Angus Stone - Broken Brights (2012)

Australië
Folk / Rock
Label: Desert Harvest

1. River Love (4:55)
  2. Broken Brights (4:12)
  3. Bird on the Buffalo (5:49)
  4. Wooden Chair (3:25)
  5. The Blue Door (3:31)
  6. Apprentice of the Rocket Man (5:24)
  7. Only a Woman (6:25)
  8. The Wolf and the Butler (4:10)
  9. Monsters (5:20)
  10. It Was Blue (5:12)
  11. Be What You Be (4:52)
  12. Clouds Above (2:51)
  13. End of the World (5:12)
  14. Napoleons Dreams * (1:53)
  15. Old Mercedes Benz * (3:34)
  16. Happy Together * (2:41)
totale tijdsduur: 1:01:18 (1:09:26)
De Klever
De stem van zijn zus is me helaas de keel uit gaan hangen. Daarom heb ik ook de solo plaat van Julia niet beluisterd. Deze van Angus kan ik dan wel weer zeker waarderen. Heerlijke plaat en zal nog vaak in de rotatie gaan. Samen met John Talabot (ik weet het, totaal ander genre), mijn twee toppers van het moment.

avatar van erwinz
Julia kan het zonder broer Angus, maar kan Angus het ook zonder zus Julia?

Ja.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Angus Stone - Broken Brights - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van alpeko
Angus streeft wat mij betreft met deze plaat het werk van zus Julia voorbij. Wat een heerlijk nummer is Only a Woman toch. Zoals RoyDeSmet ook al opmerkte, Neil Young-achtig.

avatar van BenZet
Eerste indruk is goed. Kan zijn stem wel aan. Met de stem van zijn zus wordt ik na 5 minuten nogal agressief. Dat kan ik niet echt hebben...

Door deze fantastische live-versie meteen mijn favoriete nummer van de plaat.
YouTube - Angus Stone - River Love | HibOO d'Live

avatar van rmiroir
Wat een mooi hoes....

avatar van TEQUILA SUNRISE
Geweldige ontdekking deze artiest, eerste luisterbeurt is mij bijzonder goed bevallen.
Rijk instrumentarium mooie hoes en mooie stem, indrukwekkende plaat, ik kende deze Angus Stone niet maar ga dit zeker nog meer beluisteren.

avatar van blonde redhead
@ Tequilla sunrise. Dan vermoed ik dat je ook niet geluisterd heb naar Angus en Julia Stone. Gezamenlijk zijn ze minimaal net zo goed. Helaas kan Julia het alleen niet aan.

avatar van RoyDeSmet
blonde redhead schreef:
Gezamenlijk zijn ze minimaal net zo goed. Helaas kan Julia het alleen niet aan.

Onzin. Ik vind Julia solo veel beter dan Angus.

avatar van BenZet
Van julia krijg ik kromme tenen. Muzikaal prima maar die stem is vreselijk

avatar van blonde redhead
RoyDeSmet schreef:

Onzin. Ik vind Julia solo veel beter dan Angus.

Gelukkig dat iemand er nog van kan genieten. Muzikaal is het prima, maar het is gewoon geen geweldige zangeres.

blonde redhead schreef:

Daar heb ik inderdaad nog niets van beluisterd, je maakt me nieuwsgierig.

avatar van bommel
Thomas86 schreef:
Ik vind hem tegenvallen, mis de chemie met Julia. Het is zeker voldoende, maar niet meer buitengewoon goed.

inderdaad, niet slecht, maar toch maar beter samen met Julia

avatar van nelis
Ga vanavond naar zijn concert in Utrecht, ben heel erg benieuwd.

avatar van likeahurricane
Steviger dan zijn zus solo, inderdaad geinspireerd door Neil Young.

Live in Utrecht:

Bird on the Buffalo

Be What You Be

Clouds Above

End of the World

Eerder draaide ik Angus & Julia Stone graag, maar op een of andere manier ben ik nooit aan deze plaat begonnen. Misschien omdat ik het solo werk van Julia te soft vond? Tot ik Broken Brights hoorde bij Plato. Het klonk soms een stuk steviger dan ik had verwacht, maar ook de rustiger folkrock nummers mochten er zijn. Ook hoorde je soms haast psychedelische rock, zoals bijvoorbeeld op het slotnummer.
Overall heeft dit album toch een bepaalde sound en productie die mij zeer bevallen, net als de zang van Angus. En er staan - niet onbelangrijk - ook nog eens een aantal dijken van songs op: de eerste drie, Only A Woman, It Was Blue & End of the World.
Voor mij is dit een van de betere platen van 2012.

avatar van Don Broccoli
Goed dat je jezelf even quote, zo is het een stuk duidelijker.

Volgende keer een PM'tje als er iets dreigt fout te gaan?

avatar van Don Broccoli
Nee, want op deze manier leren we er allemaal iets van. Ik durf te wedden dat tientallen musicmeter-verslaafden iets hadden van: 'zo zo, wéér iets geleerd, bij Jupiter!'

avatar van Booyo
Op de albums van Angus & Julia zijn de nummers van Angus altijd mijn favorieten, vandaar dat ik erg uit keek naar dit solo werk. En stelt het teleur? Verre van. Dijk van een plaat, met It Was Blue als persoonlijke favoriet. Wat dreunt die bas heerlijk door.

avatar van Mastroianni
Beetje laat ingestapt, maar wat een fijne plaat is dit!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Voor mij is dit absoluut de plaat van het jaar!!
Formidabel album met enkel goede ( folk ) songs.
Je hoort er een vleugje country in terug, op sommige momenten moet ik aan Neil Young denken en soms wat betreft de vocalen aan Bob Dylan.
De man gebruikt een rijk instrumentarium: blazers & orgel zijn prachtig in zijn nummers verwerkt.
Hoogtepunten: het fantastische Bird On The Buffalo,het ingetogen Apprentice Of The Rocket Man en het wat ruigere nummer It Was Blue.
Ik ga eens achter dat hobbybandje van Angus aan wat user Erwin in zijn recensie hierboven vermeldde.

avatar van Don Broccoli
Heb hem ook weer eens opgezet en verhoog hem van 4 naar 4,5. Een van de mooiste platen van het jaar. Volmaakte ingetogenheid.

avatar van Choconas
Angus Stone is maar een druk baasje (net zoals zijn zus Julia overigens). Naast zijn twee albums en de EP's met Julia, is dit alweer zijn twee soloalbum. (Al is dit wel het eerste dat onder zijn eigen naam verschijnt, op het eerste ging hij nog schuil onder de naam Lady Of The Sunshine.) Het album is ondergedompeld in een rijke traditie van folk, rock en country, maar heeft gelukkig wel een eigen smoel. Dat komt deels door de mooie, vrij rustige stem van Angus en deels door de rijke instrumentatie (de gitaar krijgt alle ruimte, we horen een mondharmonica voorbijkomen en in het nummer The blue door zelfs een panfluit!). Maar bovenal schuilt in Angus Stone een begenadigd liedjesschrijver, die knappe nummers uit zijn mouw lijkt te schudden. Sommige zijn ingetogen, andere steviger, maar hij vliegt nooit uit de bocht. Zelfs niet als hij de elektrische gitaar laat gieren in het magnifieke Only a woman (Neil Young is dan niet ver weg). Andere hoogtepunten zijn wat mij betreft Bird on the buffalo, It was blue en Broken brights, maar het beste is ook hier om het album als geheel te beluisteren (juist ook omdat het zo'n coherente plaat is). "Broken brights" behoort zeker tot mijn favoriete albums van 2012, dit is jaarlijstjesmateriaal!

Heb dit album net een eerste luisterbeurt gegeven na een aantal maal de afgelopen week de track 'broken brights' te hebben afgespeeld. Ik zal hem vaker moeten luisteren om er een oordeel over te kunnen vellen, wat me echter opvalt is de aandacht die besteed is aan de intro van elk nummer. Voor de rest heb ik nog weinige echte positieve al dan negatieve uitschieters kunnen vinden op dit album. Enfin, aanstaande weken nog maar een paar keer opzetten dus.

Wist niet dat deze lp zo mooi zou worden. Of ie beter is dan Down The Way moet nog blijken maar deze zou als ik vorig jaar meteen aangeschaft zou hebben in mijn top 3 zijn gekomen. Het titelnummer is prachtig, Bird On The Buffalo ook, gevarieerd met een mooie stem en een lekker gitaartje, inderdaad echoes van CSN&Y, Wooden Chair is geniaal, doet me ergens aan denken maar ik kan het niet zo snel plaatsen. Prachtplaat

avatar van De Daniël
Only a Woman

avatar van AOVV
Goeie plaat, met vooral een sterk middenrif (songs 6 t/m 9 zijn zonder uitzondering geweldig). Dit jaar brengt hij weer een plaat uit met zijn zus Julia, maar solo vind ik het toch ook erg de moeite.

Urrim
Ik vind, zoals enigen hierboven al gezegd hebben, dit album beter dan die samen met Julia. Ik weet niet waarom, 't zal wel de stem zijn.

avatar van Zwaagje
TEQUILA SUNRISE schreef:

Dope Lemon - Smooth Big Cat (2019)
Deze al ontdekt?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mij niet bekend, bedankt voor de tip in ieder geval Henk, ga ik eens beluisteren.

Yep net, ben al tijden achter de 1e Dope aan, onbetaalbaar, ga deze wel ff aanschaffen ja, goed betaalbaar. jammer dat ik de gig van september heb gemist. De man is gewoon heel goed, de liedjes lijkt hij uit zijn sleeves te glijden. Deze plaat blijft geweldig, doe er nog maar 1 Angus!