Swans - The Seer (2012)

Label: Young God

1. Lunacy (6:09)

met Alan Sparhawk en Mimi Parker

2. Mother of the World (9:57)
  3. The Wolf (1:35)
  4. The Seer (32:14)
  5. The Seer Returns (6:17)

met Jarboe

6. 93 Ave. B Blues (5:21)
  7. The Daughter Brings the Water (2:40)
  8. Song for a Warrior (3:58)

met Karen O

9. Avatar (8:51)
  10. A Piece of the Sky (19:10)

met Jarboe en Akron/Family

11. The Apostate (23:01)
avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
yorgos.dalman schreef:
Ik vond die 45 minuten durende 'The Seer' juist het zwakste punt (zeker na een intense vertolking van de Swans klassieker 'Coward'), op de cd houdt Gira met 32 minuten net de spanningsboog vast, hier zakte het op een gegeven ogenblik toch tamelijk in.
Het slotakkoord (met 'The Seer returns' geloof ik) maakte veel goed.

Ik vond juist de spanningsboog tussen Gira en de andere muzikanten tijdens dit nummer geweldig, daarom kon dit mij ook de volle 45 minuten boeien, meer nog als op de cd zelf.

avatar van Gloeilamp
45 minuten is wel heel erg lang, maar dat nummer kan me niet lang genoeg duren. Ik wil Swans ook wel eens live zien

yorgos.dalman
Toegegeven: de intense 'act' van de mannen van Swans werkte danig hypnotiserend - zondermeer. Dat is met geen CD te evenaren...

avatar van Don Broccoli
1,0
Ik heb mijn best gedaan, maar op The Apostate na, deed deze plaat mij zeer weinig. Klaar.

avatar van Eveningguard
Nou goed je hebt in ieder geval een poging gedaan. Kan me voorstellen dat het eentonige karakter van de nummers bijzonder in de weg kan zitten.

avatar van Don Broccoli
1,0
Misschien 'begrijp' ik het gewoon niet. Zou goed kunnen.

yorgos.dalman
Swans moet je niet rationeel begrijpen, die moet je emotioneel 'ondergaan'...

avatar van Sater
Dat werkt alleen live...of met een goede stereo in een vrijstaand huis.

Ik kan er wel inkomen dat dit album niet zo makkelijk valt. De vorige bevat veel meer liedjes en is veel lichter verteerbaar. The Seer is misschien door zijn uitgesponnen karakter en de veel minder beheerste waanzin een groter kunstwerk, maar niet iets om vaak (of even tussendoor) naar te luisteren.

Ik kan Don Broccoli aanbevelen in ieder geval My Father will guide me up a rope to the sky eens te beluisteren. Met name een nummer als My Birth zou toch wel moeten werken.

avatar van Don Cappuccino
Don Brocolli moet zeker eens My Father... gaan luisteren en The Great Annihilator is ook een aanrader. Deze is vanwege zijn lange speelduur een zwaar album en ik snap wel dat niet iedereen dat geweldig vind.

avatar van Eveningguard
Eens. Je alleen kunt niet zeggen dat dat toegankelijke platen zijn. Volgens mij is alleen The Burning World vrij toegankelijk.

Mijn ouders vinden dit vreselijke grafmuziek trouwens. Pa: Wat een kloteherrie. Ben je depressief ofzo.

avatar van kobe bryant fan
Haha, dat laatste zegt m'n moeder ook vaak tegen mijn muzieksmaak.

yorgos.dalman
Als het gaat om 'echte liedjes' dan kun je naast The burning world en TGA ook wel Love of life en White light from the mouth of infinity noemen.
The Seer en Soundtracks for the blind zijn toch meer abstractere belevingen...

Net voor het eerst door een huisgenoot gevraagd of de muziek iets zachter kon. Tja, The Apostate mag wel eens hard. Geweldig nummer.

avatar van erwinz
Dit is zo ongeveer mijn eerste kennismaking met Swans, maar wat een kennismaking. Geweldige plaat.

Lees mijn volledige recensie op: De krenten uit de pop: Swans - The Seer - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van Fake_world
YouTube - Swans "The Seer"

Even een kleine docu die ik wou delen.

yorgos.dalman
Geweldige docu, Fake_world! ....

De maestro aan het werk.

Leuk hoe hij zich (12 minuut 32) vergelijkt met de visionaire filmregisseur John Cassavetes die erom bekend stond zich diep met zijn acteurs in te laten.

Mijn herinneringen aan Doornroosje te Nijmegen van november jl. komen weer naar boven golven. Awesome!

avatar van jellecomicgek72
Don Broccoli schreef:
Misschien 'begrijp' ik het gewoon niet. Zou goed kunnen.

Dat kan zeker inderdaad, ik begrijp namelijk ook geen reet van deze muziek. 3x geprobeerd dit, vond het niet doorheen te komen.

avatar van Eveningguard
Dit ligt ook niet helemaal in uw straatje, Jelle. De bamd staat bekend om zijn intensheid door eentonigheid. Misschien kun je iets uit de 'post punk' periode proberen (de albums uit de jaren 80 en 90). The Burning World is een goede start. Laat de eerste albums maar even zitten.

avatar van orbit
Swans is sowieso niet bedoelt voor de feeble-hearted Dit is redelijk full-on, geen reet te maken met gemakkelijke reet-swing muziek, lijkt me duidelijk.

avatar van kobe bryant fan
Wel knap dat je dan toch hem 3 keer hebt gedraaid.
Want hij duurt toch erg lang en is inderdaad niet gemakkelijk te noemen.
Maar wel geniaal natuurlijk!

avatar van hond racisme
The Seer is ook niet hun beste plaat, hun vorige was veel toegankelijker en overigens ook beter dan The Seer. Ik denk dat veel mensen zelfs doen alsof ze dit een goed album vinden als ik er te ver over nadenk. Het is zeker niet leuk om naar te luisteren vind ik, maar het wekt wel een bepaalde emotie op. Een emotie van benauwdheid en angst, en deze helpt die te overwinnen. Ik denk dat dat de aantrekkingskracht is van The seer. De melancholie die subtiel maar overduidelijk verwerkt zit in nummers die even goed gezongen kunnen worden door mensen die ter dood veroordeeld zijn, maar wel mensen bij de keel grijpt. Ik denk dat ik zo mijn aantrekkingskracht tot Swans het best kan uitleggen, maar ik snap overigens echt compleet dat je het kutmuziek vind. Het is geen album dat je even op een zondagnamiddag opzet om te genieten van het zonnetje.

avatar van Eveningguard
Doen alsof je dit album goed vindt? Dat is nogal een rare stelling en ik denk dat je alleen voor je zelf spreekt.

avatar van hond racisme
doe ik alsof ik dit een goed album vind? ah da's nieuw voor mij dan. Ik heb het niet goed verwoord, ik denk dat veel mensen gewoon Swans de hemel in prijzen maar niet goed weten bij welk album ze dat moeten doen. Ik kan het moeilijk uitleggen, dat hoort ook zo als muziek je aanspreekt, film kan je makkelijk verwoorden,muziek niet.

avatar van Don Cappuccino
Bij mij is het onderbuikgevoel altijd heel erg aanwezig tijdens het luisteren van The Seer. Door die hele 2 uur heen blijft er een hele akelige spanning hangen die maar een keer wordt doorbroken door het hemelse Song For A Warrior. Swans is wat dat betreft een equivalent voor een hele spannende horrorfilm. Je wordt er angstig van maar je blijft kijken omdat het je intrigeert. En dit album zit echt heel goed in elkaar.

Het werk uit de jaren '80 van Swans is nog naargeestiger. Daar moet je van houden. Dat is meer industrial. Bij sommige nummers van dit album moet ik echt denken aan de krautrock uit de jaren '70.

avatar van hond racisme
Ja, zie mijn eerste reactie. Daar schreef ik precies hetzelfde als jij nu doet. Bij een horrorfilm zitten (sommige) mensen ook half de film met hun handen voor hun ogen, maar toch vinden ze het leuk. Dan heb je sommige die het gewoon leuk vinden omdat het horror is. Zo vergelijk ik mijn opmerking ook met The Seer. Maar ik vind het Swans album voor deze die sfeer beter combineren met iets luchtere muziek. Maar desondanks is The Seer ook een enorm afschuwelijk (goed) album.

avatar van Leeds
Eveningguard schreef:

Ook ik vind dit een rare stelling. Ik krijg plots het gevoel dat mijn 5 sterren niets meer waard zijn.

Dit is een hemelse plaat.

avatar van Don Cappuccino
Mijn vrienden snappen op dit moment niet wat ik zo mooi aan dit album vind. Meestal komen ze daar pas 3 jaar later achter.

avatar van Gloeilamp
Had ik maar vrienden die dit uberhaupt probeerden

Leeds schreef:

Dit is een hemelse plaat.

Heb 't hieronder proberen uit te leggen hoor. Zie vergelijking met horror films, komt het dichtste bij in de buurt van wat ik bedoel. Hopelijk snap je het wat.

avatar van kobe bryant fan
Had ik maar vrienden die al van het woord 'album' hadden gehoord.