker plaatje, met sterke ritmes en leuke samples. Alleen ben ik niet zo'n fan van Dance, wel weet Burial te bewijzen dat er ook nog redelijke Dance is. Loner is mijn favoriet. Ik start met een ruime 3,5*.

avatar van Don Cappuccino
Dit is toch geen Dance? Eerder een combinatie van Dubstep en Ambient op de Burial-manier.

avatar van kobe bryant fan
Sommige stukken, lijken mij toch Dance. Ook sommige drumbeats.
Natuurlijk is het voornamelijk een mengeling van heel wat genres. Met die zin bedoelde ik ook meer dat de Dance stukken en voornamelijk invloeden me minder liggen.
Deze EP klinkt trouwens volledig anders dan zijn vorige EP met Massive Attack.
Die samen met Massive Attack ligt me denk ik meer, ook Street Halo vind ik toch wat beter dan deze. Maar over het algemeen een erg lekkere EP. Die ik zeker nog veel zal draaien.

avatar van Koston
De beats in Loner en Ashtray Wasp hebben wel iets van house, maar om dit nu dance te noemen...daar sla je de bal wel even mis.

avatar van TonyT
Magische EP. Regenachtige dagen in de bus worden perfect gevuld.

avatar van RogerV
Prachtige EP dit. Burial is een ware meester.

Dance vind ik wel een goede benaming. Dance is een parapluterm voor heel veel muziek. Dat gaat van Aphex Twin tot Milk inc.

avatar van UK-Choonz
Sow heey die Burial wordt steeds beter. Deze EP is echt meesterlijk goed.

Misschien wel de plaat van het jaar. Zal lastig zijn dit te evenaren.

avatar van Dakduivel
Hier kan je de clip van Loner tjekken.

avatar van stef212
Vintage Burial. Maar dit klinkt allemaal nóg beter dan zijn vorige releases. Absolute top!

avatar van Chronos85
Ik weet dat het gemiddelde nog een stuk omlaag zal gaan (mits het een beetje aandacht krijgt) maar alsnog vind ik 4,54 een bizar hoge score voor 31 stemmen. Eerste luisterbeurt: de lof wordt weinig overdreven. Prima eptje!

avatar van hallo!
Ik verhoog ook ineens maar naar 5 sterren. Hij is echt verslavend.

avatar van Nestul
Ik luister niet heel veel meer naar dit soort muziek, maar met zo'n gemiddelde moest ik dit toch even proberen. Ik kende Archangel, wat ik al wel een fijn nummer vond, maar dit is net zo goed. Deze EP weet 30 minuten lang te boeien. Meteen maar in de repeat.

avatar van supafamouz
Na een paar keer de nummers beluisterd te hebben heb ik mijn stem ook maar verhoogd naar een 5. #applausvoorburial

avatar van luc011190
Don Cappuccino schreef:

Kelderrave

avatar van Supernormal
Dit is erg ontroerend en diepgaand. Ronduit prachtig.

die 4 sterren kan ie alvast in zn zak steken, alleen voor ashtray wasp al

avatar van Tha)Sven
Zelf vond ik Street Halo minder dan ik gewend was (maar ik vond Untrue ook briljant). Deze EP is ongelofelijk. Ik had niet verwacht dat Burial het niveau van Untrue ooit nog zou kunnen evenaren en de tijd moet het hier ook nog uitwijzen, maar wat een fantastische plaat! Ik ben er toch net zo onder de indruk van als Untrue destijds.