Air - Moon Safari (1998)

Frankrijk
Electronic / Pop
Label: Source

1. La Femme D'Argent (7:11)
  2. Sexy Boy (4:58)
  3. All I Need (4:28)

met Beth Hirsch

4. Kelly Watch the Stars (3:45)
  5. Talisman (4:16)
  6. Remember (2:34)
  7. You Make It Easy (4:01)

met Beth Hirsch

8. Ce Matin-Là (3:39)
  9. New Star in the Sky (Chanson pour Solal) (5:40)
  10. Le Voyage de Penelope (3:10)
  11. Remember [D Whitaker Version] * (2:25)
  12. Kelly Watch the Stars [Live BBC 1998] * (2:44)
  13. J'ai Dormi Sous L'Eau [Live BBC 1998] * (4:10)
  14. Sexy Boy [Live BBC 1998] * (3:10)
  15. Kelly Watch the Stars [Moog Cookbook Remix] * (5:40)
  16. Trente Millions D'Amis [Live KCRW 1998] * (4:34)
  17. You Make It Easy [Live KCRW 1998] * (4:45)
  18. Bossa 96 [Demo] * (4:44)
  19. Kelly Watch the Stars [Demo] * (3:46)
  20. Sexy Boy [Sex Kino Mix] * (6:36)
avatar van Onderhond
Lieve, schattig, naïeve, chille muziek om op een mooie lente/zomerdag in je wagen te draaien. Aan wie denk je dan ? Inderdaad. Bent.

Air is aardig, maar meer niet. Het floreert mooi op de achtergrond (behalve Sexy Boy dan), is erg aardig om 's avonds op een terrasje te spelen (of zoals laatst, in een nogal loungy sushi/tapasrestaurantje in het Antwerpse), maar wild word ik er niet van, en erg opvallende muziek is het allerminst. Zo'n nummertje als "La Femma d'Argent" is aardig, maar meer niet. "Sexy Boy" is vreselijk, gelukkig de enige track de de pret komt verstoren. "All I Need" is wat flauw, "Kelly Watch The Stars" is wat leuker. Meteen ook de enige track die me echt weet aan te spreken. "Talisman" is weer zo'n fijn 'niks-aan-de-hand' trackje, "Remember" weer wat irritanter. Dat DP stemvervormereffectje, je kan er maar een hekel aan hebben. Ook "You Make It Easy" is te flauw", "Ce Matin-La" nog een tweede klein toppertje op dit album. Jammer genoeg zijn ook de laatste twee nummertjes iets te flauw.

Een album waar je mij niet mee kan irriteren, maar eentje dat ook niet vijf minuten langer dan nodig zal aanstaan. In z'n geheel te flauw om hoge ogen te gooien. 2.5*

avatar van Reijersen
Dit is het beste album van Air in hun discografie. Precies de electronic die ik erg kan appreciëren. Het aparte sfeertje van de muziek van Air weet mij meteen goed te pakken op deze cd. Heerlijke plaat.

4 sterren.

avatar van Maiky
Air was voor mij altijd dat bandje van de singel All I Need, maar sinds enkele jaren is het in mijn muziekwereld meer dan dat. Niet dat Moon Safari zo fantastisch vind, want dat valt wel mee. De onsterfelijke, jaren '70 porno-suggererende melodie van Ce Matin La kreeg een heel nieuw perspectief van beleving tijdens een laat-nachtelijk Kolonisten van Catan spel bij mijn neef, toen Moon Safari gedurende de hele avond op repeat stond en juist op het moment van Ce Matin La een enorme schaal met bittergarnituur op tafel geserveerd werd. Alleen het gebrek aan de grote, gelukkige glimlach van de serveerder en zijn medespelers behoedden dat moment ervan dat ik definitief in een jaren '50 modelgezin terecht was gekomen.

Talkie Walkie is de plaat die wat avontuurlijker en kleurrijker is, maar Moon Safari bevat iets wat Talkie Walkie niet heeft: net-geen schrijnende muziekmomenten die als humoristisch kan worden ervaren wanneer gedraaid op de juiste momenten.

orbit schreef:
Discoshit ja.. beetje oubollige 70s flow erdoorheen

Als dit iets niet is dan is het disco, net zo min als het metal is of zo.

Wel is dit één van de beste electronische popalbums ooit gemaakt. En ook nog eens met één van de beste videoclips ooit gemaakt, die van All I Need.

Je moet echt de 10th Anniversary Special Edition hebben. Bonustrack Remember is erg mooi en de live BBC opnamen laten hele andere snellere rauwere rockversies horen van Kelly Watch The Stars & Sexy Boy. Ook staan er 2 prima remixen op, dansversies dus. Opvallend is dat je het basissampletje van de remix van Kelly... terughoort op een nummer van the Gorillaz. F***ing great remix trouwens: utterly brilliant! Zeg maar gewoonweg geniaal en niet te missen the Moog Cookbook Remix.
Ook zeer aan te bevelen: Trente Millions d'amis, lekker funky live neergezet door Air. You Make It Easy is gruwelijk mooi.

De Special Edition kortom maakt de muziek van dit album compleet: electronic, pop, rock & dance, soms ineen. Nu hoor je pas echt hoe goed en compleet Air toen was.

avatar van Hurrdurr
Chill.

Eigenlijk het enige wat ik denk als ik aan dit album denk. Je moet er een beetje voor in the mood zijn, maar perfect om gewoon een beetje bij weg te dromen of in slaap te vallen. En dat is niet negatief, in tegen deel; de muziek lijkt je gewoon naar een hoger niveau te tillen. Ben nog nooit high geweest, maar het zou me niets verbazen als het hier perfect bij aansluit.

De muziek zelf is ook haast perfect. De instrumebnten en vocalen vullen elkaar perfect aan en elk nummer is precies lang genoeg. Het enige nadeel is eigenlijk dat dit de enige CD van Air is waar ik echt van kan genieten, en dat hij maar drie kwartier duurt. De bonus nummers vind ik nooit zo speciaal, had liever wat B sides materiaal gezien.

avatar van wibro
Schitterend album waarvan de prachtig sfeervolle opening "La Femme d' Argent" voor mij misschien wel het mooiste loungenummer is wat ooit gemaakt is. Ik vind het zelfs nog mooier dan "All I Need". Dit album moet het voor mij toch vooral hebben van de langzame sfeervolle loungenummers. De vlotte nummers "Sexy Boy" en "Kelly Watch the Stars" klinken best aardig maar die moet je toch niet te vaak horen want dan gaan ze denk ik toch gauw vervelen. Dat geldt uiteraard niet voor het door mij al eerder genoemde "La Femme d' Argent". Dat blijft altijd mooi.
"Moon Safari" die van mij de hoogste waardering krijgt zal denk ik ook altijd wel het beste album blijven van Air. "Talkie Walkie" probeerde nog enigszins in de buurt te komen maar kende toch nog te veel zwakke momenten.

avatar van dazzler
MOON SAFARI 1998

Nieuwe albums deden me in de 90s minder dan vroeger.
Af en toe stootte ik wel op een plaat die me echt wist te raken.
Maar zelden of voelde ik nog de behoefte om zo'n band trouw te volgen.

Tot ik Moon Safari van Air een kans gaf. Een revelatie.
Deze plaat combineerde alle invloeden die muziek voor mij zo belangrijk maken.

01. La Femme d'Argent
Ambient, lounge, trip hop ... ik bezit het juiste jargon niet om deze muziek te definiëren.
Ik hoor wel heel duidelijk een electronic meets jazz sound die me heel hard weet te bekoren.
Wie niet goed luistert, kan deze muziek te snel afdoen als liftmuziek. Het melodisch improviseren,
het verschuiven van de akkoorden en het elektronisch inkleuren van de compositie gebeurt magistraal.

Ik heb geen drugs nodig om hier op te gaan trippen. Ruimte zat.
We bevinden ons zonder twijfel op de maan. De safari kan beginnen.

La Femme d'Argent laat aan het einde een Kraftwerk geluid opduiken.
Die retrotoets sluipt door de hele plaat en slaat een brug doorheen de tijd.

02. Sexy Boy
Depeche Mode, Blur en Gainsbourg in één nummer.
Mannequins in ruimtepakken defileren over de catwalk.
En opnieuw een geniale melodie die er bovenuit kriebelt.

03. All I Need
En dan is er Beth Hirsh die voor een derde invalshoek zorgt.
Na de soft elektro jazz en de synthrock krijgen we een songwriters approach.
Door haar input krijgt de plaat vocaal genoeg gewicht. De akoestisch gitaar is slim.
Dat liefde de wetten van de zwaartekracht in vraag stelt, wordt hier vakkundig bewezen.

04. Kelly Watch the Stars
We keren terug naar de synthrock van Sexy Boy.
Dit keer mag Kelly dromen. De jazzy intro doet het nummer naadloos aansluiten
bij All I Need. Let op de deepsky effecten die ons meenemen naar Star Trek episodes.

05. Talisman
Dit is mijn favoriet van Moon Safari (al eindigt de opener heel dicht).
Een compositie die een schitterende melodie laat zweven op weemoedige akkoorden.
Ik hoor symfonische echo's van Pink Floyd, Mike Oldfield en The Alan Parsons Project.

06. Remember
Een intermezzo dat uit een filmsoundtrack lijkt weggeplukt.
Met een vleugje vintage OMD ben je bij mij altijd aan het goede adres.
Als het orkest begint te strijken is Hooverphonic niet ver af meer.

07. You Make It Easy
En net zoals All I Need deed op de denkbeeldige voorkant van deze plaat,
slaagt de zangeres er met You Make It Easy opnieuw in om de elektronische muziek
van de nodige sensualiteit te voorzien. Ik moet aan de rol van Nico in Velvet Underground denken.
De song staat iets minder op eigen benen. Stem en muziek gaan in symbiose.

08. Ce Matin La
Wat zou Ennio Morricone vinden van die gitaar en die warme blazers
die een ochtend op de prairie suggereren? Filmmuziek die geen beelden nodig heeft.
Air slaagt met flair in het integreren van talloze invloeden. Het koor zorgt voor de afwerking.

09. New Star in the Sky
Een track die hoofdzakelijk op sfeerschepping rust
en de sterke melodieën van zijn voorgangers moet missen.
James Last en de liftkoker zijn dit keer wel gevaarlijk dichtbij.

10. Le Voyage de Pénélope
Een afsluiter van formaat die heel gewiekst het midden houdt
tussen de heavy sound van Sexy Boy en het symfonische geluid van Talisman.
Zelden klonk een album zo compleet, zo mooi in mijn straatje als Moon Safari van Air.

avatar van Boermetkiespijn
Een plaatje voor als je 's morgens wakker bent geworden door de brandende zon, terwijl je na veel te weinig slaap je achtertuin (wankelend, je hebt namelijk de avond ervoor een druppeltje teveel gehad) opzoekt en wiegend in je hangmat nog wat probeert bij te slapen.

Niet mijn smaak, maar ergens wel ontspannend. Een fragment van "Sexy Boy", met vlagen een fijn nummer. Komt me heel bekend voor, misschien uit een commercial, o.i.d. Verder ben ik van mening dat het album steengoed begint en vanaf daar eigenlijk over het algemeen genomen alleen maar minder wordt. Twee sterren.