Michael Kiwanuka - Home Again (2012)

Soul / Folk
Label: Polydor

1. Tell Me a Tale (4:12)
  2. I'm Getting Ready (2:25)
  3. I'll Get Along (3:31)
  4. Rest (3:52)
  5. Home Again (3:30)
  6. Bones (3:52)
  7. Always Waiting (4:31)
  8. I Won't Lie (4:06)
  9. Any Day Will Do Fine (3:40)
  10. Worry Walks Beside Me (5:02)
  11. They Say I'm Just Doing Fine * (3:40)
  12. Now I'm Seeing * (2:34)
  13. Ode to You * (3:23)
  14. I'll Get Along [Ethan Johns Sessions] * (3:40)
  15. I Won't Lie [Ethan Johns Sessions] * (4:01)
avatar van Niek
Na al die talloze pijnlijke pogingen van hedendaagse artiesten om meeliftend op de soulrevival de 'oude' sound weer terug te brengen - soms zelfs via schaamteloze covers - was ik in de veronderstelling dat je dat gewoon niet moest proberen; of kom met een nieuwe soulsound of blijf met je poten van soul af want je lastert de helden van vroeger (Ja John Legend, ik heb het tegen jou). Michael Kiwanuka waagt zich er ook aan (niet dat er zoveel risico in schuilt; het publiek pikt al die slappe aftreksels immers) en zowaar, het kan: een oprechte plaat met een eigen en ook klassieke soulsound. Een beetje Otis, een beetje Sam en een beetje Bill, maar vooral Michael. Mindshifter heeft natuurlijk een punt: het is veilig. Over het algemeen gaat er bij mij ook iets kriebelen als alles zo gelikt is en binnen de lijntjes blijft, maar als het zo ontzettend subtiel, met gevoel en oprecht wordt uitgevoerd dan valt het evenwicht meteen ook vol de andere kant op. Fantastische plaat, zeker geen garantie voor de toekomst want als Kiwanuka zo doorgaat blijft ie zich op glad ijs begeven, maar voor Home Again is hij glansrijk geslaagd en mijns inziens de eerste hedendaagse artiest die de klassieke soul eer aan doet.

avatar van IllumSphere
Ik heb het niet zo op muziek die ik eerste hoorde op de radio, maar ik vind dit een verdomd heerlijke plaatje. Dit is één van de weinige keren waarbij de radio zijn nut heeft bewezen.

Michael Kiwanuka, een legende in wording.

Heb de man live gezien in Tivoli en dit is echt een aanrader. Ik was al een enorm fan na deze CD gekocht te hebben, maar na hem live te hebben gezien, wist ik het zeker, dit is dé soul van onze tijd.

Inmiddels ook de CD met vijf nummers opgenomen met het Metropole Orkest gekocht, van echte toegevoegde waarde, hoewel ik de live jam van Tell me a tale erg mis, maar dit is natuurlijk niet mogelijk met een van te voren gearrangeerd concert.

De productie van het reguliere album is naast de stem en de geweldig geschreven liedjes van Michael, hét succes achter deze plaat. Heerlijk opgenomen á la 70's.

Beste nummer: Worry walks beside me

avatar van Shelter
Gister gekocht, het moet nog ff groeien.
Het is inderdaad een "oud geluid" kwa opname vooral.
Ik vind het zelf mooier als het wat meer R&B/Soul gericht werd opgenomen zoals bij een Donell Jones. Ik denk dat het ook goed bij zijn stem zal passen.
Het klinkt allemaal of hij er weinig moeite voor hoeft te doen en daardoor heb ik soms het idee dat hij het nummer interessanter kon maken door meer grenzen op te zoeken.
Ik vind nu juist het eerste nummer vrij saai. De favorieten nu zijn: Im Getting Ready, Ill Get Along, Bones, Worry Walks Beside Me.
Voor nu tussen 3 en 3,5*, ik ga voor de laatste omdat ik denk dat het nog moet groeien.

avatar van Sjaan
Op de repeat in de auto en dat gaat prima...

avatar van thelion
Voor iedereen die momenteel in de ban is van Benjamin Clementine - At Least for Now (2015) luister ook dit eens.

Zeer sterk album van Kiwanuka, een album met een mysterieus sfeertje dat zwaar leunt op Soul en Folk.

avatar van muziekobsessie
op t eerste gehoor best mooi maar als je dit album vaker luister hoor je nergens maar dan ook nergens iets origineels. moet dat dan? Tja ik zie t als snacken bij de mc-donalds, gewoon ff lekker maar voor een echte maaltijd zet ik liever n ouwe ben harper of otis redding op waar deze meneer heel goed naar geluisterd heeft

ik bespeur wel een trend: singersongwriters uit africa met n snufje afrikaans erin: nakhane toure, benjamin clementine en benieuwd wie nog meer want dat daar talent zit is duidelijk

avatar van Johnny Marr
Niet erg origineel inderdaad, maar het titelnummer blijft wel echt briljant. Eén van de mooiste nummers van de afgelopen jaren wat mij betreft. De rest van het album luistert ook heerlijk weg, maar het titelnummer steekt er toch wel torenhoog bovenuit.

avatar van MeesBowieFan1
hele fijne muziek met veel gevoel