Sigur Rós - Valtari (2012)

IJsland

8. Fjögur Píanó (7:50)
  9. Kvistur * (5:30)
  10. Logn * (8:14)
avatar van AOVV
Vanavond maar eens beluisteren, dat nieuwe nummer. Gemengde reacties hier, altijd interessant. De IJslanders hebben me nog nooit echt teleurgesteld, al waren hun vorige plaat en het solodebuut van zanger Jónsi niet fantastisch. Maar nog steeds goed, hoor. 'Riceboy Never Sleeps' heb ik nog niet beluisterd, maar dat komt er misschien nog wel van.

De hoes bevalt me in ieder geval wel.

avatar van Screenager
Ekki Múkk, of hoe een nummer je vanaf de eerste luisterbeurt raken kan. Ontroerend mooi.
Hebben me nog nooit ontgoocheld en deze eerste gelekte track heeft me alweer hoge verwachtingen gegeven.

Ik heb hem nu al een aantal keren gehoord, en hij wordt alleen maar beter.
Een schitterende track! Als alle tracks zo goed zullen worden en we nog eens een afsluiter zoals: Untitled 8 krijgen, kan dit wel eens een van de beste Sigur Rós platen worden.

avatar van Snoeperd
Ik heb het voor de eerste keer geluisterd. Alleen heb ik er niet zoveel van meegekregen omdat ik me de hele tijd zat af te vragen wat dat ding op de hoes moest voorstellen. Is dat de Vliegende Hollander ofzo?

avatar van Eveningguard
Ik heb hem nu al een aantal keren gehoord, en hij wordt alleen maar beter.

Hoho laten we nog niet te vroeg juichen. Een track hoeft niet verl te zeggen over heel een album.

avatar van Fathead
De hoes doet me aan Dagen van Gras, Dagen van Stro van Spinvis denken.

avatar van Deheerbaltjes
Als ik het zo hoor ruilen we dus de Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust sound in voor de wat bekende Untitled periode. Ik hoor hier teveel invloeden van de Vaka single en van de plaat Riceboy Sleeps die Jónsi samen met zijn vriend heeft gedaan. Net als de Untitled album zal Valtari dus ook 8 nummers bevatten terwijl de artwork me meer doet denken aan Riceboy Sleeps. Ik ben alleen bang dat wat ik nu hoor mij het idee geeft dat het een erg softe album gaat worden met mindere epische momenten die je wel had met Agaetis Byrjun en The Untitled Album. We zullen zien! Ekki Múkk is trouwens een mooi nummer, maar het geeft me nog geen kippenvel. Komt omdat ik al eerder zo'n nummer van hun heb gehoord, ik wil een verrassing weetje. Iets nieuws, Sigur Rós die me blijft verbazen met iets nieuws.

avatar van bloempje24
Ik heb hem nu al een aantal keren gehoord, en hij wordt alleen maar beter.

Ik hoop het voor iedereen... Maar bedenk na de eerste luisterbeurt wel dat het niet de plaat zal zijn die 'niet pakt' maar dat het je eigen verwachtingspatroon is welke te hoog is. De kleine dingen die Sigur Ros over deze plaat kwijt geeft neigen allemaal naar sfeer, beetje (kale) elektronica, niet dansbaar, etc. Hoogstwaarschijnlijk dus vooral een plaat voor op de achtergrond, zeker geen knallers.

avatar van chevy93
IllumSphere schreef:
omdat ik momenteel geen tijd heb om al zijn albums.
hun*

avatar van jacobz
bloempje24 schreef:

Ik hoop het voor iedereen... Maar bedenk na de eerste luisterbeurt wel dat het niet de plat zal zijn die 'niet pakt' maar dat het je eigen verwachtingspatroon is welke te hoog is. De kleine dingen die Sigur Ros over deze plaat kwijt geeft neigen allemaal naar sfeer, beetje (kale) elektronica, niet dansbaar, etc. Hoogstwaarschijnlijk dus vooral een plaat voor op de achtergrond, zeker geen knallers.

Een plaat voor de achtergrond? Ik denk juist dat je alle kleine elementen in de nummers moet ontdekken, en dat kan alleen maar door aandachtig te luisteren. Een achtergrond- plaat klinkt wel erg denigrerend voor een SR album.

Dit album zal waarschijnlijk net als () een enorme groeier worden.

Jav-
Goede ambient is muziek die zowel op de voorgrond als achtergrond kan worden beluisterd, en anders heb je nooit goede ambient gehoord. Ambient muziek afdoen als "leuk voor op de achtergrond, maar meer niet" is wat mij betreft een regelrechte belediging. Nu geloof ik niet dat dit een echt ambient album zal worden, maar de invloeden zijn merkbaar. En sinds wanneer zou Sigur Ros muziek dansbaar zijn? Dat is het (gelukkig) nooit geweest.

Ik heb erg zin in dit album!

Jocharo-T
jacobz schreef:
Dit album zal waarschijnlijk net als () een enorme groeier worden.
Ik neem aan dat je voor jezelf spreekt, want ik vond () helemaal geen groeialbum. Dat album wist me gelijk te raken.
Jav- schreef:
Enkele nummers op Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust en het solo album van Jonsí neigden anders toch echt die kant op.

avatar van Deheerbaltjes
Ben ik trouwens 1 van de enigste die Ekki Múkk nog erg onduidelijk vind? Ik hoor geen instrumenten, kan niet waarnemen wat voor sound we kunnen verwachten en het doet me gewoon denken aan Riceboy, beetje Ba Ba Ti Ki Di Do, beetje Sé Lest van Takk enzovoort.

avatar van Deheerbaltjes
Ik hoop nog altijd dat ze een keer een plaat maken die net zo uniek en onwijs was als Von.

avatar van Pinsnider
Oei, het moet allemaal niet TE minimalistich worden naar mijn smaak. Se lest was natuurlijk briljant, maar dat kwam mede omdat het zo'n formidabel rustpunt was tussen alle bombastische uitschieters van de nummers er omheen. Ben in ieder geval bijzonder nieuwsgierig, maar dat is het understatement van de dag.

avatar van Screenager
Invloed van Ba Ba Ti Ki Di Do moet er nu net niet teveel inzitten van mij. Moet mijn woorden van daarnet namelijk terugnemen, ze hebben mij wel degelijk al 1x ontgoocheld, namelijk met die EP.

avatar van Guinness1980
Ekki Múkk gisteren voor de eerste kee rbeluisterd.
Ben nieuwsgierig naar de recht van het album!

Hopelijk gaat de plaat ook wat op Ba Ba Ti Ki Di Do lijken geweldige EP is dat!

Als dat zo zou zijn haak ik volledig af.

Screenager schreef:
ze hebben mij wel degelijk al 1x ontgoocheld, namelijk met die EP.

Mij ook: totaal nietszeggende EP naar mijn smaak.

avatar van AOVV
Er gebeurt niet veel. Is dat zo? Ik vind van niet, ik vind dat er heel wat gebeurt in dit ene nummer. Ik wil zeggen: het brengt heel wat teweeg. Heb het nu een keer of twee beluisterd, en ik mag wel zeggen dat ik enorm benieuwd ben naar de hele CD. Prachtnummer, dat 'Ekki Múkk'.

avatar van IllumSphere
Ik ben ook van mening dat Ekki Múkk absoluut geen slecht nummer is. Dit album hou ik zeker in de gaten, maar niet met erg veel verwachtingen.

avatar van JoostBo
Mooi nummer, dat Ekki Múkk. Maar het doet me een beetje denken aan Riceboy Sleeps, dat album vond ik een beetje saai, dus ik ben benieuwd hoe dit hele album gaat uitpakken. Ik hoop in ieder geval dat er wel wat climaxen inzitten zoals dat bij () het geval was.

Ik las overigens ergens dat als je Ekki Múkk achteruit afspeelt je het nummer Smáskífa zou horen. Proef op de som genomen en Ekki Múkk door Audacity gehaald en de vervormde stem van Jonsi aan het begin en het einde is inderdaad een achteruit gespoeld deel van Smáskífa. Ze zijn sneaky aan het recyclen geblazen!

avatar van kobe bryant fan
De clip van Ekki Mùk is er: Klik!
Al vind ik het wel een erg matige clip.

Stijn_Slayer
Aardig nummer, maar ik heb wel sterk het gevoel dat ik 't al eens eerder genoemd heb (en dan doel ik niet op het bericht van JoostBo hierboven). Ik hoop niet dat de rest ook zo wordt, want dan beginnen ze toch een beetje voorspelbaar te worden.

Slechte clip inderdaad en de still ervan als artwork vind ik erg lelijk.

avatar van hansjuvefan
kobe bryant fan schreef:
De clip van Ekki Mùk is er: Klik!
Al vind ik het wel een erg matige clip.

Tjah, een clip kun je het niet echt noemen

avatar van chevy93
Inderdaad, gewoon de perfecte clip. Zou niet weten hoe je een betere clip bij een nummer van ze kan maken.

Ik vind het wel iets magisch hebben die clip en artwork, een zwevend schip (!) en dat in die mysterieuze groene gloed. Simpel ja, maar ik mag het wel.

aERodynamIC schreef:
Als dat zo zou zijn haak ik volledig af.

En ik weer aan. Hun laatste release die ik nog echt hoog aansla, live-muziek niet meegerekend.

avatar van IllumSphere
Die clip vind ik eigenlijk wel toepasselijk op het nummer. Ik weet niet in welke beleving jullie dit beleven uiteraard, maar in mijn beleving is het een soort van droom. Een klein beetje melancholisch, maar dat is nu net de charme. Het kan zo een clip geweest zijn van een dream pop nummer, al heeft post-rock wel heel veel weg van dream pop.

sigurros88
Wat een nieuws! Eindelijk een nieuw album in zicht (en dat met het concert in aantocht)!

Over het nummer; dit smaakt naar meer. Wat een mooie sfeer en jonsi laat hier toch maar weer eens horen wat voor prachtige stem hij heeft. Het klinkt voor sommigen misschien wat saai, maar door dit nummer verwacht ik ook weer de nodige climaxen (waar ik SR juist zo meesterlijk in vindt).

Krijgen we naast dit soort prachtige droomstukken ook de''Untitleds 6/7/8? Ik hoop het in ieder geval wel... Potentie heeft het album nu al wat mij betreft.