Air - Moon Safari (1998)

Frankrijk
Electronic / Pop
Label: Source

1. La Femme D'Argent (7:11)
  2. Sexy Boy (4:58)
  3. All I Need (4:28)

met Beth Hirsch

4. Kelly Watch the Stars (3:45)
  5. Talisman (4:16)
  6. Remember (2:34)
  7. You Make It Easy (4:01)

met Beth Hirsch

8. Ce Matin-Là (3:39)
  9. New Star in the Sky (Chanson pour Solal) (5:40)
  10. Le Voyage de Penelope (3:10)
  11. Remember [D Whitaker Version] * (2:25)
  12. Kelly Watch the Stars [Live BBC 1998] * (2:44)
  13. J'ai Dormi Sous L'Eau [Live BBC 1998] * (4:10)
  14. Sexy Boy [Live BBC 1998] * (3:10)
  15. Kelly Watch the Stars [Moog Cookbook Remix] * (5:40)
  16. Trente Millions D'Amis [Live KCRW 1998] * (4:34)
  17. You Make It Easy [Live KCRW 1998] * (4:45)
  18. Bossa 96 [Demo] * (4:44)
  19. Kelly Watch the Stars [Demo] * (3:46)
  20. Sexy Boy [Sex Kino Mix] * (6:36)
avatar van FisherKing
Briljant. Perfecte Automuziek ook. Verveelt geen moment hoe vaak je hem ook hoort. 5*

Dionysos
Ondetussen ben ik wel een beetje verliefd geworden op dit album. Het is misschien wat aan de blije kant en de nummertjes zijn mierzoet, maar hoe meer luisterbeurten er volgen, hoe meer dat juist in het voordeel van deze plaat spreekt.

Heerlijke dromerige muziek, die ik graag met mijn ogen dicht beluister en als een warme deken over me heen laat glijden.

avatar van Goodfella
Inderdaad een erg aangenaam cd'tje. Mooi, dromerig, zweverig en het heeft ook wat triestigs.. Ik haal dat blije er in tegenstelling tot Dionysos dan ook niet uit

avatar van FisherKing
Nee, dat blije herken ik ook niet zo

avatar van Zachary Glass
Er zit wel iets naïef in deze plaat - pak 'em vast: net zoals zestienjarige meisjes die met hun witte fietsje naar de lokale bib gaan om aldaar "Wuthering Heights" uit te lenen (mensen - ik heb bizarre normen, vergeef me!)

avatar van T.O.

Enige kleine minpuntje aan deze cd vind ik nummer 2 (sexy boy). Gelukkig is de rest briljant

Dit was zo'n cd die ik een paar keer heb beluisterd in de winkel en hem toch telkens liet liggen. Tot er een moment kwam dat ik hem toch maar kocht. Thuis werd het langzamerhand een groei-briljantje. En eigenlijk is het dat nog steeds.

FisherKing schreef:

Vind ik ook! Mijn broer draaide hem een tijdje geleden ook steeds in zijn auto (VW Lupo) en ik had net het idee dat ik in een reclamespot zat Geweldige relaxmuziek om nooit zat van te worden..! 5*

Heb van een maat van me een cd'tje met zo maar wat songs erop gekregen en ik merktte dat All I Need van Air er ook op stond. Briljant liedje; hopen dat de rest ook zo goed is!

avatar van Tompie
Ik ken deze plaat niet helemaal, allen de singles, maar ik weet nog dat er in de tijd een beetje smalend werd gedaan over Air. Ondertussen hebben ze al bewezen dat ze heel wat in hun mars hebben en dat ze blijvers zijn. 'All I Need' vind ik hun beste nummer tot nu toe.

avatar van tims
Beetje "niks aan de hand muziek"

hee das gek deze staat er 2 maal in

JonnieBrasco
Hmm ja, op 18 en op 19 in de Top100 met beide keren 40 punten... (Dan zou hij eigenlijk één keer op plek 6 moeten staan met 80 punten )

Zeer aangenaam luistermateriaal. Snel ander werk van Air luisteren...

avatar van andré
Air is een van de meest overschatte acts van de laatste jaren. Op dit album staan een paar aardige nummers, maar ik snap die hele heisa (en zeker destijds enorm gehyped) rondom deze act niet.

avatar van gemaster
andré schreef:

Ze worden inderdaad wel een beetje overgewaardeerd. De nummer 20 positie die dit album inneemt in de top 100 is belachelijk. Desondanks is het heerlijke wegdroommuziek die gewoon erg goed in elkaar zit. Ik mag er graag naar luisteren.

gemaster schreef:

De nummer 20 positie die dit album inneemt in de top 100 is belachelijk.

De volgende users hebben dit album in hun persoonlijke top 10 staan: dttom (4), FisherKing (6), kanona (6), Kos (7), PsychoBoyJack (2) en T.O. (1).

Wat is daar belachelijk aan?

avatar van tims
[quote]

Voor mij ook een raadsel. Leuke deuntjes tijdens een autoritje naar Emmen o.i.d Zoals ik al eerder schreef: Een beetje niks aan de hand muziek

avatar van gemaster
JonnieBrasco schreef:

Wat is daar belachelijk aan?

Bla bla bla politiek correct. Als ik dat belachelijk vind dan vind ik dat belachelijk. Punt.

E
En toch, als je allebei wakker kunt blijven...
is het toch een fijne plaat...
Wel een heel klein beetje SAAI.

Deze plaat is helemaal niet saai! Verveeld geen enkele seconde. Het is gewoon een meesterwerk...

Zachary Glass schreef:
Er zit wel iets naïef in deze plaat ...

Onder andere het speekselige stemmetje van juf Hirsch in "All I Need", maar daar heb ik wel sympathie voor!

avatar van Zachary Glass
JonnieBrasco schreef:

Dat vind ik dan ook de grote sterkte van deze plaat

Net zoals het hoesje van Mike Mills (die Mike heeft niets van doen met R.E.M. )

Videoclip van All In Need is ook een van de mooiste die ik ooit gezien heb.

Crit
dit is geen album maar kunst

avatar van musicfriek
1,0
Persoonlijk vind ik Sexy boy een van de mooiste nummers van dit album... Draai het vaak op een luie zondag, heeeeerlijk!

avatar van otherfool
'Het leven is geen race op de snelweg, maar een parkeerplaats in de zon', aldus de levenslessen van Big Brother Ruud (kent u hem nog?), te vinden op het singletje 'Leef'. Om in de metafoor te blijven: op die parkeerplaats hoort u het plaatje 'Moon Safari' van het Franse 'Air' te draaien.

De plaat kenmerkt zich in lome simpelheid, langzaam doordrijvende nummers met zo nu en dan een mooi zangstukje erdoorheen: niets om je al te druk over te maken. Maar waarom zou je, in de parkeerplaats in de zon.

Over het algemeen is de plaat vrij upbeat op een inderdaad vrij naieve manier (mooi gevonden), met her en der een droevige, wat melancholische noot.

Persoonlijke voorkeuren: 'zangnummers' All I Need en You Make It Easy vind ik het best klinken. Maar eigenlijk is de hele plaat van hoog niveau. Net als de clips overigens, die van 'Kelly Watch The Stars' met de tafeltennisende dames is mijn favoriet.

4 sterren, het beste van Air wat mij betreft.

avatar van Onderhond
Lieve, schattig, naïeve, chille muziek om op een mooie lente/zomerdag in je wagen te draaien. Aan wie denk je dan ? Inderdaad. Bent.

Air is aardig, maar meer niet. Het floreert mooi op de achtergrond (behalve Sexy Boy dan), is erg aardig om 's avonds op een terrasje te spelen (of zoals laatst, in een nogal loungy sushi/tapasrestaurantje in het Antwerpse), maar wild word ik er niet van, en erg opvallende muziek is het allerminst. Zo'n nummertje als "La Femma d'Argent" is aardig, maar meer niet. "Sexy Boy" is vreselijk, gelukkig de enige track de de pret komt verstoren. "All I Need" is wat flauw, "Kelly Watch The Stars" is wat leuker. Meteen ook de enige track die me echt weet aan te spreken. "Talisman" is weer zo'n fijn 'niks-aan-de-hand' trackje, "Remember" weer wat irritanter. Dat DP stemvervormereffectje, je kan er maar een hekel aan hebben. Ook "You Make It Easy" is te flauw", "Ce Matin-La" nog een tweede klein toppertje op dit album. Jammer genoeg zijn ook de laatste twee nummertjes iets te flauw.

Een album waar je mij niet mee kan irriteren, maar eentje dat ook niet vijf minuten langer dan nodig zal aanstaan. In z'n geheel te flauw om hoge ogen te gooien. 2.5*

avatar van twin
Jammer genoeg zijn ook de laatste twee nummertjes iets te flauw.

vreemd, persoonlijk vind ik de laatste 2 nummers juweeltjes en new star in the sky is voor mij dan het kroonjuweel, je moet wel echt in de stemming zijn voor deze nummers, heerlijk wegdromen probeer het eens