Fresku - Maskerade (2012)

Label: Top Notch

4. Cirkels (4:40)

met Izaline Calister

5. Status (3:50)
  6. Alisha (3:26)
  7. Brief aan Alisha (1:34)
  8. Ondertussen in de Fresku Cave (1:51)
  9. Hedde Druksop (3:21)

12. Blind (3:43)

met Shockie

13. Op de Hoogte (4:33)

met Teemong

14. Tijd voor Creativiteit (2:51)
  15. Littekens (4:22)

met Neenah

16. Echte Tories (2:52)
  17. Keuzes (3:59)
  18. MC Spithard (Skit) (1:43)
  19. Kwantu Mas (3:19)

met Michael Reymound

20. Lindsey (3:38)
  21. Sukkels (3:34)

met Teemong

avatar van Timo710
Slowgaze schreef:
... en bovendien is de sneer aan het adres van Diggy Dex wel erg flauw en onnodig. Laatstgenoemde is misschien geen hoogvlieger en wat aan de studentikoze kant, maar wel een sympathieke en integere jongen. Fresku komt met zulke wat flauwe commentaar op andere rappers veel minder integer en sympathiek over, vooral als hij wel gaat beweren dat iedereen over geld en vrouwen rapt en dan man en paard níét noemt, maar wel Diggy Dex en Skiggy Rapz specifiek noemt. De parodie op Sef en Faberyayo is wel vrij briljant; een typisch gevalletje van ‘de humor redt de bedoelingen’.

Kan me even niet herinneren waar er een duidelijke diss naar Diggy Dex en Skiggy gemaakt is, op welke track gebeurt dit?

avatar van Slowgaze
In '#EchteTories'; het is niet echt dat je zegt 'goh, wat een duidelijke diss', maar wel een sneer en bovendien een erg flauwe sneer. De precieze tekst staat me niet echt bij, maar het is iets in de trant van 'Dan noem ik mezelf Kiddy Rapz en ga ik spitten met Skiggy Rapz en Diggy Dex'.

avatar van Colucci_Era
Fresku zegt daarna ook: "En kids denken dat ik diss wanneer ze namen horen". Dus ik denk niet dat het een "diss" is.

avatar van Slowgaze
Het is ook geen diss, maar gewoon een sneer. Dat is vast iets anders. Zoals de tekst er staat, impliceert het dat Fresku Diggy en Skiggy kinderlijk/kinderachtig/voor kinderen vindt.

avatar van Colucci_Era
Het laatste album van Diggy was ook niet zo best.
Fresku noemt ook nog TimmieTex, maar daar ken ik geen muziek van.

avatar van party
leuke goeie album, aleen de cd duurt wel lang dat is een nadeel van het album en de beats zijn niet alemaal goed, je ziet dat fresku een nieuw geluid heeft uitgebract maar dat geluidt spreek mij niet echt aan. dit album is iets minder dan zijn debuutalbum fresku. maar toch nog een 3,5.

avatar van Snoeperd
Fresku - Op de Hoogte

De hoogtijdagen van de Nederlandse hiphop ten tijde van Opgezwolle liggen inmiddels alweer een tijd achter ons. Om te zorgen dat dit fantastische genre niet uitsterft heb je goede opvolgers nodig. Niet dat het Zwollekamp geen sterke albums meer uitbrengt, dat is het niet. Kubus & Rico brachten vorig jaar een album uit waar mee zij bewezen nog steeds het beste van de Nederhop te zijn. En zo worden er ieder jaar weer zeer goede nederhopalbums uitgebracht. De titel 'beste hiphopplaat van 2012' zal ongetwijfeld voor Fresku zijn. Al maanden voor de release van Maskerade zorgde hij dat alle ogen op hem gericht waren. In een hilarische documentaire suggereerde hij dat zijn nieuwe stijl een soort van satanische hippiemuziek zou zijn. Met zijn single deed hij er nog een schepje bovenop. Hedde Druks Op is een van de meest aparte nummers op Maskerade, ook werd een clip geschoten die even geniaal als schokkend is, althans, Matthijs van Nieuwkerk vond de clip schokkend. Freskufans zullen waarschijnlijk net als mij in een deuk hebben gelegen.

Maskerade blijkt een flinke stap voorwaarts te zijn ten opzichte van het vorige album. En dat terwijl ik helemaal weg was van zijn debuutalbum, het wordt gewoon overklast. Er staan niet eens klassiekers als 'Twijfel' en Kutkop op. Maar als geheel is dit supersterk. Op het album wordt je alle kanten opgesmeten. Lachwekkende nummers worden moeiteloos afgewisseld met bloedserieuze nummers. Zelfs in een track zelf gaan humor en problemen samen. In de desbetreffende song 'Sitcom' stelt Fresku zich kwetsbaar op maar doet dat op zo'n geweldige manier dat je Sitcom wel een klein meesterwerkje kan noemen. De eerste vijf tracks met dus Sitcom, maar ook met het moddervette intro en het op zijn eigen manier dansbare Lintworm vormen het beste deel van het album. In deze vijf nummers hoor je de veelzijdigheid die Fresku in zich heeft. Onnavolgbare raps en heerlijke humor (hoor alleen al de reclame in Sitcom en je begrijpt wat ik bedoel).

Ook het exotische tripje Cirkels is van grote schoonheid. Het is bijna een huisvrouwennummer, door het lieflijke gitaarspel en de zwoele stem van Izaline Calister.
Het niveau blijft in de opvolgende nummers hoog. Status is met zijn relaxede beat een fijn tussendoortje en Fresku stelt zich kritisch op tegen de hiphopscene.
En zo komen eigenlijk alle onderwerpen op dit album wel voorbij. Zijn pasgeboren dochter (Alisha), zijn problemen in de liefde (Liefdesliedje, Keuzes), zijn roots (Kwantu Mas) en natuurlijk de niet weg te denken humor (Echte Tories, MC Spithard)

Het humorvolle Op de Hoogte vormt het absolute hoogtepunt op het album. De bling-bling en de Jeugd van Tegenwoordig worden compleet belachelijk gemaakt. Dat wordt op zo'n fantastische manier gedaan dat Op De Hoogte een ijzersterke track is. En zo had het album van mij eigenlijk wel mogen eindigen. Want dit hoogtepunt overtreft hij namelijk niet meer. Nummers als Lindsey en Littekens waren niet nodig geweest en vormen de enige kritiekpunten op het album. Gelukkig staan er in de 8 nummers na Op de Hoogte nog genoeg genietbare nummers op als Echte Tories en Keuzes.
Fresku bewijst misschien wel het grootste talent sinds Rico, Sticks en Typhoon te zijn. Hij is dan nog wel niet op het niveau van voorgenoemde, maar een persoon als Fresku kan nog lang mee en zal waarschijnlijk patent hebben op vele goede albums.

avatar van Slowgaze
Een prima stuk, Joep, al ben ik het op een aantal vlakken wel erg met je oneens. 'Status' vind ik bijvoorbeeld wat flauw ('over seks lullen'; briljante lijn hoor) en 'Echte Tories' vind ik eerder zielig dan grappig. Maar leuk dat jij het allemaal tof vindt en zeau. Ik vind z'n debuut uiteindelijk toch beter. Toen was-ie nog schattig en niet zo'n zuurpruim. Het is een beetje pubergedrag, steeds naar anderen wijzen wat die fout doen en niet de eigen fouten toe kunnen geven. Een beetje meer introspectie had dit album wonderen gedaan.

BobbieMarley
Verrassend dat Izaline Calister aan een hiphop meewerkt! Iemand die zelf zeer traditioneel ingestelde muziek maakt.

avatar van Demon.
Dit is wel echt een vet nederhop album. Ik hou normaal niet zo van rap maar deze man heeft mij overtuigt. Het is me wel duidelijk dat hij voortaan al zijn tracks door Teemong moet laten produceren want dat zijn nou net alle goede nummers op dit album.

Dit is mijn top 5:

5. Tijd voor Creativiteit

avatar van Depeche4ever
GEWELDIG!

avatar van Elohim
Op Lintworm doet hij Boeg & de Gelogeerde Aap na toch? Refrein doet me wel denken aan "Wij Zijn" eigenlijk.

avatar van Teunnis
In het leven kan er niet genoeg gelachen worden. Vandaar dat dit ik album het afgelopen jaar heel vaak heb gedraaid. Het is nog nooit gebeurd dat ik Op De Hoogte aanzet en er geen glimlach op mijn gezicht tevoorschijn kwam. Fresku heeft een natuurlijk gevoel voor entertainen. Zowel in zijn meer serieuze nummers als de humoristische tracks weet hij volledig je aandacht te grijpen. Je neemt hem zijn grammaticale fouten niet kwalijk. Met het titelnummer als opener grijpt Fresku je meteen bij de keel. Hij stelt zich kwetsbaar open, waardoor je het hele album lang veel sympathie voor hem hebt. Dat is de kracht van dit album. Al begint hij nog zo flauw te doen, je kan niet boos worden op Fresku. Maskerade is een heerlijk gevarieerd album, met sterke serieuze (Maskerade en Keuzes), cynische (Sitcom) en humoristische (Op de Hoogte) tracks. De paar missers worden hierdoor gemaskeerd.

avatar van Booyo
Gister voor de 2e keer live gezien in anderhalve maand. Wat is deze vent een ongelooflijke held! Entertainer pur sang. Op de Hoogte is live echt briljant.

avatar van woutorrmusic
Ook al ben ik zelf niet bepaald oncool, Op De Hoogte vind ik een bewonderenswaardig nummer

avatar van woutorrmusic
'Hoor je stemmen of wat?'

'Ja, Theo Maassen'.

avatar van Slowgaze
't begint me nu overigens echt op te vallen hoeveel Fresku van Eminem lijkt te lenen op dit album; 't is bijna of Maskerade naar Eminems albums is gemodelleerd.

avatar van kobe bryant fan
Maskerade!
Die beat is gewoon geweldig! Maar vooral de tekst en flow van Fresku zijn echt schitterend!

avatar van FelipeGutiérrez
Die beat van Status

avatar van Tha)Sven
Alisha blijft fenomenaal. Echt heerlijke emorap.

avatar van Delars
Echte Tories vind ik na een jaar echt een geweldig nummer.

GCITY050
Heb eigenlijk wel onwijs veel zin in een nieuw Fresku album!!

avatar van FelipeGutiérrez
Sitcom is echt een van de beste Nederlandse hiphop tracks van de afgelopen jaren imo. Hele dope track.

Fuck begraven, fuck cremeren
Ik wil me laten kruisigen!
Want ik ben bang dat ik vergeten word
Klamp me vast aan deze wereld
Hoop dat ik vergeven word
Ik haat de wereld, maar ik wil m'n plek erin verdienen
Vandaar dat ik rap, maar elke rapper vindt me zielig
Een imbiciele en een vriendelijk kutmongool
Geen stereotype, maar je stereotype kutmongool
Geen discipline, leerde niet, ik vond het kut op school
Duffe ogen, suf gerookt, ik had mezelf suf geblowed
Ik kon niet concentreren, dat kon je wel constateren
Dromen dat ik in de klas wakker werd zonder kleren
M'n hobbies waren jointjes roken en filosoferen
En ik dronk te veel om voor m'n dikke bril te compenseren
Sorry, ik ben soms te eerlijk
Voordat ik rapte was dat iets wat niemand kon waarderen
Nu vindt iedereen me te down
En als ik wel grappig doet Vindt iedereen me een clown
Deze track is denk ik de perfecte middenweg
Maar het doet me pijn als jullie lachen als ik dingen zeg
Maar jullie geven er niks om
M'n hele leven is een sitcom

avatar van Fade.
Heb Fresku maar een luisterbeurt gegeven na aandringen van een goede vriend en Maskerade heeft al mijn verwachtingen dubbel en dwars waargemaakt. Elk lied vind ik bijna wel goed, maar Keuzes, Sitcom, Cirkels, Lintworm en Op De Hoogte steken er wel bovenuit. Zeker niet slechter dan dat album van de enige rapper die het zelfde soort rappen hanteert (Typhoon) op zijn Lobi Da Basi. 4,5*

avatar van mh040
GCITY050 schreef:
Heb eigenlijk wel onwijs veel zin in een nieuw Fresku album!!
ik ook!

Kingey
Veel waardeloze tracks, paar goede texten met nichtenbeats.

avatar van Delars
Hahaha