menu

Iron Maiden - The X Factor (1995)

mijn stem
3,01 (242)
242 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Metal
Label: EMI

  1. Sign of the Cross (11:17)
  2. Lord of the Flies (5:03)
  3. Man on the Edge (4:13)
  4. Fortunes of War (7:23)
  5. Look for the Truth (5:10)
  6. The Aftermath (6:21)
  7. Judgement of Heaven (5:12)
  8. Blood on the World's Hands (5:57)
  9. The Edge of Darkness (6:39)
  10. 2 A.M. (5:37)
  11. The Unbeliever (8:10)
totale tijdsduur: 1:11:02
zoeken in:
avatar van Edwynn
4,0
Ja vooruit. Blaze verdient best credits met zijn prestaties op X-Factor. Het is ondanks de mitsen en maren een album waar ik nog altijd met veel plezier naar kan luisteren.

avatar van Heer Hendrik
......en toch vind ik Man on the edge 1 van de beste singles van mailden. Het is echt een heerlijk opzwepend nummer. Komt misschien ook wel omdat de film "Falling down " 1 van mijn favoriete films is. Als die eenmaal voorbij komt, blijf ik altijd hangen om hem uit te kijken.

avatar van ASman
4,0
Ik verhoog hem na een herbeluistering toch naar 4 sterren. Net zoals Black Sabbath zonder Osbourne of Dio is Iron Maiden zonder Dickinson blijkbaar niet acceptabel in het metaal sociaal, maar ontneemt niet dat ik erg kan genieten van deze plaat. Het laat een donkerdere, zelfs ietwat sombere Iron Maiden horen en is hiermede een memorabel werkstuk in het repertoire van de band. Blaze is dan misschien geen Dickinson, maar is vakkundig genoeg en zijn stemgeluid past wel degelijk bij de sound van dit album. Het nummer Sign of the Cross alleen al is de prijs van aankoop van het album waard.

avatar van MetalMike
3,0
Wat een lange zit zeg. Eerste keer weer dat ik de plaat aanzet sinds, wat is het... 2011/2012!? En daarvoor ook maar 1x denk ik. Productie/mix, zang... ritmegitaar is soms heel erg ver weg, drums/vuilnisbakken staan daarentegen vol vooraan in de opstelling.
Blaze uiteraard geen wereldzanger, geeft wel zijn volle inzet, maar dat helpt niet. Gewoon te monotoon. In de rustige openingen klinkt hij wel heel erg als Dickinson. Ben heel erg benieuwd hoe de plaat met hem en een andere producer en mix had geklonken, de epische en prog. stijl is heel erg als die van de latere platen, qua potentie hebben alle nummers wel iets, maar het komt er gewoon niet uit. In mijn oren althans.
Moet wel zeggen, met Blaze live op Bospop was het genieten, de man heeft wel een razend sympathieke uitstraling en hij neemt je wel mee op de reis die zo'n concert is.

avatar van Edwynn
4,0
Het echte probleem met Blaze kwam naar voren toen hij op de planken The Trooper of The Evil That Men Do moest brengen. Dat was een ramp.
Maar de zang op nummers van The X-Factor gaat dan nog wel. Had wat gevarieerder gekund maar ja, het is wat het is. Met de productie heb ik dan weer geen enkele moeite. Fraaie leads en lekker hard klappende drums. Vooral in de aanloop naar de verstilde passage in Sign Of The Cross geeft dat een geweldige schop onder de reet.
Maar ook in The Unbeliever en Blood On The World's Hands brengt de ritmesectie ontzettend veel kracht. Dan vind ik juist de vlakkere productie van Vitual XI enigszins teleurstellend.

avatar van MetalMike
3,0
Voor die plaat geldt hetzelfde: Eerste keer dat ik hem ga aanzetten sinds, wat is het... 2011/2012!? En daarvoor ook maar 1x. Ben benieuwd hoe die mij in de oren gaat klinken, enige wat ik nog weet is dat ik hem (net als deze) hiervoor niet in 1 zit kon uithoren, geluid vond ik dacht ik idd wat mat en glad. Maar ik ga het van de week wel merken.

avatar van frayedends
1,5
Dit vond ik toen, en nu nog steeds, een album wat zo nooit uitgebracht had mogen worden door een band als Iron Maiden. Al was het alleen maar om Blaze in bescherming te nemen tegen zichzelf.
En ja, ik neem er mijn petje voor af hoe hij zich door dit album worstelt, zonder enige galm, harmonieën of andere effecten dan ook. Maar de beste man zit er ZO vaak naast, dat de kraaien er geen brood van lusten.
Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken, want zie dat de meerderheid hier mijn mening niet deelt, maar alleen 'The Unbeliever' zegt al genoeg. Manman, ik weet het nog goed. Wat was ik opgelucht toen dat nummer ten einde kwam, en daarmee ook het hele album.
De nummers an sich zijn helemaal zo slecht nog niet. Maar door de benedenmaatse zang, matte productie van Harris himself, en het nog steeds ontbreken van een antagonist voor Dave Murray's gitaarspel is het voor mij geen pretje om er nu weer naar te luisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:07 uur

geplaatst: vandaag om 00:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.