Tangerine Dream - Rubycon (1975)

West-Duitsland
Electronic
Label: Virgin

1. Rubycon, Pt. 1 (17:18)
  2. Rubycon, Pt. 2 (17:35)
IJsbergsla
Even dacht ik, weer een TD album mwahhh.....echter deze prachtige schijf staat nu al 5 x op de repeatstand en wordt steeds beter. 2001 A Space Odyssey !

yorgos.dalman
Hoewel ik recentelijk redelijk positief was over de vijf Atomic seasons- cd's halen die het toch niet bij TD's vroegere albums, zoals Rubycon.

Ik weet het niet, dit is primitiever, meer rudimentair, oermuziek.

Het gaat diep, psychologisch ook - probeer de hiermee gepaard gaande emoties maar eens te verwoorden. (Lukt niet echt - ik probeer het dan ook maar niet. Geen direct probleem, denk ik toch, de kenners weten toch wel waar ik over spreek...)

avatar van Stijn_Slayer
Deze vind ik nog een stuk beter dan Phaedra. Enigszins in dezelfde stijl, maar deze vind ik veel meer één geheel. Bij Phaedra bespeur ik af en toe wat mindere momenten die de consistentie en saamhorigheid niet ten goede komen.

yorgos.dalman
Hoewel ik het hier feitelijk wel mee eens ben, merk ik dat ik, naar mate ik Phaedra meer beluister, hier ook wel de charmes van in zie. Juist dat weifelende, dat niet-perfecte, draagt bij aan de unieke sfeer van het album.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
In de periode dat Phaedra uitkwam, was het voor de band nog redelijk aftasten betreffende de toentertijd hypermoderne apparatuur die ze voorhanden hadden. Een kwestie van het leren beheersen van de diverse keyboards en synthesizers is één van de redenen waarom Phaedra bij vlagen nog 'weifelend' klinkt en Rubycon een stuk 'overtuigender'.
Dit zijn kenmerken die de platen zijn charme geven en daardoor beschouw ik ze beide als zeer hoogstaand: Phaedra zelfs nog stiekem een beetje meer dan Rubycon, echter is dit persoonlijk.

Misterfool
Laatst nog eens beluisterd. Toch eigenlijk wel een verdomd spannende plaat. Heerlijke claustrofobisch gevoel geeft deze plaat; alsof je moederziel alleen naar de dieptes van de ocean afdaalt. Ik verhoog een halfje!

yorgos.dalman
Voor de fans is er nu de release van een ltd. picture disc (vinyl).

Ikzelf ben van deze plaat dan wel een fan maar wel een zonder platenspeler. Ik moet het dus met een conventionele cd doen. Maar wat voor een... Dit album rijpt met de jaren. Wordt steeds beter en gaat steeds dieper.

Zoals ik op 31 maar 2012 al zei:
Ik weet het niet, dit is primitiever, meer rudimentair, oermuziek...

WPE
Let op: dit betreft een album uit 1975! Dat in het achterhoofd houdend zou het verwonderlijk zijn dat je hier geen 4 tot 5 voor geeft! Perfecte synthesisermuziek, echt grandioos in een woord. Een van hun beste albums, misschien wel de beste.

avatar van Cellulord
Heb deze in de nacht nog eens opgelegt (na Phaedra) . Dit is mischien T.D.'s beste.

Zoals CorvisChristi hier al eerde zei, op Phaedra moesten ze hun apperatuur nog leren beheersen, waardoor het allemaal iets experimenteler klinkt. En ja, dat "leren" is vrij vlug gegaan want een jaartje later krijgen we deze prachtplaat.

avatar van Alicia
Niet het standaard repertoire in huize Alicia, maar dit zijn heerlijke geluiden om zo af en toe je te laten meevoeren naar dromenland. Wellicht de moeite waard om dit eens aan te schaffen.