Metallica - Live Sh*t: Binge & Purge (1993)

Label: Elektra

1. Enter Sandman (7:28)
  2. Creeping Death (7:28)
  3. Harvester of Sorrow (7:19)
  4. Welcome Home (Sanitarium) (6:39)
  5. Sad But True (6:07)
  6. Of Wolf and Man (6:22)
  7. The Unforgiven (6:48)
  8. Justice Medley (9:38)
  9. Solos (18:48)
  10. Through the Never (3:48)
  11. For Whom the Bell Tolls (5:48)
  12. Fade to Black (7:12)
  13. Master of Puppets (4:35)
  14. Seek and Destroy (18:08)
  15. Whiplash (5:31)
  16. Nothing Else Matters (6:22)
  17. Wherever I May Roam (6:32)
  18. Am I Evil (5:41)
  19. Last Caress (1:26)
  20. One (10:26)
  21. Battery (10:01)
  22. The Four Horsemen (6:07)
  23. Motorbreath (3:14)
  24. Stone Cold Crazy (5:26)
avatar van freakey
Fleppie schreef:
Ook in '93 gekocht voor 249 gulden, zo ongeveer op de dag dat het uitkwam.... Ik moet de cd's maar weer eens gaan draaien, want het moet toch waar voor m'n geld zijn geweest..

Dacht ik ook... nu maar weer eens mee begonnen dus.....

avatar van crosskip
Toch verrassend eigenlijk hoeveel de geweldige backing en lead-brul van Newsted toevoegt aan de uitvoeringen van Creeping Death. Vooral de mokerslag-versie van Seattle '89 is belachelijk vet, Metallica op hun best

avatar van Houn
Beter dan dit zal een Live album niet worden. Ben nog altijd verliefd op de video beelden. Misschien komt er een flink wat sentiment bij kijken maar dat maakt mij niet uit. Dit is en blijft het beste live album ooit in mijn ogen.

avatar van AGE-411
mr.Thermiotis schreef:
Ik mis de ijzingwekkende licks van hammets een beetje zoals je die bij nummers op Trapped Under Ice en Hit The Lights zo goed kan horen. Voor de rest mis ik ook nummers als Orion en To Live Is To Die maar ik denk dat die alleen afbreuk hadden gedaan aan de rauwheid van het optreden.
Toch is de power of metal kneiterhard aanwezig en lult James het lekker aan elkaar. Schijt aan alles, dit is Metal. Hail Satan. Just Kidding... Maybe. Lekker spugen tijdens Harvester of Sorrow.

Ik heb het hier alleen over de details omdat de algemene kwaliteit van dit live album staat als de chinese muur. Metal Up Your Ass! Dit knalt lekker mijn top 10 binnen (wel beetje veel metallica, niet?), maar ja misschien knal ik hem er ook net zo hard weer uit. 4,5 sterren.

PS. Ik wist helemaal niet dat Jason Newsted zo goed was. Jammer dat hij altijd in de schaduw heeft gestaan. Maarja, watcha gonna do...

Orion is pas in 2006 voor het eerst live gespeeld sinds de dood van Cliff in 1986. To Live it To Die is pas in 2011 voor het eerst live gespeeld.

Guardian of Isis schreef:
Waar komt dat stukje aan het einde van Harvester of Sorrow toch vandaan? Ik weet dat ik het al ergens eerder gehoord heb, maar heb er geen idee van waar...

Ik dacht net hetzelfde. Heb wat opzoekingswerk gedaan (op youtube) en iedereen zegt hetzelfde: "improvisatie van Kirk".
Maar als ik het mis heb, dan hoor ik het graag.

avatar van Metal-D78
Zo jammer van die solo's van dik een kwartier en een versie van Seek & Destroy van bijna 20 minuten. Haalt de vaart er flink uit.

avatar van milesdavisjr
Destijds uitgebracht als box, inclusief video's, een boekwerk en wat andere 'prularia' waar volgens mij zo een dikke 200 gulden voor neergelegd moest worden.
Dat vond ik teveel van goede, echter met de kwaliteit van het gebodene is niks mis. De band klinkt strak, de opnames klinken fris en helder maar nog belangrijker; James is hier op de top van zijn kunnen. Wat een power had de beste man destijds nog. Ben het met trouwens eens met de commentaren over Seek & Destroy en de ellenlange solo's, ik ben daar al vrij snel klaar mee. Daarnaast krijgen veel nummers een lange uitvoering mee en dat maakt het soms wat langdradig. Je hoort hier echter wel een band waar de zelfverzekerdheid van af spat, in het genre een van de betere live registraties.

avatar van vielip
Heb de box ook jaren in de collectie gehad. Het begin, zo tot en met nummer 8 zeg maar, is fantastisch vind ik. Daarna gaat het mis. Die solo's en de 20 minuten durende drama versie van Seek & destroy halen de hele flow eruit. Zó zonde! En dan Master of puppets afschepen met een soort single edit van een dikke 4 minuten. Wat bezielde ze vraag je je af?! Het zal ook niet meehelpen dat ik geen uitgesproken fan van live albums ben vrees ik. Verder ben ik het overigens wel met milesdavisjr eens; de band heeft zelden of nooit strakker, gretiger en zelfverzekerder geklonken.

avatar van AOVV
Aardige live-plaat, een concert uit 1992 in Mexico City, ten tijde van de tour die de band ondernam om The Black Album te promoten.

Dat men in Mexico gek is op Metallica, blijkt duidelijk uit het ongebreidelde enthousiasme van het publiek gedurende het drie uur durende concert. Ik vind het echter geen topper, en wel om ongeveer dezelfde redenen als Sir Spamalot in zijn mening van een heel aantal jaren geleden reeds aanhaalde.

Toch valt er niet al te veel te klagen, want dit is een uitgekiende setlist (de nadruk ligt uiteraard wel op recent materiaal). Het gesoleer dat plotsklaps opduikt (na de Justice-medley), en bijna 20 minuten aanhoudt, vind ik wel behoorlijk tergend. Je had er moeten bijzijn, wellicht.

3,5 sterren

Tidalwave
Ik heb een playlist gemaakt, zeg maar een ingekorte versie van dit album; als ie zo oorspronkelijk was uitgebacht zou ik 4.5 geven, maar het daadwerkelijke album krijgt 'slechts' 4 sterren.
Ik wel begrepen dat veel nummers meer downtempo worden gespeeld, waardoor ik ze beter kan appreciëren dan op de studio-albums....

Persoonlijk het beste album wat mij betreft van Metallica. The Black Album op 2.

De andere albums kunnen wat mij betreft allemaal in de Trash-can, letterlijk en figuurlijk, want Trash Metal is not my piece of cake. Het album Load vind ik nog wel te pruimen, dus deze komt op plek 3.

avatar van metalfist
Meer dan 15 jaar geleden was ik vastbesloten om deze boxset te pakken te krijgen, maar bij de FNAC in het Wijnegem Shopping Center - waar ik hem toen besteld had - bleven ze maar beweren dat hij ging binnen komen en dat is uiteindelijk nooit gebeurd. Gelukkig had ik niet op voorhand betaald en eerlijk gezegd? Ik ben daar ergens blij om, want ik had nu anders gewoon met een heel prijzig hebbeding gezeten. Ik kan alleen maar spreken over de CDs/de show(s) in Mexico City en hoewel dat erg sterk start, loopt het halverwege compleet mis. James Hetfield mag Jason Newsted dan wel zoveel hypen als hij wil, die bassolo is een aanfluiting en doet je vooral gewoon erg verlangen naar de periode toen Cliff Burton nog leefde. Die man kon tenminste een solo uit zijn bas tevoorschijn toveren. Vreemd ook hoe Master of Puppets wordt ingekort terwijl Seek & Destroy (nochtans één van mijn persoonlijke favorietjes) wordt uitgesponnen tot een bijna 20 minuten durende meezinger waar alle tempo uit verloren gaat. Sowieso hier en daar wel vreemde keuzes met onder andere die Justice Medley, maar gelukkig staan daar nog wel andere leuke verrassingen in de setlist tegenover. Plus, de band klinkt hier wel enorm strak. Hetfield lijkt als een bezetene op het podium te staan, Newsted blijkt een begenadigde backing vocalist te zijn en zelfs onze good old Lars drumt er lustig op los. Dat maakt het des te vreemder hoe dit vanaf de Justice Medley opeens zo als een kaartenhuis in elkaar lijkt te storten. Vanaf Whiplash (toevallig is Kill 'em All ook mijn favoriete Metallica plaat) wordt het wel terug beter, maar tegen dan is mijn interesse grotendeels weggezakt.

avatar van vielip
Helemaal mee eens! Het klinkt geweldig en de band was in super vorm in die tijd. Maar toch...het beklijfd niet op de één of andere manier.