Iron Maiden - The X Factor (1995)

Label: EMI

1. Sign of the Cross (11:17)
  2. Lord of the Flies (5:03)
  3. Man on the Edge (4:13)
  4. Fortunes of War (7:23)
  5. Look for the Truth (5:10)
  6. The Aftermath (6:21)
  7. Judgement of Heaven (5:12)
  8. Blood on the World's Hands (5:57)
  9. The Edge of Darkness (6:39)
  10. 2 A.M. (5:37)
  11. The Unbeliever (8:10)
avatar van Agony
Ook deze plaat met Blaze (dus zonder Bruce) is het niet... 2sterren.

slaemperayreon
de nummer zijn ook te lang en Blaze is gewoon geen goeie zanger.
dit is een dieptrieste opvolger van 'Fear of the Dark'. 2*

avatar van lennert
Ik vind hem nog steeds een stuk beter dan Virtual XI, mede door de betere nummers als Sign of the cross, Man on the Edge en the edge of darkness.

lennert schreef:

sign of the cross is inderdaad nog goed, maar man on the edge vind ik echt totaal geen iron maiden nummer. en over welke beter is.... moeilijk te zeggen, maar om nou te zeggen stukken beter van 2 slechte platen. op zich zijn het btw 'wel grappige' platen, alleen gewoon geen Iron Maiden platen.

avatar van Eddie
Ik ben een van de weinige die Blaze helemaal niet zo slecht vond, oke bruce is een klasse appart, ik vindt beide platen met blaze nog best gaan dit is wel de beste van de twee. deze plaat heeft een lekkere duister sfeer overzich. veel mensen realiseren zich niet dat Blaze de redding van maiden is geweest, anders hadden ze de jaren 90 niet overleeft, want de rek was er bij bruce begin jaren 90 ook wel uit.

Blaze is geen slechte zanger, maar Iron Maiden klinkt wel echt anders na zijn komst. The X factor is echt een stuk minder dan Fear of the dark. Ondanks staan er toch nog een paar goede nummers op. Zoals sign of the cross, fortunes of war, man on the edge, the aftermath. Maar judgement of heaven, 2am en the unbeliever zijn echt slecht. En blood on the world's hands klinkt voor geen meter. Daarnaast lijkt het of ze een grap met bayley uit haalden bij het schrijven van een nummer genaamd lord of the flies. Het ergste is nog wel de voorkant van de single

slaemperayreon schreef:

man on the edge vind ik echt totaal geen iron maiden nummer.

Man on the edge is niet echt een iron maiden nummer maar lord of the flies al zeker niet.

avatar van Eddie
Misschien heb ik wel een zwak voor deze plaat omdat ik pas echt maiden fan ben geworden toen deze plaat net uit was, overigens meer toeval. Ik had deze gekocht waarop ik van een klasgenoot een bandje kreeg met (ik dacht) somewhere in time. Toen was het hek van de dam

Dit album is ontgoochelend, vooral door de stem van die nieuwe zanger. Dit album is duister en voor IM rustiger en daar houd ik wel van. Zo heb ik een voorkeur voor nummers als 'Children of the damned' en 'To tame a land'. Daarmee wil ik alleen zeggen dat de nummers zeker niet slecht zijn, maar met Bruce veel beter hadden geklonken. Een nummer als 'Fortunes of war' is toch echt wel een IM-song, maar dat slaagt maar half door de zanger. Neem nu bv 'Sign of the cross', dat nummer is mooi als de zanger zwijgt, terwijl Bruce met de vocale delen het nummer naar een hoogtepunt zou gebracht hebben. Luister echt eens naar het deel waarin hij een paar keer de titel zingt, dat klinkt echt niet. En met Bruce zou dit wel lukken. Subjectief natuurlijk

avatar van Eddie
Daar verschil ik over van mening (met de meeste andere maiden fans), ik vind Blaze absoluut geen slechte zabger, en mensen die zeggen dat hij niet kan zingen luisteren niet goed, blaze zingt een stuk lager dan bruce en heeft een beperkter beijk, maar hij zingt zeker wel goed, In de sign of The cross vind ik hem ook erg sterk zingen, hij maakt de plaat een stuk donkerder omdat hij een lagere stem heefd. Men zegt dat Blaze een slechte zanger is maar Paul diánno vind men wel goed, sorry hoor maar die zingt absoluut niet beter of slechter als blaze.

Het enige waar ik me wel altijd over vebaasd heb, is dat men destijds Blaze genomen heefd als zanger, terwijl er wel betere zangers vrij waren op dat moment, en ook die zeker intresse hadden in de vacature (Rain Bows Dougie White (zo heette hij tog?)bijv.). Blaze is geen slechte zanger maar zeker ook niet de allebeste dat ben ik wel met jullie eens.

Blaze is leuk bij een band als Wolfsbane. Maar hij past echt niet thuis in IM. Ik ben ook echt blij dat Bruce Dickinson weer terug is gekomen.

dream555 schreef:

Dat klopt. Maar Bruce kan ook echt geen nummer als killers zingen. Dat geschreeuw in het begin is echt 3x niks.(voor bruce dan).
Blaze bayley zou bijvoorbeeld in bepaalde nummers beter zijn dan Bruce. Bruce heeft dis ook zijn mindere kanten.

Over de hoes: die vind ik echt afschuwelijk. De andere covers vind ik vaak heel mooi en lijken uit een stripverhaal te komen. Vooral 'Fear of the dark' is een unieke hoes. Het monster in de boom, deel van de boom, het jaagt je angst aan en tegelijkertijd lijkt het zelf bang te zijn. Zoals Herman van Veen zingt in zijn spokenlied: 'Alsjeblieft, wees niet zo bang voor mij, ik ben een spook, maar dat ben jij soms ook voor mij.' Tja, het is wellicht heel vreemd om van Veen te vermelden in een bespreking van een Iron Maidenalbum, maar mijn smaak is nu eenmaal heel uitgebreid en sommige thema's zijn universeel.
Maar hier heb ik echt een afkeer van de hoes. Je ziet de angst en pijn van het gefolterde wezen en het roept bij mij een zekere walging op. Ook al gaat het om een 'monster', het is een levend wezen en heeft niks te maken met de fantasiewereld van de andere tekeningen. Het doet me een beetje denken aan de folterscène uit 'Lord of the rings', waar Smeagull -ook al zo'n afzichtelijk wezen- gefolterd wordt. Je hebt meteen zin om tussenbeide te komen en het schepsel, hoe gedrochtelijk ook, in bescherming te nemen. Een hoes die afstoot, waar die van FOTD aantrekt.

dream555 schreef:

De hoes vind ik ook echt grof. Volgens mij is eddie hier in een psychiatrische inrichting waar zijn hersens geopereerd worden. Ik bedoel bij piece of mind zit hij in een zo'n soort inrichting en heeft hij ook zo'n snee in zijn hoofd. Andere hoezen zijn echt minder geweldadig of gruwelijk gemaakt. Zoals 7th son, fear of the dark, brave new world en powerslave. Bij de covers van killers en somewhere in time word er ook iemand vermoord. Maar hierbij word het wezen echt gecrepeerd en bij de andere platen is daarbij niet echt sprake.

slaemperayreon
ik wou weer even terugkomen op blaze. ik heb deze plaat namelijk laatst weer eens geluisterd en moet mijn mening herzien over blaze. ik heb elders flauwe berichtjes geplaatst over hem en in dat opzicht had Eddie wel gelijk dat ik niet goed naar hem heb geluisterd. ik heb namelijk ontdekt dat blaze wel meevalt, maar dat de nummers zelf minder zijn. ze zijn inderdaad veel donkerder en soms beginnen ze wat dramatisch en dan zit je te wachten op een soort climax, maar dan blijft het vaak de hele tijd wat ingehouden. ik mis denk ik niet per se bruce op The X -factor en Virtual XI, maar gewoon een beetje bezieling. ik kan nergens echt goed bezieling of ambitie of plezier of iets dergelijks horen en dat vind ik vooral jammer. dus Eddie, excuses over blaze

Ik vind dit toch altijd als ik hem luister een album wat me raakt op 1 of andere manier ik geef er een 4 voor

avatar van Sinner
Ik vind Blaze een absolute rotzanger, dat heeft niets met zijn technisch kunnen te maken maar met het feit dat hij volgens mij er gewoon niet in slaagt om erg veel passie, energie en emotie in zijn stem te leggen. (dus idd ook de bezieling die ik hierboven ergens las). Dat vond ik al in Wolfsbane en dat vind ik nog steeds van zijn solo groepje.

Toch moet ik bekennen dat X-Factor steevast in mijn top 5 Iron Maiden platen beland. (5de plaats weliswaar). Ik vind het net lekker dat het album wat zwaarder en donkerder is dan de standaard Maiden plaat. Met name Man On The Edge, 2 A.M, The Unbeliever en Sign Of The Cross zijn erg goede nummers en behoren volgens mij bij het beste wat Maiden na Seventh Son nog heeft opgenomen. En ook al vind ik Blaze dus absoluut geen geweldige zanger, op X-Factor vind ik hem dus toch al met al nog redelijk klinken.

Dus best een degelijke plaat voor mij. Net vanwege het licht afwijkende geluid.

avatar van C. botulinum
Om Blaze een slechte zanger te noemen vind ik te ver gaan, hij heeft bij voorbaat al een enorme achterstand omdat volgens mij niemand Bruce kan evenaren, dus valt het altijd tegen. De vergelijking is dus misschien wat oneerlijk. Maar ja, ook is mis hier Bruce, want die blijft mijn inziens geniaal. Desalniettemin geen slecht album...3*

Ook al zijn nummers zoals Man On The Edge en Lord Of The Flies geen echte ''Maidennummers''. Toch vind ik het goede nummers die goed zijn opgebouwd. Als Bruce Bruce deze nummers zou zingen zou het waarschijnlijk niet echt klinken, die nummers passen echt bij Blaze.

Mijn favourite nummers op deze plaat zijn Sign Of The Cross en Man On The Edge.

Het album op zich is inderdaad vrij lelijk en dan druk ik het nog vriendelijk uit, ze konden beter hun tekenwerk behouden......3.5

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Tja, alles is eigenlijk al gezegd... Blaze zingt ongeïnspireerd, eerste paar nummers kunnen er goed mee door, daarna duurt het veel te lang allemaal... een slappe kopie van Fear of the dark. 2*

avatar van ToetnL
Tjonge wat een lage waarderingen voor dit album. Ok na FOTD is dit inderdaad een minder album maar zeker geen slecht album. Muzikaal staat het als een huis en de vocalen hierop doen het ook niet slecht met een debuterende Blaze.

Het album hierop volgend is helaas wel slecht en ongeinspireerd...maar das voor een volgende recentie

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
ToetnL schreef:

je zegt het zelf al: zélfs minder dan FOTD

godlydevil7
ik heb het album pas net en ben 'm aan het luisteren, maar ik moet zeggen dat de zang me helemaal niet tegenvalt(en ik ken ook IM in Powerslave en andere albums met bruce), ik heb hem nog niet afgeluisterd maar ik denk dat m'n stem vrij hoog zal zijn(de cover vind ik trouwens wel ver beneden IM niveau)

godlydevil7
ok ik was een weekje op vakantie zonder internet maar wel met de cd's van IM, en heb dus veel geluisterd, ik denk dat ik hier maar een 3,5 *** voor ga geven, wou 4**** geven maar heb seventh son... nog is geluisterd voor het contrast en daarbij valt deze cd toch in het niet

leroy*
Eddie schreef:
hij had er gewoon niet uit moeten gaan want beter dan in iron maiden kan je het toch niet krijgen k zou ook wel willen weten waarom paul di'anno eruit ging?

avatar van HammerHead
Paul di'Anno is er destijds uit geflikkerd wegens drank en drugs misbruik.

Iedereen moet maar s goed luisteren naar de gitaren vna dit album

avatar van c-moon

Maiden met Blaze Bailey

avatar van manontheedge
De beste maiden album van de 90's.

Betere album dan Fear of the Dark...wat het alleen moet hebben van de titelsong!

avatar van eddy_lives
vind het toch nog wel een redelijk album, en net zoals manontheedge zegt vind ik hem persoonlijk beter als fear of the dark (wat idd weinig toppers bevat).

blaze mag dan niet het niveau van bruce hebben maar voegd zeker wel wat toe aan de muziek. vind het wel een leuke afwisseling. staan zeker wat lekkere nummertjes op, alleen jammer dat deze vrijwel nooit op live sets verschijnen... nee in tegenstelling tot de rest geef ik hem toch een 3.5*