Common - Be (2005)

met John Legend en Bilal

5. Testify (2:37)
  6. Love Is... (4:10)
  7. Chi-City (3:27)
  8. The Food [Live] (3:37)

met Kanye West

9. Real People (2:48)
  10. They Say (3:58)

met Kanye West en John Legend

11. It's Your World (Part 1 & 2) (8:30)

met Bilal, Pops en The Kids

12. So Cool * (4:29)
avatar van Silky & Smooth
Ik dacht vanmorgen nog: wat een perfect album is dit. Alles klopt aan dit plaatje. Er is een sfeer waar geen nummer van afwijkt. De producties zijn om van te smullen. De samples zijn goedgekozen en er zijn subtiele toevoegingen die de beats nog fijner maken (de vocalsamples op o.a. The Corner en Love Is...). Naast de heerlijke samples zijn ook gastartiesten ongelooflijk goed gekozen. Of het nou de paar woorden van John Mayer zijn of het prachtige samenspel van Bilal en John Legend op Faithful, het klopt gewoon. Daarbij is Common op elke track sterk. Soms gevoelig, soms wat agressiever. De fantastische cover maakt dit meesterwerk van Common en Kanye West helemaal af. Het blijft één van de beste albums ooit!

avatar van Illmaticly Ill
Toch wel een top album dit, vrijwel ieder nummer klink heerlijk, lekker rustig. Geweldige producties en goede tot zeer goede teksten van Common. Ieder nummer is goed, maar als iemand me vraagt welke ik de beste vind zal het denk ik Love Is... of The Corner zijn. Basement Evolution duurt ook maar zo'n 40 minuten, dat maakt het ook zo sterk. Gewoon 11 sterke tracks, en geen gezeik van een uur of meer met veel fillers.

Ik moet wel eerlijk toegeven, dat toen ik dit album een paar maanden geleden had ontdekt (ik weet het, nogal laat), vond ik hier vrijwel niets aan! Onbegrijpelijk hoe een album waar je eerst geen bal aan vind, kan uitgroeien tot een super goed album! Dat heb ik de laatste tijd met nogal wat albums geloof ik. De albums die bij de eerste luisterbeurt dan zogenaamd perfect lijken, hebben vaak een korte houdbaarheidsdatum. Ze blijven dan meestal wel goed, maar dan wordt het vaak steeds minder per luisterbeurt.
En dan zijn er vaak albums, die hoor je voor het eerst, denk je: nou dit klinkt ook niet echt geweldig... en dan als je het een stuk of 5 tot 10 keer hebt beluisterd denk je: wow, top plaat!! Soms dan zit ik op MuMe en lees ik van die recensies dat mensen een bepaald album helemaal geweldig vinden, en dan neem ik toch nog maar eens de moeite de plaat een paar keer op te zetten en vaak pakt het dan nog goed uit ook! Dit is dan wel alleen bij genres als hip-hop, en wat jaren '60 en '70 rock (ik weet het dat is heel verschillend).
Dan zijn er natuurlijk héél veel albums die bij de eerste luisterbeurt echt slecht klinken en dan ook altijd slecht zullen blijven. Want bij een album van Nicki Minaj ga ik het niet nog eens beluisteren om te kijken of het tóch goed klinkt, want... nou ja iedereen hier snapt me wel mag ik hopen .

Twijfel tussen 4,5 en 5,0. Vooruit dan, 5 sterren!

avatar van Raul
Be
is misschien wel het beste openingsnummer op een hiphop album ooit

of overdrijf ik nu?

avatar van UmindC
Nee hoor, volledig met je eens.

avatar van leatherhead123
Heeft ff geduurd voordat ik echt in dit album kwam maar ben blij dat ik het geduld heb genomen want wat een heerlijk album is dit zeg! Geweldige productie, sterke lyrics, aantal lekkere soul-invloeden en een fijne, vrolijke sfeer. Het enige nummer wat ik eigenlijk net iets minder vind dan de rest is Real People. Verder zijn m'n favorieten Be (idd een van de beste openingsnummers ooit), Faithful, The Corner en The Food.

avatar van Shelter
eens met je favorieten en inderdaad het is niet een album wat je meteen tof vindt, ik weet ook niet precies waarom.
Ik vind The Corner toffer dan Be, het mindere nummer voor mij is They Say.

Ja, dit is een mooie plaat. Een plaat die goed in elkaar zit met een prima productie. Een lekkere sfeer die je overal terug hoort, ook in de prima flow van Common. Maar toch...
Als ik naar de plaat luister, krijg ik toch altijd het idee dat het allemaal wat te gladjes is. Te R&B smooth ook. Zo kan het sfeertje je zelfs wat tegen gaan staan, in de loop van het album. Het klinkt soms wat te perfect, wat rauwer soms had ook gekund. Dat had ook voor wat meer afwisseling gezorgd. Ondanks dat staan er genoeg (echt) goede nummers op, om de plaat te waarderen. Maar een hip hop klassieker is dit niet voor mij.

avatar van leatherhead123
Best opmerkelijk dat het zo lang duurde, maar inmiddels is Chi-City uitgegroeid tot mn absolute favoriet. Geniale tekst en die zang op het einde .

avatar van predator
Heerlijke mix van R&B en hiphop. En een mooi geheel.

avatar van heartofsoul
Laatst dit album afgestofd en herbeluisterd, en dat beviel me erg goed. Ik ben absoluut geen kenner van het genre, maar in de jaren 80 hoorde ik wel eens hip hop die ik kon waarderen, en dat is blijven hangen, muziek is tenslotte muziek. Ik houd erg van de flow van goede hip hop, en dat is hier dik in orde. Wat een mooie stem heeft Common bovendien, alleen had het iets minder gepolijst gemogen.

predator schreef:
Heerlijke mix van R&B en hiphop. En een mooi geheel.

R&B?

Ozric Spacefolk

Toch wel. Met John Legend en Kanye West en Bilal als gasten? Er zit een hoop soul in deze plaat. En R&B en soul zijn hetzelfde.

avatar van Silky & Smooth
Ik kan maar niet vaak genoeg benadrukken hoe geweldig dit album wel niet is. Eén van de meest perfect uitgewerkte hip-hop albums die ik ken. Het hoogtepunt van de chemie tussen Common en Kanye West. Alles valt precies op zijn plaats. Of het nou de slimme teksten, lekker flow en prachtige stem van Common zijn, de soms briljante producties van Kanye West en J Dilla of de bijdrages van de gastartiesten. Alles is perfect. Kanye maakt samen met James Poyser en Derrick Hodge de beste intro ooit, The Last Poets beschrijven 'the corner' tot in detail, Bilal en John Legend zorgen voor de nodige soul en J Dilla heeft Common één van zijn beste beats ooit gegeven. Daarbij is het concept 'Be' ook uitstekend uitgewerkte rode draad door het hele album en It's Your World (incl. Pops Rap) is dan ook de enig mogelijke afsluiter. Sowieso voegt draagt elk nummer bij aan de sfeer en ik kan geen nummer kiezen dat weggelaten had kunnen worden. Ook niet The Food, juist de chemie tussen Common en Kanye in dit ene nummer wordt samengevat.

Ozric Spacefolk
Silky & Smooth Wat is de reden dat je niet stemt?

Ik kan deze geen 5* geven omdat ik het in context wil plaatsen met het geniale Water for Chocolate.

Ozric Spacefolk schreef:

Er is een behoorlijke overlap tussen soul en R&B, maar hetzelfde? Soul vind ik beter passen bij artiesten als Bilal en John Legend. Zeker de John Legend van die tijd.

Ozric Spacefolk schreef:
Silky & Smooth. Wat is de reden dat je niet stemt?

Net gegeven. Ik ben weer begonnen met stemmen, vandaar dat ik hier en daar weer berichtje plaats

Ozric Spacefolk
Ik vind Motown net zo goed R&B als dat ik D'Angelo soul vind.

Inderdaad, jij zegt het beter. Het overlapt. Soul is gewoon minder ritmisch. R&B is dansbaarder.

avatar van Silky & Smooth
Inderdaad, wat gelikter. Daarbij zou ik bij R&B sneller denken aan een Ne-Yo ofzo.

avatar van Shelter
Ik vind R&B meer gericht op beats en producties in vergelijking met soul waar de stem meer van belang is. Ik zie dit album nou niet bepaald als R&B, zo kan je alle albums die zanglijntjes hebben R&B noemen. Anyway, ik vind het niet een album die je blijvend kan opzetten en tot het eind afluistert. Eens in de zoveel tijd draaien is het geweldig maar een paar keer achtereen vind ik het so-so. Daarom van 4*--> 3,5*

avatar van Johnny Marr
Eén van de beste hip-hop albums van de laatste 15 jaar. Ideale duur, qua lengte lijkt hij meer op een rockalbum dan een hip-hop album, wat maakt dat er geen vullers op te vinden zijn. Dat is één van de grootste sterktes van dit album.

Ook is de productie echt buitenaards goed (Kanye...), en ik vind Common echt een hele sterke rapper, ik dig zijn flow echt heel erg hard.
Ik twijfel sterk om deze te verhogen naar de volle mep want dit is echt een meesterwerk. Ik ga meer werk van deze beste man moeten checken.

Allerbeste nummers vind ik toch wel The Food, They Say en Testify.

Johnny Marr schreef:
Eén van de beste hip-hop albums van de laatste 15 jaar.

Maak daar maar één van de beste albums ooit van. Dit is één van de weinige hip-hop albums die ik de volle 5* heb gegeven op deze site. Enkel good kid, m.A.A.d city en een paar albums van Kanye en Eminem doen 'Be' dit na.

Een zeer indrukwekkend album, met een mooie boodschap, en ik zeg het nog eens: de beperkte lengte is een grote sterkte van dit album. Geen dieptepunten of skipmomenten te vinden hier.

Ik vind Common trouwens de beste rapper ooit (ja, nog beter dan Kendrick Lamar) want zijn stem is zo heerlijk zwoel, en hij komt meer over als een soulzanger dan een MC. En dan krijg je nog eens Kanye West erbij op dit album, wat genoeg zegt als je m'n top 10 bekijkt (MBDTF vind ik zowat één van de beste albums ooit, en overtreft het genre hip-hop zelfs).

Maar we mogen zeker J Dilla niet vergeten, want hij zorgt voor 2 van de allerbeste nummers op dit album: een tribute aan Marvin Gaye (Love Is), waar je niks verkeerd mee kunt doen bij mij (once again, zie mijn top 10). En dan de adembenemende afsluiter "It's Your World" waarvan Part 1 één van de beste muziekstukken is die ik ooit heb gehoord. Part 2 is ook best leuk met die kindstemmetjes en de mooie boodschap van Common's vader, maar soms vind ik 'm ook wat overbodig na het geniale eerste deel.

Misschien wel één van de 5 beste hip-hop LP's ooit, en zou in iedere hip-hop top 10 van een zichzelf respecterende muziekcriticus te vinden moeten zijn. Ik roep het uit tot de "What's Going On" van de hip-hop, en nu vlug dit goudklompje gaan beluisteren mocht je dat nog niet gedaan hebben!

Hoogtepunten die ik nog niet vernoemd heb: de adembenemende intro, 'The Corner' met een heerlijk flowende Common, Testify, CHI-CITY (!!), The Food (de live-versie is zeker beter dan de studio-opname) en uiteindelijk ook nog They Say met een heerlijke verse van Kanye.

Amen.

Be, be here, be there, be that, be this
Be grateful for life, be grateful to life
Be gleeful everyday, for being the best swimmer among 500,000

avatar van Shelter
wow JM, jij hebt het echt flink te pakken met dit album
Naar mijn mening is het iets teveel eer, ik vind het zeker een goed album maar niet voor lange tijd.
Het wordt wat saai na verloop van tijd in huize Shelter.
Een mooie boodschap is overigens verre van zeldzaam in hiphop, maar wellicht luister je meer de hiphop van de mainstream...daar zitten veel gangsta/club tracks in. Wat voorbeelden van mooie boodschappen, omdat ze toevallig vanochtend in mijn mp3 speler voorbij kwamen ;
Akrobatik - Balance, Last Emperor - Single Mother, Blue Scholers - Bring Em Back Home, Last Emperor - One Life....etc

Commons stem en flow vind ik wel inderdaad een van de beste in de scene, Kendrick vind ik best ok hoor maar die heeft meer een pratende stem over een beat het is niet echt een flow over een beat.

Cured
Ik kan me erg vinden in Shelters beschouwing over dit album. Ook zou het zeker niet in mijn top 10 Hip/Hop albums staan.Op zich wel een lekker album, maar niet constant (en) even boeiend.

Ozric Spacefolk
Voor mij ook (samen met Water to Chocolate) de top van wat HipHop te bieden heeft.
Beter dan dit heb ik het nog nooit gehoord.

Wat mij betreft is Common de absolute koning

avatar van Joe D
Erg fijn album dit. Goede producties.

Weet iemand trouwens waarom ze bij The Food voor de live-versie gekozen hebben?

Joe D schreef:

Weet iemand trouwens waarom ze bij The Food voor de live-versie gekozen hebben?

Omdat die nog veel, véééél beter is. Vind ik toch.

avatar van Joe D
Johnny Marr schreef:

Omdat die nog veel, véééél beter is. Vind ik toch.

Na een aantal luisterbeurten wel inderdaad. Heerlijke track.

avatar van Johnny Marr
Terug even in mijn top 10. Dit blijft zoooo dope.

avatar van Harderwiek
Wow, dit naar 2 jaar weer eens beluisterd. Wat een album zeg, hoogtijden Common en Kanye. Wat een sfeer

avatar van royals
Ik vind dit niet zo'n super album eigenlijk. Wel goede producties. Vooral Real People heeft een goede beat. Daar heb ik ook een instrumental van. Maar niet zo'n meesterwerk als mensen claimen dat het is.

avatar van TheBuszz
Alles wat Johnny Mar zegt.