MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Tool - Ænima (1996)

Alternatieve titel: Aenima

mijn stem
4,15 (1483)
1483 stemmen

Verenigde Staten
Rock / Metal
Label: Volcano

  1. Stinkfist (5:11)
  2. Eulogy (8:28)
  3. H. (6:07)
  4. Useful Idiot (0:39)
  5. Forty Six & 2 (6:05)
  6. Message to Harry Manback (1:53)
  7. Hooker with a Penis (4:34)
  8. Intermission (0:56)
  9. jimmy (5:24)
  10. Die Eier von Satan (2:17)
  11. Pushit (9:56)
  12. Cesaro Summability (1:26)
  13. Ænema (6:40)
  14. (-) Ions (4:00)
  15. Third Eye (13:47)

    met Chris Pitman

totale tijdsduur: 1:17:23
zoeken in:
avatar van freitzen
3,5
Ik zat ook wel even te kijken toen ik zag dat hij bovenaan stond bij de statistieken. Nog maar eens buiten de albumcontext beluisterd... misschien is 'bij vlagen saai' niet de beste omschrijving voor dit nummer. Hoewel het inderdaad een aardige opbouw heeft, duurt het wat mij betreft toch echt even voordat het echt interessant wordt (rond 3:30). Die zanglijnen daarvoor doen me nogal weinig, en uiteindelijk valt de climax van het nummer me ook wat tegen. En ergens helpt dat gefuck ook niet mee, terwijl ik het op Hooker with a Penis juist prima vind.

Misschien moet ik het volume gewoon eens wat harder zetten. Wie maakt het dan allemaal wat meer indruk. Ik vind het zeker niet slecht, maar ik snap niet dat dit nummer zo populair is.

avatar van oceanvolta
5,0
Het volume goed hard zetten is sowieso aan te raden bij Tool.

avatar van Bardt1980
5,0
freitzen schreef:
En ergens helpt dat gefuck ook niet mee, terwijl ik het op Hooker with a Penis juist prima vind.


Wat bedoel je daar precies mee als ik vragen mag?

avatar van Gajarigon
5,0
Ænema springt er inderdaad toch wel fel bovenuit op deze cd. Sowieso weet tool hun titelnummers altijd goed te kiezen, het zijn steevast de beste nummers van de cd.

avatar van freitzen
3,5
Bardt1980 schreef:
(quote)

Wat bedoel je daar precies mee als ik vragen mag?

Dat ik de toegevoegde waarde van dat gefuck op Hooker and a Penis wel hoor, en op Aenema nog niet.

avatar van Dudeness
5,0
Gajarigon schreef:
Sowieso weet tool hun titelnummers altijd goed te kiezen, het zijn steevast de beste nummers van de cd.


Je hebt hier vast en zeker een punt.

Wat me gisterenavond echter opviel (was lang geleden dat ik Aenima nog eens in zijn geheel had opgezet) was dat Forty Six & 2 (die ik nog net iets hoger inschat dan Aenema) hier eigenlijk de 'Lateralus'-track lijkt te zijn van Aenema. 'k Had plots het gevoel dat qua 'look & feel' deze twee tracks eigenlijk een beetje dezelfde functie vervullen. Dus wat mij betreft kon deze cd evengoed Forty Six & 2 hebben geheten.

Maar dit terzijde. Zal wel een momentopname geweest zijn en redelijk subjectief. Aenema blijkt al even meeslepend te zijn....

avatar
5,0
Kym
Beste cd aller tijden voor mij. Hele aparte stijl, geen band mee te vergelijken voor mij. Ze hebben ook ander muziekproject gehad: a Perfect Circle, ook erg mooi, wat toegankelijker.

Op deze cd raak ik nooit uitgeluisterd (net als Lateralus van Tool)

avatar van Gajarigon
5,0
46&2 wordt gebruikt in de trailer van een blockbuster Captain America. Geen idee waarover het juist gaat (aandachtsspanne is net wat korter dan de trailer) maar altijd leuk om te weten waar Tool zoal z'n geld vandaan haalt.

avatar van oceanvolta
5,0
Het schijnt een slecht 'wijnjaar' te zijn geweest.

avatar van Kill_illuminati
4,5
Hopen dat ze het nieuwe Tool album wel goed laten rijpen.

avatar van Bardt1980
5,0
Er is inmiddels genoeg gerijpt. Laat ze maar eens opschieten met dat nieuwe album van ze! Nu lees ik weer dat Maynard met A Perfect Circle aan het Touren is

avatar van Gajarigon
5,0
+er komt een nieuwe puscifer.


avatar van Korreltje Zout
5,0
Kym schreef:
Beste cd aller tijden voor mij. Hele aparte stijl, geen band mee te vergelijken voor mij. Ze hebben ook ander muziekproject gehad: a Perfect Circle, ook erg mooi, wat toegankelijker.

Op deze cd raak ik nooit uitgeluisterd (net als Lateralus van Tool)


Helemaal, integraal totaal mee eensch.

avatar
PriestMaiden
Goed album, maar zo geniaal als de meesten het hier vinden zal ik nooit doen vrees ik, daarvoor is het minder mijn stijl.
Forty Six & 2, Stinkfist, Hooker With a Penis en het titelnummer zijn wel klasse.

avatar
Ben een bietje van ut padje geweest want deze heb ik al heel heel en dan heeel lang nie meer gedraaid tot vanaafd, en jonge, wat komtie weer lekker binnen, ben geneigd, en da tis voor het eerst, deze boven Lateralus te prefereren

Dikke ubervijf!

avatar
Stijn_Slayer
Tja, wat kan ik na 33 pagina's nog zeggen? Ik neem aan dat alles al wel gezegd is, daarom zal ik het kort houden.

Muzikaal gezien een erg interessante plaat, maar jammer dat het vocaal wat middelmatig is. De zanger heeft ook niet echt een eigen geluid. Ook vind ik de teksten vaak wat geforceerd en vrees ik dat ik niet dezelfde humor als deze heren heb (of was het niet grappig bedoeld?).

Gelukkig is het niet andersom, en kan ik me focussen op de muziek.

avatar van Don Cappuccino
4,5
Vocaal middelmatig?

Hier ga je commentaar op krijgen, Stijn_Slayer. Deze man is misschien wel een van de betere zangers in de Rock samen met Mike Patton. En hij heeft zeker een eigen geluid.

avatar van freakey
4,5
Stijn_Slayer schreef:
....De zanger heeft ook niet echt een eigen geluid...


De rest is een mening maarrrr.... geen eigen geluid????

avatar van Gajarigon
5,0
Stijn_Slayer schreef:
jammer dat het vocaal wat middelmatig is. De zanger heeft ook niet echt een eigen geluid.


Dit snap ik dus echt niet . 's Mans vocale uithalen zijn toch niet verre van middelmatig (Hooker With A Penis bijvoorbeeld, of wat dan te zeggen van Eulogy), en ik ken amper zangers die met hem te vergelijken vallen tenzij enkele zangers die hem duidelijk na-apen.

avatar
Stijn_Slayer
Nouwja, het gemiddelde Lowlands bandje heb ik toch vaak op een dergelijke zanger kunnen betrappen. Zelfs zo'n nietsnut als Brandon Flowers heeft dat wat (frag)iele ondertoontje (niet dat ik beiden nu meteen op hetzelfde niveau zet).

Een Robert Plant of Ian Gillan ademt veel meer karakter uit, en is echt direct herkenbaar.

Ik ben het er wel mee eens dat zijn lange uithalen sterk zijn. Dat zijn dan ook gelijk de momenten waarop er iemand staat, waarop hij echt krachtig overkomt (wat beter aansluit bij de muziek).

avatar van freakey
4,5
Brandon Flowers zingt ronduit vals, in elk geval de keren dat ik die live aan het werk zag.... vergelijking van lik me vesje.....

avatar
Stijn_Slayer
Ik heb niets over zuiverheid gezegd.

avatar van Ernie
4,5
als er 2 zangers die ik graag vergelijk dan is het deze Maynard james keenan en Mike patton van Faith no more! beide kunnen zowel prachtig ingetogen zingen om daarna zo zwaar uit te halen.

avatar van ricardo
4,5
Ik snap wat je bedoelt Stijn, Maynard zijn stem komt meestal erg mainstream over en valt niet echt op met een bepaald kenmerkend geluid waardoor je hem gelijk herkend. Freddy Mercury, of Bob Dylan, of Geoff Tate van Queensryche, of Dickinson van Maiden, of Bon Scott van AC/DC(zo kan ik nog ff doorgaan) herken je uit duizenden.

Deze zanger valt niet gelijk op door een kenmerkend stem geluid, al zijn de uithalen wel magistraal dat beslist. En vind de stem ook wel bij de muziek passen ook. Blijft een pracht album, hun beste ook vind ik. Deze gaat er altijd wel in bij mij.

avatar van freakey
4,5
Ik begrijp dat dus niet, in het rijtje wat je hier noemt vind ik Keenan juist uitermate tussenpassen, als keenan op een cd of song meezingt klinkt het meteen als Keenan, niet alleen zijn stem herken je uit duizenden maar hij weet zelfs meteen zijn stempel op de muziek te drukken (indien niet vervormd als in Puscifer)

avatar van ricardo
4,5
Kheb hetzelfde met Steven Wilson van Porcupine Tree trouwens, niet een stem die je uit duizenden herkend, maar gewoon een goede mainstream stem die dit soort muziek gewoon goed dient.

avatar van Kill_illuminati
4,5
Voor mij is de stem Maynard juist erg herkenbaar, vooral op Lateralus.

avatar
Stijn_Slayer
ricardo schreef:
Kheb hetzelfde met Steven Wilson van Porcupine Tree trouwens, niet een stem die je uit duizenden herkend, maar gewoon een goede mainstream stem die dit soort muziek gewoon goed dient.


Idem.

avatar van Don Cappuccino
4,5
Stijn_Slayer schreef:
Nouwja, het gemiddelde Lowlands bandje heb ik toch vaak op een dergelijke zanger kunnen betrappen. Zelfs zo'n nietsnut als Brandon Flowers heeft dat wat (frag)iele ondertoontje (niet dat ik beiden nu meteen op hetzelfde niveau zet).

Een Robert Plant of Ian Gillan ademt veel meer karakter uit, en is echt direct herkenbaar.


Dat Robert Plant en Ian Gillian geweldige zangers zijn is waar maar dat een gemiddeld Lowlands-bandje een betere zanger heeft snap ik echt niet. Maynard James Keenan heeft een stem met karakter en leeft zich flink in. Luister maar eens naar The Grudge en vertel me dan dat deze zanger zeker niet gemiddeld is.

Iemand als Steven Wilson vind ik wel gemiddeld maar het past bij de muziek. De zanger van Tool tilt de nummers naar een hoger plan.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 16:24 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 16:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.