Frankie Goes to Hollywood - Welcome to the Pleasuredome (1984)

Label: ZTT

1. Well... (0:55)
  2. The World Is My Oyster (0:11)
  3. Snatch of Fury (Stay) (0:51)
  4. Welcome to the Pleasuredome (13:40)
  5. Relax (Come Fighting) (3:58)
  6. War (... and Hide) (6:13)
  7. Two Tribes (For the Victims of Ravishment) (3:23)
  8. Orgasm (0:36)
  9. Ferry (Go) (1:49)
  10. Born to Run (3:57)
  11. San Jose (The Way) (3:08)
  12. Wish (The Lads Were Here) (2:50)
  13. Including the Ballad of 32 (4:44)
  14. Krisco Kisses (2:56)
  15. Black Night White Light (4:09)
  16. The Only Star in Heaven (4:16)
  17. The Power of Love (5:31)
  18. Bang... (1:09)
  19. Relax (Greatest Bits) * (16:59)
  20. One September Monday * (4:49)
  21. The Power of Love [12" Version] * (9:30)
  22. Disneyland * (3:07)
  23. Two Tribes (Between Rulers and Ruling) * (4:10)
  24. War [Between Hidden and Hiding] * (4:00)
  25. Welcome to the Pleasuredome [Cut Rough] * (5:40)
  26. One February Friday * (5:00)
  27. The Ballad of 32 [Mix 2] * (11:03)
  28. Who Then Devised the Torment? * (0:16)
  29. Relax [Greek Disco Mix] * (6:18)
  30. Watusi Love Juicy * (4:03)
  31. The Last Voice * (1:14)
  32. Happy Hi * (3:06)
totale tijdsduur: 1:04:16 (2:23:31)
avatar van narva77
1,0
Aahh, nog zoiets uit mijn jaren '80 Pop-periode. Heel moeilijk te beoordelen nu, want ik zou dit absoluut niet meer draaien. Die videoclip van "Two Tribes" was wel stoer.

avatar van andré
Arno schreef:
Ik heb deze cover thuis (die ik persoonlijk wel leuker vind). Maar ze zijn allebei goed denk ik.

ja, die cover heb ik ook inderdaad (de LP dan).

musicfriek schreef:
Volgens mij was dat de cover van de maxi-single van het nummer Welcome to the Pleasure Dome. Ik kan er naast zitten.

Dan zit jij er dus naast Misschien dat de cover die hierboven staat afgebeeld de cover is van de maxi-single?

avatar van SemdeJong
Dit is de cover van de cd. Klopt dus. Nog steeds een waanzinnge plaat. Ooit nog naar concert van deze heren geweest.

avatar van Poeha
[quote]kappeuter schreef:
Ik vind Two Tribes zo'n beetje het irritantste nummer dat er bestaat.

Nee joh, dit is absoluut één van de beste nummers ooit, samen met Wild Boys van Duran Duran.

Nog steeds fantastische muziek.

Van het intro van Two Tribes krijg ik nog steeds kippenvel.

Poeha schreef:

Dat meen je niet? Wild Boys is het slechtste nummer wat Duran Duran gemaakt heeft.....

avatar van Jan Wessels
Eigenlijk een hele bizarre plaat. Het begin is ijzersterk, daarna zakt het helemaal in om op het laatst weer terug te komen (Power of love). Leve de afstandsbediening!
Trevor Horn maakte er in ieder geval een mooie productie van. Relax was indertijd mijn favoriete dansnummer (en een maffe clip). 3,5
Vraag aan Sem de Jong: hoe was het live-optreden? Het gerucht ging indertijd dat de heren niet zelf speelden maar waren uitgekozen op hun uiterlijk (behalve de zanger).

avatar van ChrisX
Jan Wessels schreef:

De heren hebben op dit album volgens mij zelf niet zo gek veel gespeeld tot zelfs misschien wel helemaal niks. De hele Art Of Noise crew was er bij betrokken maar een gitarist als Steve Howe meen ik en zelfs David Sylvian. En dan is er nog een groep studio-muzikanten onder de naam Blockheads die hier aan gewerkt hebben.

Echter, de heren muzikanten (drummer, bassist, gitarist) konden wel degelijk zelf spelen. Heb kort na het uiteenvallen van de band nog eens een muzieknieuwsitem gezien op ik meen Super Channel waarin die drie heren nieuwe muziek lieten horen die ze aan het opnemen waren en dat klonk eigenlijk helemaal niet verkeerd, bijna symfo-achtig. Maar volgens mij is dat nooit uitgebracht.

Oorspronkelijk in mij platenkast verschenen als dubbel LP (vinyl) ik heb het digitale exemplaar direct nadat het werd uitgebracht ook gekocht en een kopie (ze hebben ooit een wisselaar met allemaal orginelen uit mijn kofferbak gejat, dus dat nooit meer) heeft een vaste plaats in de collectie voor en-route, al was het alleen maar om de titel song en Black Knight en de superhits Relax, War, Two Tribes en het pompeuse maar oorstrelend uitgevoerde Power of Love

avatar van vigil
best wel een goede plaat eigenlijk....voor zijn tijd wel erg spectaculair vernieuwend.

Nu weet je niet meer precies waarom iedereen zich toen zo druk maakte. Maar een 3,5 is het geheel zeker wel waard.

Frankie heeft aan het begrip videoclip een nieuwe defenitie toe geeigend. Namelijk promotie materiaal. Ik kan me geen andere band herrineren die zich daarmee zo op de kaart zette (Duran Duran trouwens ook wel). Iedereen was altijd weer benieuwd naar de nieuwe clip van Frankie vanwege het shock-effect. Te geweldadig, te veel seks. Toch leuk dat een band zo gebruik maakt van de videoclip.
De singels waren trouwens ook allemaal zeer te pruimen.
En de coversvan Born to Run en War zijn ook leuk gedaan.

avatar van Koerok
In de tijd dat ik mijn eerste stereotorentje kreeg mèt cd-speler. Dit was mijn allereerste cd en vind 'm nog steeds goed, al moet ik bekennen dat ik 'm al jaren niet meer gedraaid heb.

Kos schreef:
Ik was altijd bang voor die vent met die snor

Waarom dan?

Heb deze LP nog ergens. Best vermakelijk, maar wel heel erg 80's.
Had ik toen eens gekocht als klein joch. Gezien het artwork werd het me echter al snel duidelijk dat deze heren wat meer van de wereld af wisten dan ik...

avatar van floris013
Ik weet nog wel dat het destijds heel lang duurde voor FgtH met deze LP kwam, ze hadden de hits Relax en Two Tribes en waren echt een gigantische hype. Release werd telkens uitgesteld en toen ie kwam was het gelijk een dubbelaar met de nodige covers. Maar ik ben toch maar via Frankie bij Bruce Springsteen uitgekomen, dus 'I learned more from a two minute record'!

avatar van Thuurke
In de erotische triller 'Body Double" van Brian de Palma zit ook een optreden van FGTH waarin ze het nummer Relax laten zien. Dit klonk helemaal niet en was voordat Trevor Horn en The Art of Noise dit onder handen hebben genomen. Daarna zijn ze pas bekend geworden.

Weten jullie nog dat zanger Holly Johnson voor dood werd gewaand na de Lockerbie aanslag op een PANAM Boeing 747, en dat dit later niet het geval was; bizarre publiciteitsstunt????

Thuurke schreef:

Ik weet nog wel dat ie een uiterst beroerde soloplaat heeft uitgebracht. En die kreeg ik om een of andere reden voor m'n verjaardag ofzo...

avatar van musicfriek
Veel te belachelijk lage waardering dit album hier Jaren 80 klassieker hoor.

avatar van kaztor
Oh, ik had nog geen cijfer gegeven.

3,5 wordt het voor dit verkapte sessiemuzikantenalbum.

avatar van Jan Wessels
Ik verhoog mijn stem even naar 4,0 puur vanwege de 2de track Welcome to the Pleasure Dome.

Het begin van het nummer is een soort trip door de jungle, vogelgefluit en daarna langzaam opbouwend naar een climax

We're a long way from home...
Welcome to The Pleasure Dome

En dat bijna veertien minuten lang!

Ik vond dit vroeger wel een "stoere"band, maar eigenlijk is dat wel erg achterhaald. Beetje het grote broertje van Bronski Beat, maar dan wel heerlijk dansbaar.
En toch denk ik dat Trevor Horn qua geluid zeker naar New Gold Dream van Simple Minds heeft geluisterd, het bombastische geluid hoor ik zeker terug.
Het maakt mij niet uit of de band dit allemaal wel of niet heeft ingespeeld. Ik ben er van overtuigd dat je Holly Johnson wel echt hoort zingen, anders was dit een album van Art Of Noise of Propaganda geworden (vrouwelijke zang).
Ja het lijkt misschien wel allemaal op elkaar, maar ik ben wel blij dat Trevor Horn zo'n inbreng in de jaren 80 heeft gehad, hij heeft mij veel dansbare uren bezorgt.

avatar van musicfriek
Zit nu naar de 12 inch te luisteren van Two Tribes, tering, wat een retestrak geproduceerde plaat is dat toch Zeker voor die tijd een zeer vooruitstrevend nummer. Wat mij betreft heeft deze groep historie geschreven

avatar van ChrisX
Ik neem aan de producer want de 'band' heeft feitelijk niet zo gek veel gespeeld op deze plaat, die voor een groot deel met een heel team van klasse-sessie-muzikanten (o.a. de club rond The Art Of Noise) is opgenomen.

avatar van musicfriek
Ja, dat bedoel ik ook meer eigenlijk. De producers hebben hier voortreffelijk werk geleverd. Frankie en zijn boys waren meer de cover up om het maar zo te zeggen. Trevor Horn is 'the man' hier.

perfume
Ach wat mij betreft jaren tachtig meuk!! Sorry!

avatar van musicfriek
Verdiep jij je nou maar in je gothbandjes.

En waarom is het meuk? Omdat het in de hitparade heeft gestaan? Lekker kortzichtig. Als je goed naar een aantal van deze nummers luistert dan is alles wat hierboven (of onder) geschreven is gewoon waar.

perfume
Hey Friekje wees niet boos op me Ik was erbij toen Frankie enz... hun hitjes scoorden en ik vond het toen ook al dikke meuk! Maar ja wat maakt mijn mening uit? Niets toch? Als jij het mooi vindt, prima

avatar van musicfriek
Dank je Ik geneer me hier ook absoluut niet voor, maar wordt soms een beetje moe op deze site dat alles wat enigzins in hitparade heeft gestaan of bekend is met de grond gelijk wordt gemaakt. Er zijn altijd uitzonderingen. Tuurlijk, het meeste is geen hoogwaardige muziek, maar ik probeer een beetje de krenten uit de pap te halen soms. Zoals jij bepaalde muziek wilt promoten, doe ik het op mijn eigen manier. Niks mis mee. En ja, kritiek hoort er op zijn tijd bij

Ben niet boos hoor

perfume
Ik ben het met je eens hoor Ook ik hou van hitjes. Zoals OMD dat is in het Gothic wereldje bijna vloeken in de kerk! Interesseert me niks Of Simple Minds wordt ook niet zo gewaardeerd! Tja omdat ze een aantal hitjes hadden Daarom voel ik met je mee. Er is niks mis met hitjes en bands die ook bij een groter publiek aanslaan. Ik heb een hele eenvoudige stelling: Je vindt het mooi of niet mooi! Simpel maar waar.Hit of geen hit!

Frankie Says : No War !

Holly Johnson zong echt!!
Ik moet toch wel zeggen dat FGTH in de jaren 80 mooi werk heeft verricht; ook het 2e album vond ik goed; viel juist op tussen al die meuk.

perfume
MAKE LOVE NOT WAR Deric! Ik heb die magie van FGTH nooit zo geproefd. Behalve dan die video clip(Two Tribes) waar Reagan en Brejznev met elkaar op de vuist gaan is wel grappig!

Die clip was toen toch wel baanbrekend, net als de clip van Relax.
FGTH was een goede stunt, waar veel over gepraat werd; men hield er van, of men haatte het; maar dat was volgens mij ook wel het doel; dat er maar over gepraat werd.
Ik heb er in ieder geval goede herinneringen aan.