Burial - Kindred (2012)

1. Kindred (11:26)
  2. Loner (7:28)
  3. Ashtray Wasp (11:44)
avatar van AOVV
Net als de vorige EP van Burial is dit erg interessant materiaal, en wie weet ga ik dit nog een tikkeltje beter vinden. De vibe van dat laatste nummer, heerlijk!

avatar van Mjuman
Met alle potsers hier gaat het - wie weet - wel heel hipster zijn om Burial opeens uncool te vinden. Het nare is evenwel dat er problemen zijn met de vinylpersing - on hold za'k maar zeggen.

bennerd
Mjuman schreef:

Het is juist heel erg hipster om Burial goed te vinden. Maar in dat geval ben ik graag hipster. Veel verandert het toch niet.

Ik hoop overigens dat deze plaat beter is dan Street Halo. Daar kon ik toentertijd helemaal niets mee.

bennerd schreef:

Mark my words - nu velen Burial gaan graven (as in "digging Burial" - pun intended), zullen er early adopters zijn (zoals in 'hipsters') die Burial opeens links laten liggen (té mainstream) - ik wacht op het vinyl; de clip op YouTube was ok.

dion_odinot
pfff, ik wordt een beetje moe van dat hipster gedoe.
je kunt tegenwoordig niet eens meer zeggen dat je iets al een tijdje kent, of je wordt gelijk hipster genoemd.

Goede muziek is goede muziek. en of het nou door 'zogenaamde' hipsters geluisterd wordt of niet. Maakt voor mij niet uit of ik het luister of links laat liggen.

Zo'n goede EP als dit kom je niet vaak tegen, dus geniet gewoon van de muziek!

avatar van Gyzzz
In zo'n zee van superlatieven als hier (en eigenlijk overal) is het soms lastig om onbevooroordeeld de kwaliteiten in een plaat te herkennen. Vanavond echter, luisterde ik deze tijdens een nachtelijke fietstocht door de stad, en sloeg hij in als een bom - en dan is het opeens heel makkelijk. Geweldig werk weer - Burial raakt voortdurend de juiste snaar, en laat mij met plezier een extra blokje om fietsen.

avatar van orbit
bennerd schreef:

Burial wordt er inderdaad wel uitgeplukt qua hip, of dat nou te maken heeft met de hoeveelheid huisvlijt die de heren koppelen aan hun electronica weet ik niet. Maar dat is meestal een garantie dat ook niet-electronic fans muziek gaan ontdekken in die hoek. Sowieso geen slechte ontwikkeling, maar je kunt je afvragen of dit dan ook gelijk top of the line is. Hun debuut vond ik uiteindelijk erg saai. Ik ga eerst Untrue maar eens voorzichtig checken zodra ik weer eens tijd heb.

avatar van Forza
Heb dit even geprobeerd. Op zich zit het goed in elkaar, maar het is niet echt mijn ding... vind hier weinig gevoel in zitten.

dion_odinot
orbit schreef:

Burial wordt er inderdaad wel uitgeplukt qua hip, of dat nou te maken heeft met de hoeveelheid huisvlijt die de heren koppelen aan hun electronica weet ik niet. Maar dat is meestal een garantie dat ook niet-electronic fans muziek gaan ontdekken in die hoek. Sowieso geen slechte ontwikkeling, maar je kunt je afvragen of dit dan ook gelijk top of the line is.Hun debuut vond ik uiteindelijk erg saai. Ik ga eerst Untrue maar eens voorzichtig checken zodra ik weer eens tijd heb.

de heren? hun?

Burial is toch gewoon 1 persoon?

avatar van Mjuman
EP is te downloaden via Hyperdub en Amazon voor ca GBP 2,20 (zeg 2,50 - .wav files iets duurder) - volgens Juno Records komt vinyl pas eind maart.

tuktak
Deze nieuwe Burial is nog meer dan vorige platen een ode aan muziek van vroeger. De huidige uk scene staat bol van de verwijzingen naar uk garage, oude rave en heel veel drum n bass. Burial is nog steeds de enige die deze geluiden tijdloos kan laten klinken in zijn eigen unieke melancholische sfeer.

Mume zit vol met mensen die heimelijk verlangen naar gebeurtenissen uit het verleden, momenten en herinneringen die elk jaar mooier en euforischer worden herinnerd. Met je vrienden opscheppen over wat je vroeger samen allemaal uitgespookt hebt. Door de emotionele lading van die tijd blijft muziek uit zulke periodes ook hoger gewaardeerd. Kindred van Burial is zo’n plaat die je doet blijven herinneren aan dat het vroeger allemaal beter was. Dat je een track opzet met je vrienden en denkt aan het moment dat daarbij hoorde. Kindred is bijna een mixtape van deze momenten van vroeger. Want in tegenstelling tot veel producers uit de uk scene richt Burial zich niet op het specifieke geluid, maar op de emotionele waarde die achter dat geluid zit.
Burial heeft met Kindred al deze emotionele waardes, met de typische Burial sound als rode draad, in een geheel gegoten, maar alle geluiden toch zeer duidelijk herkenbaar gelaten.

Kindred start op met typische Burial klanken, donkere 2step en rave met veel ruis en kraak. Hierboven de welbekende r&b vocals, een combinatie die mij doet denken aan oude drum n bass en garage van rond 1998-2000 (Teebee vs Brandy - You don't know me ). De track Kindred is ondanks zijn lengte het meest Burial zoals we van hem gewend waren, op de B kant ontmoeten we een nieuwe Burial.

Loner combineerd lome house a la Theo Parrish (Theo Parrish - Soul Control) met rauwe 31 records klanken ( Nasty Habits – Shadow Boxing ). Daarnaast hoor je duidelijk de invloed van Four Tet in deze track, een man die dezelfde muzikale liefde lijkt te delen als Burial. Toevalligwijs hebben beide heren hetzelfde gevoel, namelijk het gemis van het mee hebben kunnen maken dat deze muziek in zijn hoogtijdagen was. Four Tet's laatste fabric staat overigens vol met deze klanken (Persian - Feel the vibe ).

Ashtray Wasp is zonder twijfel het paradestuk op deze ep. De track start nog op in typische Burialsferen, maar als na een minuut de melodielijn aanzwelt klinken de eerste 5 minuten als de afsluiter, in al zijn dromerigheid, van een lang goed feest (Omni Trio – Angels and shadows project, D Kay en Lee – How much does it take ). De beat is daarbij typisch garage house, pompend, zoals dat vooral vroeger nog met beleid werd gedaan ( Todd Edwards - Cant you believe it ). De tweede helft van de track is sferischer en rustiger (A guy Called Gerald - Glow ).

Al met al een ep die bijna alleen maar verwijzingen geeft richting muziek waar ik nog steeds groot liefhebber van ben. Dit maakt Kindred dan ook tot een instant classic.

avatar van KampF
Kijk! Eindelijk een post die echt over de muziek zelf gaat
Mooi stukje en bedankt voor de YouTube referenties!

avatar van Gloeilamp
Fantastisch plaatje! Na twee luistebeurten begin ik met 4*, met een grote kans tot verhoging

Mooie post Tuktak!!!

avatar van luc011190
Als Burial zou dj-en zou tuktak's post best wel eens de tracklist kunnen worden - goed gedaan!

avatar van Mjuman
Tweemaal gedraaid inmiddels - moet rekening houden met mijn lief - en dit is imo een van de beste releases dit jaar, tot nu toe. Vind de muziek heel erg filmisch - moet om een of andere reden denken aan Cul de sac (Polanski) en L' Annee derniere a Mariebad (Alain Robbe-Grillet) en ook Un chien Andalou (Bunuel) is niet veraf.

avatar van T.O.
tuktak schreef:

Let Go van Teebee is dan ook één van zijn favoriete platen, volgens dat stuk uit Wire

tuktak
teebee staat dan ook bekend om het veelvuldig gebruik van (meestal) r&b vocalen in zijn tracks 1,2,3.
voor mij is teebee zonder twijfel de beste drum n bass producer uit de periode 2000-2005. let go heb ik dus ook zeker in mijn platenkast staan!

avatar van luc011190
Ik heb dus ooit ergens een interview met Burial gevonden waarin hij vertelde dat hij ook hield van The Chemical Brothers en Plastikman - maar kan dat nu nergens meer terugvinden.

avatar van niels94
Burial weet met deze EP zelfs het op en neer fietsen naar de supermarkt om gebakken uitjes te halen voor de nasi tot een sfeervol gebeuren om te zetten ( ). Ik kan Burial sowieso erg waarderen, elke keer weet hij heerlijke muziek met een unieke en heerlijke sfeer voort te brengen. Dit is misschien als geheel nog wel het sterkste werk dat ik van hem ken; over de gehele linie genomen zelfs beter dan Untrue, die nog weleens wat teveel kabbelt, al heeft dat album weer grotere hoogtepunten. Misschien verhoog ik deze nog weleens binnenkort.

avatar van Chameleon Day
Hoor ik in 'Loner' 'A Forest' van The Cure?

avatar van Eveningguard
Uhhh... Waarin hoor je dat dan?

avatar van Chameleon Day
Vanaf ongeveer 48 seconden. Het drumcomputerpatroon en de donkere synths op de achtergrond. Niet identiek aan A Forest, maar er wel dicht tegenaan.

avatar van perrospicados
Ja, tis het niet maar ik had inderdaad ook de associatie....

avatar van Chameleon Day
Zou dit bewust zijn gedaan of is het gewoon stom toeval...

Ik houd het op toeval

avatar van Gloeilamp
Ashtray Wasp

Een van de beste Burial-nummers als je het mij vraagt.

avatar van Chameleon Day
Wat een idioot hoge score. Lijkt erop alsof dit goed gevonden moet worden.

Ik word er (vooralsnog) niet zo warm van. Geluidsmatig weinig vooruitgang met 'Untrue' van alweer 5 jaar geleden. Maar daar zullen "de kenners" wel anders over oordelen. De donkere sfeer is weer aangenaam, maar dat trucje (samples incluis) hoeft hij niet te blijven herhalen. Voor mij te eentonig, te veel "one trick pony".

Chameleon Day schreef:
Wat een idioot hoge score. Lijkt erop alsof dit goed gevonden moet worden.

Als je nog steeds een mankelende stereo hebt, kan je dat niet echt verifiëren, dottore. Met name de keyboard-sounds die heel sterk doen denken aan het verwaaiende geluid dat een Lesley-box produceert, de toepassing van glitches, de manipulatie van de stemmen ervaar ik als heel verfrissend.

Het is voortborduren op een thema met inbreng van een aantal nieuwe componenten. En verder doet het mij sterk denken aan muzikale deconstructie/decompositie tot fragmenten en elementen en uiteindelijk de herassemblage daarvan. Er zijn ook schilders en schrijvers (surrealisten, futuristenen) die zo werkten (en ook Glass en Mark Hollis hadden er een handje van: een kathedraal opbouwen, die uitkleden tot het kale framework en dan weer heropbouwen - ook in een ander volgorde).

avatar van trebremmit
Manipulatie van stemmen dat is toch niet nieuw?

Ik ben het wel een beetje eens met CD, het valt me nog niet zo mee dit album, weinig vooruitgang inderdaad en die trance strings bevallen me ook niet zo.

Maar goed wie weet gaat het kwartje nog vallen.