Metallica - Live Sh*t: Binge & Purge (1993)

Label: Elektra

1. Enter Sandman (7:28)
  2. Creeping Death (7:28)
  3. Harvester of Sorrow (7:19)
  4. Welcome Home (Sanitarium) (6:39)
  5. Sad But True (6:07)
  6. Of Wolf and Man (6:22)
  7. The Unforgiven (6:48)
  8. Justice Medley (9:38)
  9. Solos (18:48)
  10. Through the Never (3:48)
  11. For Whom the Bell Tolls (5:48)
  12. Fade to Black (7:12)
  13. Master of Puppets (4:35)
  14. Seek and Destroy (18:08)
  15. Whiplash (5:31)
  16. Nothing Else Matters (6:22)
  17. Wherever I May Roam (6:32)
  18. Am I Evil (5:41)
  19. Last Caress (1:26)
  20. One (10:26)
  21. Battery (10:01)
  22. The Four Horsemen (6:07)
  23. Motorbreath (3:14)
  24. Stone Cold Crazy (5:26)
notsub schreef:
Na het zien van de San Diego show was ik onder de indruk, maar bij de Seatlle show keert het Metallcia gevoel weer helemaal terug. Dit is de band zoals ik Metallica het liefst zie. Tomeloze energie, passie en professioneel muzikaal hakwerk. De setlist is om te smullen en een aaneenschakeling van hoogtepunten. Hierboven is de San Diego show weergegeven. Die bevat voor mij wat skipmomenten.

tracklist hierboven is Mexico City 93'

San Diego 92' en Seattle 89' zijn de DVD's in de box, en horen dus niet op deze site.

avatar van kaztor
glenn53 schreef:
Je mag toch een kopie maken van een dvd die je zelf heb gekocht en dan omzetten naar een andere regio. Is niks mis mee vind ik. En even voor de goede orde, ik heb de cd met vhs en de cd met dvd dus ik heb de heren Hetfield genoeg gespekt toch?

Al die belachelijke regio-restricties ook...

avatar van Germ
Germ (crew)
Hoe zat het ook al weer met deze box? Het werd begin jaren 90 als collectorsbox uitgebracht met daarin videobanden, cd's en wat memorabilia, en later op DVD in een 'stripped-down' versie?

Guardian of Isis
Exactamundo. 3 CD's van de show in Mexico City 1993 en verder nog 3 video's (wat later 2 DVD's werden) met 2 concerten op: 1989 Seattle en 1992 San Diego. Mijn favoriet concert blijft toch 1989 Seattle; geen enkel Black Album nummer, een droom van een setlist en een podium dat in stukken valt bij het spelen van ...And Justice for All.

avatar van Germ
Germ (crew)
Naar dat concert ben ik dus ook naar op zoek, maar is dus alleen te verkrijgen als onderdeel van de DVD-box?

Guardian of Isis
Ik denk het wel, maar zoek via een zoekmachine naar een torrent met enkel de audio van dat concert en je vindt er wel één van iemand die de audio opgenomen heeft op zijn computer. Oeps, illegaal downloaden aangemoedigd!

Kevin Kattouw
halverwege sanitarium, leave me the fuck alone, prachtig, moet er elke keer weer bijna van huile zo indrukwekkend, t komt zo goed over, laterz

avatar van Houn
Live shit hij staat in mijn top 10, maar ik blijf er toch bij het vetste nummer live is toch, the four horsemen in 1985 vanaf Cliff em' all! geniaal, daar speelt lars toch een partij strak en de zang van James is daar ook lekker rauw!

Houn schreef:

Ik heb er ook zo die me altijd tebinnen schieten:

- Damage inc. van Cliff 'em all (86'): link
- Creeping Death op Monsters of rock (91'): link

The Oath schreef:

Ik heb er ook zo die me altijd tebinnen schieten:

- Damage inc. van Cliff 'em all (86'): link
- Creeping Death op Monsters of rock (91'): link

Knallers van hier tot Moskou idd. Zijn trouwens alle nummers die ze toen hebben gespeeld wel eens met goede kwaliteit uitgebracht? Ken enkel Fade To Black, Harvester, Enter Sandman en Creeping met een hoge kwaliteit. Nummers zoals Battery, Last Caress komen minder uit de verf.

Guardian of Isis
Waar komt dat stukje aan het einde van Harvester of Sorrow toch vandaan? Ik weet dat ik het al ergens eerder gehoord heb, maar heb er geen idee van waar...

Ik mis de ijzingwekkende licks van hammets een beetje zoals je die bij nummers op Trapped Under Ice en Hit The Lights zo goed kan horen. Voor de rest mis ik ook nummers als Orion en To Live Is To Die maar ik denk dat die alleen afbreuk hadden gedaan aan de rauwheid van het optreden.
Toch is de power of metal kneiterhard aanwezig en lult James het lekker aan elkaar. Schijt aan alles, dit is Metal. Hail Satan. Just Kidding... Maybe. Lekker spugen tijdens Harvester of Sorrow.

Ik heb het hier alleen over de details omdat de algemene kwaliteit van dit live album staat als de chinese muur. Metal Up Your Ass! Dit knalt lekker mijn top 10 binnen (wel beetje veel metallica, niet?), maar ja misschien knal ik hem er ook net zo hard weer uit. 4,5 sterren.

PS. Ik wist helemaal niet dat Jason Newsted zo goed was. Jammer dat hij altijd in de schaduw heeft gestaan. Maarja, watcha gonna do...

avatar van VanDeGriend
Berichten verplaatst naar Metallica

Kevin Kattouw
Als dit de hemel zal zijn, dan is dood gaan het mooist wat er is.

Kevin Kattouw
Ik heb het album (nog) niet, maar alles staat volgens mij zo'n beetje op youtube, hier is de link voor Master of Puppets MET solo

Kevin Kattouw schreef:

YouTube - Metallica - Master Of Puppets live Seattle 1989

Das de DVD van Seatlle 89.
We hebben het hier specifiek over Mexico City 1993

Kevin Kattouw schreef:

Blasphemy! Burn him!

In ieder geval is je Live Sh*t versie pas geldig als je naast Mexico City ook Seattle en San Diego in huis hebt! Dan besef je pas hoe fenomenaal Metallica rond deze periode was!

Kopen dus die hele box!

avatar van CTK
CTK
Ik kan het volledig beamen. Heb de box sinds maandag in mijn bezit. Wel met Regio 1 Dvd's, maar dat los ik op door er kopie's van regio 2 van te maken.
Fenomenale optredens.

Edit: Ondertussen gevonden hoe ik mijn DVDspeler regiovrij kan maken. Copietjes zijn dus niet nodig!

Guardian of Isis schreef:
Blasphemy! Burn him!

Ja je hebt gelijk, ik heb zelf alle 3 de shows al iets van 5 x bekeken op youtube. En dan natuurlijk de computer op de stereo aansluiten, heb ik het geluid door de boxen, whahaahah.

avatar van Thomzic
Het geluid van YouTube kan nooit op tegen de CD of DVD versie.. Dan pas zul je van je stoel geblazen worden

avatar van glenn53
Voorlopig de beste Live cd/dvd aller tijden voor mij

avatar van ricardo
Gedeeltelijk mee eens, dit is zeker 1 van de besten, maar er zijn nog wel een paar goeien hoor.

avatar van glenn53
Ja ik heb er diversen vanaf Made in Japan maar deze spant voor mij de kroon,

avatar van hansjuvefan
Heel goeie live cd! Het bewijs dat Metallica toch één van de beste live-acts was en is. Het enige wat me hier weerhoud om de volle 5 te houden, is het feit dat het publiek wat té luid gemixt is op de cd. Het is leuk om het publiek te horen meezingen/schreeuwen, maar het is te nadrukkelijk aanwezig op de cd. Maar daar kan Metallica zelf natuurlijk niet aan doen.

avatar van metallica1997
een (...) goed Live Album van metallica

ps:de DVD is nog beter

Ik heb ze in die periode 3 keer gezien: 1991 tijdens de monsters of rock in Nijmegen, 1992 Ahoy en 1993 de kuip. Tijdens het 1993 gedeelte speelde ze ook the thing that should not be and disposable heroes. Jammer dat deze hier niet op staan. Enige minpuntje dat ik kan verzinnen is de verkorte versie van Master of puupets. Dat nummer is te goed om halverwege afgebroken te worden. Voor de rest het beste van het beste.

Whiplash en For Whom The (Fucking) Bell Tolls

avatar van Sir Spamalot
Bijna twintig jaar heb ik deze box (driedubbele cd + drie vhs-tapes) in mijn bezit want vanaf dag één besteld en gekocht. De driedubbele cd werd opgenomen in 1993 in Mexico City (Black Album tour). Vhs-tape 1 bevat een optreden uit 1989 in Seattle (Justice For All tour), vhs-tapes 2 en 3 bevatten een optreden uit 1992 in San Diego (Black Album tour). Als bijbehoren nog een boekje met veel info en foto’s, een patroon om dat logo overal te kunnen spuiten en nog een snakepit-pass, in een mooie kartonnen doos in de vorm van een flightcase.

Het is en blijft een leuk collectors item om te hebben, de latere generatie zal wel de dvd’s gekocht hebben. Tof dat er drie verschillende optredens (maar tijdens verscheidene avonden) in het pakket zitten, hoewel And Justice For All en The Black Album niet tot mijn favoriete albums behoren. Geluid is spijkerhard en vet, maar ook tamelijk lomp door het drumwerk van Lars Ulrich en het karakter van de tragere nummers. Ik mis soms een beetje dartelheid. Het gevloek van James Heftfield was toen stoer, nu stoort het zovele jaren later een beetje, hoewel mijn arsenaal vloeken ook indruk kan wekken. Ik word oud. Hier en daar wordt het tempo er ferm uitgehaald, kan nuttig zijn na een opvolging van snelle beukers, hier niet. Nummer negen is een amalgaam van bijna negentien minuten solo’s van bass en gitaar en is er voor mij te veel aan. Compleet overbodig, Jason Newstedt is een goede bassist maar om te soleren? Geldt trouwens ook voor Kirk Hammett die maar geen vooruitgang lijkt te maken en na al die jaren smoorverliefd blijft op zijn wah-pedaal. Een vaststelling, geen beenharde kritiek. Ik heb Metallica tijdens beide, bovenmelde tours gezien (in Vorst Nationaal, Brussel en op T/W, Torhout), Seek & Destroy duurt mij telkens veel te lang. Ik ben geen zo’n groepsmens en meebruller.

And Justice For All en the Black Album hebben hun momenten – zie mijn commentaar daar – en vallen live toch iets beter mee, zeker op de video/dvd, het zijn de nummers van de vorige drie albums die het bloed sneller doen stromen: Creeping Death, Welcome Home, Fade to Black, enzovoort. Jammer van de ingekorte versie van Master of Puppets, het is alsof men mijn bord wegneemt en ik nog bezig ben met mijn maaltijd. Essentieel document voor de Metallica-fan want voordien hadden wij enkel de vhs-tape Cliff ‘Em All uit 1988. Toch ben ik karig met mijn punten (inderdaad, geen “vier”) om de redenen die ik heb aangegeven.

avatar van Fleppie
Ook in '93 gekocht voor 249 gulden, zo ongeveer op de dag dat het uitkwam. (En een paar jaar geleden een van de DVD's, van de video van het San Diego-concert uit '92, gekocht voor 2,99 euro.)
Ik moet de cd's maar weer eens gaan draaien, want het moet toch waar voor m'n geld zijn geweest..