alt-J (∆) - An Awesome Wave (2012)

Electronic / Pop

11. (Interlude 3) (0:53)
  12. Bloodflood (4:09)
  13. Taro (5:04)
  14. Hand-made * (2:40)
Mijn favoriete album allertijden. Parachutes stond altijd bovenaan, maar ben er nu toch echt van overtuigd dat het deze is. An Awesome Wave is een soort magische reis dat van nummer naar nummer overloopt. Alles loopt perfect in elkaar over, het album heeft een unieke sound dat ik nog bij geen enkele band heb kunnen ontdekken. Daarnaast ben ik groot fan van de kunsthistorische verwijzingen. Elk nummer is op Genius al een ervaring op zich en een film als Léon wordt hierdoor alleen maar meer bijzonder.

Ik kan het ook alleen in één keer achter elkaar luisteren op precies de volgorde van het album. Los zijn de nummers prima, maar vooral in de context van de rest van het album valt alles samen. Live valt het daarom ook tegen soms, ook omdat de verborgen geluiden in elk nummer moeilijk nagemaakt kunnen worden. An Awesome Wave benadert de perfectie in de studio en ik benieuwd of ik in de toekomst ooit nog een album tegenkom dat dit gaat toppen..

avatar van Frenz
De volle mep dan maar, dit album hoort bij de vier andere 5 sterren albums in mijn top 10 en had om redenen die ik zelf niet meer weet maar 4,5 *. De top 5 heeft er nu 5

Meesterwerk, punt

avatar van Kimmyboy
Man man man, wat is deze plaat snel gegroeid. Heb het album vorige maand leren kennen toen ik voor een weekje in Utrecht/Amsterdam/Rotterdam vertoefde, en sindsdien is het de ideale plaat om (nu al) nostalgische gevoelens op te wekken. Heerlijk.
Absolute toppers: Tesselate, Breezeblocks en Matilda. Maar ook Intro, Something Good en zelfs de eerste twee Interludes vind ik zeer sterk.

avatar van JVT
JVT
Nog geen bloodflood of Taro als favorieten? IMO de 2 absolute parels van dit album. Deze plaat verdwijnt ook nooit meer uit mijn top 10 denk ik

avatar van Kimmyboy
JVT schreef:

Nope, voorlopig geen voeling met Bloodflood. Taro vind ik niet slecht, maar wordt nergens echt interessant voor me. Geef mij dus toch maar eerder de eerste 2/3 van het album.

avatar van Knoracle
Toen ik destijds Tesselate op de radio hoorde wist ik : dit album moet ik hebben. En ben niet teleurgesteld. Prachtige muziek met uitschieters Tesselate, Bloodflood en Tarot. Maar ook enkele mindere nummers waardoor de teller op 4* blijft steken. Desalniettemin interessant.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Berichten verplaatst naar alt-J (∆) - Relaxer (2017)

avatar van Slowgaze
Dr. Dre-verwijzing in 'Fitzpleasure', iemand?

avatar van SirPsychoSexy
Slowgaze schreef:
Dr. Dre-verwijzing in 'Fitzpleasure', iemand?
Waar hoor je die?

SirPsychoSexy schreef:
Waar hoor je die?

'Dead in the middle of the C-O-double M-O-N' is duidelijk geïnspireerd op 'Nuthin' But a G Thang' waarin Dre 'C-O-M-P-T-O-N' rapt (later nagedaan door o.a. Kendrick Lamar op 'Backseat Freestyle').

Slowgaze schreef:

Je bedoelt dus eigenlijk Bloodflood en niet Fitzpleasure?

Johnny Marr schreef:
Je bedoelt dus eigenlijk Bloodflood en niet Fitzpleasure?

Nerd.

avatar van Johnny Marr
Deze plaat heeft toch wat aan kracht verloren in vergelijking met 2012, toen ie als een bom insloeg.

avatar van Pepino
Johnny Marr schreef:

De hype die toen over deze plaat heerste zal ik allicht nooit begrijpen.

JohnFrusciante schreef:
het begin van Breezeblocks bezorgt me bijna kippenvel..

Bijna kippenvel? Kuikenvel, dus?

avatar van Lau1986
Een prachtig album met mooie nummers, zang en een uitstekend geluid. Er is veel ruimte voor details er zijn onverwachte wendingen kortom het is en blijft een genot om naar dit album te luisteren.