Common - Be (2005)

met John Legend en Bilal

5. Testify (2:37)
  6. Love Is... (4:10)
  7. Chi-City (3:27)
  8. The Food [Live] (3:37)

met Kanye West

9. Real People (2:48)
  10. They Say (3:58)

met Kanye West en John Legend

11. It's Your World (Part 1 & 2) (8:30)

met Bilal, Pops en The Kids

12. So Cool * (4:29)
avatar van BoordAppel
Alle reviews die ik las waren positief en The Food is een erg lekker nummer. Het album is helemaal geproduceerd door Dilla en Kanye West. Dit moet wel een erg lekker album zijn.

avatar van Jordy
Niet het meest gedurfde of verrassende hiphop album van het jaar, maar damn wat een bevredigende driekwartier muziek. Eigenlijk precies wat je kon verwachten toen bekend werd dat Kanye dit album ging produceren: heerlijke soulvolle beats (Kanye groeit echt als producer), John Legend refreintje hier, Kanye gastverse daar... erg lekker. Common komt lekker scherp uit de hoek, vind hem de laatste jaren een heel stuk beter dan in het begin van z'n carrière.

avatar van BoordAppel
Dit is inderdaad verre van origineel maar echt erg goed uitgevoerd allemaal. Common zegt de experimenteerdrift van Electric Circus vaarwel en gaat weer een beetje terug naar zijn oude geluid van Like Water For Chocolate. Helemaal niet erg dus want het klinkt allemaal erg goed. Alleen snap ik niet helemaal wat de live versie van The Food op deze plaat doet.

avatar van Jordy
De geluidskwaliteit van die live track is helaas niet zo denderend, verder vind ik het wel een grappige zet

Mooi album..
ik was niet verrast toen ik hoorde dat
kanye west het album van common zou gaan produceren
Common is eenmaal een Soul-MC
maar teveel kanye vinden julie ook niet..
is ook wel weer te veel van het goede maar het is toch een mooi album geworden..

Van wat ik van common gehoord heb , ( electric circus ) vond ik dat hij toch een vrij matige rapper is , puur technisch dan ....(producties waren daar dacht ik ook vrij vermoeiend ...) Zal wel eens een eindoordeel vormen als ik dit album gecheckt heb ...

avatar van BoordAppel
Common is zeker geen matige rapper. Alleen is zijn vorige album een niet helemaal geslaagd experiment geworden. Dit is echt heel wat anders. Ik zie dat je College Dropout een 5 hebt gegeven sn@ke, dit album zal je wel bevallen denk ik.

Ik kan er niks aan doen maar ik vind dit toch ver boven de middelmaat uitsteken. Voorlopig een 4,5 maar dit album blijft bij mij nog steeds groeien.

Music
Alleen snap ik niet helemaal wat de live versie van The Food op deze plaat doet.[/quote]

Ik dus ook niet he..:?

Music
Drie kwartier goede muziek..bied deze album aan.
een album met 11 of 10 songs is meestal altijd geweldiger dan bijvoorbeeld 22 nummers
met 11 songs kom je er wel omheen..
een album lover zou Be de beste album noemen van dit jaar in d ehiphopscene...ik vind het de beste van 2005 totzover dus.

avatar van BoordAppel
Toch maar naar een 4,5. Blijft toch groeien dit album, echt een perfect geheel maar het blijft een beetje jammer van The Food die er nu een beetje buiten valt. Beste nummers: The Corner, Go en They Say.

avatar van Vizzle
Ik vind hem zelf iets te kort. Maar zker wel een 4.5! Beste nummers vind ik Be & Chi City

Ben hem telkens beter gaan vinden. Be, The Corner en Testify vind ik de beste nummers. It's Your World vind ik een prachtig einde. The Food vind ik niet misstaan op het album, een live-nummer is wel leuk voor de afwisseling toch?

4 sterren.

Vind dit toch het beste album dat dit jaar uit is gekomen. Qua productie heel sterk en qua lyrics is common ook gewoon prima. Enige nummer wat ik niet helemaal trek is ''Testify'', al wordt het steeds minder erg en kan ik hem in principe wel uitluisteren. De live versie van ''The Food'' vind ik wel een goede toevoeging aan dit album, ondanks dat de geluidskwaliteit niet optimaal is. Beste nummer vind ik ''Chi-City''.
4,5 sterren

Improvision
faithful, love is en the food zijn de beste nummers op het album no doubt

Jordy schreef:

heb ik iets gemists?? vond Be wel een leuke plaat alleen kan het toch zeker niet tippen aan Like Water for chocolat en Ressurection, shit die hij toch echt in het begin van z'n carriere gemaakt heeft.. daar heeft hij veel meer z'n eigen sound en veel soul en minder R&B wat me wat stoorde op be, vond het iets te zoetsappige... nu kunnen Mc's als Common en talib kweli daar wel mee weg komen maar Common gaat, in mijn ogen, met de jaren niet achteruit maar wordt ook zeker niet beter

Mr.Sos schreef:

heb ik iets gemists

Dat ik niet zo'n fan ben van oud Common-materiaal, terwijl dat misschien wel zou moeten

Jordy schreef:

ik maakte wel een klein foutjes trouwens want like water for chocolat is niet echt uit het begin van zijn carriere en dat vind ik wel z'n beste plaat

avatar van o zo duits
Het kan aan mij liggen, maar persoonlijk vind ik "Be" in vergelijking tot "Like chocolate for water" en "Electric Circus" wel wat tegenvallen. Deze plaat zit goed in elkaar maar, en ik vind dit wel vaker bij Kanye West producties, mist experimentele invloeden. "Electric Circus" was voor veel mensen misschien te veel van het goede, zelf vond ik het en geweldig album, zeer vernieuwend.
In vergelijking met "Like chocolate for water": Die plaat ademde ook soul maar was, mede door producers als Jaydee, een stuk spannender. Vind dit eigenlijk best een saaie cd, na verloop van tijd.

avatar van Reijersen
Een lekker cd'tje dit. Had m op 5 sterren staan. Ga toch een halfje naar benee. Vind het geen 5 sterren waard. Common is mijn favoriete mc; heb zelf genoten van Electric Circus en helemaal van Like Water for Chocolate.
Mijn favo nummers op deze cd zijn Chi-City, The Corner, Testify en Love Is. Zeker een aanrader.

sterke cd,beste nummers : be (zalige beat ) , en it's your world.

Relax
Jammer dat dit zo'n kort album is.
Omdat Kanye West mijn favoriete Producer is vind ik dit echt een pracht album.
Kanye West laat hier zijn skills echt zien en Common rapt er prachtig bij, en het is rustig en niet zo agressief.
#2,3 en 4 vind ik echt top, 2 en 3 zijn op TV te zien maar hij heeft wel weer de mooiste uitgekozen.
En dan komt daar It's Your World 1 & 2 er nog eens bij, prachtig.
mooi einde etc. 4.5.

avatar van WeSSeL..
Zeer fijn album. Paar weken terug gehaald heb hem al redelijk vaak gehoord. Blijft ook mooi

avatar van luc011190
Ik was niet zo'n fan van Common's oudere materiaal. Hij heeft een mooie stem en hij rap nijgt naar poëzie, maar het kwartje heeft nooit echt willen vallen.

Van dit album had ik min of meer onrealistische verwachtingen. Als groupie van Kanye West en de hele positivie recensies over dit album verwachtte ik dat dit een top10 album voor me zou worden. Uiteindelijk vind ik het een goed album, maar ik vind dat de soulvolle beats van Kanye beter tot z'n recht komen op iets energiekere rap. De r 'n b nummers (Jamie Foxx...) van Kanye vind ik ook niet echt goed. The Food heb ik nooit echt een leuk nummer gevonden. Love is... vind ik een vervelend nummer waarop Common best goed rapt maar wat Kanye gewoon heel vervelend heeft geproduced. Het nummer Go vind ik erg overschat. The Corners en Testify vind ik daarintegen erg compleet, en daarom erg goed

3,5 ster

avatar van Niek
Ik vind dit album een tikkie overschat. Productie en raps zijn gewoon goed. Maar dit album geeft mij geen bevredigd gevoel als het afgelopen is.. Ik heb dan niet van: Zo, dat was weer genieten. Trevor Nelson zei het al: Er staat geen klassieker op. Misschien is dat het. Verder wordt het me te simpel voorgeschoteld. Daarmee bedoel dat de nummertjes niet opbouwen. Tis de hele tijd: een beat, een rap en klaar. Bv Testify, Common begint daarop meteen met rappen, terwijl ik eerst wel ff de beat alleen wil horen, want het is een heerlijke beat. Verder had The Food er van mij wel gewoon op gemogen, doe de live-versie ervan dat als bonustrack op. Verder komt het album ook niet boven de 50 min uit, wat ook een minpunt is: 3 sterren.

Lekker album; lekker rustig, lekkere flows, goede lyrics. Helaas gaat het wat vervelen als je dit album op repeat hebt staan. Daarvoor is het te kort waardoor je te vaak dezelfde muziek hoort en het album begint te irriteren. Be, The Corner, Go!, Faithful en Testify blijven leuk door hun leuke deuntjes. Het album is goed in elkaar gezet en elk nummer apart heeft zo zijn eigen ding. Ik heb wat nummers gehoord van de vroegere muziek van Common maar dat viel me toch wat tegen. Z'n flow is heel wat vooruit gegaan. Zo nu en dan luister ik dit album nog wel eens. Ik luister het nu al een paar avonden omdat ik anders niet in slaap kan vallen door het warme weer.

BabyFaze_900 schreef:

Common's flow achteruit?!? Het is een aardig andere stijl hiphop, maar met Common's flow is nooit wat mis geweest... Ik moest eerst ook even wennen aan de oude Common, maar tis echt goede muziek. Geef Ressurection even de kans; luister hem een paar keer en je gaat het vanzelf waarderen en zelfs van houden...

avatar van Discoverme
Het begint al lekker met 'Be'...Go is een ander super-track..ik ga 'm weer even d'r bij zoeken en dan stemmen..

Relax
De beat van The Corner is voor mijn part klassiek, download de instrumental en je hoort allerlei mensen steeds praten maar dan in herhaling maar het is gewoon in de beat verstopt, machtig ongekende beat.

Relax schreef: